Honnan legyen az autó? Neppertől vagy magánszemélytől válasszak?

Szokták mondani, hogy háromféle munka létezik: jó, olcsó és gyors. A vevő ebből a trióból kettőt választhat, így mindenki eldöntheti, hogy mit szeretne. Nos, egy autó megvásárlása is hasonló szellemben történik, igaz ott a megbízható, az olcsó és extrás a három választható opció.

Azonban nemcsak az a fontos, hogy mit, hanem az is, hogy kitől! Vajon tényleg olyan rosszak a kereskedők és örökérvényű az, hogy autót csak magánszemélytől? Erről lesz most szó!

Csodávárás? Felejtős!

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy az autóvásárlás során a racionalitás igen fontos. Nyilván, most nem a szerelemből vett kupéra vagy hot-hatch-re gondolok, hanem a mindennapokban használt, a család közlekedését biztosító járműről. Ha egy autó túl olcsó, vagy a leírtak tűnnek túlságosan szépnek, nagy esély van rá, hogy tényleg nem stimmel valami.  A problémás autóknál igen gyakoriak a „sürgős” vagy az „akciós” jelzők, ahogyan az sem mindig fedi a valóságot, hogy az autó „kihasználatlanság miatt eladó”.

Az, hogy egy autó eladás általában okkal történik, senkit nem lep meg. Az azonban, hogy ez egy cégautó, egy újabb, szalonból vásárolt kocsi vagy egy, a szerelő állítása szerint több százezres, hamarosan bekövetkező műszaki hiba, csak az eladó tudja. Épp ezért alaposan mérd fel a kiszemelt típust, nehogy belefuss egy komoly problémába. Az autóvásárlás előtti ellenőrzésről írtam már korábban, ide kattintva olvashatod el.

privat.jpg

Magányszemély: a tuti vétel?

Sokan esküsznek arra, hogy csak magánszemélytől érdemes autót vásárolni, hiszen ő mindent tud az épp eladó járgányról, mivel hosszú időn keresztül használta. Emellett gyakori érv az is, hogy a kiszemelt autó környezetét és tulajdonosát vizsgálva pontos képet kaphatunk arról, hogy hogyan is használták, „hol lakott” és miknek volt kitéve eddigi élete során.

Bár kétségtelen tény, hogy egyes esetekben a tuti vételek a magánszemélyek garázsában parkolnak, azért nem mindig ilyen egyszerű a helyzet. Az ugyanis igen gyakori, hogy kereskedők magánszemélynek álcázzák magukat és így próbálják meg jobb színben feltüntetni a portékát. Az ilyen eladókat úgy a legkönnyebb lebuktatni, ha az első érdeklődés során csak úgy kérdezel rá az általad kinézett autóra, hogy „mit tud mondani a járműről?”. Amennyiben ugyanis kereskedő és több típus áll nála, biztosan rákérdez, hogy melyikről van szó, míg egy tényleges magánszemély rögtön tudni fogja, miről kell mesélnie.

Már persze akkor, ha foglalkozik az autójával. Velem megesett már, hogy kinyögte az illető, hogy gyertyacserére a vétel óta nem volt szükség (pedig az intervalluma 60 ezer kilométer, a kocsiban meg volt vagy 200 ezer…) és bár az olajat egy kicsit csipegeti, de rakott bele vastagabbat és azóta jó. Mondanom sem kell, nem vettük meg a kocsit.

Úgyhogy ilyenkor érdemes folyamatosan kérdezgetni, hogy miket mikor cseréltek, foglalkozott-e azzal, hogy márkás alkatrész kerül bele, vagy beérte a legolcsóbbal. Az ilyesfajta kérdésekből összeállhat egy kép, amiből könnyen eldönthető, hogy az épp most csillogó jármű egyébként problémakupac, vagy tényleg igényes tulajdonossan állunk szemben.

autokereskedo.jpg

Kereskedő: csak megbízható helyről

A 90-es évek mélyrepülése miatt sokakban az rögzült, hogy kerülni kell a kereskedőket (neppereket), mivel azok átverik az embert és visszatekert, gyakran totálkáros állapotból feltámasztott autókat árulnak. Szerencsére az elmúlt években jelentősen tisztult a piac! Ettől függetlenül azért még mindig vannak, akik jól megélnek az átverésből, elég csak a külföldről beáramló autók órakorrigálására gondolni.

