Avagy az ajtókban is tudott újat mutatni az autóipar
A legtöbb szimmetrikus, előrefelé nyíló ajtókkal rendelkezik. Akadnak persze különlegességek, elég csak a Rolls-Royce-oknál is ismert hátrafelé-nyíló darabokra, vagy a 300 SL-nél is alkalmazott sirályszárnyas darabokra gondolni. Ezek azonban csak a jéghegy csúcsát jelentik, hiszen az autóipar ezeken túl is alkalmazott már meglepő ajtócsodákat, most ezekből mutatunk be ötöt!
Amikor az ajtó eltűnik a küszöbben – BMW Z1
Hiába több mint 30 éves, a mai napig a BMW egyik legkülönlegesebb modellje a Z1. Az 1990-ben bemutatott típus ajtómechanikája ugyanis nem nyílik, hanem süllyed: az ajtón lévő kapcsoló meghúzására a teljes panel eltűnik a karosszériában.
Érdekesség, hogy az ajtóknak nem kellett felhúzva lenniük ahhoz, hogy az autóval közlekedni lehessen, így aki akarta, teljesen szabadon is útnak indulhatott. Talán nem lövünk mellé nagyon azzal, ha azt mondjuk, a mai, szigorú biztonsági előírások világában ilyet egyetlen autógyártó sem tehetne meg.
Beszállás csak a tető előrebillentése után – Holden Hurricane
Sajnos az idei év nem alakult túl jól a Holden számára, az ausztrál gyártó megszűnéséről ugyanis nemrégiben döntött a márkát birtokló GM. Ugyan hazánkban eddig sem volt túlságosan ismert a márka, hazájában nagy megbecsülésnek örvendett. Az egyik emlékezetes típusuk nem más, mint az 1969-ben bemutatott kétüléses koncepcióautó, a Hurricane.
A típus áramvonalas karosszériája nemcsak formájában, de működésében is eltért az átlagtól: a beszálláshoz ugyanis a teljes felső panelt előre kellett billenteni, mindezt hidraulika végezte. A koncepció ezen kívül is tartogatott pár érdekességet: digitális műszeregységgel és légkondicionálóval, illetve még tolatókamerával is rendelkezett, ennek képét egy, a középkonzolon lévő CRT-tévén nézhették a bent ülők.
Ajtó? Mi az az ajtó? – Smart Crossblade
Nem mondhatnánk, hogy túlzásba vitték volna az “ajtó” fogalmát a Smart mérnökei, amikor megalkották a Crossblade-et. Ezek helyén ugyanis teleszkóppal mozgatható kereszt rudakat találunk, ezeket felemelve juthatunk be az utastérbe. Emellett hiába keressük a tetőt és hagyományos szélvédő sincs, mindössze egy vékony kis plexi óvja a műszeregységet és a műszerfalpárnát – mi csak vegyünk szemüveget!
Különösen megdöbbentő, hogy ez a különc járgány piacra is került, aki akarta, 2002-2003 táján bármikor vásárolhatott egyet a Smart-szalonokban. Érdekesség, hogy a légzsákmodul kivételével belső tér minden anyaga víz-, szél-,és porálló: ahhoz, hogy a fontos biztonsági extrának ne legyen baja, a gyár egy ponyvát mellékelt, ezzel kell letakarni az utasteret, ha rossz időben kint hagynánk az autót. Amennyiben te is szeretnél ilyet vásárolni, most megteheted: kicsivel kevesebb, mint 6 millió forintért már van elérhető Crossblade a legnagyobb hazai használtautós portálon.
Foglalják el helyüket… az ajtón – Peugeot EX1
2010-ben mutatta be a Peugeot az elektromos EX1 tanulmányt, amellyel a márka nem titkolt célja néhány sebességrekord megdöntése volt. A terv sikerült is, összesen 6 különböző csúcsot múlt felül. Számunkra azonban most mégsem ezért, hanem különc ajtajai miatt érdekes: az egy dolog, hogy a két ajtaja “öngyilkos módon” hátrafele nyílik, de ezért önmagában még nem került volna bele ebbe a listába.
Azért már igen, ami a nyitás után válik észrevehetővé: a típus ülései ugyanis az ajtókhoz vannak rögzítve, így azok kinyitása után egyből rájuk is tudunk ülni. Becsukáskor épp ezért nem belülről kell az ajtót magunkra zárni, hanem nekünk kell magunkat az autó középpontja felé húzni, kapaszkodóként így a középső merevítő szolgál.
Csak semmi szimmetria – Hyundai Veloster
Napjainkban már a világ minden pontján rendkívül keresettek a Hyundai típusai, ez azonban nem volt mindig így. A márka egyik legnagyobb modelloffenzíváját a 2000-es évek végén élte, ekkor szinte minden kategóriában óriásit léptek előre. Ahhoz azonban, hogy a Hyundai ne csak az idősebb, megfontolt vásárlók, de a fiatalabb vásárlók számára is csábítóbb legyen, szükség volt néhány stílusosabb modellre. Az egyik ilyen a Veloster lett, amelynek nem is önmagában az ajtajai, inkább azok mennyisége különleges: a típus egyik oldalán ugyanis kettő, a másikon pedig egy ajtót találunk.
Az, hogy az adott oldalon éppen mennyi ajtó volt, a piactól függött: jobboldali közlekedés esetén jobb hátul volt az extra ajtó, baloldalon haladó országokban pedig bal hátra került. Racionális magyarázat nem sok akad erre a megoldásra, de a Hyundai egy ügyes reklámmal azért megfogta a lényeget: így óvták az utasokat attól, hogy rossz oldalon szálljanak ki: