Le a tetővel: 5 keménytetős kabrió 1,5 millió forintig

Mindjárt itt a nyár, lehet kabriózni! – sokan várják a jó időt, így ilyenkor alaposan megugrik a kereslet a nyitható tetős autók iránt. De mit tegyen az, aki bár szeretne kabriózni, egy igazi, akár télen is használható járgányt választana? Nos, neki készültek a keménytetős kabriók, amelyek bátran használhatóak az év minden napján. Mostani írásunkban 5 ilyet választottunk ki, legfeljebb 1,5 millió forintért:

Opel Astra H TwinTop

opel-astra_twintop-2006-1280-04.jpg

2003 őszén mutatkozott be az Opel „új” alsó-középkategóriás autója, az Astra H. A 2004-ben piacra került ötajtós kivitelt később több társa is követte: érkezett 3 ajtós GTC, kombi, szedán és kupé-kabrió is. Számunkra most ez utóbbi az érdekes, a 2006-ban piacra került TwinTop kivitel ugyanis szép számban képviselteti magát az 1,5 milliós kategóriában.

Ez az Astra kabrió szakított az elődök hagyományaival, így immáron nem vászon-, hanem keménytetős kivitelben készült, 2006 és 2010 ősze között. Az 1,5 milliós kategóriában jellemzően a gyártás első éveiből származó darabok vannak többségben, azok közül is az alap benzinesek, illetve az 1.9-es dízelek.

opel-astra_twintop-2006-1280-0d.jpg

Mivel a TwinTop kivitel átlagosan 250 kg-mal nehezebb az öt- és háromajtós kiviteleknél, ajánlott az erősebb variánsokat keresni. Elmegy az alap, 116 lóerős 1.6-os is, de ne lepődjön meg senki, ha a stílusos kabriót állva hagyja egy Suzuki Swift. Az egészséges minimumot a 140 lóerős 1.8-as jelenti, sportosabb vezetők pedig nyugodtan választhatják az 1.6 T-t is, a turbós erőforrás 180 lóereje már akár 4 személlyel is dinamikusan mozgatja az 1400 kg-os autót. Mindhárom motor ugyanarról az ágról származik, nem meglepő módon ugyanazokat a hibákat is produkálják: ha induláskor kerreg a motor, lehet nyitni a pénztárcát.

Ez ugyanis a VVT-rendszer, pontosabban az okoskerekek (vagyis a vezérmű bordáskerekek) meghibásodását jelzi. Ilyenkor két szolenoid-szelepet, két vezérmű bordáskereket mindenképpen cserélni kell. Mivel ez nagy meló és ilyenkor le kell szedni a vezérműszíjat is, ilyenkor már a szíj és a görgők cseréjére is sort szoktak keríteni. Összegben ez 250 ezer forint körüli művelet, így nem árt résen lenni. Mivel a hiba kezdetben csak hideg motornál jelentkezik, érdemes úgy intézni a látogatást, hogy az autó már pár órája álljon, ellenkező esetben maximum a vétel után derül ki, hogy gond van. Üröm az örömben, hogy a javítás után jó lesz a kocsi és ha időben cserélsz olajat, többé már nem kell számolni vele.

opel-astra_twintop-2006-1280-09.jpg

Dízelfronton egyszerű a helyzet, hiszen egyetlen opció van, a Fiat-tól származó 1.9 CDTi. A motor alapvetően jó, de visszatérő probléma a szívósorban lévő levegőszabályzó lamellarendszer meghibásodása. A műanyag alkatrész lekopik, ezután nem mozog a lamella, ilyenkor vagy füstöl, vagy erőtlenné válik a gépjármű. Jó hír, hogy van javítókészlet hozzá, gyári alkatrészekkel pedig körülbelül 200 ezer forintból orvosolható a probléma.

A motor mellett figyelj nagyon a tető helyes működésére is: több alkalommal is próbáld ki, hogy megfelelően működik-e a mechanika, ha szorul vagy akadozik, érdemes lehet új autót keresni. A javítást ugyanis csak néhány szerviz vállalja és ők sem olcsón. Amennyiben viszont a motor nem kerreg és a tető is szépen működik, egy megbízható, jó autót vásárolsz az Astra H TwinTop személyében. A beltérben tartósak az anyagok, a fék-futómű megfelelően bírja a dinamikusabb vezetést és a budapesti utakat is, egyedül csak néhány, a karosszéria kisebb merevsége miatt érkező zörej zavarhatja a nyugodt utazást.

