Idén is sokáig kitartott a nyárias meleg, azonban mostanra egyértelműen lehűlt a levegő. Megjelentek az első reggeli fagyok, egyre többször borult, esős az idő. Itt van tehát az ősz, elővettük a szekrényből a melegebb ruhákat. Ám nem csak magunkat, az autónkat is fel kell készítenünk a hűvösebb időre. Kabátot nem adhatunk rá, úgyhogy lássuk az ilyenkor szükséges legfontosabb tennivalókat.
1. Akkumulátor és generátor
Felettébb kellemetlen, amikor reggel csak fáradt kattogás vagy néma csend hallatszik a kulcs elfordításakor. Az ilyen esetek nagy részét a meghibásodott, tönkrement akkumulátor okozza. Szerencsésebb esetben a meglazult vagy elszennyeződött saruk és pólusok a bűnösek. Az akkumulátorok átlagos élettartama 3-6 év közé tehető, így ennyi idő eltelte után számolnunk kell a cserével. Amennyiben az autónkban van Start-Stop funkció, akkor ügyeljünk rá, hogy kizárólag EFB vagy AGM akkumulátort használhatunk! Ha az akkumulátor lemerült és különösebb gyanús jelet nem látunk, úgy könnyen lehet, hogy a generátornál lesz a gond. A hibás vagy megszűnt töltést egy laza, megcsúszó vagy repedezett meghajtószíj is okozhatja. Természetesen a generátor maga is meghibásodhat vagy tönkremehet, ezek a problémák szervizben javíthatók.
2. Gumiabroncsok
Ha már elindultunk az autónkkal, fontos, hogy biztonságosan oda is érjünk az úticélunkhoz. Ennek egyik alapvető eleme a megfelelő gumiabroncs. A hideg idő beköszöntével megváltoznak az útviszonyok is, esős, párás időjárással, hajnali fagyokkal találkozunk. A nyári gumi ilyen körülmények között veszélyessé válik, mert a tapadása jelentősen lecsökken. Erősen ajánlott tehát a téli gumikat felszereltetni, illetve alternatívaként négyévszakos gumikat vásárolni. Ám ezekkel se közlekedjünk úgy, ahogy nyáron megszoktuk! Különösen nedves időben és fagy esetén legyünk óvatosabbak kanyarodáskor és fékezéskor. Nem árt tudni, hogy a nyári gumival ellentétben a téli abroncsok kb. 4-4,5 mm-es profilmélységig képesek megfelelő teljesítményt nyújtani. Egy másik fontos tényező a gumik évjárata, melyhez a DOT szám nyújt segítséget. Ha az abroncs már 6 évnél öregebb, akkor érdemes lecserélni, még megfelelő profilmélység esetén is.
3. Fékek és futómű
A biztonságos utazáshoz a megfelelő állapotú futómű és fék is elengedhetetlen. Természetesen nem csak télen, hanem az év minden napján fontos ezek karbantartása. Mindezt pedig megfelelő szakszervizben tudjuk elvégeztetni, ahol például műszeres mérésekkel ellenőrzik az érintett alkatrészeket. Ha szükség van cserére, azt ott helyben el is végzik. A megfelelő szerviz kiválasztásában nagy segítséget jelent számunkra a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal. Ne feledjük, hogy bizonyos futómű- és fékalkatrészeket kizárólag párban szabad cseréltetni (pl. féktárcsa vagy lengéscsillapító)!
4. Folyadékok
A motor megfelelő működése szempontjából hideg időben is fontos szerepe van a hűtőfolyadéknak. Még a komolyabb fagyok beköszönte előtt ellenőriztessük a fagyáspontot, ezzel komoly károkat előzhetünk meg. Általánosan ajánlott legkésőbb 5-6 évente teljesen lecseréltetni a hűtőfolyadékot, hiszen ez is elhasználódik, mint a motorolaj. Ugyancsak fontos az ablakmosó folyadékot lecserélni télire, amely fagyállóságban és összetételében is eltér a nyáritól. A befagyott ablakmosó tönkreteheti a tartályt vagy a szivattyút is. Nem feltétlen az őszi teendőkhöz tartozik, de ha már legalább 2 éves, akkor a fékfolyadékot se felejtsük el lecserélni.
5. Ablaktörlők
A nyári szárazságok után egyre csapadékosabb időjárással találkozhatunk. Nem csak zavaró a csíkozó, darálva, maszatolva dolgozó ablaktörlő, hanem veszélyes is. Ellenőrizzük a törlőlapátok állapotát, elöregedett, kopott vagy szakadt penge esetén cseréljük le újakra. Ne spóroljunk a lapáton, elöl egyszerre cseréljük mindkét oldalt, hogy egységes teljesítményt kapjunk. Ha az autónkon van hátsó törlő, ott se felejtsük el az ellenőrzést és a cserét.
6. Világítás
Az őszi időszakban egyre később kel és hamarabb nyugszik a nap. Emiatt a reggeli és délutáni, kora esti forgalomban is szükség van a fényszórók használatára. Első körben minden külső világítást ellenőrizzünk le, a kiégett vagy hibásan világító izzókat cseréljük ki. Elsősorban a fényszóróizzókra jellemző, hogy idővel a fényerejük csökken, tehát 2-3 év után érdemes azokat cserélni. Az este és éjszaka sokat vezetőknek ajánlható egy emelt fényerejű és/vagy fehérebb fényű fényszóróizzó. Figyeljünk oda, hogy kizárólag ECE jelöléssel ellátott izzókat vásároljunk és használjunk az autónkban!
7. Fűtés és klíma
Az alacsonyabb hőmérsékletek beköszöntével egyre többször tekerjük a hőfokszabályzót a fűtési irányba. A fentebbi pontban már említett hűtőfolyadéknak is fontos szerepe van a jól működő fűtésben. Ám azt sem árt tudni, hogy a klíma nem kizárólag nyáron hasznos, télen is remek hasznát vehetjük. Párás, esős időben, illetve a fűtéssel együtt használva sokat segít a tökéletes kilátásban és a komfortos utazásban. Ezt viszont egy eltömődött pollenszűrő megakadályozhatja, tehát ne felejtsük el ezt sem rendszeresen cserélni. Ne vigyük túlzásba a fűtést, különösen hosszabb utakon, mert erősen álmosító és túlzott párásodást is okoz. Használjuk a hátsó ablak páramentesítőt is, hogy minden irányban jól kilássunk.