A hitel-boom alatt rengetegen csak és kizárólag egyetlen elem, a légkondicionáló miatt cserélték le régi, jól szolgáló autójukat egy új klímásra. Mindez nem véletlen, hiszen az egyre forróbb nyári nappalok miatt már évek óta kötelező kelléknek számít az autóba épített légkondicionáló. Ahhoz azonban, hogy a rendszer megfelelően működjön, szükség van egy kis odafigyelésre is. Mostani írásomban ezért néhány tippet olvashatsz arra vonatkozóan, hogy hogyan érdemes használni a klímát, milyen jelei vannak a meghibásodásnak és mik azok a dolgok, amik bár elsőre furcsák, valójában teljesen természetesek:
Ha meg akarod előzni a bajt:
1. Nem klímázunk mindig!
Leugrasz a közeli boltba egy kiló kenyérért? Hát, erre nem kell klímát használni! Az egy dolog, hogy gyakorlatilag semmit sem érzel majd még a klímából a felforrósodott utastérben, de a gyors leállítás miatt a kicsapódó kondenzvíz sem távozik megfelelően, aminek az lesz a vége, hogy megtelepednek baktériumok és hamarosan kellemetlen, büdös szag jön majd a szellőzőrostélyokból.
2. Nem tekerjük le teljesen a hőmérsékletet
Saját egészséged megőrzése érdekében soha ne úgy használd a klímát a nyári forróságban, hogy „tökig” hidegre tekered a szabályzót. Érdemes 6-7 fokkal a külső hőmérséklet alá állítani a berendezést, de maximum 10 fokkal vedd lejjebb a hőfokot. Így nemcsak azt akadályozod meg, hogy az autó kompresszora „agyondolgozza magát” a nagy hőmérséklet különbség miatt, de azt is, hogy a szervezeted sokkot kapjon a kiszállás után.
3. Tél és klíma a két jó barát
Bár most, az egyre forróbb napokban az ember nem sűrűn gondol a télre, de klímád épségének megőrzése miatt az is fontos, hogy minden hónapban 1-2 alkalommal bekapcsold a légkondit. Igen, télen is. Ennek oka, hogy a műanyag alkatrészek kenését a hűtőközegben megtalálható olaj biztosítja, így az elhanyagolt alkatrész kiszárad, repedezetté válhat, azaz sérülhet a rendszer egészsége. Arról nem is beszélve, hogy a légkondi használatával a pára is leszedhető a szélvédőről, ami esős, havas időben nagyban segíti a kilátást.
Ha valami nem stimmel:
1. Mi ez a szag?
Ha büdös, kellemetlen szag jön a szellőzőkből, az általában azt jelzi, hogy bizony elszaporodtak a károkozók. Mindez a folyamatos páralecsapódás számlájára írható, a gyakori ki- és bekapcsolás miatt (azaz a rövid utakon való közlekedés) ugyanis rengeteg baktérium megtelepszik a rendszerben.
A gombák és vírusok nem igazán az ember barátai, így idővel akár súlyos megbetegedést is összeszedhet az, aki hosszú ideig használja a szennyezett klímát. Nem véletlen, hogy a szakértők évi kétszer is a rendszer tisztítását javasolják, azaz tavasszal és ősszel is érdemes sort keríteni a műveletre.
A baktériumok megtelepedését azzal is megelőzheted, ha egy hosszabb út után, röviddel a megérkezés előtt kikapcsolod a légkondit, hogy kiszáradjon a rendszer.
2. Hát ez langyi…
Nemcsak a kellemetlen szag, de a nem megfelelő hőmérséklet is jelezheti, hogy valami nincs rendben. A leggyakoribb az, hogy az elöregedett alkatrészek miatt már nincs megfelelő mennyiségű gáz a klímában, a hűtőközeg hiánya pedig azt eredményezi, hogy a légkondi nem tud kellően hideg levegőt fújni. Ilyenkor tehát érdemes időpontot foglalni egy klímásnál és mihamarabb feltölteni a rendszert, ellenkező esetben nemcsak a hatékony hűtésnek, de az alkatrészek tartósságának is búcsút inthetsz. Ugyanekkor kerítsünk sort egy átvizsgálásra is, mivel könnyen lehet, valahol szivárog a gáz, akkor pedig nem sokáig lesz hatása a pótlásnak.
