Renault Austral TCe 140 mild hybrid teszt – A változások szele

A Renault háza táján hatalmas átszerveződés történik. Nem csak az arculat változik, hanem a modellek is, több ismert típus eltűnik a palettáról, a Scénic pedig villanyautóként folytatja. Érdekes módon magának a gyártónak a dizájnfőnöke tett egy olyan kijelentést a nyáron, hogy a mostaniaknál egyszerűbb típusokra lenne szükség. Egyrészt nagyon megnőttek az autók, másrészt túl sok „csilli-villire” van szüksége a felhasználóknak. Ez egy ördögi kör, ami nem biztos, hogy a fogyasztásra, vagy éppen a vezethetőségre pozitív hatással lesz a jövőben.

Nem látványos, de szép

A szavait viszont nem tükrözik a Renault legújabb lépései. Az előbb említett Scénic is SUV, az egyelőre csak belengetett Kardian is az lesz, mostani tesztalanyunk, az Austral pedig szintén egy crossover. A Nissan Qashqai testvéreként is emlegethető négykerekű pedig fontos mérföldkő, hiszen a Kadjart és a Koleost is nyugdíjazza. A forma pedig követi a francia márka manapság ismert stílusjegyeit. Méreteit tekintve pedig 4510 milliméteres hosszúságról, 2667 milliméteres tengelytávról, valamint 1644 milliméteres magasságról beszélgetünk.

Habár a tesztpéldány fekete színe kevésbé adja ki a főbb vonalakat, azért jól látszik például a C-alakú menetfény. Egy kicsit azért átalakították a ledes fényszórókat, hogy még modernebb vonalai legyenek az autónak. Dizájn szempontjából mégis az aprólékosan kidolgozott hűtőmaszk érdemel tapsot, ami látványos és mégsem hivalkodó, ráadásul a hatalmas Renault emblémáig ér a krómozott díszléc is.

Csinos lámpák

A gépháztető felületét sem hagyták érintetlenül, középen minimális dudor, a széleken pedig mélyebb területek váltják egymást. Alul a lökhárítónál is megy hűtés a motortérbe, a kerékjárati íveknél pedig a résen keresztül áramlik a levegő, hogy csökkentse a fékek hevülését. Sportautósnak hangzik a dolog, de higgyük el, az Austral azért nem egy versenygép. Sokkal fontosabb volt, hogy tágas legyen, az ajtók pedig nagyra nyílnak, hogy kényelmesen be lehessen szállni akár hátra is. Odabent aztán viszonylag tágas fej- és lábtér fogadja az utasokat.

Személy szerint nekem a hátsó menetfények vitték a prímet, okos döntés volt, hogy a C-alakú mintán felül majdnem teljesen középre befutnak. A Renault logó itt is megfigyelhető, plusz még az Austral felirat is, nem beszélve az ablaktörlőről. Erre szükség is lesz koszosabb időben, hiszen a „diffúzor” nem tereli hátra a levegőt, így a por és a sár fel tud csapódni a hátsó üvegre.

Van benne hely

A csomagtartót felnyitva pedig nem kevesebb mint 500 vagy 575 liter terület tárul elénk (motortól függően). Ez a kategória átlagának megfelel, ráadásul a hátsó üléstámlák ledöntésével bőven megkétszerezhető. Van azért néhány akasztó és lefogató, hogy biztonságosan lehessen dolgokat szállítani hátul. Az Austral természetesen vontatni is tud, 720 kg-os fékezetlen, valamint 1350 kg-os fékezett utánfutót tud húzni maga után.

Dízel sajnos nincs a kínálatban, ami pont azért fájó, mert a Renault-nak a korábbi dCi motorjai azért már eléggé kiforrott technikának bizonyultak, így alacsony fogyasztásuk mellett tartósak is voltak. A világ viszont másfelé halad, a vásárlóknak és a gyártóknak pedig az új irányt kell (sajnos) követni. Marad tehát a 160 LE-s mild-hybrid, a 200 LE-s full-hybrid, valamint a tesztmodellben is duruzsoló 140 LE-s mild-hybrid. Egy 1333 köbcentis motorról van szó, ami szintén jó hírnévnek örvend.

Dízel helyett hibrid

Teljesítménye 140 LE, a maximális nyomatéka pedig 260 Nm. Közvetlen befecskendezéses, a működését egy turbófeltöltő támogatja, álló helyzetből 100 km/h-ra pedig 10,7 másodperc alatt gyorsul fel.Ilyenkor nincs szerencsére rossz hangja a négyhengeres motornak. Nem lenne persze hibrid, ha ne lenne benne legalább egy 12V-os indítómotor generátor. Elsősorban gyorsításkor segít be, plusz a start/stop működése lesz tőle egy kicsit finomabb. Ó, igen, és van részecskeszűrő is, bár a benzinmotoroknál kevésbé áll fel tőle a szőr az ember hátán, mint a dízeleknél.

Beülve egyértelmű, hogy a kijelzők fogják vonzani a tekintet, remélhetőleg csak állóhelyzetben. A műszeregység minden esetben 12,3”-es, szép színek és minimális konfigurálás jellemzi. A középső panel viszont 9 vagy 12”-es lehet, immár beépített Google szolgáltatások színesítik a működését, így megfelelő előfizetés esetén a forgalmi információkat is ugyanúgy jeleníti meg, mint a telefonunk. Persze ha valakinek ez nem kell, tükrözheti is a mobilját.

