Öt kombi 600 ezer forintért

Aki 600 ezer forint körül keres alsó-középkategóriás kombi autót, nincs könnyű helyzetben, hiszen a kínálat hatalmas, de rengeteg az elhasznált, a bontóban már fél lábbal bent lévő autó. Mostani írásunkban mutatunk 5 olyan típust, amelyből véleményünk szerint lehet találni egy rendezett, még pár évig használható példányt:

Opel Astra G Caravan

Már több mint 2 évtizede, 1998 elején mutatkozott be az Opel Astra G sorozata, amely 3 és 5 ajtós, szedán, kombi, kupé és kupé-kabrió kivitelben is elérhető volt, ráadásul Zafira néven egyterűként is árulták. Választék tehát van, így a kombikat sem kell sokáig keresni. Már csak arra kell figyelni, hogy a kínálatból ne egy lerúgott munkásautót válasszunk. Bizony, ez a G Astrák egyik legnagyobb problémája: mivel újkorukban is rengeteget vettek belőlük a cégek, aztán használtként is sok került melósbrigádok kezei alá, ezért óriási mennyiségű lelakott, a belét húzó példány van a használt autós portálokon.

opel_astra_caravan_162.jpeg

Ha tehát azt látod, szakadt a dudagomb, ki van ülve az ülés, a beltérre már önmagában is kivonulna a járványügy és az egész autó lelakott hatást kelt, inkább nézelődj tovább: bár olcsó autó a G astra, egy lelakott példány azért sokba tud kerülni.

Ha már állapot: jó hír, hogy elődjével ellentétben a G Astra messze nem hajlamos annyira a rozsdásodásra, de azért az osztrák, német autókat így is ajánlott tüzetesen átvizsgálni. Korrózióval azért találkozhatunk, a küszöbökön, a sárvédőívek és az ajtók alján megjelenhet, de ha időben foglalkoznak vele, még olcsón javíthatók.

opel_astra_sedan_635.jpeg

A beltérben a kormányon lévő dudagomb kopása a legjellemzőbb, ennek javítása nem egy vészes összeg, de igénytelenségre utal, ha nem foglalkoznak vele. Ugyanígy gyakori már, hogy tönkremegy a rádió feletti képernyő háttérvilágítása, ahogyan az lámpa- és indexkapcsoló kikopása is jellemző a típusra. Pozitívum, hogy az ülések és a beltéri műanyagok jól bírják a strapát, így még 300 ezer kilométer felett is lehet szép állapotú egy G Astra beltere.

Motorok közül bőven van választék, 1.2-estől egészen 2.2 literig terjed a paletta. A benzinesek közül az 1.2-es 65 és 75 lóerős csak vonszolja a karosszériát, sokkal jobban járunk az 1.4-es 90 lovas vagy 1.6-os 100 lóerős motorokkal. Igaz, arra érdemes figyelni, hogy ne a korai, X motorkódos erőforrásokat válasszuk: az X14XE és X16XE motorkódú daraboknak köszönhető leginkább az elterjedt „Ecotec eszi az olajat” szöveg, ezeknél ugyanis ez sajnos igen jellemző.

opel_astra_caravan_4.jpeg

Sokkal jobb döntés a későbbi Z14XE vagy Z16XE, ezekkel sokkal kevesebb a gond. Ezeknél leginkább az EGR problémázhat, de ha az ember 2-3 évente kipucoltatja, nincs szükség az alkatrész cseréjére. Fontos tudni, hogy az alulméretezett vezérműlánc miatt a 75 lóerős 1.2-es és a 90 lóerős, 2004-től elérhető 1.4-es fokozottan láncproblémás, magyarul ha induláskor csattog a motor, készülni kell az alkatrész cseréjére.

Ha dízel G Astrát szeretnél, figyelj arra, hogy az 1.7 literes Common Rail CDTI legyen és ne az olcsón elérhető 2 literes DI illetve TDI. Ez utóbbiak ugyanis elektronikusan vezérelt adagolót kaptak, amely nagyon sokszor megy tönkre, cseréje pedig igen drága, hiszen bontottan is több, mint 100 ezer forintba kerül. Érdemes a futóműre is figyelni, ha élményt nem is ad egy G Astra futóműve, azért legalább feszes, mármint akkor, ha jó állapotban van. Ha tehát azt tapasztalod, hogy az autó elmászik az útról, instabil, lötyögős, ott már gondok vannak.