Peugeot 207 CC

peugeot-207_cc-2007-1280-0c.jpg

Az elsöprő sikerű 206-os utódjaként 2006-ban került piacra a 207-es, amelynek kupé-kabrió kivitele CC néven 2007-ben érkezett meg a kereskedésekbe. A keménytetős 207 CC a válság előtti korszak egyik slágere lett, rengetegen döntöttek úgy, hogy ilyen autót vásárolnak maguknak vagy párjuknak.  Azt fontos tudni, hogy az autó hivatalosan négyszemélyes, de hátulra ember nem fér be, így inkább kettő személynek, plusz néhány cuccnak van hely az utastérben.  Az utastér elemei szerencsére tartósak, így még a 10+ éves autók is igen jól tudnak belül kinézni, így használtan is sokan keresik a modern külsejű, divatos kisautót.

peugeot-207_cc-2007-1280-3a.jpg

Ennek megfelelően bőséggel találunk elérhető darabokat, amelyek biztosan 1.6-os motorral várnak minket a kereskedésben. A francia vállalat ugyanis 1.6-os, szívó VTi, turbós THP és gázolajjal üzemelő HDi motorokat épített be a kisautó orrába a kupé-kabrió kivitel esetén, így ezek közül választhat az, aki ilyen autót szeretne. A legjobb döntés szerintünk az 1.6 VTi, amely karakterisztikájában jól illik a kis autóhoz és a fenntartása sem olyan drága. Általánosan ennek az erőforrásnak két típushibája van: az egyik a megnyúló lánc, amely az indítás során jelentkező csörgésből vehető észre, a másik pedig a változó szelepvezérlést végző okoskerekek meghibásodása, ilyenkor folyamatos, kerregő hang érkezik a motor felől illetve az autó teljesítménye is lecsökken.

peugeot-207_cc-2007-1280-32.jpg

Élvezetes, de kockázatos az 1.6 THP, a 150 lóerős turbómotor ugyanis fokozottan hajlamos a kokszosodásra, illetve ennél is gyakoriak a láncproblémák. Vele szemben megbízható az 1.6-os HDi dízelmotor, persze karaktere és hangja kevésbé illik a csinos kabrióhoz, de aki sokat autózna megfontolhatja ezt is.

Akárcsak a fentebb említett H Astránál, itt is javasolt odafigyelni a tető megfelelő állapotára. Több alkalommal is próbáld ki, mindig ugyanúgy tétovázás nélkül kell működnie a rendszernek. Mivel komplikált berendezésről van szó, a meghibásodások javítása nem két fillér, így nem árt résen lenni. A beltérben lévő kapcsolókat is javasolt ellenőrizni, különösképp a kormány mögötti index-ablaktörlő párost, ez ugyanis több Peugeot modellben is szeret rakoncátlankodni. Ha nem indexel vagy kapcsolja be az ablaktörlőt, nem elég a kart, a teljes modult cserélni kell.

Renault Megane CC

renault-megane_ii_coupecabriolet_1_6_privilege_version-2003-1280-02.jpg

Sokan csak „kacsaseggű”-ként ismerik a Megane 2. generációját, amelyből szép számú kivitelt dobott piacra a francia vállalat: árultak három- és ötajtós, szedán, kombi, egyterű (Senic néven), illetve kupé-kabrió kivitelt is. Ez utóbbi 2003-ban került piacra és egy csapásra hatalmas siker lett, a kategóriatársakhoz képest megfizethető ára és stílusos külseje miatt. Bár az autók nem fiatalodnak, azért így sem lehetetlen egy szép darabot találni, méghozzá azért, mert több tucat elérhető Megane CC várja most is új gazdáját a használtautós portálokon.

A kínálat tehát nagy, így lehet válogatni: akár benzines vagy dízel Megane-t keresel, találsz magadnak elérhető autót. A benzinesek esetén a legjobb választást a kétliteres, 135 lóerős szívómotor jelenti, de ha csak „krúzolni” akarsz és nem rohansz sehova, az 1.6-os 113 lóerős aggregáttal sem jársz rosszul.

renault-megane_ii_coupecabriolet_1_6_privilege_version-2003-1280-1a.jpg

Akár az 1.6-osról, akár a kétliteresről van szó, mindkettőnél figyelni kell a változó szelepvezérlésre, ha kattog a motor induláskor, vagy már folyamatosan, akkor a vezérműállító kerekek és a vezérműállító szelep cseréjére is szükség van. Ugyanez igaz a kétliteres, turbós erőforrásra is, ám ott pluszban a turbó és a kettőstömegű lendkerék is figyelmet érdemel.

