A dízelmotoroknál régóta természetes már a turbófeltöltő, az elmúlt évek során viszont a szívó benzines motorokat is erőteljesen háttérbe szorították a turbós változatok. A lökettérfogat egyre kisebb, miközben a teljesítmény egyre magasabb és ezáltal a motorok hőterhelése is folyamatosan nő. A turbós motorok esetén sűrűn eljön a „megállás után járasd kicsit, az jót tesz a turbónak” tanács.
Valóban szükséges ezt betartani?
Az említett idézet tényleg helytálló, de azért a helyzet ennél kicsit összetettebb. A turbófeltöltő élettartamának megőrzése szempontjából legfontosabb a rendszeres időközönként végrehajtott olajcsere. Ugyanilyen fontos, hogy az olajcserénél az autógyártó által előírt viszkozitású és gyári szabványoknak megfelelő, jó minőségű kenőanyagot válasszuk. Az említett „megállás utáni járatás” dolgot pedig úgy pontosíthatjuk, hogy nagyobb terhelés, magas fordulaton való, huzamosabb idejű használat (például autópályán való vezetés) esetén megállás előtt érdemes az utolsó kilométereket csökkentett sebességgel, alacsonyabb fordulaton megtenni. Leparkolás után pedig hagyjuk még fél-egy percig alapjáraton járni a motort. Így a felforrósodott turbó le tud hűlni, a járó motor által működtetett olajszivattyú pedig biztosítja a kenést a csapágyaknak. Ha ezeket a lépéseket kihagyjuk és rögtön leállítjuk az autót, akkor megszűnik az olajnyomás, ezáltal a hűtés és a kenés, amivel jelentősen károsíthatjuk a turbót és annak alkatrészeit.
Start-Stop rendszeres autóm van, mi ilyenkor a teendő?
A start-stop rendszerek már a turbók előtt elterjedtek és a környezetvédelmi előírásoknak köszönhetően mára gyakorlatilag kötelező tartozékává váltak az új autóknak. Sok kérdést és vitát vet fel ez a megoldás, melyre egy későbbi, részletesebb cikkben visszatérünk majd.
Mi is a start-stop rendszer lényege? Ez a rendszer automatikusan leállítja a motort, ha nincs szükség rá. Például, amikor a piros lámpánál vagy mondjuk egy vasúti átjárónál várakozunk. Az ilyen helyzetekben üzemanyagot spórolhatunk vele, illetve a leállítás ideje alatt károsanyagokat sem bocsátunk a levegőbe. Ha a sofőr kinyomja a kuplungot (automata váltó esetén lelép a fékről), a motor újraindul és indulhatunk. A leállítás nem minden esetben megy végbe, mert több paramétert is figyelembe vesz a rendszer, többek között a hűtővíz hőmérsékletét, az akkumulátor feszültségét, a bekapcsolt elektromos fogyasztókat (lámpa, klíma stb.). Ugyanakkor, néhány kivételtől eltekintve, nincs tekintettel a turbófeltöltő kenésének biztosítására, hiszen ahogy fentebb írtuk, a leállított motornál a kenés is megszűnik. Az ilyen esetek elkerülése érdekében nagyobb terhelésnél kapcsoljuk ki a start-stop rendszert, így megállás után vissza tud hűlni a turbó is. A kikapcsoláshoz a legtöbb autóban egy külön gombot találunk a műszerfalon, ahol ez nincs, ott a fedélzeti menüben lehet ezt megtenni. Visszakapcsolni nem kell, mert a motor leállítása és újbóli beindítása esetén automatikusan aktiválódik.