Minden, amit az automata váltók olajcseréjéről tudni kell!

Míg pár évtizede még csak a luxusautókban találkoztunk automata váltókkal, manapság szinte már minden autómodell elérhető automata váltóval szerelve is. Az automata váltók sokkal bonyolultabb szerkezetek lettek, mint elődeik a hagyományos kézi váltók voltak, cserébe viszont használatukkal megszabadulhatunk a kuplungolás és a váltás nyűgjeitől.

Főszerepben az olaj. Az olaj kulcsszerepet játszik az automata váltóban. Felel a nyomaték átvitelért, a munkahengerek működéséért, a kenésért, a hűtésért, a mechanikus kopadék elszállításáért. Az automataváltó olaj tisztasága pedig kiemelkedően fontos tényező az automata váltó elektromos finom szabályzásához. Az automataváltó olaj a működés során folyamatos mechanikus- és hőterhelésnek van kitéve. Egy idő után ezért elkoszolódik, elfárad, csökken a benne lévő adalékanyagok hatásfoka és elveszíti eredeti kedvező fizikai tulajdonságait.

Automataváltó metszet

Fontos a rendszeres karbantartás. Sokan sajnos már csak akkor fordulnak szakemberhez, amikor az automata váltó zajosan működik, csúszik, váltáskor rángat, vagy akár már nem kapcsolja az előre és hátrameneti fokozatokat. Az ilyen esetekben nagy valószínűséggel már különféle mechanikai meghibásodások is előfordulhatnak a váltóban. Az automata váltó élettartam meghosszabbítása és a költséges javítások elkerülése érdekében a váltót rendszeresen karban kell tartani, a motorolajhoz hasonlóan a váltóolajat is cserélni kell. A kötelező karbantartás ütemezésével az autógyártó vagy a váltógyártó ajánlásait kell követni. Általánosságban azonban elmondható, hogy az automata váltók olajcsere periódusa 60 000 km – 120 000 km közé esik, de legalább 5 évente szükséges rajtuk karbantartást elvégezni. Egyes források ennél jóval szigorúbb, 2 év vagy 40 000 km-es szervizperiódust írnak elő. A Bárdi Autó kínálatából az automata váltó olajcseréhez többféle prémium váltóolaj közül választhatsz a gyártói előírásoknak megfelelő minőségben, akár olyan neves gyártók termékeiből is, mint pl. az Aisin, a Castrol,a Total , az Elf, vagy a Würtemberg.  A Bárdi Autónál szintén megtalálható a FEBI méltán népszerű szervízkészlete, amely az olajcseréhez szükséges mennyiségű ATF olaj mellett tartalmazza az adott autótípus váltóolaj cseréjéhez szükséges össze alkatrészt is. (Autótípustól függően pl.: karter tömítéseket, olajleeresztő csavart és tömítést, valamint az összes szűrőt is. Cikkszám példák: FEBI171762, FEBI171748, FEBI171752)

A FEBI „automataváltó szervízkészlet olajjal” termékcsoport több mint 8000 autómodellhez nyújt kényelmes és gazdaságos megoldást az ATF olajcsere alkalmával.

Febi automataváltó szűrők, tömítések és olajok.

Gyakori hiba, hogy a fáradtolaj egy részét a váltóban hagyják. Fontos kiemelni, hogy a hagyományos módszerekkel elvégzett karbantartás során a fáradtolaj jelentős része az automata váltóban marad. Erre a problémára jelentenek megoldást az olajcserét elvégző gépek. A hagyományos automata váltókból gép nélkül a szűrőcsere során csak a teljes olaj mennyiség 30%-50%-a ereszthető le, de még az újabb CVT vagy DSG váltókban is átlagosan a régi olaj 15%-20%-a bent marad, amennyiben nem használnak a csere során ATF olajcserélő berendezést!

A leghatékonyabb az ATF olajcserélő berendezés. A 100%-os karbantartás elvégzésének leghatásosabb eszköze az erre a célra kifejlesztett automataváltó olajcserélő berendezés. Az ATF olajcserélő berendezés segítségével elérhető a közel 100%-os automataváltó olajcsere. Az egymást követő gondosan elvégzett műveletek, mint az olajteknő leszerelése és kitakarítása, a szűrő csere, szükség esetén a szeleptömb kitisztítása, az új olaj feltöltése és szintezése ATF olajcserélő berendezéssel meghozzák a várt eredményt, és így a szennyeződések okozta működési problémák megszűnnek az automata váltóban.  A Bárdi Autó kínálatában több gyártó automata, félautomata, vagy manuális olajcserélő berendezése közül választhatnak az autószervízek a saját igényeiknek megfelelően.

Az olajteknő és a szűrő eltávolítása után jól látható a szeleptömb.

