A hideg reggelen igen kellemetlenebb élmény, ha autónk motorja csak bágyadtan forog néhányat, de nem indul. Ha szerencsések vagyunk, egy bikázás megoldja a gondunkat, ám könnyen lehet, hogy eljött az akkumulátor-csere ideje. Idejében végrehajtott megelőző lépésekkel azonban sokat tehetünk azért, hogy az akkumulátor a lehető legtovább bírja. Cikkünkben most e probléma megelőzésére adunk néhány tippet.
Örökélet meg egy nap?
Elsőnek néhány fontosabb tudnivaló az akkumulátorról. Például bármennyire is szeretnénk, de nem örökéletű alkatrész. Nem is csoda, hogy fagyban és hőségben is ott lapul a motorháztető alatt, menet közben rázkódás és egyéb behatások is érik. Egy valóban jó minőségű akkumulátor az első 2-3 évben általában kifogástalan működést biztosít. Ezután is használható marad, viszont elkezdődik a „leépülése”, folyamatosan csökken a kapacitása és az indítóáram stabilitása. Nagyban befolyásolja az élettartamot az autónk elektromos rendszerének állapota, a használat módja (pl. rövid vagy hosszú utak, indítások száma stb.). Külön terhelést jelent a start-stop rendszer is, melynek működéséről és lényegéről már írtunk korábban. Következzék öt hasznos tipp az akkumulátor hosszú élettartamához!
1. Kerüljük a gyakori rövid utakat!
Bizonyára nem mindenkinek könnyű ezt betartani, de az ilyen használat különösen igénybe veszi az akkumulátort. A hideg motor (akár napi többszöri) beindítása után legalább 40-50 km folyamatos autózás lenne ideális. Ekkora távolságon már elegendő töltést kerül az akkumulátorba és ezáltal a karbantartása is megfelelő. Ha megoldható, akkor időnként egy hosszabb, lehetőleg városon kívüli autózás segít regenerálódni az akkunak. Ezen felül érdemes havonta legalább egyszer megmérni a kapocsfeszültséget és egy minőségi akkutöltőt is beszerezni.
2. Rendszeresen ellenőrizzünk!
Az előbb említettük a kapocsfeszültséget, amit akár egy szimpla multiméterrel is megmérhetünk. Amennyiben ez 12,5V felett van, akkor még rendben vagyunk, ha ennél alacsonyabb, akkor már mindenképp töltés szükséges. Ha 12V alatti értéket olvasunk le, akkor már szinte teljesen lemerült az akkumulátor, ekkor külső töltőberendezéssel töltsük fel használat előtt.
3. Fontos a rögzítés!
Az akkumulátor egy meglehetősen nehéz alkatrész, tehát semmiképp se jó, ha menet közben elmozdulhat a helyéről. Nézzük át a rögzítőelemeket és -csavarokat, ha szükséges, húzzuk meg a laza részeket. Az extra rázkódás és mozgás rövid idő alatt cellazárlatot okozhat, utána pedig csak a csere marad megoldásnak.
4. A tisztaság is számít!
Természetesen nem az akkumulátor házára lerakódott porra gondolunk, hanem az érintkezők és saruk megfelelő állapotára. A pólusok és a saruk felületén idővel megjelenhet a korrózió, ezt megelőzhetjük speciális akkusaru védő zsír használatával. Vizsgáljuk meg a csatlakozósaruk csavarjait, húzzuk meg az esetleg kilazult csavarokat. A nem megfelelő érintkezés ugyancsak indítási gondokat okozhat.
5. Csak a szükséges fogyasztók működjenek!
Rövid utaknál különösen fontos, hogy csak olyan elektromos funkciók működjenek, amelyekre feltétlen szükség van. Ne terheljük pluszban az akkumulátort például a pár percig használt ülésfűtéssel. Ha tiszta, száraz idő van, akkor nappal használjuk a menetfényt, ha az autónkon van ilyen. Amennyiben a világítást is bekapcsoljuk, ügyeljünk rá, hogy parkolás után teljesen kapcsoljuk le és ugyanez érvényes az utastéri lámpákra is.