Jelen helyzetben mindenki alaposan meggondolja, hogy mire költi a pénzért – van azonban olyan helyzet, amikor mindenképpen autóra van szükség: egy igazi válságautóra. Azoknak készült mostani írásunk, akik egy ilyen, legfeljebb 500 ezer forintba kerülő, olcsó járművet szeretnének vásárolni. 12 autó 4 kategóriából: minik, kisautók, alsó-középkategóriás típusok és egyterűek közül mutatunk be olyanokat, amelyekből ezért az összegért sem lehetetlen épkézláb darabot találni.
Minik:
Renault Twingo
Elképesztően hosszú időn keresztül, 15 éven át volt piacon a Renault Twingo első generációja, ez idő alatt pedig sokat fejlődött az egyébként mind a mai napig jól kinéző, barátságos mintautó. A külsejéhez képest igen tágas belső térrel kecsegtető Twingóból mi elsősorban az 1998 utáni darabokat ajánljuk: ekkor már javított utas biztonsággal, frissített beltérrel és a korábbiaknál erősebb motorral kínálta a francia gyár a típust. Az első Twingo-t kizárólag benzinmotorral kínálták, kezdetben 8, végül pedig 16 szelepes 1.2-es kerül a motorháztető alá.
Érdemes ez utóbbiakat választani, a 75 lóerős motor sem fogyaszt lényegesen többet, de még négy emberrel az utastérben is megfelelően mozgatja a könnyű karosszériát. Alapvetően sok meglepetést nem tartogat egy ilyen Twingo, ha az első átnézés során nem találsz súlyos rozsdagócokat, leginkább kis összegű karbantartásokra kell áldozni. Gond lehet a kerékcsapágyakkal, illetve az átlagosnál többször számolnak be a tulajdonosok az üzemanyag-szivattyú tönkremeneteléről is – ezen kívül viszont csak az átlagos kopó, fogyó dolgok szoktak költséget jelenteni.
VW Lupo / Seat Arosa
Hazánkban nem volt túlságosan kelendő a Lupo, illetve ikertestvére az Arosa sem, elsősorban újkori – méretükhöz képest- borsos áruk miatt. Használtan ezért főképp külföldről érkeznek a kocsik – ennek hátránya, hogy gyakran ellenőrizhetetlen az adott autó előélete, előnye viszont, hogy kis pénzért is felszerelt lehet az autó, hála az egykoron busás összeget a szalonban hagyó német, olasz vagy osztrák vásárlónak. A kínálat legnagyobb részét az 50 lóerős 1.2-es, illetve a 75 lóerős 1.4-esek adják, városi használatra mindkettő megfelelő, aki néha autóútra, netalántán autópályára is kimerészkedik, válassza inkább utóbbit. Kerülni kell az 1.4 FSI-t, a közvetlen befecskendezéses motor karbantartásigénye nem az autó vételárával van egy szinten. Gázolajos Lupókból is bőven van választék, de itt sem mindegyiket ajánljuk. Papíron zseniálisnak tűnik a 3 literes fogyasztást ígérő Lupo 3L, a robotizált váltó miatt mégsem javasoljuk: foglalkoznak ugyan az autó kézváltósra való átépítésével, de ha nem akarsz ilyesmivel foglalkozni, válassz inkább másik dízelt.
Mi a legjobban a szívódizeleket ajánljuk, az SDi erőforrások minimális karbantartás mellett is kimennek a világból – arra azért figyelj, hogy sok esetben már ki is mentek, tehát igyekezz minél jobb állapotút találni. Jók még az 1.4-es PD TDI-k is, mivel ezekben nincs kettőstömegű lendkerék és a PD elemek ára is elfogadható. Akárcsak a motorok, úgy az autó is tartósnak bizonyult: komolyabb problémákról nem tudunk beszámolni. Érdemes ellenőrizni, hogy nem lógnak-e az ajtók, ez ugyanis koptatja a zárat, így a nyitás nehézkessé válhat. Előfordulhat még az indexrelé vagy a gyújtáskapcsoló meghibásodása, de ezek sem ürítik ki a családi kasszát. Ha napfénytetőset szeretnél, 2001 utánit válassz, a korai daraboknál a rossz tömítés miatt beázhat az autó.
