Láss jobban: tippek a téli vezetéshez

Abban bizonyára mindenki egyetért, hogy kevés fontosabb dolog van az autóvezetés során, minthogy időben érzékeljük az előttünk történő eseményeket, így elkerüljük az esetleges baleseteket. Tiszta időben ez viszonylag egyszerű, leginkább tiszta üvegekre van szükség. De mi kell ahhoz, hogy ne csak nappal, de éjszaka is jó lássunk? Most bemutatunk 4 tippet, amely segíthet, hogy te is jobban láss ebben a ködös, párás és lassan havas időben. 

1. Le a párával! 

Szinte mindenki látott már olyan autóst a forgalomban, aki félig-meddig vakon, teljesen párás üvegek mellett közlekedett. Általában ez egyszerűen a tudatlanságra vezethető vissza: főleg a régi kocsikból átülő sofőrök felejtik el, hogy a légkondícionáló hatékonyan, alig néhány perc alatt képes az ablakok párátlanítására. Azzal, hogy hogyan használd az autóba épített klímát, egy korábbi írásunkban foglalkoztunk! Ha az autóban nincs klíma, akkor egy páramentesítő spray is sokat segíthet: az aeroszolt tartalma az üvegfelületekre fújva megelőzi a szélvédő fátyolosodását. 

2. Cseréld le az elkopott ablaktörlő lapátot

Nemcsak a párásodás, de a rossz ablaktörlő is nehezítheti a kilátást: főleg idősebb járműveknél jelentkezhet, hogy maga az ablaktörlő kar adja fel a harcot – a rugó már nem feszíti megfelelően az üveghez a lapátot, még a legjobb típus sem képes a megfelelő törlésre. Az is gond lehet, ha maga a lapát öregszik el: tapasztalatok alapján gyakori használat mellett egy olcsóbb lapát 1 évet, egy drágább pedig 2 évet bír, ezután csíkosan, fátyolosan töröl. Sokszor a gond az, hogy a tulajdonos hozzászokik a romló ablaktörlőhöz és természetesnek veszi, hogy esős időben nem lát ki jól.

3. Matt a fényszóróbúra? Érdemes foglalkozni vele! 

Fontos még a fényszóróbúrák állapota is: gyakran tapasztaljuk, hogy egy, egyébként jó minőségű izzókat tartalmazó autó is pislákol éjszakánként, ezt pedig általában a karcos, matt fényszóróbúrákra vezethető vissza. A körülbelül 20-25 évvel ezelőtt megjelent autók óta szinte minden új típus műanyag búrával rendelkezik -ez, bár balesetvédelmi szempontból jobb, mint a korábban használt üveg, sajnos magával hozza a mattulási-jelenséget. Egyszerűen fogalmazva, szinte nincs olyan 10 év feletti autó, aminek kisebb-nagyobb formában ne jelentkezne a fényszóró mattulása. Ha ezen szeretnél javítani, két lehetőséged van: az egyik, hogy vásárolsz egy fényszóró polírozókészletet vagy cseréled a komplett fényszórót. Értelemszerűen az első az olcsóbb megoldás, egy felújítással foglalkozó szervizben körülbelül 15-20 ezer forint a két lámpa polírozása, ha otthon magadnak csinálnád, akkor egy felújítókészlet az előbbi árának körülbelül a fele

Cserélni akkor érdemes, ha más baj is van vele: ha egy korábbi koccanás miatt törött már az egyik fül, vagy esetleg egy nagyobb baleset miatt valamely oldali lámpát egyébként is ki kell cserélni. Ilyenkor azért jó döntés a párban történő csere, mert sokszor a polírozás ugyan javít a korábbi mattuláson, de új úgysem lesz a régi búra, azaz látható lesz az eltérés a régi és az új alkatrész között. 

4. Egy nagyobb fényerejű izzó is sokat segíthet! 

Ha a búra rendben, akkor a következő, ami segíthet a világításban, az a nagyobb fényerejű izzó: napjainkban az izzókínálat többségét a hagyományos, gyári tulajdonságokat nyújtó darabok adják, de emellett egyre nagyobb teret hódítanak az azoknál erősebben világító darabok is. Természetesen az ilyen halogén izzó a hagyományos modellekhez hasonlóan sokféle foglalttal érhető el. Létezik emelt fényerejű H7 izzó, H4 izzó, de akár H1 vagy H11-es foglalttal is vásárolhatunk emelt fényerejű halogén izzót. Az ilyen modellek tulajdonságait az izzószál vastagsága, illetve hőmérséklete, a fényáram pozícionálása és a színhőmérséklet adja meg. Ez utóbbi érték a normál izzóknál 2800 Kelvin, míg az emelt fényerejű fényforrásoknál 4000 K. Az, hogy hány százalékos plusz fényerőt tud egy-egy izzó, az adott gyártótól függ.

Az Osram népszerű Night Breaker Laser halogénizzói között például 100, 110 és 150%-os modell érhető el. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy kétszer messzebb láthatunk, a 150%-os modell például 150 méterrel növeli a látótávolságot. A 20%-kal fehérebb fény miatt viszont a közeli dolgokat is jobban érzékeljük, ez is segít a biztonságosabb közlekedésben. Kiemelten fontos, hogy csak olyat válassz, amin szerepel az E-jelölés: ez ugyanis azt jelenti, hogy az adott izzó rendelkezik a megfelelő jóváhagyásokkal és közúton is használható.

Érdekesség, hogy léteznek LED-modulok (vagyis a köznyelvben led izzók) is, amelyeket a halogén izzók helyére lehet beépíteni: ezek minden korábbinál nagyobb fényerőt és élettartamot biztosítanak, ugyanakkor jelenleg közúton nem legális a használatuk. Ebben jelent áttörést az Osram Night Breaker LED, legalábbis abban a tekintetben, hogy Európában ez az első, közúton is engedélyezett, többek között az Audi A3-asba, a BMW 2-es sorozatába és a Ford Mondeóba jóváhagyott, halogén izzó helyére betehető LED-fényforrás. Üröm az örömben, hogy bár Németországban már engedélyezték, a magyar szabályozás egyelőre még nem engedélyezi ezen izzók használatát, de a közeljövőben várhatóan ez is megváltozik, így hamarosan mi is élvezhetjük ezeknek a fényszóróknak az előnyeit.