Hogyan hirdesd az autódat

Előbb-utóbb mindenki eljut arra a pontra, hogy szeretné lecserélni az autóját. Meguntad a régit? Felbuzgott benned a vágy, hogy a 206-osodat lecseréld egy cabrióra? Bővül a család és az apró Corsába már nem fér be kényelmesen a gyerekülés, a babakocsi, meg a fél háztartás? Vagy egyszerűen csak valami újabbat, szebbet vagy gyorsabbat szeretnél? De mégis mire figyelj, hogyan kezdj hozzá az autód meghirdetéséhez?

1. Kezd az egészet azzal, hogy lemosod és a belteret is alaposan kitakarítod.

Hogy ez miért fontos?

Mert te sem szívesen nézegetnél egy olyan autót, amit centi vastag porréteg lep, a belsejében pedig térdig lehet gázolni a különféle gyorséttermek papírzacskóiban, az üres kólásflakonokban és a hamutartó is agyig meg van tömve csikkekkel.

vehicle-interior-vomit_cleaning.jpg

És bár tény: némi por ápol és eltakar, ami a karosszéria apró hibáit illeti. De kinek hiányzik az, hogy az új tulaj az első mosást követően, miután nyilvánvalóvá vált számára, hogy minden karosszéria elem más árnyalatra lett fényezve, folyamatosan járjon a nyakadra, hogy visszakövetelje a vételárat?

Szóval, nem érdemes ilyen olcsó módszerekkel trükközni.

2. A mosás után készíts néhány jó fényképet a hirdetéshez.

A használtautós oldalak tele vannak olyan fotókkal, melyen már az is csoda, hogy egyáltalán az autó márkáját meg lehet állapítani, nemhogy eldönteni, érdemes-e időt áldozni rá és tovább foglalkozni az adott kocsival. Az autó centi vastag hóréteg borítja, vagy olyan koszos, mintha a Dakar Raliról érkezett volna, esetleg homályos/életlen a kép. Mindre találunk bőven példát.

car-photograpy-hero.jpg

Személyes kedvenceim a naplementében készített fotók. Persze roppant művészi, mikor a lemenő nap utolsó sugarai megcsillannak az „őszi erdő órany metál” (ilyen tényleg létezik) fényezésű kasztnin. De a végeredmény egy autó formájú, sötét folt lesz, amin semmilyen fontos részeltet sem lehet rendesen látni. Az ilyen fotókat inkább tartsuk meg saját fotóalbumunk részére.

car-accident-photos.jpg

A másik igen gyakori hiba, ha nem készítünk elég képet. A legtöbb hirdető feltölt egy fotót az autó elejéről/hátuljáról és valamelyik oldalról (jellemzően arról, amelyik nincs megtörve). Szerencsés azonban az autó mindegyik oldaláról és a beltérről is lőni néhány képet és az sem hátrány, ha az esetleges hibákat is megmutatjuk, hogy ne a személyes megtekintés során csodálkozzon rá a potenciális vevő. Éppen ezért nincs sok értelme Photoshoppal „feljavítani” autónk állapotát, hiszen élőben úgyis kiderül, hogy nem is úgy néz ki, ahogy azt szerettük volna elhitetni.

3. A hirdetés feltöltése: adj meg minden adatot. Pontosan!

Talán elsőre nem tűnik olyan fontosnak, de mégis az. Te sem örülnél neki, ha a boltban olyan terméket vennél, ami nyomokban mogyorót tartalmaz (pusztán azért, mert nem volt ráírva a csomagolásra), holott allergiás vagy minden csonthéjasra. Ezért célszerű minden rendelkezésre álló adatot feltölteni, hogy a potenciális vásárlóknak a lehető legtöbb információ álljon a rendelkezésére a döntéshozásnál.

ha_adatlap.jpg

Arra is fokozottan figyelj, hogy minden adatot helyesen adj meg. Egy hibás évjárat, vagy hengerűrtartalom nem pusztán félrevezető, de akár azt is sugallhatja, hogy az autó már facelift utáni modell, így például kevésbé hajlamos az alváza a rohadásra vagy már megoldották az elődben jelenlévő elektronikus problémákat. Ezekre a tévedésekre pedig úgyis rövid úton fény derül. Ráadásul az összes szükséges infó megtalálható a forgalmiban. Szóval még csak nem is emlékezetből kell dolgoznod.

