Az első autómobilok megjelenésekor még visszapillantó tükör sem létezett. Ez persze nem csoda, az akkori autók nagyon alacsony száma és sebessége nem indokolta ezt. Maga a visszapillantó tükör megjelenése, feltalálása is igen érdekes történet. Tulajdonképpen nincs pontos és egyértelmű történelmi feljegyzés arra, hogy mikor és hol használtak először ilyet. Ám az biztos, hogy 1904-ben már láttak visszapillantó tükröt egy lóvontatású taxira szerelve.
Az autók és az autózás egyre szélesebb körű elterjedésével általánossá vált a visszapillantó tükör is. Egy meglehetősen fontos biztonsági kiegészítőről beszélhetünk, hiszen sávváltáskor, tolatáskor és vezetés közben is számtalan alkalommal szükség van rájuk. Nélkülük szinte percenként történne baleset, koccanás, ami a mai forgalmi viszonyok között óriási káoszt okozna. A visszapillantó maga is sokat fejlődött az eltelt bő egy évszázad óta. Erre azért is volt szükség, mert a tükör kialakításából és elhelyezéséből adódóan sem látunk mindent magunk mögött.
A tükörlap méretével, formájával és kialakításával igyekeztek az úgynevezett holtteret csökkenteni. Ma már konkrét előírások vannak Európában és a világ több más pontján is, melyeket teljesítenie kell a visszapillantó tükröknek. Ám időközben az autók is rengeteget változtak, és a biztonság vált elsődleges szemponttá. Ez erősebb karosszériát is jelent, de sok esetben kisebb ablakok, magas övvonal és vastag oszlopok veszik körül az utasokat. Mindez sajnos rontja a sofőr kilátását, elsősorban hátrafele, ezt pedig a visszapillantó tükrök nem képesek kiküszöbölni. Itt kerül képbe egy új vezetéstámogató rendszer, amelyet holttérfigyelőnek hívnak.
A rendszer igazából egészen egyszerű felépítésű. Az autó hátsó részén (általában a lökhárítók sarkainál) elrejtett, nagy hatótávolságú radaros szenzorok figyelik a szomszédos sávok forgalmát. A kapcsolódó szoftver a radar adatai alapján nemcsak a távolságot, hanem az autónkhoz viszonyított mozgási irányt is figyeli. Azaz pontosan tudja, hogy közeledik vagy távolodik a jármű, és ennek megfelelően ad visszajelzést a sofőr számára. Normál haladáskor, a holttérben (azaz a szenzor hatósugarában) tartózkodó jármű esetén a visszapillantó tükörben (esetleg a műszerfalon is) fényjelzés jelenik meg. Ez csak előrejelzés, hogy a vezető tisztában legyen a forgalmi helyzettel.
Ha sávot szeretnénk váltani, akkor az irányjelző bekapcsolásakor az adott oldalon lévő jármű esetén villogó fény és egyéb jelzések (csipogás vagy pl. a kormány rezgése) figyelmeztetik a sofőrt a veszélyre. Ma már bizonyos autógyártók ennél is tovább mentek és megjelent az úgynevezett aktív holttérfigyelő rendszer. Itt már nem csak fény- és hangjelzés történik, ha a sofőr a jelzések ellenére megkezdi a sávváltást, akkor az autó beavatkozik a manőverbe. Ilyenkor ellenkormányzással vagy a fékek vezérlésével lép közbe, ezzel megakadályozva a balesetet.
Ugyancsak másik megoldás, hogy az irányjelző használatánál a visszapillantó tükörbe szerelt oldalsó kamerák élő képét láthatjuk a műszerfalon. Ezeknek nagyobb a látószöge és látótere, mint a tükörnek, ezáltal segítik a sofőrt a manőver végrehajtásában. A holttérfigyelőre két további vezetéstámogató rendszer is épül, a keresztforgalom-figyelő és a kiszállás-segéd. Előbbi tolatásnál ad segítséget a keresztben, takarásból érkező járművek vagy akár gyalogosok esetén. Ilyenkor jelzés, de akár automatikus fékezés is történik az ütközés elkerülése érdekében.
A kiszállás-segéd egészen új fejlesztés, a leparkolt autóból történő kiszállás esetén bekövetkező balesetek ellen fejlesztették ki. Ha az autónk mögül másik jármű, kerékpáros, roller stb. érkezik, akkor fény- és hangjelzés figyelmeztet az óvatos ajtónyitásra. Sőt, adott esetben akár az ajtózárak működését is blokkolja, azaz a veszély elmúltáig nem is engedi a kiszállást. Mint látható, a holttérfigyelő és az erre épülő újabb vezetéstámogató rendszerek ugyancsak hasznos és fontos fejlesztések. Megkönnyítik az autó mindennapi használatát, a nagy forgalomban, rossz látási viszonyok között való közlekedést is. A legfontosabb azonban, hogy jelentősen csökkentik, illetve megelőzik az akár súlyos baleset bekövetkezését is.
Sorozatunk hamarosan tovább folytatódik, melyben további vezetéstámogató, biztonsági rendszereket ismerhettek meg.