Sőt, ahogyan a hozzászólások között is megjegyezték, még manapság is igen nagy népszerűségnek örvend a névre írás elhagyása. Ez azt jelenti, hogy a külföldről behozott autót a kereskedő nem iratja a nevére, így közvetlenül Hans-tól veszi meg az ember, így probléma esetén nem a Kispista Kft-nél, hanem Hans-nál kell reklamálni. Aki persze mit sem sejt majd, hiszen ő nem is nekünk adta el a kocsit…

Épp ezért én csak a biztos előéletű, hosszú ideje a piacon lévő kereskedőket javaslom. Amennyiben lehetőséged van rá, akkor pedig márkaszervizek kínálatából válassz, hiszen ezeken a helyeken gyakran kikötnek ellenőrzött előéletű autók. Ennek leggyakoribb forrását a lízingből visszavett autók jelentik, amelyek a szerződésben meghatározott, 2-3-4-5 éves lízingidőszak után használtként kerülnek ki a piacra. Mivel ezeket az autókat folyamatosan karbantartják a lízingidőszak alatt (ellenkező esetben büntetés lehet a vége) ezért ezek a kocsik gyakran jobb állapotban vannak a magánszemélyek által fenntartott kortársaiknál.

Az is igen gyakori, hogy ezekből, a lízinges autókból egyszerre több száz darab kerül piacra, ilyenkor pedig óriási választékból válogathatsz, ezzel is egyszerűbbé válik egy a szép állapotú darab megtalálása. Ezeket az autókat szinte kizárólag kereskedőknél találod meg, magánszemélyek szinte sohasem jutnak hozzá első körben ezekhez a modellekhez.

Persze sokakat eltántorít, hogy a kereskedő ebből él, neki az autó eladás jelenti a bevételt, ami azt is jelenti, hogy pénzt keres az autókon. Nem azt mondom, hogy néha nincsenek megdöbbentő árrések egy-egy autón, de az igazság az, hogy a hosszú ideig (akár több hónapig) tartó tárolásnak, az ügyfelek kiszolgálásának és a telephely biztosításának bizony ára van.

kundpaverkstad_medium.jpg

Mi van a vásárlás után?

Van egy nagyon fontos különbség a magánszemélyes illetve a kereskedőtől történő vásárlás között. Ahogyan arra a FOME (Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete) felhívja a figyelmet, „Ha autókereskedelemmel foglalkozó vállalkozástól vásárolunk gépkocsit, abban az esetben a törvény alapján vélelmezni kell, hogy a szerződés megkötését követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.

Ez azt jelenti, ha az autó a szerződés megkötését követő hat hónapon belül meghibásodik, abban az esetben a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hibával kapcsolatban a felelőssége nem áll fenn. Ha magánszemélytől vásárolunk, akkor ilyen törvényi vélelem nem áll fenn, minden esetben a vevőnek kell bizonyítania, hogy a meghibásodás oka már a teljesítés időpontjában is fennállt. A bizonyítás eszköze elsődlegesen szakértői vélemény.”

Azaz lényegében a kereskedőtől való vásárlás után nagyobb esélyünk van rá, hogy az esetlegesen fellépő hibát megtérítik nekünk, mintha magánszemélytől szerezzük be az autót. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a magánszemélyek óriási kockázatot jelentenek, de nem árt tisztában lenni azzal, hogy egy esetleges meghibásodás utáni procedúra lényegesen hosszabb időt és több energiát vehet igénybe.