Opel Omega, Fiat Panda vagy épp Mercedes-Benz C-osztály Coupé: egyikről sem az erő jut eszünkbe. Pedig mindhárom autónak készültek különleges, erős verziói, amelyeket sokan nem ismernek. Most ezeket és további három izgalmas, átlagautóból készült járművet mutatunk be:
Lotus Omega
Alighanem kevesen vannak, akiknek az 1986 és 1993 között gyártott Omega A-ról a vérpezsdítő sportosság jut az eszébe. Mégis akad egy kivitel, amiről akár eszükbe is juthatna. Ez pedig nem más, mint a Lotus mérnökei által átdolgozott Lotus Omega. A külsőleg szolid, de már sportos jegyeket mutató limuzin 1990 és 1993 között készült és bár a karosszéria felismerhetően Omega, a lemezek alatt sok alkatrész nem az Opelből, hanem más GM-gépjárművekből került bele.
Sokat dolgoztak az angol tervezők az autó feltuningolásán, így az eredeti, 204 lóerős, 3 literes erőforrás teljesítményét 382 lóerőre növelték, a nyomaték pedig 270—ről 568 Nm-re nőtt meg. Az immáron 3,6 literes erőforrás két Garret T25-ös turbót kapott, a motor a csúcsnyomatékát 4200/perces fordulatszámon adta le. Érdekesség, hogy a hatfokozatú váltó az akkori Corvette ZR1-ből került bele az Omegába, a fékrendszer pedig az AP Racing tervezőit dicséri: ez utóbbi olyan jól sikerült, hogy az autó 100 km/h-ról 35 méteren belül megállt. Persze ami ennél is fontosabb a gyorsulás, ami akkoriban szédítőnek számított, hiszen a limuzin álló helyzetből 5,2 másodperc alatt érte el a 100 km/h-t. Az autó további érdekessége, hogy kétszer készült, hiszen az Opel kész autókat szállított a Lotusnak, az angol tervezők pedig ezeket, a már elkészült autókat tuningolták fel. Az autóból alig 950 darabot gyártottak, mára igazi gyűjtői klasszikus.
VW Lupo GTI
Ha a Lupo nevet említjük, a legtöbbünknek a 3L ugrik be: ez nem véletlen, a Volkswagen boszorkánykonyhájának egyik legemlékezetesebb 2000-es évek elejei típusa az apró éhezőművész. Amíg azonban a 3L a Lupo-skála egyik oldalán foglal helyet, addig a GTI a másik végén található: egy igazi méregzsákkal van dolgunk: az alig 3,5 méter hosszú kisautó orrában egy 1,6 literes, 125 lóerős motor foglal helyet, amely 7,8 másodperc alatt gyorsítja 100 km/h-s sebességre az alig 970 kg-os kisautót.
A 2000-ben megjelent apróságot természetesen külsőleg is sportosabb jegyekkel áldották meg a német tervezők, így spoiler, szárny és természetesen GTI feliratok díszítik a járgányt. A Lupo GTI napjainkban különösen kedvelt a márka rajongóinak köreiben, hiszen kis mérete és erős motorja miatt sokan az első generációs Golf GTI szellemi örököseként tartják számon. Ráadásul aránylag kedvező ára elérhetővé teszi a fiatalabb generáció számára is.
Fiat Panda 100HP
Aranyos, kis városi autó szteroidon: gyakorlatilag ez a Fiat Panda 100HP. Az olasz mérnökök nem bíztak semmit a véletlenre: a motorháztető alá egy 100 lóerős, 16 szelepes Fire motort építettek be, hátul tárcsafékek váltották a dobfékeket, a karosszériát lejjebb engedték 2 centiméterrel, 6 fokozatú váltóra cserélték az 5 fokozatút és ráadásként még divatos, 15 colos alufelnik is kitöltötték a kerékjárati íveket.
Az autó már a megjelenésekor igazi klasszikussá vált, hiszen a régi, mókás olasz autók báját hozza vissza úgy, hogy a vezetése akkor is igazi élmény, ha be akarod tartani a közlekedési szabályokat. Itthon a Lupo GTI-hez és a Lotus Omegához képest igen széles a kínálat (6 darab autóról beszélünk J ) egy példányért körülbelül 1,2 millió forintot kell kifizetned.