Fiat Stilo MultiWagon

Ha van autó aminek rossz a híre, akkor az a Fiat Stilo: a korai példányok elektromos anomáliái megpecsételték a típus sorsát, az eladások nem alakultak túl fényesen, így a Fiat óriási összeget bukott a projekten. Mostanra mégis eljutottunk oda, hogy bizony megfelelő körültekintéssel a Stilo is ajánlható, ezért is kerülhetett fel listánkra. Főleg azért is, mert egy olyan típusról van szó, amelyet nem túlságosan keresnek a vásárlók, magyarul azonos összegért jobbat kapunk belőle.

fiat-stilo_multi_wagon_actual-2002-1280-01.jpg

A típus 2001-ben lépett piacra 3 és 5 ajtós kivitelben, a kombi pedig kicsivel később, 2002 végén érkezett meg. A Fiat óriási összeget költött a fejlesztésre, ezért a kor színvonalához képest igen komoly arzenállal is fel lehetett szerelni a Stilokat. Például a kombi kivitel különlegessége, hogy a BMW Touring modelljeihez hasonlóan ennél is külön nyitható volt a hátsó ablak, így apróságokat úgy is be lehetett tenni, hogy nem kellett kinyitni a csomagtér ajtót. Az extrák számát jól mutatja, hogy ha csak rövid ideig is, de elérhető volt távolságtartó tempomat, rendelhető volt navigációra és kihangosításra is képes fejegység, kulcsnélküli nyitás és indítás, nagyméretű harmonikatető és még sok más is szerepelt az opciók között.

No, nem mintha használtan ezekből olyan sok lenne elérhető, az extrák borsos ára miatt a kínálat többségét alap, vagy közepesen felszerelt példányok alkotják. Ez azonban nem azt jelenti, hogy olyan sanyarú élete lenne, aki Stilot vesz, 2 légzsák, ABS és első elektromos ablakok, illetve tükrök minden kivitelben megtalálhatók, ahogyan a légkondicionáló is az autók túlnyomó többségében jelen van.

fiat-stilo_multi_wagon-2002-1280-06.jpg

Érdemes azért arra figyelni, hogy az extrásabb kiviteleknél jelentkezhet néhány plusz probléma: a digitális klímával rendelkező autóknál gyakori a léptetőmotor meghibásodása: sok ilyen autóban a gyenge anyaghasználat miatt eltörik a léptetőmotor műanyag állítója, innentől pedig nem állítható, hogy hova fújja a levegőt az szellőzőrendszer. Figyelni kell a harmonikatetőre is: gond lehet az állítószerkezettel, előfordulhat, hogy a tető nem záródik megfelelően, ahogyan az is gyakori, hogy az öregedés miatt már nem zár megfelelően a rendszer és beázik a gépjármű. Gond lehet még az ülésfoglaltság érzékelővel, ezért a próba során érdemes előre-hátra tologatni párszor az ülést. Ha ilyenkor megjelenik a légzsákhiba-visszajelző, akkor kontaktos már a csatlakozó.

Ha már Stilo-t választasz, érdemes a motorokra is figyelni: nyugodt szívvel nem tudjuk ajánlani a legnépszerűbb, 1.6-os, 103 lóerős benzinest: nem maga a motor a probléma, hanem a vezérlőelektronika. Az ECU ugyanis a blokk tetején van, a rázkódás és a hő miatt pedig idővel tönkremegy, ilyenkor az autó változatos hibajelenségeket produkál. Van rá megoldás, sokan foglalkoznak a javítással is, de ha meg akarod kímélni magad a felesleges köröktől, érdemesebb inkább az 1.4-es motort választani, vagy pedig a ritkaságnak számító 105 lóerős, Opel eredetű aggregátot is. Utóbbi például a G Astrában is elérhető, itt a szívósorra érdemes figyelni: ha kikopnak az állítólamellák, az autó dízeles, csettegő hangon jár. Nem ajánlott az 1.8-as, a magas üzemanyag- és olajfogyasztása miatt, illetve azért sem, mert nem támogatja az E10-es üzemanyagot sem.

