Olcsón fenntartható egyterűek 1 millió forintig

Férjen el benne két felnőtt és két gyerek, emellett pedig legyen megfelelő sok csomag szállítására is és persze ne kerüljön többe, mint 1 millió forint: ezzel a kéréssel fordult hozzánk egy ismerősünk. Ekkora összegért szerintünk érdemes körbe nézni a kisteherautókra épülő egyterűek között, amelyek nemcsak tágasak, de egyszerű technológiájuknak köszönhetően olcsón fenntarthatók. Mostani írásunkban 5 ilyen gépjárművet mutatunk be:

Opel Combo

2001-ben mutatkozott be az Opel Corsa C alapjaira épülő 2. generációs Combo. Az eredetileg kisáruszállítóként megjelent típus a modellváltás során személyautó kivitelt is kapott. Mivel a Combo a Corsa alapjain nyugszik, így nem meglepő módon igen hasonlóak a szerviztapasztalatok a két autóval kapcsolatban.

20296_0.jpg

Általánosan elmondható, hogy a Combo megbízható jószág, de azért az autók többsége már bőven átlépte a 10 éves kort.  Ez azt jelenti, hogy a korrózió már felütheti a fejét, így a sárvédő íveit és az ajtók alját is érdemes alaposan megnézni. Szerencsére a sérülésmentes vagy szakszerűen javított Combok esetén szó nincs durva rozsdásodási hajlamról, de azért nem árt az óvatosság. A beltér elemei a korszak Opeljeihez hasonlóan jól bírják a strapát, bár azt hozzá kell tenni, hogy ezek az autók sok esetben igazi családi igáslóként üzemeltek, azaz karcok bőséggel felüthetik a fejüket. Típushiba a kormány dudagombjának átszakadása, ha nem is olyan mértékben, mint a G Astrában vagy az A Zafirában, azért itt is találkozhatunk vele.

opel-combo-467_35.jpg

Szintén a kormánynál kell keresnünk az autó másik problémás elemét, több tulajdonos ugyanis a kormánymű hibájára panaszkodik. A tesztút során ezért ezért jól figyelj, ha a kormány felől kopogó hang jön manőverezéskor vagy kanyarodáskor, akkor fel kell készülni a javításra. Érdemes még célba venni egy fekvőrendőrt is, a hátsó rugó ugyanis törésre hajlamos. Az ára nem drága, de ha nyekereg, akkor ne hidd el, hogy csak egy szilentet kell befújni…Érdemes még figyelni az izzókra is, sok Combo ugyanis nem jó barátságot ápol ezekkel, így van, aki néhány havonta egy-egy égő cseréjére szorul. Egyes esetekben még a foglalat is tönkremehet.

opel-combo-2006-1280-04.jpg

Motorikusan a benzinesek közül a legjobban a 90 lovas kivitellel jársz, ez ugyanis már megfelelően (bár nem túlságosan kirobbanóan) mozgatja a kocsit. A 2004 után gyártottaknál a vezérműlánc illetve a szívósor hibája fordulhat elő. Amennyiben indításkor csörgő hangot hallasz, készülj egy vezérléscserére.  Ha dízel Combot választanál, a legjobb az 1.7 CDTi. Az 1.3-as sem rossz, de amellett, hogy gyengébb, a Fiat eredetű motornál láncproblémák, illetve egy idő után jelentősen megnövekedő olajfogyasztás is előfordulhat.

Fiat Doblo

Nagy tér, kedvező áron: gyakorlatilag ennyi a Fiat Doblo sikerének titka, az olasz kisteherautó/egyterű pedig már 2001 óta hódítja meg a vásárlókat. A 17 évvel ezelőtt bemutatott autó 2005-ben egy ráncfelvarráson esett át, ekkor a „bamba” arcot egy „mosolygós” váltotta fel. A korszak Fiatjaihoz hasonlóan a Doblóknál sem veszélyes a korrózió, igaz, mivel az első autók már több, mint 15 évesek, elő-elő fordulhat rozsda egyes elemeken.

fiat-doblo-2001-1280-03.jpg

Főképp az ajtók alját, a sárvédőíveket, illetve a csomagtérajtót kell megnézni. Arra azért fel kell készülni, hogy hibátlan, sérülésmentes autót 1 millióért nem kapsz, ezek a Doblók ugyanis igazi igáslovak, ha családi autóként használták őket, parkolási sérülések biztosan előfordulnak. Ez a beltér elemein is látszódhat a karcok, zörgések nem ritkák egy ilyen típusban. Ezek azonban vélhetően a legtöbb embert egyáltalán nem érdeklik majd.