Kis autók:
Toyota Yaris
Minőségi, formás kisautó, egyenesen Japánból: nem csoda, hogy a Toyota Yaris 1. generációja óriási siker lett újkorában. Ráadásul népszerűségét később is megőrizte, így ma is a használtautó-piac egyik kedvelt modellje. Számunkra kifejezetten jó hír, hogy a japános megbízhatóság nimbuszát tényleg tudja az autó: a láncos vezérlésű benzinmotorok nem igényelnek különösebb odafigyelést, leginkább arra kell figyelni, hogy minőségi olajjal, a csereperiódusokat betartva szervizlejük.
Egyes autóknál találkozhatunk váltóhibával, ezért a próba során feltétlenül bizonyosodj meg róla, hogy a kiszemelt autó az 1-es és 2-es fokozatot is könnyedén veszi. Előfordulhat még a légtömegmérő meghibásodása és a központi zár működtető egységei is feladhatják a harcot. Fontos kiemelni, hogy az autó technikája minőségi, a beltér kárpitjai nem bírják úgy, mint egyes német vagy épp japán konkurensben, így az ne riasszon el, ha kicsit kopottabb az ülés vagy a kormány. Annál is inkább, mert ezek olcsón orvosolhatók. Ennél sokkal fontosabb, hogy a karosszéria nem hajlamos a rozsdára, leginkább csak a szakszerűtlenül javított autókon fordulhat elő komolyabb korrózió.
Daewoo Kalos
Daewoo Kalos, Chevrolet Kalos vagy Chevrolet Aveo: a három név egyazon kocsit is takarhatja. A 2003-ban piacra került kisautó a hitel-boom egyik nagy nyertese volt, gyakorlatilag mindenkire rámelegítettek egyet a kereskedők, aki a szalon környékén járt. Ennek megfelelően választék az bőven van, azonban igen sok a lelakott példány, nem árt tehát résen lenni. Figyelni kell a korrózióra: az ajtók alján, a sárvédő íveken, a küszöbökön is megjelenhet – emellett tanácsos felemelni a gépjárművet, hogy a futóműalkatrészek, bekötési pontok is átvészelték-e az elmúlt éveket.
Érdemes a próbakörön a futóműre is figyelni, hiszen gyakori a stabilizátorok szilentjeinek az elöregedése, ilyenkor ropogó hang jön a kerekek felől. Gond lehet még a hátsó híd szilentjeivel is. Motorok közül kizárólag benzinest lehet választani, ezek közül már a 72 lóerős is elfogadhatóan mozgatja a karosszériát, de dinamikusabban vezetőknek 82 illetve 92 lóerős kivitelben elérhető 1.4-esek az ajánlottak, utóbbi már 16 szelepes. Ez utóbbival adódtak problémák, sok tulajdonos szembesült ugyanis a P300-as hibakóddal, ezt a gyár hengerfej cserével orvosolta.
Suzuki Wagon R / Opel Agila
A guruló telefonfülkének is nevezett Wagon R+ 2000-ben került piacra és ha nem is érte el az első “mi autónk”, a Swiftnek a sikerét, azért így is szép számmal találtak gazdára ilyen autók – nemcsak Suzuki márkanév alatt, hiszen az Opel is árulta a típust Agila néven. Alapvetően egy igazán igénytelen autóról van szó, ezzel azonban sok esetben vissza is éltek a tulajdonosok: sajnos igen gyakori, hogy egy-egy autó még az olyan alapvető karbantartásokat sem kapta meg, mint az olajcsere. Érdemes tehát alaposan átnézni a kiszemelt példányt, mert a “jön-megy, megáll, teszi a dolgát” szöveg lehet, hogy csak a jelen állapotra vonatkozik és néhány hét múlva már nagyobb gondok lesznek.
Pedig az autó alapvetően rendkívül strapabíró: a futómű jól bírja a hazai utakat, a karosszéria súlyos átrozsdásodásától sem kell tartani és a beltér is jól viseli a mindennapos használatot. Sőt, a Suzuki 1.3-as motorjait is dícsérni tudjuk: a 76 lovas és a későbbi 94 lóerős is jó választás, a láncos erőforrásokkal nem szokott gond lenni. Ami miatt mégis jobban ajánlható a 76 lóerős, az a 94 lóerősbe épített váltó típushibája: ennél ugyanis nyelestengely-csapágy meghibásodása jelentkezhet, amely javítása munkadíjjal együtt több tízezer forintos tétel lehet. Ezek a hibák nem érintik az Opel kivitelt, ott a vezérműláncos motorok láncproblémáira kell leginkább figyelni, illetve sajnos előfordulhat, hogy a hengerfejtömítés is cserére szorul.
