Olcsón nyitott tetővel autózni? Nem lehetetlen!

Ugyan az időjárás jelenleg nem túl barátságos hozzánk, azért vitathatatlan tény, hogy hamarosan megérkezik a klasszikus nyár: napsütés, forróság. Sokak számára ez egyet jelent a kabrió szezonnal. Úgy gondoltuk, ennek kapcsán bemutatunk öt olyan kabriót, amelyből 500 ezer forintért már lehet elfogadható példányt találni.

Fiat Punto

A Fiat 1993-ban, az Uno utódjaként dobta piacra a Puntót, amelynek első generációjából -máig egyedülálló módon- kabrió kivitel is készült. Ezeket a Bertone gyártotta az olasz vállalatnak, a kisszériás kabrió Puntók épp ezért újkorukban is különlegességnek számítottak, hát még ma, amikor többségüket már elvitte a rozsda vagy egy átmulatott éjszaka után az árokban tértek örök nyugovóra. A kabrió 1-es Puntót háromféle motorral lehetett kérni: a kissé gyenge 1.2-es 58 lóerőssel, illetve a 97-es modellfrissítésig a 88 lóerős 1.6-ossal, amelyet ezután a minimálisan gyengébb, de sokkal élettel telibb 86 lóerős 1.6-os váltott.

fiat-punto-cabrio_674_7.jpg

Általánosan elmondható, hogy ez utóbbi számít a legjobb vételnek, már csak azért is, mert ez legalább némi dinamikával mozgatja a karosszériát. Túl sok meglepetést manapság már igazán egyik sem tartogat, a legfontosabb az állapot: ha kifogsz egyet, amely szépen jár, karbantartották, akkor olcsón fenn tudod tartani, a gyújtótrafók, a gyertyák vagy épp a lambda-szonda ára nem ver majd földhöz. Ami már lényegesen költségesebb lehet, az a rozsda: ugyan a karosszéria horganyzott, a tapasztalat azt mutatja, hogy a rozsdavédelem mégsem sikerült tökéletesre. Leginkább a hátsó kerékdoboknál fordulhat elő korrózió, de a hátsó taposó, a pótkerék vagy akár a hátfal is érintett lehet, a küszöbökről, ajtók aljáról és a sárvédő ívekről nem is beszélve. Ajánlott tehát alaposan körbejárni a kiszemelt autót, ilyen értéknél gazdasági totálkár lehet, ha alaposan ki kell lakatolni a kocsit.

fiat-punto-cabrio_674_2.jpg

Legalább ennyire vagy még fontosabb, hogy rendben legyen a tető: akármilyen példányt is nézel, szinte biztosan szükség volt már a tetőt javítására vagy cseréjére. Az anyag ugyanis ennyi idős korára elfárad, kiszakadhat, kirepedezhet, emiatt pedig beázhat a kocsi. Célszerű tehát olyat keresni, ami a közelmúltban átesett a tető felújításán. Természetesen az is fontos, hogy a mechanika jól működjön, a tető szépen, ne nyekeregve, szorulva nyíljon vagy záródjon. Olasz autótól nem meglepő módon az 1-es Punto futóműve is érzékeny a hazai utakra, egy elhanyagolt autónál tehát esélyesen jön kopogó hang a kerekek felől: ha rossz úton is csendben, jól irányíthatóan viselkedik a próbált autó, az jó jel!

Opel Astra F

Magyarországon szinte nincs olyan ember, aki ne használt volna valamikor életében F Astrát. Az első, újkori magyar autóból néhány évvel ezelőtt elképesztő mennyiség rótta az utakat, mindez a hazai gyártás mellett a kedvező árnak és rendkívül sokféle kivitelnek volt köszönhető. Az F Astra ugyanis 3 és 5 ajtós, szedán, kombi, kisáruszállító és még kabrió kivitelben is elérhető volt. Volt tehát miből válogatni, ha az embernek pedig volt pénze, az digitklímás, két légzsákos, ABS-es, bőrkárpitos Astrát is vehetett.

