Amikor szó esik az autótuningról, a legtöbben motoroptimalizálásra, sportkipufogóra spoilerekre meg ültetésre gondolnak. Arról viszont kevés szó esik, ami az egyik legfontosabb: a fékekről. Hiszen nem elég gyorsan menni, meg is kell tudni állni.
Jó hír, hogy ezt egyre többen felismerik, ezért az elmúlt időszakban lényegesen megnőtt az érdeklődés a különféle, a fékhatást javító alkatrészek iránt. Gyakorlatilag bármelyik, nagyobb fékgyártó kínálatát nézzük, találkozhatunk az úgynevezett sportfék-alkatrészekkel, amelyek nagyobb fékhatást ígérnek, illetve jól mutatnak az alufelnis gépjárműveken.
Ahhoz, hogy megértsük, miért is érdemes komolyabb fék-alkatrészekre áldozni, érdemes röviden elmondani, hogyan is történik egy autó lassítása és mi a leggyakoribb felmerülő probléma:
Miután mi megnyomjuk a fékpedált, a főfékhengerben nyomás keletkezik, ez pedig a fékcsöveken keresztül eljut a fékmunkahengerekig, ahol ez a nyomás erővé alakul. Ezáltal a tárcsafékes gépjárművek esetén a fékbetét a féktárcsához nyomódik, a gépjármű pedig megáll (eközben a mozgási energia hővé alakul)
Ha már szó esett a hőenergiáról, nem mehetünk el szó nélkül az egyik leggyakoribb fék-probléma mellett, amely nem más, mint a túlmelegedés. Ehhez sok esetben nem kell meghibásodás, gyakran a túlságosan erőltetett – például hosszú, lejtős szakaszon való haladás- használat okozza. Amikor a féktárcsa túlmelegszik, csökken a súrlódási tényező, magyarul a fékhatás jelentősen romlik.
A túlmelegedés miatt elszíneződött féktárcsa
Sajnos ez a leggyakrabban épp akkor jelentkezik, amikor nem kéne: nagy terhelés alatt, vagyis amikor például sok csomagot szállítunk és/vagy sokan ülünk az autóban – például egy nyaralás alatt. A csökkenő fékhatás mellett rezonancia is előfordulhat: ha a hősokk miatt deformálódik a féktárcsa és hullámossá válik, fékezés során vibrációt érezhetünk.
Ahhoz, hogy megértsük, hogyan tudnak segíteni a sport féktárcsák, röviden egy kis tárcsafék-evolúció: kezdetben a féktárcsa felépítése igen egyszerű volt, gyakorlatilag egy nagy vastárcsa volt az egész. Bár ez a típusú féktárcsa olcsón, nagy mennyiségben gyártható, hamar jelentkezett egy hátránya: az előbbi bekezdésekben említett helyzetekben villámgyorsan túlmelegedett.
Egy manapság átlagosnak számító, hűtött féktárcsa
Nem véletlen, hogy napjainkban már csak a hátsó tengelyeknél alkalmazzák. Ezt felismerve alkották meg a hűtött féktárcsákat, amelyek lényege, hogy a két féktárcsalap közé sugár irányban, öntéssel készült, bordák helyezkednek el. Ezek a hőelvezetést szolgálják, ennek köszönhetően az ilyen típusú féktárcsák lényegesen jobban bírják a hőterhelést, mint hagyományos társaik.
Ezután érkeztünk el a féktárcsa-evolúció következő szintjéhez, a fúrt illetve mart tárcsákig – vagy akár ezek kombinációjáig. A speciális felületkialakítás segít a még jobb hőelvezetésben, illetve abban is, hogy a féktárcsa felületére kerülő víz megfelelően távozni tudjon a tárcsáról. Ezáltal nem képződik vízhártya a tárcsa és a betét között. Gyakorlatilag ugyanezt a célt szolgálják a fúrt féktárcsák is, ezeken nevükhöz méltóan nem bemarások, hanem furatok találhatók.
A féktárcsák mellett a fékbetétekből is léteznek „sport” verziók. Ezek lényege, hogy a súrlodó anyagot olyan keverékből állítják össze, amelyek segítségével még magas hőmérsékleten is megmarad a betét teljesítménye. Azt, hogy pontosan milyen anyagból készül a súrlódó réteg, egyik gyártó sem árulja el, ipari titokról van szó. Elmondható, hogy a sport fékbetétek lényegesen jobban bírják a hőterhelést hagyományos társaiknál és a jobb súrlódási tényező miatt fékhatásuk is magasabb, cserébe jobban kopnak mint a normál fékbetétek.
Brembo Xtra és Brembo Max féktárcsák, a hozzájuk illeszkedő fékbetéttel
Természetesen, ha már új fékbetétet és féktárcsát vásárolsz autódhoz, ne feledkezz el a fékrendszer ellenőrzéséről sem: figyelmet érdemel a fékcsövek, a főfékhenger és a féknyereg állapota, illetve a fékfolyadék kétévenkénti cseréje is.
A cikk a Bárdi Autó támogatásával készült el.