A közelmúltban már olvashattál róla a Cartárson, hogy miért is fontos a téli gumi használata. Ezzel kapcsolatban úgy gondoltam, érdemes arról is szót ejteni, miként tároljuk az épp nem használt (téli/nyári) abroncsokat, tapasztalatom szerint ugyanis sokan nem fordítanak erre kellő figyelmet:
1. Számít, hogy hol használtad
Még mielőtt bármit is csinálnál, fontos, hogy megjelöld az adott abroncs addigi pozícióját. Ehhez elég egy egyszerű kréta, ezzel könnyedén felírhatod a futófelületre vagy a gumi oldalára az információkat. Ha nem kötött forgásirányú abroncsot használsz (ezek ma már elég ritkák), akkor ezt is jelöld meg, nem ajánlott ugyanis egy jobb oldalon használt gumit áttenni a baloldalra.
2. Jobb tisztán
Ahelyett, hogy leszerelés után egyből elcsomagolnád a gumikat, erősen javasolt azok tisztítása. Erre azért van szükség, mert a mindennapi közlekedés során olyan vegyi anyagok, szennyeződések kerülnek az abroncsra, amelyek hosszú távon károsíthatják azt. A tisztításhoz elegendő sima vizet használnod, majd száradás után érdemes bekenni az abroncsokat gumiápoló szerrel, hogy garantáltan ne romoljon az állapotuk az állás során.
3. Fontos a helyes pozíció
Sokan egyféleképp tárolják a kerekeket, függetlenül attól, hogy csak a gumikról, vagy a felnivel együtt lévő, komplett garnitúráról van szó. Márpedig a két kategória különféle tárolási módot követel meg.
Amennyiben a nyári abroncsaid külön felnin futnak, úgy a kerékre szerelt gumikat mindenképpen az oldalukra fektetve, egymáson tárold! Fontos kiemelni, hogy egyszerre maximum egy szettet, tehát négy darabot tegyél egymásra, a család összes autójának kerekeiből nem javasolt tornyot építeni.
Ha viszont nincs külön felni garnitúrád és a leszerelt abroncsokat teszed el a télre, akkor azokat állítva pakold el. Ezeket a gumikat időnként tanácsos megforgatni, hogy ne egy ponton terhelődjenek a tél folyamán.
4. Nem mindegy, hol tárolod
A helyes tárolási pozíció mellett az is számít, hogy hol teszed le télire az abroncsokat. Amennyiben a tárolóhelység hőmérséklete túl alacsony, vagy épp ellenkezőleg túl magas, illetve a gumik különféle kemikáliákkal érintkeznek (például festék, olaj, benzin stb.) a tárolás alatt károsodhatnak.
Ez például egy olyan tárolási forma, ami nem tesz jót a guminak 🙂
A lehető legjobb, ha egy zárt, UV fénytől és káros anyagoktól mentes, 15-25 fokos garázsban/műhelyben tárolod az abroncsokat. Ha biztosra akarsz menni, javasolt egy védőhuzat készlet beszerzése. Ezek egyszerűen felszerelhetők és biztosan megóvják a gumikat. Ráadásul attól sem kell tartanod, hogy összekoszolod a földet és a falat, ami szintén nem elhanyagolható előny.
5. Mi van akkor, ha nem szerelem le az autóról?
Természetesen olyan is előfordul, hogy valaki egy oldtimer vagy hobbi autó esetén nem szereli le a gumikat. Ilyenkor a leállítás előtt tanácsos a gumik légnyomását körülbelül 0,5 atmoszférával megnövelni. Ennek oka, hogy az abroncs bizonyos idő alatt veszít a nyomásából, a leeresztett abroncs szerkezetének pedig finoman szólva sem tesz jót, ha hónapokon keresztül ránehezedik egy autó súlya.
Esetleg mást olvasnál?
Olcsó kisautót keresel? 5 típus, amiből jót kapsz 800 ezer forintért!