Az már annál inkább, ha a kuplung munkahenger meghibásodik: a benne lévő felső rugó ugyanis eltörhet. Ilyenkor a pedál lejjebb kerül, a fokozatokat pedig recsegve veszi az autó. A tulajdonosok panaszkodnak a gyújtáskapcsoló meghibásodására, így a próba során érdemes több alkalommal is megnézni, hogy a zárban megfelelően forogjon a kulcs. Ha nem, akkor mihamarabb jöhet a csere, hiszen igen kellemetlen, ha egyszer csak szétkopik a szerkezet és nem tudsz hazamenni. Ugyanúgy érdemes mindkét kulcsot kipróbálni, mivel a visszajelzések alapján a kulcsok kopása sem ismeretlen a Doblo tulajdonosoknál.

fiat-doblo-2001-1280-0c.jpg

A Fiat alapvetően jó és megbízható motorokkal kínálata a Doblo 1. generációját. Igaz azonban, hogy  több olyan erőforrást is árultak, amelyek teljesítménye nem éri el a manapság már elfogadható szintet. Ilyen például az 1.9-es szívódízel, ami 63 lóerejével még üresen is alig bírja megmozdítani a karosszériát. Nem sokkal jobb az 1.2-es, 64 lóerős benzines sem, a gépsárkány ezzel 19 másodperc alatt futja meg a 100km/h-t.

fiat-doblo-2001-1280-09.jpg

Néhány évtizede ez még elfogadható érték lett volna, manapság a piac leglassabb új autója is gyorsabb ennél. Benzinesek közül a leginkább az 1.6-os 103 lóerős aggregát ajánlható, míg a dízelmotorosok közül a 101 lóerős 1.9 JTD jelenti a legjobb választást. Létezett CNG-s kivitelben is a modell. Mivel a Fiatnak nagy tapasztalata van a gázüzemű autók gyártásában, így nem kell ezektől sem tartani. Egy alaposabb átnézés viszont nem árt, mivel ezeknek az autóknak a többségét Olaszországból importálták, vagyis az életük nehezebben követhető.

Renault Kangoo

1997-ben dobta piacra a Renault a Kangoot, a franciák pedig nem vették félvállról a feladatot. A típust számtalan felszereltségi szinttel és motorral árulták, így Európa szerte igen népszerű lett. Az 1997-es megjelenés után 2003 tavaszán átfogó modellfrissítésen esett át a jármű, a tapasztalatok alapján célszerű az ezután gyártott autók közül válogatni.

renault-kangoo-2006-1280-01.jpg

Ezeket az autókat a megváltozott fényszóró-lökhárító párosáról lehet felismerni. Nemcsak a szebb külső és a jobb műszaki tartalom, de a javított típushibák miatt is javasolt ilyen típust keresni.  Persze azért így is előfordulhatnak problémák: a tesztút során figyelj a futóműre, különösen arra, hogyan viselkedik a hátulja. A hátsó lengéscsillapító elhasználódása ugyanis igen gyakori, ilyenkor „libeg” az autó hátulja.

Az 1.4-es benzinesél pedig a felső holtpont jeladó elkokszolódása nem számít ismeretlen hibának, ez a leggyakrabban az autó nehézkes indításáról ismerhető fel. Apropó motorok, a benzinesek közül a legjobban az 1.6-os, 16 szelepes motorral jársz, hiszen ez a kezdetben 95 majd 106 lóerős teljesítményével már megfelelően gyorsít.

renault-kangoo-2006-1280-0a.jpg

Kicsit gyenge, de alapvető igényekre megfelelő lehet az 1.2-es, 75 lóerős erőforrás is. Nem kell tartani az 1.5 dCi-től sem, a Kangoo-kban ugyanis a gyengébb – 68 és 86 lóerős- verziók találhatók, ezeknél pedig nem jellemző az oly rettegett hajtókarcsapágy probléma. Ami fontos, hogy az előírt, 30 ezres olajcsere-periódust felezd meg, azt értékeli az autó.

renault-kangoo-2006-1024-06.jpg

Igyekezz felszereltebb Kangoo-t keresni, 2 légzsák, ABS és klíma mindenképpen legyen a kocsiban. Ahogy az elektromos ablak sem hátrány, a fapadosabb kivitelekből ugyanis ez hiányzik. Ha már megvan a kiszemelt, a tesztúton azért nézd át a karosszériát, a konkurensekhez hasonlóan ugyanis a Kangoo-k többsége is városi harcos volt, így karcok, sérülések biztos lesznek rajta. Szerencsére a kocsi annyira nem hajlamos a rohadásra, így 15 évesen sem kell, hogy barna foltok tarkítsák a lemezeket.

