Skoda Kamiq 1.0 TSI – egyszerűség a nagyszerűség helyett

2018-ban mutatkozott be a Skoda kompakt crossovere, a Kamiq, ami talán még az előzetes várakozásoknál is nagyobb sikereket ért el. Hiszen többet adtak el belőle, mint Karoq-ból, Kodiaq-ból vagy éppen Enyaq-ból. Érdekes módon mindehhez hazánk eddig nem járult hozzá sokkal, hiszen 2022-ben 181 darabot, 2023-ban pedig 500-at adtak el belőle. Csak hogy legyen mihez viszonyítani, Suzuki Vitarából tízszer ennyi talált tavaly gazdára. Európában pedig 116 500 új Kamiq tulajdonos lett, tehát inkább a kontinens más részein tűnik keresett ajánlatnak ez a modell. Ettől függetlenül Magyarországra is megérkezett a ráncfelvarrott változat, amiből mi az egyliteres, 115 lóerős változatot mutatjuk be, 6 fokozatú kéziváltóval.

Ismerős alapokon

A Skoda Kamiq a Volkswagen-féle MQB-A0 platformra épül, és lényegében egy felfújt Scaláról beszélhetünk. Úgy is lehet fogalmazni, hogy ez a Scala crossover változata. Minimálisan nagyobb az egész autó, könnyebb beülni és az átlagosnál magasabb és biztonságosabb az üléspozíció . Méreteit látva tényleg a kompakt kategóriába sorolható ez a típus. 4241 mm hosszú, 1547 mm magas (ez plusz 30 mm-t jelent egyébként a Scalához képest), a tengelytávja pedig 1547 mm. Örömteli, hogy nem fehér, fekete vagy szürke fényezés jár alapból, hanem ezt a képeken is látható kék. Ez legalább hoz némi színt az utakra és könnyebben észre is vehető. Elölről nézve ember legyen a talpán, aki észreveszi a különbséget a ráncfelvarrás és a facelift előtti változat között. Áttervezték a ködlámpát, de maradt a menetfény és az osztott lámpaelrendezés, ami nem mindenkinek jön be, de ezek ízlések és pofonok.

Nem feltűnő és nem is hivalkodó a hűtőmaszk, a lökhárító kialakítása tetszetős, igazán semmit sem rontottak el rajta. Viszont nem is fog el minket az az érzés, hogy a gépjárműjétől arrébb ballagva visszanézzen rá és gyönyörködjön benne. Oldalról nézve feltűnhet, hogy a Skoda nem akart optikailag csalni az autó magasságával. Nincsenek fekete műanyag elemeket a kerékjárati íveken és az ajtók alatt, így még kevesebb a különbség a Scala és a Kamiq között. A határozott övvonal elnyúlik egészen a hátsó lámpákig, amik háromdimenziós hatást keltenek. A betűvel kiírt Skoda márkajelzés jól mutat a csomagtartó fedelén. 2639 mm a tengelytáv, elöl kényelmesen el lehet férni, a kormány felfelé, lefelé, hátra és előre is mozgatható. A 185 cm-es magasságomra beállított ülésem mögött már kevés lábtér maradt, szemben a fejtérrel, ami megfelelőnek mondható.

Simply Clever megoldások

Elég furcsák a széleken található két darab fényvisszaverő elem, értem, mit szerettek volna a tervezők, mégsem volt szerintem jó ötlet. Egy ablaksötétítés is jól mutatna, annak viszont lehet örülni, hogy nem spórolták le a hátsó ablaktörlő lapátot. Maga a lökhárító is pofásan néz ki, kicsit diffúzorszerű hatást is kelt. A kategóriaátlagnak megfelelő, 400 liternyi csomagtartót kapunk, ledöntött hátsó ülésekkel pedig ez 1395 literre bővíthető. Sajnos a hátsó üléstámlák nem képeznek ilyenkor sík felületet. Sok okos megoldást tartalmaz a Simply Clever csomag, hátul például hálóval tudjuk elszeparálni azokat a cuccokat, amikre ritkábban lehet szükség.

Belül is tetten érhetők okosságok, ilyen a parkolójegy tartó, az USB csatlakozó a tükörnél, vagy éppen az ajtóba helyezett esernyő. A vezető előtti műszeregység 8 vagy 10,25”-os, a központi képernyő pedig 8,25 vagy 9,2”-os lehet. Mindkettő éles képet és szép színeket jelenít meg. A fedélzeti rendszer továbbra sem sieti el a feladatok ellátását, néha komótosan nyílnak meg a menüpontok. Ugyanakkor maga a rendszer átlátható és logikus, ráadásul vezeték nélkül támogatja az Apple Carplayt és az Android Autót is. Vagány a kétküllős kormány, volt olyan ismerősöm, akinek furcsa volt, aztán rájött, milyen jól is néz ki. Főleg, hogy fizikai billentyűkkel és textúrázott, henger alakú tekerőgombokkal szerelték fel. A klímát sem a kijelzőt nyomkodva lehet állíthatni szerencsére, van önálló kezelőpanelje. Fizikai formában érhetőek el a funkciók, legyen az az ülésfűtés vagy éppen a levegőáramoltatás mértéke. Két USB-C csatlakozó látja el mobilok vagy más eszközök töltését, a maximális teljesítményük akár 45W is lehet.