fiat-stilo_multi_wagon_actual-2002-1280-10.jpg

Dízeleknél alapvetően mindegyik 1.9-es megbízhatónak számít, sokan afféle titkos tippként a legkisebb, 80 lóerős JTD-t ajánlják, mivel ebben nincs intercooler, illetve a korai évjáratokban kettőstömegű lendkerék sem. Szintén rendkívül megbízható az 1.9-es, 115 lóerős JTD is. Egy fokkal érzékenyebbek az üzemanyagra a késői évjáratoknál megtalálható MultiJet motorok, de ezek az erőforrások is igen jók tudnak lenni, ha vigyáztak rájuk. Azonban épp ez jelenti a legnagyobb nehézséget, ugyanis rengeteg a leélt, elhasznált dízelmotoros Stilo, nem árt tehát résen lenni a vásárlás során.  A motorokon túl érdemes még a karosszériára is figyelni: főleg a küszöböknél jelentkezik korrózió, de az ajtók alján és a sárvédőíveken is előfordulhat rozsda.

Ford Focus MK1 Turnier

1998-ban, az Opel Astra G-vel egy időben jelent meg a Focus 1 generációja, amely óriási ugrás volt az előd Escorthoz képest – ezt a szakma is értékelte, meg is kapta az Év Autója díjat. A New Edge formanyelvű, akkor forradalmi forma és a kategória legjobb vezethetőségét biztosító futómű egycsapásra népszerűvé tette a modellt, így nem véletlen, hogy a gyártás befejezése után 15 évvel is  rengeteg példány kelleti magát a használt autós portálokon.

autowp_ru_ford_focus_turnier_21.jpg

Mivel sok a leélt munkásautó, ezért érdemes alaposan átvizsgálni a kiszemelt példányt. Motorikusan van választási lehetőség, 1.4-től egészen 2 literig terjed a benzines kínálat, leginkább az 1.6-os Zetec S ajánlható, az 1.4-esek alig fogyasztanak kevesebbet. Fontos tudni, hogy akár az 1.4-es és 1.6-osra esik a választás, érdemes érdeklődni az olajfogyasztásról, mivel magasabb futásnál több tulajdonos is magas olajfogyasztásra panaszkodik.

autowp_ru_ford_focus_ghia_5-door_10.jpg

Lényegesen ritkábbak az 1.8-as és 2 literes Zetec-E motorok, ezek jó és bevált darabok, de azonos árért magasabb fogyasztásra és azonos árért sok esetben elhasználtabb autóra kell számítani. Dízeleknél  a régebbi, TDDi névre keresztelt, adagolós darabok a legmegbízhatóbbak. Nem kell félni a későbbi TDCI-ktől sem, de ezeknél a a kettőstömegű lendkerék és nagynyomású szivattyú meghibásodása lehet gond.

Jó hír, hogy az igényes, multilink hátsó futómű jól bírja a strapát, tehát attól, hogy az autó jól vezethető, a futóműre még nem megy rá az ember gatyája. Igaz, a korrózió azért megtámadhatja a futómű elemeit, ahogyan a küszöbökön, az ajtók alján, a csomagtartón és a sárvédő íveken is megjelenhet a rozsda, ezért vásárlás előtt célszerű alaposan átvizsgálni a kiszemelt Focust.

autowp_ru_ford_focus_turnier_20.jpg

Már csak azért is ajánlott elvinni egy Fordokkal foglalkozó szervizbe, mert ha probléma lesz a fűtőmotor fordulatszámát szabályozó előtét ellenállással, az az autó leégéséhez is vezethet. Ezért érdemes kiszedni és megnézni az alkatrészt és ha szükséges, újat vásárolni.

Citroen Xsara Break

Nem akárkivel, hanem a korszak szupermodelljével, Claudia Schifferrel reklámozta a Citroen a Xsarát. Ebből már sejthető, hogy afféle stílusforradalomnak szánták a modellt, amely mitagadás, nagy lépés volt a felejthető ZX után. A 3 és 5 ajtós, kombi illetve Xsara Picassoval egyterűként is piacra lépő modell óriási ugrást jelentett elődjéhe képest, hiszen komfortban, dizájnban és technológiában is nagyot lépett előre.

autowp_ru_citroen_xsara_touring_2.jpg

Mivel a Citroen a PSA-csoport tagja, így nem kell azon meglepődni, hogy motorikusan is a korabeli 306-os Peugeot-val áll rokonságban: igen gyakori az z 1.4-es 75 lóerős belépőmotor, amelynél a motorvezérlő és a gyújtótrafó meghibásodása a leginkább visszatérő probléma, de hengerfejesedés is gyakran előfordul.  Jobb döntés a 110 lóerős, 16 szelepes 1.6-os, amely ahogy a konszerntárs, itt leginkább a jó minőségű, a motorba való gyújtógyertyákra kell figyelni.