A dízeleknél jó választás a kis fogyasztású 1.5 dCi, amely visszafogottan, de legalább alacsony fogyasztással mozgatja a karosszériát. Ennél az erőforrásnál a hajtókarcsapágyak, illteve az olajpumpa cseréjét érdemes megejteni a vásárlás után, így minimalizálva a későbbi problémákat. Hasonló a helyzet az 1.9 dCi-nél is, amelyből érdemes a 2006-os modellfrissítésnél megjelent 130 lovas aggregátot választani. Ennek nagy előnye, hogy bár részecsekeszűrős, viszont megbízhatóbban üzemel a korábbi daraboknál. Jók a kétliteres dízelek is, igaz ezek a kategóriatársakhoz képest többet fogyasztanak, cserébe 150 lóerő és 340 Nm-nyi nyomaték dolgozik a sofőr keze alá.

renault-megane_ii_coupecabriolet_1_6_privilege_version-2003-1280-0d.jpg

Akárcsak a többi, keménytetős kabriónál, úgy a Megane CC-nél is érdemes több alkalommal kipróbálni a tetőmechanikát. Bár a Karmann által gyártott mechanika jó minőségűnek számít, a javítása nem két fillér, így gyakorta előfordul, hogy az egyébként olcsón megvehető kabriót a tető kezdődő meghibásodása miatt igyekeznek továbbadni. Emellett javasolt még az indítókártyák ellenőrzése is, a Renault 2000-es évek elején bevezetett kártyarendszere ugyanis nem maradéktalanul megbízható, így mindkét kódkártyát érdemes legalább egyszer kipróbálni.

Amennyiben viszont az ember egy jó állapotú, ellenőrizhető előéletű Megane-t vásárol, boldog lehet vele: sok a felszerelt, bőrüléses, digitális klímás, navigációval és minden földi jóval ellátott autó, amely még most, egy évtizedesen is stílusos és kényelmes.

Nissan Micra C + C

nissan-micra_c_c-2005-1280-03.jpg

A Nissan sem akart kimaradni a 2000-es évek elejének kabrió-őrületéből, ezért 2006-ban piacra dobták a Micra kétüléses nyitott kivitelét a Micra C+C-t. A típus az akkori trendeknek megfelelően keménytetőt kapott, a mechanikát pedig a Karmann gyártotta a Nissan számára. Az autó a japán vállalat angilai üzemében készült, méghozzá kétféle motorral: 1.4-es és 1.6-os erőforrásokkal szerelték a kisautót.

nissan-micra_c_c-2005-1280-0d.jpg

Jó hír, hogy bármelyik mellett is döntesz, megbízható, jó motort kapsz a pénzedért, igaz a keménytető súlya miatt az 1.6-os, 110 lóerős lényegesen jobban mozog, mint a gyengébb 88 lóerős társa. Mindkét erőforrás láncos és a tapasztalatok alapján nem „bicikliláncok” dolgoznak a motorokban, így az autó élettartamát is kiszolgálják. Az 1.4-eseknél érdemes rákérdezni a katalizátorra, egyes tulajdonosok ugyanis arra panaszkodnak, hogy viszonylag hamar tönkrement ez az alkatrész.

nissan-micra_c_c-2005-1280-0c.jpg

A Micrák motorjai tehát tartós darabok, de ez nem azt jelenti, hogy nincs mire figyelni a vásárláskor: akárcsak a fent említett típusoknál, úgy a C+C-nél is javasolt a tető alapos ellenőrzése, hiába német technológia, idővel azért elfáradnak a mechanikában lévő apró részegységek, a javításuk pedig költséges lehet. Messze nem ilyen költséges dolgok, de a tulajdonosok visszajelzései alapján számítani lehet a lambda szondák elhalálozására, illetve az izzók gyakori kiégésére is.

Mitsubishi Colt CZC

mitsubishi-colt_czc-2007-1280-02.jpg

A 2000-es évek közepén még viszonylag jó anyagi helyzetben volt a Mitsubishi, így megengedhettek maguknak olyan rétegmodelleket is, mint a Colt kupé-kabrió kivitele, a CZC. A 2006 és 2009 között árult kisautó érdekes formájával hívta fel magára figyelmet, így ha slágermodell nem is, de egy, a használt piacon keresett jármű vált belőle.

mitsubishi-colt_czc-2007-1280-2c.jpg

A típust a Mitsubishi a Volvóval közös, Hollandiában található NedCar üzemben gyártotta, két motorral: a kupé-kabriók esetén 1.5-ös 109 lóerős, láncos vezérlésű szívó és 150 lóerős, szíjas turbó közül lehetett választani. Mindkét erőforrás megbízhatónak számít, de ne feledd: az erősebb, turbós autókat újonnan azok vették, akik dinamikusabban közlekedtek, így könnyen előfordulhat, hogy adott összegért „leéltebb” darabot tudsz vásárolni.