Peugeot Partner / Citroen Berlingo

Eredetileg a Citroen C15-ös leváltására született meg a Citroen Berlingo, az 1996-ban piacra dobott haszongépjárműből pedig egy zseniális ötletnek hála 1997-re elkészült a személygépjármű verzió is. A Berlingo Multispace rövid idő alatt nagy siker lett, hiszen sok családos ember értékelte az alacsony vételárat és a tágas teret. A Peugeot Partnerként is árult modell a mai napig nagy népszerűségnek örvend a használt és újautó piacon is, így itthon is sok eladó példány közül válogathatunk, még az 1 milliós kategóriában is.

maxresdefault_1_2.jpg

Akárcsak listánk többi autója, úgy a Berlingo/Partner is igazi családi igásló, így kisebb húzásnyomok, karcos beltéri elemek szép számmal előfordulhatnak. 1 millió forintért körülbelül 2003-07 között gyártott autókat tudsz vásárolni, ezeknél még alapvetően nem kellene, hogy előjöjjön a rozsda, így ha egy elem nagyon korrodált, akkor nagy eséllyel sérült volt.

A beltérben a tulajdonosok a zörgő műanyagokra panaszkodnak, sajnos a patentek hajlamosak a törésre, így nem kell egyből a legrosszabbra gondolni, ha egy-egy elemnél cicergő hangot hallasz. Javasolt még a kormánykapcsoló vizsgálata is, előfordulhat, hogy az egység szétkopik, ilyenkor például hektikusan működik az index. Annál jobban kell viszont figyelni a hátsó futóműre, ez ugyanis a korszak Citorenjeihez és Peugeot-jaihoz hasonlóan torzóis hátsó futóművet kapott. Ebben a torziós rugók tűgörgős csapágyai elfáradnak, ilyenkor a kerék bedől, az autó pedig „leül”. Ennek a javítása körülbelül 80 ezer forint, de a legtöbb szerelő már ismeri, így viszonylag gyorsan megvan.

l_836.jpg

A motorok közül a gyakori használathoz a legjobban az 1.6-os, 109 lóerős erőforrás illik, az NFU motorkódú aggregát sok meglepetést nem tartogat. Egyedül a gyertyákra érdemes figyelni, így mindenképp a gyári előírásoknak megfelelőt vásárolj bele. A dízelek közül bátran dönthetsz az 1.6 HDi mellett, de csak akkor, ha az autó igazolt előélettel rendelkezik. Gyakori probléma ugyanis, hogy a tulajdonosok betartják az előírt hosszított olajcsere periódust, így lehetőleg olyat kell találni, ahol 10-15 ezer km után mindig cserélték a kenőanyagot.

citroen-berlingo-2003-photo-04.jpg

A motor kényes az üzemanyagra is, így feltétlenül érdeklődj a tulajdonosnál, hogy mégis hol és mit tankolt a kocsiba. A Bosch gyártmányú befecskendező ugyanis nem ápol jó viszonyt a kétes minőségű üzemanyagokkal, így míg például Németországban nem ritka, hogy a befecskendező-rendszert több, mint fél millió kilométerig nem kell javítani, itthon két-háromszázezer km után már előfordulhat meghibásodás.

Skoda Roomster

Árulták Praktik néven tehergépjármű-verzióban, mégis igazán a Roomster futott be nagy sikert a hazai piacon. Mindez nem véletlen, hiszen a megbízható, kisautós technológia és a kedvező ár a mai napig jól hangzó recept a vásárlók számára. A Fabia 2 és az Octavia 1 platformjainak kombinálásával megszületett Roomster orra és belseje egy az egyben a Fabia 2. generációjából származik, vagyis feltűnésnek és extravagáns formai megoldásoknak nyoma sincs.

skoda-roomster-2006-1280-02.jpg

Ez persze aligha probléma a potenciális vásárlók számára, hiszen az ergonomikus belső több hasznos tárolóhellyel is rendelkezik, ráadásul a beltéri műanyagok jól bírják a strapát is. Egyedül a modellfrissítés előtt használt kormány műanyag-kivitele nem viseli jól, ha használjuk, igen hamar szétkopik és hámlik.  Ebből felesleges bármiféle következtetést is levonni, elég egy gyűrű az ujjon és százezer kilométer alatt szétmegy. A bőrözés körülbelül 25 ezer forint, tehát nem ügy.

skoda-roomster-2006-1280-0a.jpg

Annál inkább az az 1.2-es motoroknál elő-elő forduló láncprobléma: a 69 lóerős aggregát ugyan már javított formában, kevesebb típushibával került a Roomsterbe, de azért így sem az autós világ legjobb motorja. Továbbra is jellemző a gyújtótrafók meghibásodása, ilyenkor az autó rángat, háromból csak két henger megy. Érdemes rákérdezni, hogy mikor voltak cserélve a trafók, ha nemleges választ kapsz, maradjon 60 ezred a javításra, ha nem akarsz az út szélén autómentőre várni. Ekkora összegért nem érdemes az 1.2 TSI-vel foglalkozni, hiszen a kis, turbós motor sok bosszúságot okozott. A CBZA és CBZB motorkódú 1.2 TSI-knél kiszakadó vezérműzsák, elszakadó lánc és hasonló, drága hibák rémisztgetik a tulajdonosokat.

