A tél sok szempontból nehéz időszak az autósok számára is. Nem csak az ilyenkor gyengélkedő akkumulátor vagy a lefagyott, behavazott autó, no és persze a megváltozott vezetési körülmények okoznak problémákat. A hideg, akár fagypont alatti hőmérséklet és a csapadék (eső, hó) ilyenkor tud igazán pusztító hatással lenni az útburkolatra nézve. Ez pedig minden évben kátyúk ezreinek, sőt tízezreinek létrejöttét jelenti. A különböző úthibák adott esetben súlyosabb meghibásodást, sérülést okozhatnak az autónkon. Jelen cikkünkben azt nézzük meg, mi a teendő ebben az esetben, azaz mit kezdjünk egy kátyúkár esetén.
Békésen haladunk egy úton, amikor egy nagy döccenéssel realizáljuk, hogy kátyúba hajtottunk. Ilyenkor álljunk félre, különösen, ha azt érezzük, valami nem stimmel a kerekek körül. Amellett, hogy szemrevételezük a károkat, azonnal kezdjük meg a dokumentálást. Telefonunkkal készítsünk minél több fotót a sérülésről és a kátyúról is. Utóbbinál használjunk mérőszalagot vagy valamilyen más tárgyat az átmérő és mélység érzékeltetéséhez. Ha lehetséges, próbáljunk tanút keresni, ehhez az autóban lévő utasok is megfelelőek. Komolyabb, akár az autó mozgásképtelenségét okozó kár esetén feltétlen hívjunk rendőrt is, az általa elkészített hatósági jegyzőkönyvre szükség lesz a későbbiekben.
Megtörtént a dokumentáció, az akár százezer forintos nagyságrendű sérüléseket persze nem szívesen fizetnénk ki zsebből. A kártérítési igényünket a konkrét útszakasz kezelőjéhez kell benyújtani, ami itthon kicsit bonyolult, mert nem egyetlen intézményről van szó. Autópályán vagy a városokat összekötő utakon történt káresetekkel a Magyar Közút Nonprofit Zrt-hez kell fordulnunk. Budapesten belül a fő- és tömegközlekedési útvonalak esetén a Budapest Közút Zrt. az illetékes. Ha vidéki városokban, illetve a budapesti mellékutak valamelyikén történik a káreseményünk, akkor ez esetben a városi, illetve a kerületi Önkormányzatnál kell a továbbiakat intéznünk.
Számos olyan körülmény van, amelyre nem árt odafigyelni, mivel ezekre hivatkozva sok esetben elutasítás lehet a folyamat vége. Az egyik legfontosabb, hogy a káreseménytől számított legfeljebb 5 napon belül nyújtsuk be a kártérítési igényünket. A késlekedés mellett a másik fő probléma a nem megfelelő dokumentálás, itt lesz jelentősége a részletes fotóknak és leírásnak, illetve a rendőrségi jegyzőkönyvnek. Ha az úthibákat táblával jelzik, akkor nehezebb dolgunk van, ám a tábla még nem menti fel a közút kezelőjét a felelősség alól. Ilyenkor az úgynevezett útbejárási naplót, kátyúzási tervet érdemes kikérni és jogi segítséggel átgondolni a fellebbezés lehetőségét.
A problémák megelőzésének egyik hasznos módja, ha valamilyen kátyúbiztosítást kötünk. Számtalan konstrukció létezik ebből, a gumiabroncs gyártók vagy gumiszervizek és persze a biztosítók is kínálnak ilyet. Előbbieknél általában csak a gumik sérülésére vagy defektjére vonatkozik a védelem, persze ez is bőven több a semminél. Sok biztosítónál a KGFB vagy a casco esetén opciós kiegészítőjeként köthetünk kátyúbiztosítást. Ezek díja elég alacsony és a felni, futómű vagy más sérülések esetén is fedezetet nyújtanak. Előnyük még, hogy segítenek az ügyintézésben, illetve sok esetben a javítás összegét megelőlegezik. Ennek köszönhetően a sérülések helyreállításával nem kell megvárni a gyakran hosszadalmas kártérítési eljárás végét. Biztosítók esetén azonban mindig tájékozódjunk, hogy az adott konstrukció milyen feltételeket, kivételeket tartalmaz.