Épp ezért érdemes alaposan körbenézni, hiszen a szívómotoros Colt CZC-k többsége igen hasonlóan felszerelt, vagyis a bőrkárpiton kívül sok különleges extrát nem tartalmaznak az autók. Ez azt jelenti, hogy nem érdemes megvenni egy elhasznált példányt a szép ülése vagy a tetszetős színe miatt, hiszen ha eltérő színben is, de nagy valószínűséggel egy másik autó is ugyanazt tudja. Viszont jó állapotban van.

mitsubishi-colt_czc-2007-1280-19.jpg

A különleges extrák létezésének hiánya egyébként a típus egyik hátránya is, a Colt CZC bár újonnan nem volt olcsó, de a beltéri anyagok semmivel sem jobbak a hagyományos Colt filléres műanyagjainál, vagyis zárt tető esetén semmi különleges nem utalt arra, hogy milyen borsos árcédulájú autóban is ül az ember. Cserébe használtan élvezheti az ember a szép állapotú kárpitokat és műanyagokat, hiszen egy rendezett Colt belső elemein nem látszanak az eltelt évek.

Itt pedig elolvashatod a korábbi cikkeinkben már bemutatott 4 szempontot, amelyeket mindenképp érdemes figyelembe venni, akármelyik típus után is érdeklődj:

Szempontok, amikre mindegyik autó esetén figyelj oda a vásárlás előtt:

Megbízható helyről vásárolj 

Már a keresgélés során figyelj arra, hogy megbízható, évek óta létező kereskedőtől válassz autót. Sajnos sokan pórul jártak már azzal, hogy telephely nélküli, a szó legrosszabb értelmében nepper kínálatából választottak, akinél nemcsak, hogy a jogszabály által kötelezett szavatosságot nem lehet érvényesíteni, de felhívni sem lehet, hiszen a vásárlás után törölte a telefonszámát.

Sajnos sokan trükköznek azzal is, hogy a külföldről érkezett autót papíron a német/olasz tulajdonos adja el. Mindezt úgy oldják meg, hogy kint, a vásárláskor nem töltik ki a saját részüket, majd itthon a bepalizott vásárló adatait írják be. Az eredmény? Szavatosság nuku, felelősségre-vonhatóság nuku, a becsapott vevő meg futhat a pénze után.

Kereskedő vagy magánszemély? Ide kattintva tudhatsz meg többet arról, honnan érdemes autót venni!

Olyat vásárolj, amit fenn is tudsz tartani

Szép dolog a szerelem, de ha az általad kiszemelt kocsi fenntartása meghaladja a lehetőségeid, az álomból rövid idő alatt rémálom lesz. Vásárlás előtt ezért tájékozódj, kérdezd meg a szerelőd, illetve nézz körbe például a Bárdi Autó webshopjában is, hiszen így gyorsan képet kaphatsz arról, hogy egy-egy alkatrész mennyibe kerül.

Ha kíváncsi vagy, mik azok a költségek, amikkel minden autó vásárlása után számolni kell, ide kattintva olvasd el az erről szóló cikkemet.

Ne a kínálat aljáról vásárolj

Aki böngészte már a használtautós oldalak kínálatát, rövid idő alatt arra a következtetésre jut, hogy az olcsóbb modelleket érdemes elkerülni. Ennek oka egyszerű, a piac igen kegyetlenül áraz, ha valami nagyon olcsó, annak oka van. Ha van 10 elérhető autó, én legalább az 5-iknél kezdeném el a nézelődést! Az ennél olcsóbbaknál ugyanis nagy eséllyel van annyi költeni való, hogy a végén egy drágább, később jobban is eladható autó árát éri el a szervizszámla.

Ne kilométert, állapotot nézz!

Ne legyenek illúzióid, az autókat használatra veszik. Persze néha előfordul, hogy egy járgányban 10 évesen van 20 ezer kilométer, de azért ez igen ritka. Óvakodj a visszatekert autóktól, ezért a keresés során nézd meg, hogy hogyan alakul a kínálat átlagos futásteljesítménye. Ha pedig azt látod, hogy mondjuk a 250 ezer kilométeres futásteljesítményű autók között ott egy 80 ezres, kezdhetsz gyanakodni. Ne feledd, egy ellenőrizhető, nagyobb futású autó többet ér egy bizonytalan, alig futottnál!