opel-astra-f-cabrio-_7541.jpg

Az, hogy jelentősen megfogyatkozott az F Astrák száma, elsősorban a korrózió számlájára írható: bizony, ezek az autók nagyon tudtak rohadni, különösen a hátsó sárvédőívek, a tanksapka betöltőnyílása, de az ajtók alja, a küszöbök és az első kerékívek is sok esetben áldozatul esnek az időnek. Ez éppúgy igaz a kabrió kivitelre is, érdemes tehát alaposan átnézni a kiszemelt példányt: extrák helyett inkább az állapotra menj, bőrülés nélkül is élvezetes a kabriózás, kirohadt küszöbökkel és elfogyó padlólemezzel nem annyira. Érdekesség, hogy olyannal is találkoztunk már, hogy a karosszériamerevítés okán, a hátsó sárvédők aljánál rögzített plusz súlyok merevítése rozsdásodott át, emiatt zörgő hang jött a kerekek felől, úgy, hogy a futóműnek nem volt baja.

opel-astra-f-cabrio-_7542.jpg

Ahogyan a Puntónál már említettük, itt is fontos a tető állapota: ha szakadt, annak javítása akár 1-200 ezer forint is lehet, nézd tehát meg alaposan! Ugyan a tető anyaga ebben az esetben műanyag és nem mondjuk vászon, azért az idő ezt sem kíméli, sérülések, lyukak bizony előfordulhatnak. Ugyanígy keress beázás nyomokat, ilyen idős autóknál ugyanis ez is megtörténhet. Nem vészesen drága a tetőmechanika javítása, de szakembert kíván – ajánlott tehát, hogy ez is megfelelően tegye a dolgát. Különösen a hidraulikával lehet gond, leggyakrabban elkezdi ereszteni az olajat: nyitás-zárás során nézd meg, hogy van-e olajfolt rajtuk. Motorikusan csodák nincsenek: a kínálat oroszlánrészét a 8 szelepes 1.6-os adja, ez megbízhatónak számít, legfeljebb a gyújtótrafó, illetve az EGR szelep okozhat kellemetlen perceket. Ezekhez annó “sportváltót” társított a gyár, így városban viszonylag megfelelően lehet haladni az amúgy nem túl acélos teljesítményű autóval. Nem rosszak az 1.8-asok sem, a 116 lóerős már elég jó dinamikát kölcsönöz az autónak.

Renault Megane 1

Lassan negyed évszázada, 1996-ban dobta piacra a Renault a Megane Cabriót, amely az akkori friss, első generációs Megane kompaktra épült. A típus a kor igényeinek megfelelően elektromosan nyitható és zárható tetővel került piacra és akár 2 légzsákkal, klímával illetve bőrkárpittal is megvásárolható volt. Ahogyan a Punto és az Astra esetén is említettük, a legfontosabb itt is a tető állapota: ne legyen kirepedezve, szakadva és a beltérben se találkozz beázásra utaló nyomokkal. Egy utángyártott tető ára ugyanis 2-300 ezer forint is lehet, ez pedig gyakorlatilag gazdasági totálkár egy 500 ezer forintos autónál. Ugyanígy figyelj a mechanikára is: ne nyekeregve, akadozva, hanem egyenletesen nyissa és zárja a tetőt.

renaultmeganecabrio-1964_3_1.jpg

Ha tető rendben van, a karosszériát is érdemes alaposan átvizsgálni: jó hír, hogy a kortárs német autóktól eltérően a Megane-okat nem fenyegeti úgy a rozsda, magyarul még 20 évesen is lehet épkézláb, nem 3 darabból összeeszkábált darabot találni. Igaz, az 1999-es modellfrissítésnél sokat javítottak a rozsdavédelmen, tehát az ez utániak még jobbak ebből a szempontból. De odafigyeléssel a korai darabokból sem lehetetlen egyben lévőre bukkanni. Nem túl költséges, de bosszantó hiba lehet a felső holtpont jeladó meghibásodása, amitől az autó mozgásképtelenné válik.

renaultmeganecabrio-1964_4_1.jpg

Gond lehet a gyújtótrafóval és a fojtószeleppel is, érdemes rákérdezni, hogy ezek voltak-e cserélve a közelmúltban. A beltér elemei alapvetően jól bírják a strapát, igaz, ha nem ápolták a bőrülést, az mára igen csúnyán tud kinézni: ebből a szempontból a szövetüléses darabok megkíméltebbnek hatnak. Motorikusan a kínálat többségét a kétliteres, 140 lóerős adja, de találkozhatunk az 1999-es frissítés után megjelent 1.4-es és 1.6-os motorokkal is. Érdemes legalább az 1.6-os verziót választani, a 95 lóerős alapmotor egy kicsit gyenge a kocsihoz.

