Folytatjuk sorozatunkat, melyben ismert tévésorozatok vagy mozifilmek autóit mutatjuk be. Ezúttal egy olyan filmbéli autóval ismerkedhettek meg, aminek létezéséről kevesen tudnak. A Mechanikus Narancs című filmet 1971 végén mutatták be Amerikában. Alapvetően Anthony Burgress Gépnarancs című könyvének adaptációjaként készült, a szerző mellett a neves rendező, Stanley Kubrick írta a forgatókönyvet. A szatirikus sci-fi, thriller és disztópikus műfajba is besorolható film főszerepében Malcolm McDowell-t láthatjuk. Ő egy pszichopata fiatalt alakít, aki három másik társával éli mindennapi, meglehetősen durva és erőszakos életét.
A történetét kicsit összesűrítve: a főszereplő Alexet két társa elárulja, így hosszú időre börtönbe kerül. Ám kap egy lehetőséget, hogy szabadulhasson, ha végig csinál egy különleges kúrát. Ez a kúra azonban inkább kínzásnak minősíthető, de ennek hatására képtelen lesz erőszakos cselekedeteket elkövetni. Végül ki is használják őt épp az említett kezelés elleni kampányhoz, majd a film végére visszakapja eredeti énjét is. Nem épp délutáni mesefilm, a nyers és erőszakos jelenetek, illetve témák miatt a legszigorúbb korhatár-besorolással került vászonra. Érdekesség, hogy itthon moziban sosem, tévében is csak 2007-ben és 2009-ben vetítették, természetesen éjjeli időpontban.
Térjünk azonban át a filmben szereplő autóra, amely talán még különlegesebb és izgalmasabb, mint a film maga. A teljes nevén M-505 Adams Brothers Probe 16 nevű járművet 1969-ben mutatták be. A dizájn akkor és azóta is egészen elképesztő és egyedi látvány. Első ránézésre egy kétajtós sportautónak tűnik, a valóságban azonban egyik sem igaz. Egyrészt nem kétajtós, ugyanis a mindössze 86(!) cm magas járműnek az üvegből készült tetejét lehet kinyitni. Ezen a nyíláson lehet bemászni és szinte fekvő pozícióban elhelyezkedni benne. A bezártság érzetét azzal ellensúlyozták, hogy minden irányból óriási üvegfelületek veszik körbe a sofőrt és utasát.
A szinte már hihetetlenül lapos kialakítás mellett további szép részleteket is felfedezhetünk rajta. Ilyenek az első bukólámpák, a hajlított szélvédő vagy épp az erőteljesen kihangsúlyozott első-hátsó kerékjárati ívek. Hátulról is impozáns látványt nyújt a Probe 16-os, a klasszikus sportautók világát idéző letisztultságával. A kerek lámpák mellett a középen, egymás mellett kivezetett négy kipufogó is vérpezsdítő összhatást teremt. A motort lehetetlen lett volna a hosszú, de extrém lapos orrban elhelyezni. Helyette középmotoros elrendezést választottak, így a hátsó tengely elé került az erőforrás. Ez még inkább erősíti a különleges, sportautós felépítést, ám a valóság sajnos elég kiábrándító.
A Marcos formatervezőjeként dolgozó Dennis és Peter Adams testvérek által megalkotott autó igen vérszegény motort kapott. Az 1,8 literes, soros négyhengeres motort a British Motor Corporation (BMC) által gyártott Austin 1800-asból vették kölcsön. Ez az erőforrás 85 vagy 94 lóerős teljesítményre képes. Valljuk meg őszintén, ez még a korabeli szinten sem számított extrémnek. Pontos menetteljesítményekről nincsenek adatok, bár ez talán érthető is, mivel a Probe 16-osból mindösszesen három példányt gyártottak. Az extrém ritka típus mindhárom darabja gazdára is talált, bár a korabeli vételárról semmilyen információ sincs. Az viszont biztos, hogy ma már komoly vagyont érhet mind a három M-505 Adams Brothers Probe 16-os.
Ha tetszett cikksorozatunk legújabb része, akkor látogass el a Cartárs blog Facebook oldalára, és írd meg nekünk, melyik tévében/moziban látott autóról írjunk legközelebb.