Motorozni jó. Aki motorozott már életében, az jól tudja, milyen felszabadító, mámorító élményt nyújt. Olyat melyet egyetlen más közlekedési eszközön sem tapasztalhat az ember. Ráadásul a motorozás olyan bonyolult biokémiai folyamatokat indít el az emberi szervezetben, melyek során adrenalin termelődik.
Korábban már kiveséztük a motorozni vágyók számára megszerezhető vezetői engedélyeket, az egyes kategóriák feltételeit, illetve, hogy milyen megkötések, korlátozások vonatkoznak ezekre. Valamint azt is áttekintettük, milyen felszerelésre van szüksége annak, aki nyeregbe szeretne szállni. Most lássuk, hogyan válasszunk motort és mire érdemes odafigyelni a vásárlás során.
Első körben azt kell eldöntöttük, mennyit vagyunk hajlandók áldozni a vas megvásárlására. Ugyanis ez a tényező az, ami a leginkább meghatározza a lehetőségeinket. Ha ott lapul a zsebünkben egy közepes afrikai ország teljes éves költségvetése, akkor nincs nagyon min gondolkodni, irány a szalon (már csak az a kérdés, hogy melyik gyártóé). Az emberek nagy része azonban nincs ilyen szerencsés helyzetben, így kénytelen használt motort vásárolni. Ám ez nem feltétlenül baj, hiszen, ha jól és körültekintően választunk, nagyszerű vasakra tehetjük rá a kezünket az eredeti ár töredékéért. De semmi esetre sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a vásárlást követően még akadnak teendők, melyekre költeni kell (az átírás költségeitől, a biztosításon át, a fenntartási költségekig), szóval ne verjük el az összes zöldhasúnkat.
Ha megvan a szükséges büdzsé, következő lépésként nem árt eldönteni, mire is szeretnénk használni hőn áhított kétkerekűnket:
- Elegünk van a folyamatos dugókból, a tömegközlekedésből és szeretnénk egyszerűbben és gyorsabban eljutni a munkahelyünkre?
- Túrázni szeretnénk, bejárni a világot és lemenni a térképről?
- A sebességre, minél több adrenalinra vágyunk és arra, hogy nyélgázon veressük?
- Vagy egyszerűen csak villogni akarunk vele a haverok vagy a csajok előtt?
A legegyszerűbb helyzetben akkor vagyunk, ha hobbi célra szeretnénk motort vásárolni. Ebben az esetben a legfontosabb szempont, hogy a motor elnyerje a tetszésünket. A többi már sokkal kevésbé lényeges. Ha közlekedési- vagy munkaeszköznek szánjuk, akkor a komfort, a pakolhatóság és az üzemeltetési költség válnak elsődlegessé. Ami a döntő különbséget jelentheti, hogy milyen távolságot akarunk rendszeresen megtenni vele. Hiszen, ha napi szinten Nyíregyházáról akarunk átjárni Debrecenbe, teljesen értelmetlen 50 köbcentis robogóban gondolkodni. Viszont, ha csak mondjuk Budapesten belül ingázunk, felesleges egy ezeregynéhányszáz köbcentis túramotort választani. A legnehezebb helyzetben akkor vagyunk, ha olyan motort szeretnénk, ami mindenre jó. Ugyanis, ahogy egy régi mondás is tartja: ami mindenre jó, az semmire sem jó igazán. Bár ez lehet, hogy közhely, de attól még igaz.
Miután eldöntöttük, hogy melyik a nekünk leginkább megfelelő jellegű motor (chopper, cross, túra, naked, szupersport, stb.), a márka és a típus kiválasztásával már lényegesen egyszerűbb dolgunk van. A legtöbb gyártó kínálata a teljes palettát lefedi, így itt már a szubjektív megítélésünk is bekerül az egyenletbe. Hiszen sokan ragaszkodnak egy adott márkához (akárcsak az autók, a műszaki cikkek vagy éppen a fogkrém esetében), mert az ő szemükben az sokkal jobb, mint az összes többi.
Mindenképpen érdemes felütni az internet feneketlen, kollektív tudástárát és alaposan utána olvasni a kiszemelt paripának. Mit írtak róla a tesztek során? Milyenek a felhasználói visszajelzések? Milyen hibákra derült fény a használat során? Mik az egyes évjáratok sajátosságai? Lehet-e hozzá alkatrészt találni? És, ha igen, mennyibe is kerülnek a cseredarabok? Próbáljuk az összes rendelkezésre álló információt begyűjteni, hogy ezek segítségével a legjobb döntést hozhassuk meg a vásárláskor.
És természetesen, ha már egyszer a neten bóklászunk, felüthetjük a számos használtmotor vásárlós oldal valamelyikén (vagy, hogy növeljük az esélyeinket, az összeset). Rengeteg potenciális lehetőségünk van, hiszen napi szinten is több tucatnyi új hirdetést töltenek fel. Tehát, ha csak nem valami ritkaságra áhítozunk, akkor elég komoly mennyiségű motor közül válogathatunk.
A lényeg, hogy légy türelmes és semmiképp se kapkodj. Kifizetődőbb alaposan felkészülni és esetleg elszalasztani egy tutinak tűnő vételt, mint ész nélkül beleugrani és aztán folyamatosan szívni egy bontószökevénnyel.
Ha kiszemeltél egy motort, kérj – minél jobb minőségű – képeket az eladótól. Lehetőleg minden oldalról és minél frissebbeket. Az esetleges hibákról közeliket is. A rendszám alapján pedig le tudod kérdezni a magyarorszag.hu oldalon keresztül a moci előéletét ingyen és bérmentve. Amiből szintén nagyon sok tanulságot le lehet szűrni.
Amennyiben sikerült kiválasztani a számunkra szimpatikus modellt, erősen ajánlott egyszerre több példányt is megnézni belőle. Nagyon ritka, hogy rögtön az első megtekintett vas tökéletesen megfeleljen az ízlésünknek/igényeinknek/elvárásainknak. Szóval nem árt felkészülni, hogy nem ritkán néhány hetet vagy esetleg 1-2 hónapot is el kell töltenünk nézelődéssel, mire megtaláljuk az igazit.
Ám, hogy a konkrét átvizsgálás során mire is érdemes odafigyelni, azzal legközelebb foglalkozunk.