Így készítsd fel autódat az őszi időszakra!

Az elmúlt években szeptemberben még sokszor folytatódott a nyári időjárás. Ezúttal azonban a hónap közepén hirtelen hőmérséklet-csökkenéssel, széllel és rengeteg esővel adott ízelítőt magából az ősz. Ezt pedig nem csak mi emberek, hanem az autóink is megérzik. Épp ezért itt az idő felkészülni az őszi időjárás megváltozott körülményeire. Az alábbiakban ehhez a felkészítéshez adunk hasznos tennivalókat és tanácsokat.

1. Gumiabroncsok

Az őszi időjárással együtt járnak a megváltozott útviszonyok is. Az esős, párás idő miatt csúszóssá válnak az utak, ez pedig jelentősen befolyásolja az autónk viselkedését is. Ősszel többségében nyári gumikkal közlekedünk, melyek tapadása ilyenkor lecsökken. Érdemes tehát megfontoltabban kanyarodni és hosszabb fékútra is számíthatunk. A KRESZ előírása minimum 1,6 mm-es profilmélységet enged meg, de inkább azt ajánljuk, hogy 2,5 mm-es értéknél vásároljunk új abroncsokat. Ugyanez téli gumi esetében 4,5 mm, ez alatt már jelentősen csökken a teljesítménye. Figyeljünk a gumik évjáratára, ezt a DOT számokból tudjuk megállapítani. Ha már 5-6 évesnél öregebb az abroncs, akkor ajánlott lecserélni, a profilmélységtől függetlenül is.

2. Fékek és futómű

A fék és a futómű az év minden napján kiemelten fontos a biztonságunk érdekében. A pontos állapotukról szervizben, műszeres mérésekkel kaphatunk valós és pontos képet. Itt megtudhatjuk, melyek azok a részegységek, amelyek cserére szorulnak és ezt helyben, szakszerűen el is végzik. Mi magunk is könnyedén kiválaszthatjuk a megfelelő szakműhelyt, ehhez keressük fel a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő weboldalt. Fontos megjegyezni, hogy a fék és futómű bizonyos alkatrészeit kizárólag párban szabad cserélni (pl. féktárcsa, lengéscsillapító)!

3. Ablaktörlők

A nyári száraz melegben nem sok dolga van az ablaktörlőknek, ám ősszel már jelentősen nő a csapadék valószínűsége. Esőben kifejezetten veszélyes és zavaró, ha a törlők működés közben csak maszatolják, csíkozzák a vizet a szélvédőn. Nézzük át az ablaktörlők állapotát és az elöregedett, kopott, esetleg már szakad pengéjű törlőket cseréljük újakra. Elöl érdemes mindkét oldalt egyidőben cserélni és ne feledkezzünk meg a hátsó törlőről sem (ha van ilyen az autónkon).

4. Világítási berendezések

Egyre később világosodik és egyre hamarabb sötétedik, emiatt a fényszórókat is sűrűbben és többet kell használnunk. Első és legfontosabb, hogy minden külső világítást ellenőrizzünk le és a kiégett izzókat cseréljük ki. Fontos, hogy az izzók (elsősorban a fényszóró) az idő előrehaladtával veszítenek a fényerejükből, így kb. 2-3 év után érdemes lecserélni őket. Akik sokat vannak úton az esti, éjszakai órákban, érdemes megfontolni emelt fényerejű fényszóróizzó beszerzését. Nagyon fontos, hogy kizárólag a hatályos európai szabványoknak megfelelő és jóváhagyott (ECE jelölés) izzókat vásároljunk és használjunk!

5. Fűtés és klíma

A hűvösebb időben elsősorban a fűtést használjuk, pára esetén pedig a klíma nyújthat hathatós segítséget. Azonban már egy eltömődött pollenszűrő is alaposan lecsökkenti a hatékonyságukat, ezért a rendszeres csere az egyik első lépés. Ráadásul a klasszikus pollenszűrők mellett ma már többféle, magasabb szűrési tulajdonságú változatok is kaphatók (aktív szenes, antiallergén stb.). Ezek nem csupán a komfortot növelik, hanem egészségügyi szempontból is megvédenek minket utazás közben. Esős időben bátran használjuk a klímát a páramentesítésre, de sokszor már az is segíthet, ha megfelelően állítjuk be a hőmérsékletet és a levegő befújásának irányát.

6. Akkumulátor és generátor

A fényszóró, a klíma és más fogyasztók ősszel nagyobb megterhelés elé állítják az akkumulátort és a generátort egyaránt. Ellenőrizzük a meghajtószíj állapotát, ha repedezett a felülete vagy csúszik, akkor szervizben végeztessük el a cserét vagy a feszesség beállítását. Az akkumulátor esetén fontos a saruk tisztasága, ha szükséges, távolítsuk el róluk a szennyeződést. Mérjük vagy méressük meg a kapocsfeszültséget, amely egy jól feltöltött és megfelelő állapotú akkumulátor esetén 12,6-12,8V között van. Szervizben komplexebb módon is tudják tesztelni az akkumulátort, illetve a generátort is, hiszen a töltési rendszer hibája is okozhat problémákat. Egy új akkumulátor átlagos élettartama használattól függően 3-6 év, tehát egyfajta rendszeres cserére itt is számítanunk kell. Amennyiben az autónkban Start-Stop rendszer is található, akkor kizárólag EFB vagy AGM jelölésű akkumulátort vásároljunk a régi helyére!

7. Folyadékok

A komolyabb fagyok beköszönte előtt ellenőriztessük a hűtőfolyadék megfelelő állapotát, azaz fagyáspontját. Ha ez nem megfelelő, akkor szervizben végeztessünk egy teljes cserét, és ugyanígy járjunk el, ha már legalább 5-6 év eltelt az utolsó csere óta. Szintén fontos a szélvédőmosó folyadék télire váltása, mert a mínuszok beköszönte után már könnyen lehet, hogy tartályt is kell cserélnünk. A téli mosófolyadék nem csupán fagyállóságában, hanem összetételében is eltér a nyáritól, így jobb tisztítóképességgel rendelkezik a hideg időszakban. Bár a fékekhez is tartozik, de itt említenénk meg a fékfolyadékot, amelynek a hideg önmagában nem árt, de ha már legalább 2 éves, akkor ennek cseréjét se halogassuk tovább.