BMW 1 M Coupé
A modern BMW-kínálat egyik legmókásabb modellje: aki próbálta, imádta a BMW 1 M Coupét. Az 1 Coupéból készített 1M Coupé lazán megverte a kortárs Audi TT RS-t és Porsche Cayman S-t is a Nürbugringen, de nem kell ahhoz feltétlenül a zöld pokol, hogy értékeljük a kvalitásait. A duplaturbós, sorhatos motor az E89-es Z4-ből érkezett és 335 lóerőt adott le. Ráadásul az alapból 450 Nm-nyi nyomatékot rövid időre túltöltéssel akár 500 Nm-re is emelhette a rendszer.
Az autó elképesztő sikert aratott a rajongók körében és a sajtó is odavolt érte: elég például a köztudottan kritikus Jeremy Clarkson-t kiemelni, aki szintén jókat mondott az 1M-ről. A kizárólag hatfokozatú kéziváltóval készült M Coupé-t a bajor gyártó összesen két évig gyártotta, az elkészült autókat pedig gyorsan meg is vásároltak a gyűjtők. Olyannyira nagy volt az érdeklődés, hogy az eredetileg tervezett 2700-as darabszámot végül 6309-ig emelték, összesen ennyi erős kupé hagyta el a gyártósort.
Renault Clio V6
A Renault tervezői a 2000-es évek elején biztosan szabad kezet kaphattak a menedzsmenttől, hiszen néhány egészen elképesztő autót készítettek. Ennek az időszaknak az egyik emlékezetes agyelborulása a Clio V6 (egy másik nyugodtan lehet például a kortárs Avantime), hiszen ki az, aki egy orrmotoros, elsőkerékhajtású kisautóból egy középmotoros, hátsókerékhajtású autót farag? A 2000-es évek elején ez az elképesztő ötlet átment a felsővezetésen, így az Euro-normák és az alacsony fogyasztású autók világában méltó utódot állítottak a Renault 5 Turbónak.
A Clio V6 karosszériájába a egy, a PSA-Renault által fejlesztett 233 lóerős V6-os motor került, amelynek teljesítményét 2004-ben 250 lóerőre növelték. Napjainkban az ilyen Cliók ára az eget verdesi, nem ritka, hogy egy szép állapotú példányért akár 15 millió forintot is elkérnek. Az ugyanakkor biztos, hogy egy ilyen autó sem jön szembe az utakon, a legtöbbüket ugyanis garázsban tartják féltő tulajdonosaik.
Mercedes-Benz C63 AMG Edition 507
Azért tegye mindenki a kezét a szívére: ha a Mercedes-Benz C-osztálya kerül szóba, nem az elképesztő dinamikára és a sportosságra asszociálunk. Pedig a vérfrissítésen átesett AMG kivitelek már régóta egy szinten vannak az M-es 3-as (és 4-es) BMW-kel. Korának legnépszerűbb AMG modellje volt a W204-es C-osztályra épülő C63 AMG, amelyből C204 kódnév alatt kupé kivitel is készült.
A 457 lóerős autó már önmagában is igazi vadállat, de a stuttgarti mérnökök úgy érezték, van még hova fejlődni, ezért 2013-ban bemutatták a C63 AMG erősebb kivitelét a C63 AMG Edition 507-et. A név nem véletlen, ez az autó 50 lőerővel erősebb lett, azaz a 6,2 lóerős V8-as szívómotor 507 lóerős teljesítménnyel rendelkezik. Az autó 0-100 km/h-s gyorsulást 4,2 másodperc hajtja végre szedán és kupé kivitelben, míg 4,3 másodperc alatt kombiként. Bizony, az Edition 507 nem pusztán kupéként, de további két karosszéria-formával is létezett, így a családos apukák dögös verdájaként is helyt tudott állni a piacon. Ahhoz, hogy ezt a teljesítménynövelést elérjék, a mérnökök új hajtókarokat, könnyebb főtengelyt és kovácsolt dugattyúkat építettek a motorba, illetve az autó kerámia fékeket is kapott.
Köszönjük, hogy elolvastad!