3 henger van, dízel nincs

A váltókar kényelmes helyen van, kapunk könyöktámaszt, világítással rendelkező sminktükröt és jó oldaltartással, de picit rövid ülőlappal bíró üléseket még. Dízel sajnos nincs, benzinmotor esetén viszont három közül lehet választani. Vagyis kettő, de három teljesítményszinttel. Az alapmotor az 1.0 literes TSI 95 lőerővel, a legerősebb pedig az 1.5-ös TSI 150 lőerővel. Csak ez utóbbi a négyhengeres, az egyliteresek sajnos három hengerrel dolgoznak. Utóbbiakból hozzánk a 115 lóerős 1.0 TSI változat jutott el, ennek a nyomatéka 2000 körüli fordulaton 200 Nm. 7 fokozatú DSG automata a 95 lóerőshöz nem kérhető, a 115-öshöz már igen, de mi 6 fokozatú kézi váltóval próbáltuk ki. Ennek kapcsolhatósága megfelelő, a fokozatokat könnyedén ki lehet választani, nem akadozik a folyamat.

A 9,7 másodperces gyorsulás persze máris szemlélteti, hogy nem túl dinamikus az autó. Lehet pörgetni is a turbós, közvetlen befecskendezésű motort, és a városi ritmust gyorsan fel is lehet venni vele, de hosszútávon azért ezt annyira nem fogja szeretni. És igen, elég volt ez az erőforrás városon kívül, autópályán is, viszont kevés erőtartalék maradt már benne nagyobb sebességnél. El is fogadná az ember, ha legalább keveset fogyasztana a Kamiq így, de ez nincs így. Az étvágya nagyobb függ attól, hogy hol használjuk. A legkevesebbet országúton eszik, konstans 90-100 km/óra tempóval autózva megelégszik 5 literrel. Ez már inkább 6-7 literre nő, ha autópályázunk vele. A legtorkosabbnak pedig városban mutatkozik, nagyobb dugóban akár 8-9 liter üzemanyag is leszalad a torkán. Ügyes vezetéssel és vegyes fogyasztással lehet azért spórolni, de nincs hengerlekapcsolás, a teszthét után 7,5 literes átlaggal adtam vissza az autót. Nem jó, de nem is tragikus.

Vajon megéri megvenni?

A futóművet egyértelműen a városi környezetre tervezték, az elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros felfüggesztés ügyesen dolgozza ki az útegyenetlenségeket, finoman lehet vele közlekedni a rosszabb minőségű utakon is. Ezzel szemben nem tartogat mélyreható élményeket kanyargós terepen, tartja szépen a kasztnit, de érződik, hogy nagyobb kanyarvétel során kicsit megdől a test és kicsit tolja is az orrát. Fordulni jól fordul, csupán 10,1 méteres kör szükséges a manőverhez. A legszükségesebb vezetősegítő rendszereket a Kamiq is megkapta, így a táblafelismerésnek köszönhetően figyelmeztet a sebességtúllépésre. Mivel nem mindig tájékozódik megfelelően, így néha idegesítő a pittyegés, ám ezt a hangjelzést akár a kormányról is három gombnyomással kikapcsolhatjuk. Pluszban ott van még a közepes minőségű hátsó kamera, a tolatószenzor, a ráfutásmegelőzés, a veszélyhelyzetre figyelmeztetés, a sávtartó, a legtöbb rendszer viszonylag simán és jól működik, a sávokhoz közeledve sem rántja vissza durván vissza középre magát a kocsi.

És akkor a piszkos anyagiak. A Skoda Kamiq ára 8 millió forinttól indul, a DSG-s változat már 8,8 millió forintba kerül. Ha ezt nézzük, Scalából már az alapárért cserébe is jobbat kapunk, nem utolsósorban 1.5-ös TSI jár hozzá, ami azért egy jobb, időtállóbb, erősebb konstrukció, nem egy olyan kommentet olvashat az ember, hogy éppen azért döntöttek páran a Kamiq ellen. De ha valaki maradna inkább a crossover vonalon, akkor is vannak bőven alternatívák, hogy csak néhányat említsek; Suzuki Vitara, Kia Stonic, Nissan Juke. Hogy ki melyiket választja, az nyilván függ a dizájn iránti szeretettől, vagy éppen a motorkínálattól is, de így, hogy a Scala többet ad alacsonyabb áron, szerintem továbbra sem a Kamiq lesz itthon a Skoda húzómodellje. Vagy tévednék? Mondjátok el a véleményeteket a Cartárs Facebook oldalán.