Bő egy évtizeddel ezelőtt még virágkorukat élték a kompaktok és a kisautók, manapság már tombol az SUV őrület. Ez pedig lassan a kombi és a klasszikus szedán karosszériákat is száműzi sajnos a kínálatból. Az autógyártók pedig többféleképpen reagálnak a reformokra, tesztalanyunk, a negyedik generációs Skoda Fabia például nagyobb tengelytávú, mint az első generáció Octavia. Bár az alsó szegmensben próbál szerencsét, a kisautó jelzőt már sem a mérete, sem pedig az ára nem indokolja.
Pár hónappal ezelőtt, a magyarországi bemutatón néhány érdekesség is elhangzott, melyekből párat kiemelnénk. Például azt, hogy a Fabia kategóriájába tartozó modellek 82%-át benzinmotorral választják a vásárlók, a dízelnek se híre, se hamva, egyre népszerűbbek viszont a hibrid erőforrások. Az első (modern) Fabia 1999-es bemutatása óta Magyarországon 93 ezer darabot adtak el, szóval egy igen népszerű típusról beszélünk.
Nem véletlen, hogy a Skoda nagy figyelmet fordított a legújabb generációra, amely méretei mellett a külsejével is az Octavia kistestvérének mutatja magát. Igazából minden szögből nézve fogyasztható a dizájn, jól néz ki, modern, markáns az összhatás. Alapáron járnak a ledes fényszórók, ez már ebben a kategóriában sem ritkaság. A Fabia ugyanarra az MQB A0 padlólemezre épül, mint az Audi A1, a Volkswagen Polo vagy a Skoda Kamiq. Egész pontosan 4107 milliméteres hosszúságról és 2564 milliméteres tengelytávról van szó, amivel az egyik legnagyobb kisautó most a piacon.
Az elődhöz képest hosszban 111 milliméter, tengelytávban 94 milliméter a növekedés, és széltében is nagyobb lett. Mindezek mellé ráadásul 8 milliméterrel alacsonyabb is lett, a légellenállási együtthatót pedig sikerült a korábbi 0,32-ról egészen 0,28-ig lecsökkenteni. Ez kifejezetten jó érték, sok elektromos autónak sincs ilyen alacsony értéke. A kocsi eleje is szép, nincs túltolva, nem hivalkodó a hűtőmaszk, a motorháztetőt is finoman domborították, a márkajelzés ennek elején található.
Különböző méretű felnikkel választható az autó, jelen esetben 15”-os lemezfelniken gurult a Go felszereltségű tesztpéldány. Ha a kerekek mögé kukkantunk, akkor láthatjuk, hogy elöl tárcsa-, hátul pedig dobfék rejtőzik, utóbbit felárért tárcsára cserélhetjük. Profilból is szép a Fabia, az első ajtók alján például úgy alakították a lemezeket, hogy egy fekvő Y-t mintázzon, ami a cseh zászlóra utal. A helykínálat rendben van, a megnövelt tengelytávnak köszönhetően elöl és hátul is elfér négy, átlagos magassággal rendelkező felnőtt.
Az autó hátulja sem sikerült rosszul, bár alapáron itt csak részben ledesek a lámpák, a formaterv mégis szép, amit a hátsó szélvédő felett túlnyúló spoiler is segít. Logó helyett immár nagybetűkkel látható a Skoda felirat, ugyanígy megfigyelhető a típusjelzés, van ablaktörlő lapát is. Háromajtós változat és kombi már nem készül ebből a modellből, a csomagtérajtó mögött pótkerék nélkül 380 liternyi hely áll rendelkezésre, pótkerékkel ez az érték 343 liter. A pakolhatóság jó, van egy kis perem, de nem vészes, a lehajtott hátsó ülések támlái viszont nincsenek síkban a padlóval.
A belső olyan, mint szinte az összes konszerntársnál. Feltűnő az Octaviából (is) ismerős, immár kétküllős kormány, ennek látványát azért kicsit szokni kell. Jó viszont a fogása és multigombok is találhatók rajta. Mögötte a Skodától megszokott analóg műszereken láthatjuk a sebességet, a fordulatszámot és az üzemanyagszintet, a középső kis monokróm kijelzőn pedig a fogyasztás és néhány információ rajzolódik ki. Érdemes bepipálni egyébként a Simply Clever csomagot, mert akkor többek között visszapillantóba épített USB-csatlakozót (a fedélzeti kamerák miatt), telefontartót, esernyőt, és jó néhány praktikus dolgot kapunk még.
Itt sajnos ezek nem álltak rendelkezésre, a középső kijelző viszont igen. Választható nagyobb képátló is, de ez is ellátja a legfontosabb feladatokat. Az Apple Carplay és az Android Auto is támogatott (opciótól függően vezetékes vagy vezeték nélküli módon), méghozzá USB-C porton keresztül. A képernyő két szélén fizikai gombokat nyomogathatunk, szerencsére a manuális klímát is a klasszikus tekerőkkel lehet állítgatni, nem pedig érintőbillentyűkön vagy a képernyőn keresztül.