Azért is fontos minden adatot feltölteni az autóról, mert sokan a kereséskor megadják azokat a paramétereket, amiket szeretnének az autóban és ha nem jól tölti ki az adatlapot, nem bukkan fel a kocsi a keresőben.

4. Ne írj regényt.

A fényképek mellett az egyik legfontosabb az autó előéletének RÖVID leírása. Fontos, hogy itt leírj minden olyan dolgot az autóról, ami nem derül ki a megadott adatokból és nem látszik a fényképeken. De semmiképp se ess abba a hibába, hogy kisregényt írsz. Legyél figyelemfelkeltő, lényegre törő és frappáns. Egy jól megfogalmazott, ütős összefoglaló többet ér egy 1000 szavas esszénél. És lehetőleg kerüld a sablonos, közhelyes megfogalmazásokat mint az „eladósorba került szeretett kisautóm”, „szomorú szívvel, de megválunk a családi öszvértől”.

ha_leiras.png

Nem szerencsés az utolsó csavarig felsorolni, hogy az évek során mi minden lett kicserélve az autóban. Könnyen azt a hatást éred el vele, hogy a kocsi egy ipari hulladék és nem azt, hogy gondos tulajdonos módjára bántál vele. Bőven elég annyit írni, hogy: „rendszeresen szervizelve”.

Kerüld az olyan kifejezéseket is, mint: „igényeseknek eladó”, „csak komoly vevőknek”, „tesztpilóták/alkubajnokok kíméljenek”, „reklámáron” vagy „kihasználatlanság miatt eladó”. Az évek során ezek mind olyan közhelyekké váltak, melyek negatív érzéseket váltanak ki az érdeklődőből és véletlenül sem azt a hatást keltik, amit sugallni szeretnél.

5. Tudd, mennyit ér az autód. Ne legyenek irreális elvárásaid.

Általános szabály, hogy minden annyit ér, amennyit valaki hajlandó fizetni érte. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy forintra pontosan azt az összeget fogod kapni az autódért, amit szeretnél.

Első körben érdemes körülnézni, hogy a tiéddel egyező típusú és felszereltségű kocsikat, hasonló évjárattal és futásteljesítménnyel mennyiért hirdetik a neten. Ez már ad egy közelítőleges kiindulási alapot.

ha_autok.png

Ezt követően az éppen aktuális állapotot kell józan paraszti ésszel felmérned.

Három sarkalatos pont van:

a., a karosszéria állapota: Látszik-e a kasztnin valamilyen esztétikai hiba? Például horpadás vagy rozsdásodás. Volt-e törve? Kellett-e valamelyik elemet korábban fényezni, mert valaki egy kulccsal végig karcolta?

b., a beltér állapota: Lehet a kasztni patika állapotban, ha a beltér olyan, mint ahol bombát robbantottak. Ez ugyanis sokkal többet elárul arról, hogyan használtad az autód, mint egy esetleges karcolás a lökhárítón.

c., az autó általános műszaki állapota: Nem indul pöccre az autó? A generátor nem tölt vissza rendesen? A kormányszervó már igencsak megérett a cserére? Esetleg a motor hengerfejes? Ezek olyan hibák, melyeket feltétlenül meg kell említened az érdeklődőnek, hiszen egy év szavatosságot kell vállalnod az autódra az eladást követően.

Ezek alapján már be lehet lőni az árat. De nem szerencsés görcsösen ragaszkodni hozzá és ésszerű keretek között lehet engedni belőle. Inkább kapj 50 ezer forinttal kevesebbet az autódért, mint hogy ne sikerüljön túladni rajta.

6. Ne kamuzz!

Lehet bármilyen szép az autód, készíthetsz róla díjnyertes fényképeket és írhatsz olyan frappáns szöveget hozzá, amiért Pulitzer-díjjal jutalmaznak, ha végigkamuzod az egész hirdetést. Semmi esetre se próbáld meg többnek, szebbnek, jobbnak feltüntetni a kocsidat, mint amilyen valójában.

used_car.jpg

Ezek ugyanis úgyis kiderülnek és a későbbiekben csak kellemetlenséged lesz belőle. Szerencsésebb esetben csak a megtekintés során küldenek el melegebb éghajlatra, rosszabb esetben vissza kell fizetned a vételárat, mert 60 méter megtétele után kiesett az autóból a motor. Szóval jobb tiszta lapokkal játszani.