Biztonságos csatlakozás a megfelelő adapterekkel. Az olajcserélő berendezést a váltó hűtőkörébe csatlakoztatva sorba kötik az autóval, ami így az autó beindítása után az olajkör részeként funkcionálnak. A váltóra történő csatlakozás az egyik kritikus pontja a készülék használatának. Sok esetben igen bonyolult művelet, és ezen felül biztonságosan kell elvégezni, mert az olajcsere működés közben, üzemi nyomás alatt történik. A szakszerű csatlakozást a megfelelő adapterek felhasználásával lehetséges biztosítani. A Bárdi Autónál a berendezések mellett szabadon választhatnak a mesterek a készülékekhez tartozó, szakértők által összeállított különféle csatlakozó adapter készletek közül is. A készletekben az országban futó összes automatához megtalálható a megfelelő csatlakozó adapter.

A kémlelő ablakokon folyamatosan szemmel követhető az olajcsere.

A szakszerű munka alapja a pontos információ. A munka elkezdése előtt fontos a váltó beazonosítása, a megfelelő típus ismerete. A Bárdi Autónál a berendezések mellé opcionálisan online adatbázisok is elérhetőek, amik a szakszerű munkához kapcsolódó információkat tartalmazzák:

  • Feltöltési mennyiség
  • Olaj minőség szabvány
  • Olajcsere előírt hőmérséklet
  • Csatlakozási pontok, csatlakozó adapterek

Az ATF olajcserélő berendezés működése. A szakszerűen bekötött készülék az autó beindítása után automatikusan felismeri az áramlás irányt, és méri az olajnyomást. Az elhanyagolt állapotú váltók esetében a készülék segítségével lehetőség van váltóöblítő tisztítószer bejuttatására a váltóba a szennyeződések és a lerakódások feloldására. A tisztító öblítő művelet átlagosan 15-20 percet vesz igénybe. A készülékbe való különféle kiszerelésű automataváltó tisztító adalékok szintén megvásárolhatóak a Bárdi Autónál.

A váltó átöblítése és az adatbázisokból átvett adatok beállítása után elindítható az olajcsere folyamata. A szűrőcsere elvégzése során kinyert olaj mennyiségének ismerete kiemelten fontos, mert a hiányzó mennyiséget a feltöltés során vissza kell juttatni a váltóba. Az automata készülékek figyelik a váltóolaj hőmérsékletét, önmaguktól összehangolják a betöltési nyomást a váltóban lévő üzemi nyomással, így elkerülve a működő váltó esetleges sérülését. A berendezés ezek után egy belső tartályba legyűjti a használt olajat, miközben egy másik belső tartályból feltölti a váltóba a friss olajat. A beszerelt nyomásmérő órákon láthatóak a használt és az új olaj nyomásértékek, az olajminőség kémlelő nyílásokon pedig pontosan szemmel követhető a csere folyamata. Az egyes modellek digitális kijelzőin megfigyelhető a belső tartályok telítettsége, az olajhőfok és egyéb más műszaki információk is.

Az olajcsere elvégzése után kiemelt figyelmet kell fordítani a szintezésre, történjen az akár nívó pálcával vagy búvárcsővel a váltó típusától függően. Szükség esetén utána kell tölteni vagy leereszteni az olajból. A lecsatlakozás, a próbaút és az újbóli olajszint ellenőrzés után biztosak lehetünk benne, hogy az automata váltó karbantartó szervize 100%-osan megtörtént. Az automata váltó olajcserélő berendezéssel végzett olajcsere garantálja, hogy a váltóban lévő használt olaj 98%-a lecserélésre került.

Tipikus automataváltó olajszűrők.

Az ATF olajcserélő és karbantartó berendezések jellemzői:

Az automata készülékek a beállítások alapján önműködően végzik el az automata váltók közel 100%-os olajcseréjét.

A berendezések gyártói folyamatosan frissülő online adatbázisokkal támogatják a készülékek használatát.

Minden készülék mellé elérhetőek a szakszerűen összeállított csatlakozó adapter készletek.

A berendezések a saját kerekeiken könnyen mozgathatóak, méretben és súlyban egy klímatöltőhöz hasonlóak.

Kezelésük egyszerű, kialakításuk kompakt, jól áttekinthető.

A normál hálózati 230V-ról üzemelnek.

Európai gyártók/forgalmazók által biztosított a garancia és az alkatrészellátás.

A Bárdi Autó kínálatában megtalálható Liqui Moly, Launch, Magneti Marelli automata és manuális ATF olajcserélő és karbantartó berendezések most akciós áron, értékes ajándékokkal kaphatóak akár 12 hónapos kamatmentes részletre. Az automataváltó olajcseréhez szükséges berendezéseket, kiegészítőket, kenőanyagokat, valamint gyári- és utángyártott alkatrészeket pedig keresd a Bárdi Autó webáruházában, vagy érdeklődj személyesen és hívd a 1415-ös ingyenesen hívható Bárdi Autó automata váltó tanácsadó zöld telefonszámot.

Ezek is érdekelhetnek:

AUTOMATA VÁLTÓS KOCSIT VÁSÁROLNÁL? MINDEN, AMIT TUDNOD KELL!

10 DOLOG AMIT NE CSINÁLJ, HA AUTOMATA VÁLTÓS KOCSIT VEZETSZ!

KÉT ESÉLYES FOGADTATÁS: DACIA SPRING TESZT