Ha lejjebb visszük a tekintetünket akkor az 5 fokozatú manuális váltóval nézhetünk farkasszemet, mellette külön gombbal lehet kikapcsolni a viszonylag finoman működő start/stop rendszert. Összességében nem rossz az anyaghasználat, de ezen a felszereltségi szinten bőven akadnak kopogós műanyagok, a kárpit is kicsit kemény. Elég bosszantó, hogy nem jár alapáron négy elektromos ablakemelő, hátul az idejétmúlt kurblik igénylik az izommunkát. Sajnos a Go felszereltség esetén ezen nem is tudunk változtatni, mert felárért sem kérhető hátsó villanyablak.
De tegyük túl magunkat ezen és koncentráljunk inkább a motorra. Ritkán hallani manapság, hogy szívóbenzines erőforrással meg lehet vásárolni valamit, ám a Fabiát lehet ilyennel rendelni. Hozzánk is az 1.0 MPI-vel került, ami egy 999 köbcentis motor, három hengerrel, 80 lóerővel és 93 newtonméteres nyomatékkal. Azt mindenki látja, hogy ettől nem lesz egy rakéta a Fabia, de az Atkinson ciklusú motor legalább megbízható konstrukciónak tűnik. Nincs közvetlen befecskendezés vagy turbó, nagynyomású befecskendezés, szóval tisztán látszik, ez a városban közlekedőknek lesz ideális választás.
Ha valaki több erőre vágyik, akkor ott van az 1 literes TSI, méghozzá 95 vagy 110 lóerővel. A kettő között leginkább az a különbség, hogy előbbiben nincs, utóbbiban van kettőstömegű lendkerék. Azz erősebb majdnem 1 másodperccel hamarabb futja meg álló helyzetből a százat. Ha pedig valaki igazán fürge Fabiára vágyik, akkor rendelheti 1.5 TSI-vel is, aminek 150 lóereje igazi méregzsákot csinál az autóból. A tesztautóban 5 fokozatú manuális váltó dolgozott, ami jó kapcsolható, kényelmesen működik. Az áttételezése viszont rövid, autópályán 130-nál 4000 felett pörög a motor.
A turbós motorokhoz már 6 fokozat jár, aki pedig a kényelemre menne rá, az a 7 fokozatú duplakuplungos automatáért fizethet még pár százezer forintot. Alapáron 40 literes tank jár a kocsihoz, de lehet 50 literest is választani, főleg a hosszabb távokat ingázóknak lehet ez jó hír. Az 1 literes MPI tehát nem egy erőgép, ezt a gyorsulási adatok is jól mutatják, hiszen több mint 15 másodperc alatt éri el 0-ról a 100 kilométer/órát. Ám ez a motor tényleg azt a célt szolgálja, hogy rövidebb távok esetén is jól bírja a strapát, a sok indítást és leállítást, például a munkahelyre közlekedést, vagy a gyerekek iskolába szállítását. A Fabia manőverezhetősége is teljesen jó, a fordulókör is csak 10,7 méteres.
A futómű kényelmes, inkább puha, mint sportos hangolású. Ezzel együtt egy élesebb kanyarnál sem válik alulkormányzottá a kocsi, na nem mintha ezzel a motorral túlzottan nagy tempóval lehetne szelni az utakat. Az úthibákat jól csillapítja, de egy-egy nagyobb mélyedés azért képes felütni, tehát érdemes kerülni az ilyen helyzeteket. A dobfék miatt a fékhatás bár erős, de a fékerő közepesen jól adagolható. Az elején még nem fog be annyira, a pedál lejjebb nyomásával viszont hirtelen megnő a fékerő, de ehhez pár hét vezetés után már hozzászokik majd a sofőr lába.
A fogyasztás városi dugókban araszolva (kikapcsolt start-stoppal) átlag 6-8 liter körül alakul. Ez persze függ a forgalmi helyzetektől, az utazások hosszától, plusz nyilván a lábtól is. Kicsit kevesebbel beéri autópályán, itt a magas fordulatszámon pörgő motort kompenzálja a jó légellenállás. A legtakarékosabb futásra országúti tempónál számíthatunk, ilyenkor akár 5 liternél kevesebből is kijövünk majd. Vezetősegítő szolgáltatások közül a kötelezőket kapta meg az új Fabia, például a sávelhagyás figyelmeztetőt és korrigálót, valamint az automata vészfékezőt. A Go felszereltséghez jár grafikus kijelzésű tolatószenzor (automata fékkel!) és tempomat is. Utóbbiból az adaptív verzióhoz minimum a TSI-ket kell választani, akárcsak a táblafelismerés vagy keresztforgalom figyelés és további segédek esetén.
De mennyibe kerül a Skoda Fabia negyedik generációja? 5,76 millióról indulnak a listaárak, de szerencsére a konszern híres arról, hogy lehet alkudozni náluk. Más kérdés, hogy most nehezebb a vásárló helyzete, hiszen óriási a várakozási idő, aki most bemegy a szalonba, szinte biztosan nem kapja meg az autóját idén. Az importőr szerint egyébként a legtöbben a 110 lóerős 1.0 TSI-t választják, ám a turbós változat már bő 6 millió forinttól indul, ahol már Ford Fiestát, Seat Ibizát, Hyundai Bayont is találunk, tehát vannak konkurensek is bőven. Mindenképpen érdemes jól átgondolni, hogy elég lesz-e 80 lóerő még mondjuk 5-6 év múlva is. Ha igen, akkor viszont a Fabia most az egyik legjobb ajánlat a kisautók között.