Minden korábbinál nagyobb jelentőséget kap az autógyártók körében az elektromos autózás témaköre és az ezzel kapcsolatos fejlesztések. Ennek most egy újabb erős lökést ad az Európai Unió friss döntése, melynek értelmében 2035-től belsőégésű ÚJ autót nem lehet majd forgalomba hozni. Az autóipari beszállítók jelentős erőforrásokat fordítanak erre a területre. A német Robert Bosch 2021-ben már 700 millió eurót, összességében pedig már több mint 5 milliárd eurót költött az elektromobilitással és üzemanyagcellákkal kapcsolatos fejlesztésekre.
Számunkra pedig különösen nagy jelentőséggel bír, hogy ezen fejlesztések nagy része Magyarországon, a Bosch budapesti központjában történik. Németországot leszámítva hazánkban található a Bosch legjelentősebb autóipari fejlesztésekkel foglalkozó központja. Több száz mérnök dolgozik már több mint 4 éve a kiemelt jelentőségűnek számító elektromobilitás területén.
Tény ugyan, hogy ma még jelentős azok száma, akik fenntartásokkal kezelik az elektromos autózást. Hiszen bizonyos körülmények között elég sok kompromisszumra van szükség. Például a hosszabb utazásokat előre és pontosan meg kell tervezni vagy a még mindig elég hosszú töltési idő.
Noha az akkumulátorok fejlődése töretlen, a Bosch inkább a hatékonyság oldaláról közelíti meg a kérdést. Egységnyi töltéssel a lehető legnagyobb távolságot megtenni, ez számukra a kulcskérdés. A megoldás pedig nincs is olyan messze, a következő 10 évben ez a probléma tulajdonképpen eltűnik. Így a saját előrejelzéseik szerint 2030-ban már az újonnan üzembe helyezett járművek akár 55%-a teljesen elektromos meghajtással rendelkezik majd. Ugyanakkor jogosan merül fel a szakemberekben is egy kérdés:
A magántulajdonban lévő autók mikorra cserélődnek le elektromosra?
Erre a kérdésre Gergen Péter, a Bosch budapesti Fejlesztési Központjának elektromobilitásért felelős vezetője adott választ a Millásreggeli című rádióműsorban: „Ha az autóipari gyártók jelenlegi kapacitásából indulunk ki, akkor a járműpark cseréje nagyjából 20 évet venne igénybe. Ám ez akkor következne be, ha mostantól kizárólag elektromos autók kerülnének a piacra. Ennél sokkal reálisabb számítás az, hogy a következő 30-50 évben még helye van a mindennapokban a belsőégésű motoroknak is.” Ugyanakkor számos tényező, mint például a jelenleg is fennálló alapanyag hiányok, gyártási nehézségek és más problémák is hatással vannak és lesznek a piac tényleges alakulására.
Az elektromos autózás eddigi bő évtizedes modern kori feltámadása óta rengeteg változás történt ezen a területen. Mindez biztosan folytatódni fog a következő évek, évtizedek során is, ráadásul egyre gyorsuló mértékben. Az akkumulátoros elektromos meghajtás mellett egy szintén sok kérdést felvető, de izgalmas rendszer is egyre inkább előtérbe kerül. Az üzemanyagcelláról van szó, amely ugyancsak fontos szerepet kap a Bosch fejlesztései között. Sőt, mint azt Gergen Péter elárulta, már 2023-ban nagy előrelépés történik várható ezen a területen is. Ekkortól lesz elérhető ugyanis a Bosch első, kereskedelmi forgalomban is kapható rendszere, amit elsőként teherautókban láthatunk majd viszont.