Peugeot 306

Ahogyan a hagyományos, 5 ajtós illetve kombi kivitelek, úgy a kabrió 306-osok is elvesznek a kínálatban. Ennek oka elsősorban az, hogy a típus szinte ismeretlen: itthon már a 306-osból sincs sok, ráadásul a kabrió kivitelből eleve lényegesen kevesebbet gyártottak. Ez persze akár jót is jelenthet: egy régóta hirdetett, egyébként megkímélt példány jó áron elvihető és még hosszú ideig élményt tud okozni. Ahogyan azt már bizonyára kitaláltad, itt is a jól működő tető a legelső vizsgálandó tényező. A típushoz elérhető volt egy gyári keménytető is, ám ez az extra mára gyakorlatilag nem létezik, egy-egy jó állapotú darab egy komplett autó árába kerül.

peugeot-306-cabriolet-2679_7.jpeg

Célszerű tehát kizárólag nyitható tetőset keresni. Amennyiben az rendben van, jó állapotú és nem ázik be, illetve a mozgatómechanika is rendben teszi a dolgát, úgy az egyik legfontosabb kérdést máris letudtad. Figyelj a visszapillantó tükrök környékén beázásra, itt ugyanis sok autónál szétmálik a tömítésért felelős gumikéder és ott tud befolyni a víz. Fontos még a hátsó futómű is: akárcsak a korabeli PSA-csoportos autókban, úgy a 306-os esetén is torziós hátsó futóművet alkalmazott a gyár. Amennyiben azt látod, hogy a hátsó kerekek befelé dőlnek és az autó háta ül, úgy a rendszer tűgörgős csapágyai elfáradtak, a hátsó futómű felújításra szorul, ez szerviztől függően 80-100 ezer forintba kerül.

peugeot-306-cabriolet-2679_22.jpeg

Motorikusan az 1.6-os nyolcszelepes jelenti a belépőszintet, efelett az 1.8-as és 2.0-ás motorok foglaltak helyet a palettán. Általánosan elmondható, hogy az 1.6 is elegendő a karosszéria mozgatásához, dinamikus közlekedéshez célszerűbb erősebb verziót keresni. Sok gond egyik motorral sincs, de természetesen célszerű alaposan átnézni a kiszemelt példányt, hiszen szivárgásnyomok, furcsa zörejek ilyen korban már előfordulhatnak. Pozitívum, hogy a 306-osok karosszériája is jól bírja az idő próbáját, ha nem olyan helyről származik a konkrét példány, ahol nagyon sózzák az utakat, akár még rozsdamentes, vagy könnyen javítható karosszériahibákkal rendelkező autó is kifogható, ami nem rossz, figyelembe véve, hogy a legfiatalabb példányok is közelítenek a 20 éves korhoz. Érdemes figyelni menet közben a váltóra: ha a kuplung kinyomására elhallgat a zörgő hang, az a nyelestengely csapágy hibáját jelzi, ez sajnos gyakori a 306-osoknál. Előfordulhatnak még apróbb elektronikai gikszerek is, megzavarodó központi zár vagy fals hibaüzenetek nem ismeretlenek ezeknél az autóknál.

Ford Escort

Akárcsak a 306-os Peugeot, úgy a Ford Escort is eltűnőben van: a kölni típusnál ennek elsősorban a korrózió az oka. Hasonlóan az F Astrához, az Escort utolsó generációja is hajlamos a rozsdára, ezért fokozottan nézd át a kiszemelt autót. Ne maradjon ki a sárvédőívek, küszöbök, ajtók aljának az ellenőrzése, de ha lehetőséged van, érdemes felemeltetni a konkrét darabot, hogy a padlólemezzel minden rendben van-e.

ford-escort-cabrio_730_3.jpg

Az egyik rozsdagócpont a hátsó nyúlványok, ezeket alaposan át kell nézni. Elég nagy az esély rá, hogy az autó élete során már átesett egy alaposabb kilakatoláson, ezért érdemes kontárkodás nyomait is keresni: egy kis alvázvédő ugyanis könnyen eltakarja, ha gond van a karosszériával. Természetes, hogy a kabrió Escortok közül is olyat érdemes választani, amelynek jól működik a tetőmechanikája és maga a kárpit sem szakadt: bár egy kárpitos orvosolhatja a nagyon apró sérüléseket, komolyabb baj esetén a komplett egység cseréjére lehet szükség, ez pedig nem olcsó.