Dízel Xsarák közül a szívó- és turbós kivitelben is elérhető 1.9-es ajánlható, mivel ezek az autók már sokat futottak, így nagyobb eséllyel futhatsz bele nagyobb költségekbe az üzemanyagra és karbantartása érzékenyebb kétlitereseknél.

autowp_ru_citroen_xsara_vts_16.jpg

Jó hír, hogy ha az autó nem volt ropira törve, úgy durva korrózióra sem kell számítani, ebben a tekintetben a franciák akkoriban megelőzték a konkurenciát. Külsőleg csak a kilincsek letörése, illetve a frissítés után a Citroen logót is tartó díszrács eltörése a legzavaróbb probléma. A Xsarák egyik legérzékenyebb pontja a hátsó, torziós futómű. Amennyiben azt látod, hogy a hátsó kerekek bedőlnek, akkor a tűgörgős ágyazású kerékfelfüggesztés elfáradt. Ilyenkor egyetlen megoldás létezik: fel kell újítani a teljes hátsó felfüggesztést.

Amíg egy G Astra vagy egy Focus beltere nagyon jól bírja a strapát, a Xsaráké egy fokkal kevésbé: meghibásodhat az indexkapcsoló, gyakoriak a szellőzőrostélyok eltörései, ahogyan a vezetőülés magasságállítója is eltörhet. Általánosan elmondható, hogy minőségibbek a 2000 utáni, frissített Xsarák, de ezeknél találkozhatunk a BSI meghibásodásával.

citroen_xsara_break_1.jpeg

Ez az autó vezérlőagyának tekinthető, többek között ez felel a az energiafogyasztás szabályozásáért, magyarul az akkumulátor lemerülésének elkerüléséért. Működése során szükség szerint le- vagy felkapcsolja az egyes fogyasztókat. Úgy is mondhatnánk, hogy amikor jó, akkor nagyon kényelmes, ha meghibásodik, akkor viszont a klasszikus franciaautós hülyeségeket tudja produkálni, a véletlenszerűen felkapcsoló világításon át, a szervokormány kikapcsolásától a központi zár megzavarodásáig. Foglalkozik sok cég a javítással, felújítással, ha furcsaságokat produkál az autó, érdemes ezeknél érdeklődni.

Skoda Octavia 1 Combi

Megdöbbentő, de idén már 24 éve van velünk a Skoda Octavia 1. generációja. Az 1996-ban bemutatott típus óriási népszerűségnek örvendett, amely a Volkswagen technikának, a megfizethető árnak és az óriási csomagtartónak volt köszönhető. Ezt a flottakezelők is felismerték, így elképesztő mennyiségű ex-céges, a világ összes kilométerét maguk mögött hagyó Octavia kombi érhető el a piacon, érdemes tehát résen lenni.

skoda-octavia_combi-2001-1280-01.jpg

A motorok a konszernre jellemző módon elképesztő mennyiségben kerültek az Octavia 1-esekbe, de csak néhány ajánlható igazán jó szívvel. A 60 és 75 lóerős 1.4-es benzin túlságosan gyenge ebbe a karosszériába, míg az egyébként megbízható 1.8 Turbo sok esetben már rendkívül leharcolt ezért az összegért. A legjobban az 1.6-os 102 lóerős ajánlható – ugyan városban 10-11 litert fogyaszt, de a karbantartása emberi keretek között megoldható.

Óvatosan a dízelekkel, hiszen ezért az összegért sok az óra szerint 200-250 ezer kilométeres, valójában inkább 700-750 ezer kilométert futott darab. Ha mégis találsz egy megbízható előéletűt, jól jársz az 1.9-es, adagolós TDI-vel, ahogyan az egyébként igen gyenge, de legalább éhezőművész 1.9 SDI-vel is.A későbbi PD-TDI-k is megbízhatónak számítanak, de sajnos ezért az összegért gyakran leharcoltabbak, mint a régebbi adagolósok vagy az egyszerű szívóbenzines modellek.

skoda-octavia_combi-2001-1280-07.jpg

Jól sikerült az Octaviák kéziváltója, könnyen, erőfeszítés nélkül kapcsolhatók a fokozatok: ha mégis gond van és nem simán megy a művelet, elkopott a váltórudazat műanyag perselye. Bírja a strapát az 1-es Octavia beltere is, a Golfra jellemző erőteljes beltér kopás ironikus módon pont az olcsóbb anyaghasználat miatt nem sújtja annyira a cseh testvért.