3. Bekapcsolom a klímát és nagyon zajos, mi az oka?
Bár látatlanban nehéz megtippelni (hiszen egyedi hiba is lehet), a leggyakoribb ok a hangos klímára az elöregedett klímakompresszor. A kompresszor haláltusája szinte mindig úgy történik, hogy egyre hangosabbá válik az alkatrész, míg végül tönkremegy. Saját korábbi autómon (egy 2003-as G Astrán) tapasztaltam, hogy elsőként még csak az utastérből hallatszik, hogy hamarosan baj lesz, később már az autó mellett állva is egyértelműen megállapíthatóvá vált, hogy a kompresszor haldoklik.
Én ezt nem vártam meg, egy felújítottat rakattam bele. Töltéssel együtt alig 40 ezer forintból megvolt, bár ez sem lett olyan, mint amilyennek reméltem (értsd, ennek is volt már hangja..), így a következő lépcsőfok az új kompresszor lett volna, ha el nem adom az autót. A vadonatúj alkatrész ugyanakkor nem olcsó, típustól függően 70-150 ezer forintot is elkérnek érte, cserébe valószínűleg hosszú évekig nem lesz vele gond.
Ha valamiben nem vagy biztos:
1. A klíma bekapcsolása után gyengébbnek érződik az autóm. Mi az oka?
Általánosan elmondható, hogy a légkondicionáló bekapcsolása 5-10 lóerőt elvesz az autó erejéből, így egyáltalán nem meglepő, ha teljesítménycsökkenést érzékelsz a használat során. Régebbi, gyengébb teljesítményű modelleknél az ember könnyen érezheti úgy, hogy még valaki beült mellé, egy újabb, erősebb típusnál ez kevésbé vagy egyáltalán nem érezhető. Szintén jellemző tünet, hogy az alapjárati fordulatszám kissé megemelkedik, hiszen a kompresszor meghajtásáról is gondoskodnia kell a motornak.
Ismerősnél történt eset, hogy az automata klímájú Opelje szép csendben kapcsolgatta ki-be a légkondit, ami a kis, 65 lóerős Corsán érezhető teljesítményvesztést okozott. Mivel az autót újonnan vette, kicsivel a nyár előtt, így nem volt tisztában azzal, hogy az előre beállított hőmérsékletet az autó előbb-utóbb csak légkondival tudja majd tartani. Az tűnt fel neki, hogy néha kicsit „erőtlen” (máskor is az persze, de akkor főleg) a járgány és nem értette, mi lehet az oka. Volt ám meglepődés, amikor kinyomtam a menüből a légkondit.
2. Várnom kell a hidegre, miért?
Jó munkához idő kell! Gyakorlatilag az esetek 99%-ában nincs szó másról, mint egyszerűen a rendszer működési metódusáról, azaz mire a folyamat végbemegy és megérkezik az első hűs fuvallat, addig eltelik fél-1 perc is. Ez teljesen normális, nem kell vele foglalkozni. Persze ha hosszú percekről van szó, esetleg az autó korábbi viselkedéséhez képest már később jön a hideg, akkor ott elképzelhető, hogy valamilyen hiba áll fenn, amit feltétlenül érdemes megnézetni.
3. Bár hideget fúj az autó, de elég lassan csökken a hőmérséklet. Miért?
Egy felforrósodott utastér lehűtése még a legmodernebb klímaberendezéseknek is időbe kerül. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy alsó-középkategóriás autóban 20-25 perc is eltelhet szellőztetés nélkül, mire tényleg kényelmessé válik a hőmérséklet. Sokan ezért belső keringtetésre állítják az autót, így a klíma csak az utastér (egyre alacsonyabb hőmérsékletű) levegőjét használja a rendszer.
Ez kétségtelenül hasznos, én is gyakran hallom, hogy a belső keringtetés használatával lényegesen hamarabb lehűthető az autó utastere és hogy ez milyen jó. Rövid távon kétségtelenül hasznos lehet, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy csak rövid ideig használható, mivel az utastéri levegőnek idővel jelentősen lecsökken az oxigéntartalma, ez pedig azt eredményezheti, hogy a sofőr kevésbé tud koncentrálni, ami nyilvánvalóan balesetveszélyes. Helyette érdemes nyitott ablakokkal elindulni, átszellőztetni az autó belsejét és ezután „bezárkózni” a bekapcsolt légkondival.