ford-escort-cabrio_730_2.jpg

Motorikusan szerencsére sok érdekességet nem tartogatnak ezek a Fordok, már az 1.6-os is elegendő a könnyű karosszéria mozgatásához, az 1.8 pedig egész dinamikusan szedi a lábát. Városban 10 liter alatt el lehet járni velük, ha pedig karbantartották őket, a kopóalkatrészek cseréjével is beérhetik. Fontos azért a megfelelő gyertyák használata, ahogyan érdemes figyelni a tömítéseket is, ha valahol szivárgás tapasztalható, jobb idejében orvosolni. Célszerű a próbaúton nagy figyelmet fordítani a futóműre, mivel ez már új korában sem az örökkévalóságnak készült: ha imbolyog az autó, kopogó, bugó hang jön a kerekek felől, akkor lehet alkudni. Gyenge pontnak számítanak a féltengelyek és a kerékcsapágyak, illetve a lengőkarok is. Ha rendben van a kiszemelt autó és még egy kis szerencséd is van, igazán extrás darabot is használhatsz: a mai napig ritkaság ebben a kategóriában a fűthető első szélvédő, de emellett 2 légzsák, ABS, 4 elektromos ablak és teljes bőrkárpitozás is megtalálható sok kabrió Escortban.

Itt pedig elolvashatod a korábbi cikkeinkben már bemutatott 4 szempontot, amelyeket mindenképp érdemes figyelembe venni, akármelyik típus után is érdeklődj:

Szempontok, amikre mindegyik autó esetén figyelj oda a vásárlás előtt:

Megbízható helyről vásárolj 

Már a keresgélés során figyelj arra, hogy megbízható, évek óta létező kereskedőtől válassz autót. Sajnos sokan pórul jártak már azzal, hogy telephely nélküli, a szó legrosszabb értelmében nepper kínálatából választottak, akinél nemcsak, hogy a jogszabály által kötelezett szavatosságot nem lehet érvényesíteni, de felhívni sem lehet, hiszen a vásárlás után törölte a telefonszámát.

Sajnos sokan trükköznek azzal is, hogy a külföldről érkezett autót papíron a német/olasz tulajdonos adja el. Mindezt úgy oldják meg, hogy kint, a vásárláskor nem töltik ki a saját részüket, majd itthon a bepalizott vásárló adatait írják be. Az eredmény? Szavatosság nuku, felelősségre-vonhatóság nuku, a becsapott vevő meg futhat a pénze után.

Kereskedő vagy magánszemély? Ide kattintva tudhatsz meg többet arról, honnan érdemes autót venni!

Olyat vásárolj, amit fenn is tudsz tartani 

Szép dolog a szerelem, de ha az általad kiszemelt kocsi fenntartása meghaladja a lehetőségeid, az álomból rövid idő alatt rémálom lesz. Vásárlás előtt ezért tájékozódj, kérdezd meg a szerelőd, illetve nézz körbe például a Bárdi Autó webshopjában is, hiszen így gyorsan képet kaphatsz arról, hogy egy-egy alkatrész mennyibe kerül.

Ha kíváncsi vagy, mik azok a költségek, amikkel minden autó vásárlása után számolni kell, ide kattintva olvasd el az erről szóló cikkemet.

Ne a kínálat aljáról vásárolj

Aki böngészte már a használtautós oldalak kínálatát, rövid idő alatt arra a következtetésre jut, hogy az olcsóbb modelleket érdemes elkerülni. Ennek oka egyszerű, a piac igen kegyetlenül áraz, ha valami nagyon olcsó, annak oka van. Ha van 10 elérhető autó, én legalább az 5-iknél kezdeném el a nézelődést! Az ennél olcsóbbaknál ugyanis nagy eséllyel van annyi költeni való, hogy a végén egy drágább, később jobban is eladható autó árát éri el a szervizszámla.

Ne kilométert, állapotot nézz!

Ne legyenek illúzióid, az autókat használatra veszik. Persze néha előfordul, hogy egy járgányban 10 évesen van 20 ezer kilométer, de azért ez igen ritka. Óvakodj a visszatekert autóktól, ezért a keresés során nézd meg, hogy hogyan alakul a kínálat átlagos futásteljesítménye. Ha pedig azt látod, hogy mondjuk a 250 ezer kilométeres futásteljesítményű autók között ott egy 80 ezres, kezdhetsz gyanakodni. Ne feledd, egy ellenőrizhető, nagyobb futású autó többet ér egy bizonytalan, alig futottnál!