Fiat Punto 2
Korának egyik legstílusosabb kisautója volt a Fiat Punto 2. generációja, amelyből egész Európában rengeteget adtak el. Ez azt is jelenti, hogy a használtpiacon is óriási a választék, 3 és 5 ajtós karosszériával, alap, illetve már-már nagyautókat idéző extralistájú Puntók közül is válogathatunk. Különösen nagy figyelmet érdemel a karosszéria átvizsgálása (elsősorban a küszöbök, sárvédők tudnak elrohadni), mivel egy rozsdás autó szakszerű helyreállítása többe kerülhet, mint a vételár.
A korai évjáratoknál gyakori a váltóhiba, ezért ajánlott 2001 utáni darabot vásárolni, de itt is előfordulhat a váltóbowden meghibásodása. Jellegzetes még a kormányrásegítés meghibásodása is: ennek korai tünete, hogy az egyik irányba nehezebb forgatni a kerekeket, így erre mindenképp figyelj a próbaúton. A motorok közül leginkább az 1.2-es 80 lóerőset ajánljuk, a 60 lóerős 8 szelepesnél ugyanis átéghet a hengerfejtömítés. Dízelek közül ebben az ársávban a korai darabokban található, 60 lóerős 1.9-es szívódízelt érdemes választani.
Opel Corsa C
Forradalmi változások helyett evolúciós ugrást jelentett elődjéhez, a B Corsához képest a 3. generációs, C Corsa, amelyből itthon is szép számmal adtak el a német márka kereskedéseiben. Az autó karosszériája lényegesen jobban ellenáll a korróziónak, mint elődje, de azért az ajtók alján, a küszöbökön és a sárvédő ívein így is ajánlott rozsda után kutatni. A beltér minősége is javult, 15-20 évesen is egyben lévőnek tűnhet egy, normálisan használt példány. Csúfságot a dudagomb kiszakadása, illetve a váltó- és a kézifékkar bőrbevonatának elpusztulása jelenthet, de ezek javítása nem nagy tétel. Azért a lábtérbe nézz be: gyakori, hogy az eldugult vízelvezető-nyílások miatt víz kerül a szőnyegre. Szerencsére ez tisztítással olcsón és gyorsan orvosolható.
Annál nagyobb összeg viszont a meghibásodott Easytronic váltóé: ha tehát egy mód van rá, automata helyett kézi váltóval vásárolj ilyen Corsát. Figyelni kell a motorokra is: az ezres és 1.2-es motoroknál is gyakori a hengerfejesedés 200 ezer kilométer környékén. A hengerfejtömítés cseréje orvosolja a problémát, inkább a munkadíj miatt lehet százezer forint felett a javítás összege. Ha már itt járunk érdemes megemlíteni, hogy a láncos motorok a szerelők által csak bicikliláncnak csúfolt, alulméretezett vezérműláncokat kaptak, így ha indításkor csattog az autó, fel kell készülni a vezérlés cseréjére. A dízelek közül egyértelműen az Isuzu eredetűek ajánlottak, a 65 lóerős 1.7 Di és a 75 lóerős 1.7 DTi is megbízhatóan működik, ha az elvárható karbantartást megkapják – azonban mivel sok az elhanyagolt, nem árt alaposan átnézni a kiszemelt példányt!
Alsó-középkategória:
Nissan Almera N16
Sokak számára észrevétlen maradt a Nissan Almera 2. generációja, pedig afféle igazi titkos tipp-ként is tekinthetünk a modellre: a konkurens japán típusoknál lényegesen kedvezőbb áron juthatunk hozzá. Az európai gyártású típus mindvégig a Corollák, Civic-ek árnyékában maradt, ennek megfelelően azonos összegért egyértelműen jobb állapotú példányt foghatunk ki belőle.
Az N16-os kódjelű modell kínálatának túlnyomó többségét az 1.5 literes erőforrás adja, a 90 majd 98 lóerős motor megbízható, láncos vezérlésével nincs probléma. Nem érdemes tehát az erősebb benzines, vagy a dízelmotorokra áldozni. Amire figyelni kell, az a váltó: ha akadós, nem veszi a hátramenetet vagy kidobja a fokozatot, akkor cserélni kell – ez az autó vételárához képest borsos összeg lehet. Jó hír, hogy a karosszéria és az utastér is jól viseli a használatot, így tizenévesen is belefuthatsz egy rendezett, egyben lévő darabba, ami még évekig hű társad lehet.
Opel Astra G
A hazai használtautó-piac egyik klasszikusa az 1998-ban piacra lépett G Astra, gyakorlatilag minden sarkon áll belőle egy darab. Ennek megfelelően a választék szó szerint óriási, így még kis pénzért sem lehetetlen egy viszonylag rendben lévő, még évekig jól szolgáló G Astrát találni. Fontos már az elején leszögezni: a típus rozsdavédelme lényegesen jobb elődjénél, így azért találhatunk nem porrá rohadt darabot, de azt fontos tudni, hogy a sárvédőívek, a küszöbök és az ajtók alja így is problémás terület, ezeket feltétlenül nézd meg! Tartós lett az utastér is, leginkább a kormányon lévő dudagomb kopása, szakadása fordulhat elő.
Motorok közül bőven van választék, 1.2-estől egészen 2.2 literig terjed a paletta. Benzinesek közül a legjobban vagy a korai, 8 szelepes 1.6-ossal jársz, vagy pedig a 2001-től gyártott 1.4-es, szíjas, 90 lóerőssel. Ennél a vezérlőelektronika hibája fordulhat elő, de többségét már javították – erre érdemes rákérdezni, jó alkualap lehet. Amennyiben mindenáron dízel G Astrát szeretnél, az 1.7 literes Common Rail CDTI-t válaszd! Hiába van rengeteg, olcsón elérhető 2 literes DI illetve TDI, az elektronikusan vezérelt adagolójuk problémás, cseréje pedig az autó árához képest igen drága.
Toyota Corolla E11
A békaszemű néven is elhíresült, E11-es kódjelű Corolla méltán nevezhető igazi Toyotának, hiszen kifinomultan működik, motorja és váltója is rendkívül jó benyomást tesz az emberre. Épp ezért, ha a kiszemelt példány érzetre nem hordozza magában a japános precízséget, érdemes új kocsi után nézni! Már csak azért is, mert amikor jó egy ilyen Corolla, akkor tényleg szerethető: precíz váltója, a megbízható, láncos, változó szelepvezérlésű motorja és futóműve is előnyei közé tartozik.
Való igaz, hogy például zajkomfortban vagy tágasságban egy G Astra például felülmúlja, de ha csak városban, nem 5 személlyel használod és Toyotát szeretnél, jó társad lehet egy E11-es Corolla. Fontos kiemelni, hogy a kínálat többségét az az 1.4-es motor alkotja, amelynél a korai példányok magas olajfogyasztásukkal keserítették a tulajdonosok életét. Ezeket a gyár visszahívással orvosolta az autó 7 éves koráig, tehát ajánlott utánakérdezni az eladónál, tud-e valamit erről, vagy egyáltalán jelentkezett-e nála magas olajfogyasztás. Megbízhatóak az 1.3-as és 1.6 literes motorok is, azokat is bátran ajánljuk.
Egyterűek:
Citroen Xsara Picasso
A legtöbben tojásformájúnak tartják a Citroen 90-es évek végén megjelent egyterűjét. Ha a formája nem is ér fel a márka korábbi klasszikusaikhoz, praktikumból nem volt hiány: nem véletlen, hogy újkorában rengeteg család ruházott be egy ilyen, tágas, kényelmes egyterűbe. A modell a használtpiacon is megőrizte népszerűségét, taxisok, vállalkozók és természetesen kedvező árú használt egyterűt keresők is vásárolták. Választék tehát van, azonban nem árt résen lenni: sok az elhasznált ex-taxi és melósautó a kínálatban. Épp ezért azt ajánljuk, hogy leginkább benzines Xsara Picasso-t nézz: a 110 lóerős 1.6-os is megfelelően mozgatja a karosszériát és nagyon költséges típushibái sincsenek, egyedül a megfelelő, belevaló gyújtógyertyára kell figyelni.
Megbízható az 1.8-as benzines is, a kétliterest is elsősorban csak a hozzá társított automata váltó miatt nem ajánljuk, ebben az árkategóriában ennek a felújítása gazdasági totálkárral ér fel. Figyelmet érdemel a hátsó torziós futómű, ha azt látod, hogy a hátsó kerekek bedőlnek, akkor a tűgörgős ágyazású kerékfelfüggesztés elfáradt. Ilyenkor egyetlen megoldás létezik: fel kell újítani a teljes hátsó felfüggesztést. Meghibásodhat még az index kapcsoló is, illetve elektromos zűröket okozhat a vezérlőegység. Mivel ez felel az egyes fogyasztók le- illetve felkapcsolásáért, ha baj van vele, véletlenszerűen felkapcsoló lámpára, megzavarodó központi zárra vagy eltűnő szervóhatásra lehetünk figyelmesek.