Előfordulhat azért a lámpakapcsolón és az ablakemelő gombokon lévő bevonat lekopása, de ezek kis összegből orvosolható hibák. Azt azért érdemes tudni, hogy az alap kivitelekben a gyártás kezdetétől az Octavia 2 megjelenéséig egy olcsóbb, rosszabb minőségű beltér volt, így ajánlott egy kicsit extrásabb példányt keresni, már csak a szebb belső kialakítás miatt is.

skoda-octavia_combi-2001-1280-04.jpg

Kiemelnénk még, hogy a karosszéria rozsdavédelme is jó az 1-es Octaviáknak, ha az autó nem volt két darabból szakszerűtlenül összerakva, azért még 15-20 évesen sem kell kilyukadt padlólemezre készülni. Elkerülhetetlen viszont az első sárvédők tövénél lévő rozsdásodás, illetve gyakori még, hogy dobbetét mögé bekerülő kosz fokozatosan kirohasztja a kerékjárat mögötti ívet.

Szempontok, amikre mindegyik autó esetén figyelj oda a vásárlás előtt:

Megbízható helyről vásárolj 

Már a keresgélés során figyelj arra, hogy megbízható, évek óta létező kereskedőtől válassz autót. Sajnos sokan pórul jártak már azzal, hogy telephely nélküli, a szó legrosszabb értelmében nepper kínálatából választottak, akinél nemcsak, hogy a jogszabály által kötelezett szavatosságot nem lehet érvényesíteni, de felhívni sem lehet, hiszen a vásárlás után törölte a telefonszámát.

Sajnos sokan trükköznek azzal is, hogy a külföldről érkezett autót papíron a német/olasz tulajdonos adja el. Mindezt úgy oldják meg, hogy kint, a vásárláskor nem töltik ki a saját részüket, majd itthon a bepalizott vásárló adatait írják be. Az eredmény? Szavatosság nuku, felelősségre-vonhatóság nuku, a becsapott vevő meg futhat a pénze után.

Kereskedő vagy magánszemély? Ide kattintva tudhatsz meg többet arról, honnan érdemes autót venni!

Olyat vásárolj, amit fenn is tudsz tartani 

Szép dolog a szerelem, de ha az általad kiszemelt kocsi fenntartása meghaladja a lehetőségeid, az álomból rövid idő alatt rémálom lesz. Vásárlás előtt ezért tájékozódj, kérdezd meg a szerelőd, illetve nézz körbe például a Bárdi Autó webshopjában is, hiszen így gyorsan képet kaphatsz arról, hogy egy-egy alkatrész mennyibe kerül.

Ha kíváncsi vagy, mik azok a költségek, amikkel minden autó vásárlása után számolni kell, ide kattintva olvasd el az erről szóló cikkünket.

Ne a kínálat aljáról vásárolj

Aki böngészte már a használtautós oldalak kínálatát, rövid idő alatt arra a következtetésre jut, hogy az olcsóbb modelleket érdemes elkerülni. Ennek oka egyszerű, a piac igen kegyetlenül áraz, ha valami nagyon olcsó, annak oka van. Ha van 10 elérhető autó, mi legalább az ötödiknél kezdenénk el a nézelődést! Az ennél olcsóbbaknál ugyanis nagy eséllyel van annyi költeni való, hogy a végén egy drágább, később jobban is eladható autó árát éri el a szervizszámla.

Ne kilométert, állapotot nézz!

Ne legyenek illúzióid, az autókat használatra veszik. Persze néha előfordul, hogy egy járgányban 10 évesen van 20 ezer kilométer, de azért ez igen ritka. Óvakodj a visszatekert autóktól, ezért a keresés során nézd meg, hogy hogyan alakul a kínálat átlagos futásteljesítménye. Ha pedig azt látod, hogy mondjuk a 250 ezer kilométeres futásteljesítményű autók között ott egy 80 ezres, kezdhetsz gyanakodni. Ne feledd, egy ellenőrizhető, nagyobb futású autó többet ér egy bizonytalan, alig futottnál!