Google szoftver és gombos klíma

Beülve egyértelmű, hogy a kijelzők fogják vonzani a tekintet, remélhetőleg csak állóhelyzetben. A műszeregység minden esetben 12,3”-es, szép színek és minimális konfigurálás jellemzi. A középső panel viszont 9 vagy 12”-es lehet, immár beépített Google szolgáltatások színesítik a működését. Megfelelő előfizetés esetén a forgalmi információkat is ugyanúgy jeleníti meg, mint a telefonunk. Persze ha valakinek ez nem kell, tükrözheti is a mobilját.

Az viszont legalább szuper, hogy a központi kijelző alatt fizikai billenőket találunk, így a klímavezérléshez nem kell odanézni. Elegendő megszokni a gombok sorrendjét és utána könnyedén kitapogatjuk őket. Csatlakozók tekintetében két USB-C jár, ezek előtt pedig ott a kicsit bumszli váltókar, aminek a teteje textúrázott. Az ülések egész kényelmesek, bár hosszabb távon mondjuk elbírna az ember egy combtámaszt is. Én tuti szövettel kérném, mert ülésszellőztetés híján azért nyáron nem az igazi beülni az autóba.

Kézi váltó és összkerék-kormányzás

A Renault Austral tehát modern és tágas is egyben, külsőleg pedig ugyan nem különleges, de nem is unalmas, a formatervezők igyekeztek kihozni valami átlagosnál jobbat. A motorerő pedig alapvetően elegendő, főleg itthon, mind az autópályán, mind pedig városban jól kezelhető a kocsi. A hatfokozatú manuális váltó kapcsolhatósága is rendben van, de viszonylag hosszú úton mozog. Ilyen típusú váltóval egyébként csak a leggyengébb változat vásárolható meg, a másik két hajtáshoz már automata jár. A kormánymozdulatokat is jól követi ez a modell, fékezni is szépen, egyenletesen lehet vele. A négy tárcsafék miatt a fékhatás folyamatosan épül fel, nem fog be a végén.

Fejlett, 4control futóművel is kérhető a franciák újdonsága, az összkerék-kormányzás különleges ebben a kategóriában. Alapvetően inkább a puha irányba hangolták, ami persze érthető egy crossovernél, de városban, főleg itthon, ez sokat segít is a komfortérzeten. Autópályán már néha magától indul meg minimálisan, így a sofőrnek néha korrigálnia kell egy kicsit, mintha csak a sávtartó avatkozna közbe. Nem durva a dolog, de mégsem tetszetős. Aztán ezen azért módosíthat a felniméret is, 17-től egészen 20”-ig kérhetőek keréktárcsák a kocsi alá.

Lehetne takarékosabb és olcsóbb

Az egyszeri vásárló pedig a hybrid szócska láttán azt hiszi majd, hogy hú, de takarékos modellt fog vezetni. Sajnos ez nincs így, főleg a magasabb építés és a nagyobb tömeg miatt. Országúton a legkevésbé éhes az Austral, ott megelégszik szerény 5-5,5 literrel 100 kilométerre. Ám ez autópályán már 7, városban pedig 8 liter környékére is nőhet. Ezek azért nem tragikus értékek és vegyesben kijöhet a 7 liter, de talán ennél kevesebbre számítanánk mielőtt az első kilométereket megtesszük az autóval. Vannak még vezetősegítő rendszerek is bőséggel az Austral-ban. Például sávváltás asszisztens, veszélyhelyzetre figyelmeztetés, 360 fokos kamerarendszer, holttérfigyelő, az adaptív tempomat és még sorolhatnánk.

A Renault Austral ára pedig 11,8 millió forinttól indul, amiből 800 ezer forint kedvezmény elvileg kérhető magánügyfelek esetén. 13,7 millió forint az erősebb mild-hybrid, és 16,2 millió forint a full-hybrid alapára. Persze ezeknél még százezrekkel, vagy milliókkal is többet ki lehet fizetni akkor, ha magasabb felszereltséget, vagy több extrát szeretne valaki. A Safety-csomag például 150 ezer forint, a 4control összkerék-kormányzás 600 ezer forint. Bizonyos metál színek pedig akár 260-340 ezer forinttal is megdobhatják a végösszeget. Ezzel pont a Nissan Qashqai, vagy éppen a Kia Sportage és a Hyundai Tucson ellenfele lesz a francia márka újdonsága. Azok is ennyibe kerülnek, ha mindenből a közel azonos motorizáltságot, váltót és felszereltséget nézzük.

Hogy melyik a legjobb döntés, az valószínűleg szimpátiakérdés. A Kia/Hyundai esetén a 7 év garancia, a Renault-nál pedig a modern beltér, vagy éppen a korrekt motor miatt húzhat az ember szíve ide vagy oda. A gyártó igyekezett tehát mindent kihozni az Australból, ami egyrészt jól sikerült, máshol viszont kicsit azért erőltetett lett.