Renault Megane Scénic
Új korában igazán tágas, kényelmes és felszerelt volt az 1. generációs Megane-ra épülő Scénic. 1996-ban lépett piacra és egészen 2003-ig volt velünk. Érdemes a 99-es frissítés után gyártott Megane-okat keresni, mert innentől galvanizált karosszériával, frissített kül- és beltérrel készült a típus. A kínálat többségét az 1999-es frissítéskor megjelent 16 szelepes 1.4-es és 1.6-os motorok adják, ezek alapvetően megbízhatók – igaz az 1.4-esnél a Sagem gyújtótrafók meghibásodására készülni kell.
Nem érdemes a 75 lóerős 1.4-eset választani, hiszen annyira nem fogyaszt keveset, amennyire nem megy. A dízelek közül ebben az ársávban a legjobban az F8Q motorkódú 1.9-es szívódízellel jársz. Jó a 2000-ben megjelent 1.9-es dCi is, ám alacsony fogyasztása és jó teljesítménye miatt rengeteg közülük a leharcolt ex-taxi, erre érdemes odafigyelni! Még ha utódjához képest lényegesen kisebb számban, de itt is előfordulhatnak elektromos problémák: rossz ajtónyitás-érzékelőre, elsötétülő, majd feléledő műszerfalra és rakoncátlankodó rádióra is számítani lehet.
Itt pedig elolvashatod a korábbi cikkeinkben már bemutatott 4 szempontot, amelyeket mindenképp érdemes figyelembe venni, akármelyik típus után is érdeklődj:
Szempontok, amikre mindegyik autó esetén figyelj oda a vásárlás előtt:
Megbízható helyről vásárolj
Már a keresgélés során figyelj arra, hogy megbízható, évek óta létező kereskedőtől válassz autót. Sajnos sokan pórul jártak már azzal, hogy telephely nélküli, a szó legrosszabb értelmében nepper kínálatából választottak, akinél nemcsak, hogy a jogszabály által kötelezett szavatosságot nem lehet érvényesíteni, de felhívni sem lehet, hiszen a vásárlás után törölte a telefonszámát.
Sajnos sokan trükköznek azzal is, hogy a külföldről érkezett autót papíron a német/olasz tulajdonos adja el. Mindezt úgy oldják meg, hogy kint, a vásárláskor nem töltik ki a saját részüket, majd itthon a bepalizott vásárló adatait írják be. Az eredmény? Szavatosság nuku, felelősségre-vonhatóság nuku, a becsapott vevő meg futhat a pénze után.
Kereskedő vagy magánszemély? Ide kattintva tudhatsz meg többet arról, honnan érdemes autót venni!
Olyat vásárolj, amit fenn is tudsz tartani
Szép dolog a szerelem, de ha az általad kiszemelt kocsi fenntartása meghaladja a lehetőségeid, az álomból rövid idő alatt rémálom lesz. Vásárlás előtt ezért tájékozódj, kérdezd meg a szerelőd, illetve nézz körbe például a Bárdi Autó webshopjában is, hiszen így gyorsan képet kaphatsz arról, hogy egy-egy alkatrész mennyibe kerül.
Ha kíváncsi vagy, mik azok a költségek, amikkel minden autó vásárlása után számolni kell, ide kattintva olvasd el az erről szóló cikkemet.
Ne a kínálat aljáról vásárolj
Aki böngészte már a használtautós oldalak kínálatát, rövid idő alatt arra a következtetésre jut, hogy az olcsóbb modelleket érdemes elkerülni. Ennek oka egyszerű, a piac igen kegyetlenül áraz, ha valami nagyon olcsó, annak oka van. Ha van 10 elérhető autó, én legalább az 5-iknél kezdeném el a nézelődést! Az ennél olcsóbbaknál ugyanis nagy eséllyel van annyi költeni való, hogy a végén egy drágább, később jobban is eladható autó árát éri el a szervizszámla.
Ne kilométert, állapotot nézz!
Ne legyenek illúzióid, az autókat használatra veszik. Persze néha előfordul, hogy egy járgányban 10 évesen van 20 ezer kilométer, de azért ez igen ritka. Óvakodj a visszatekert autóktól, ezért a keresés során nézd meg, hogy hogyan alakul a kínálat átlagos futásteljesítménye. Ha pedig azt látod, hogy mondjuk a 250 ezer kilométeres futásteljesítményű autók között ott egy 80 ezres, kezdhetsz gyanakodni. Ne feledd, egy ellenőrizhető, nagyobb futású autó többet ér egy bizonytalan, alig futottnál!