skoda-roomster-2006-1280-08.jpg

Szerencsére minden különösebb típushibát nélkülöz a 86 lóerős 1.4-es, így ez a motor bátran ajánlható a Roomsterhez, fogyasztása és karaktere is megfelelő. Kicsit torkos, de megbízható az 1.6-os motor is, igaz az ritkább a hazai piacon, csakúgy, ahogyan az automata, Tiptronic váltóval szerelt Roomsterekből sincs sok. Ez a váltó a frissítés után el is tűnt, a helyét a DSG váltotta fel, de az azzal szerelt autók már bőven nem az 1 millió forintos kategóriában találhatók.

Amennyiben Roomstert nézel, érdemes figyelni a hátsó ajtókban lévő hangszóró működésére, ezeknél ugyanis gyakori, hogy az ajtóban lévő kábel a sok használat során megtörik, így a hátsó utasok zene nélkül maradnak. Előfordul még az ablaktörlőmotor meghibásodása is, így a tesztút során próbáld ki, hogy megfelelően működik-e.

Itt pedig elolvashatod a korábbi cikkeinkben már bemutatott 4 szempontot, amelyeket mindenképp érdemes figyelembe venni, akármelyik típus után is érdeklődj:

Szempontok, amikre mindegyik autó esetén figyelj oda a vásárlás előtt:

Megbízható helyről vásárolj 

Már a keresgélés során figyelj arra, hogy megbízható, évek óta létező kereskedőtől válassz autót. Sajnos sokan pórul jártak már azzal, hogy telephely nélküli, a szó legrosszabb értelmében nepper kínálatából választottak, akinél nemcsak, hogy a jogszabály által kötelezett szavatosságot nem lehet érvényesíteni, de felhívni sem lehet, hiszen a vásárlás után törölte a telefonszámát.

Sajnos sokan trükköznek azzal is, hogy a külföldről érkezett autót papíron a német/olasz tulajdonos adja el. Mindezt úgy oldják meg, hogy kint, a vásárláskor nem töltik ki a saját részüket, majd itthon a bepalizott vásárló adatait írják be. Az eredmény? Szavatosság nuku, felelősségre-vonhatóság nuku, a becsapott vevő meg futhat a pénze után.

Kereskedő vagy magánszemély? Ide kattintva tudhatsz meg többet arról, honnan érdemes autót venni!

Olyat vásárolj, amit fenn is tudsz tartani

Szép dolog a szerelem, de ha az általad kiszemelt kocsi fenntartása meghaladja a lehetőségeid, az álomból rövid idő alatt rémálom lesz. Vásárlás előtt ezért tájékozódj, kérdezd meg a szerelőd, illetve nézz körbe például a Bárdi Autó webshopjában is, hiszen így gyorsan képet kaphatsz arról, hogy egy-egy alkatrész mennyibe kerül.

Ha kíváncsi vagy, mik azok a költségek, amikkel minden autó vásárlása után számolni kell, ide kattintva olvasd el az erről szóló cikkemet.

Ne a kínálat aljáról vásárolj

Aki böngészte már a használtautós oldalak kínálatát, rövid idő alatt arra a következtetésre jut, hogy az olcsóbb modelleket érdemes elkerülni. Ennek oka egyszerű, a piac igen kegyetlenül áraz, ha valami nagyon olcsó, annak oka van. Ha van 10 elérhető autó, én legalább az 5-iknél kezdeném el a nézelődést! Az ennél olcsóbbaknál ugyanis nagy eséllyel van annyi költeni való, hogy a végén egy drágább, később jobban is eladható autó árát éri el a szervizszámla.

Ne kilométert, állapotot nézz!

Ne legyenek illúzióid, az autókat használatra veszik. Persze néha előfordul, hogy egy járgányban 10 évesen van 20 ezer kilométer, de azért ez igen ritka. Óvakodj a visszatekert autóktól, ezért a keresés során nézd meg, hogy hogyan alakul a kínálat átlagos futásteljesítménye. Ha pedig azt látod, hogy mondjuk a 250 ezer kilométeres futásteljesítményű autók között ott egy 80 ezres, kezdhetsz gyanakodni. Ne feledd, egy ellenőrizhető, nagyobb futású autó többet ér egy bizonytalan, alig futottnál!

Esetleg más kategóriában keresgélsz?

A legjobb alsó-középkategóriás autók, amire nem gondoltál! 

Íme a legjobb kompakt autók 1 millió forintért

2 millióért vennél kompakt egyterűt? Ezek a legjobbak!