Ki ne merengett volna már azon, hogy régen bizony minden jobb volt. Legyen szó akár a mama főztjéről, az első randiról vagy épp az oly nagyon vágyott autóról. Nos, az elmúlt évtizedekben az autóipar számtalan igazi klasszikust termelt ki magából, ezek között pedig több is egyedi funkcióinak köszönheti az elismertségét. Mostani cikkünkben azonban nem ezeket a hasznos funkciókat mutatjuk meg, hanem azokat, amelyekből bár megvalósultak, de szerencsére hamar el is tűntek:
1. Vízzel töltött lökhárító
Volt idő, amikor még szó sem esett légzsákról gyűrődő zónáról vagy épp menetstabilizátorról. A biztonság viszont már akkor is foglalkoztatta a fejlesztőket, ez pedig néha egészen meghökkentő koncepciók kidolgozását eredményezte. Ilyen a vízzel töltött lökhárító is, amelyet a 40-es és 50-es években több amerikai autóba is beépítettek azzal a céllal, hogy elnyelje a mozgási energiát és ezáltal csökkentse az autókban (és a bent ülőkben) keletkező károkat. Nem meglepő, hogy nem élt sokáig ez a megoldás, hiszen egyfelől gyakran elfordult szivárgás, másfelől pedig a hatékonysága is megkérdőjelezhető.
Az persze igen vicces lehetett, amikor egy baleset maradványa nem szétszórt műanyag darabokban, hanem az út közepén lévő pocsolyákban jelent meg. A technológia persze nem halt teljesen ki, manapság az autópályák lehajtóinál találkozhatunk vízzel töltött műanyag hordókkal, amelyek jelentősen lelassítják az útról leszáguldó autókat.
2. Automata biztonsági öv
A 80-as 90-es évek japán és amerikai autóiban megtalálható automata biztonsági övet is maximum azok szeretik, akik nem használták még sosem. A koncepció az volt, hogy a biztonsági övet nem kell becsatolni, hiszen az automatikusan hozzáállítódik az utashoz. Mindezt úgy oldották meg, hogy a biztonsági övnek egy sínt alakítottak ki az A és a B oszlop között, a mechanika pedig az ajtó nyitásakor előrehúzta az övet, míg záráskor visszatolta azt.
Habár működik, rengetegen utálták a folyamatosan útban lévő biztonsági berendezést, amely ráadásul előszeretettel meg is hibásodott. Arról nem is beszélve, hogy sokan elfelejtkeztek arról, hogy ettől még maguktól kell becsatolni az alsó, a csípőrésznél átfutó kiegészítő övet. Nem véletlen, hogy ez a technológia egy évtizeden belül kihalt, mára már eszébe nem jut egy gyártónak sem ilyet készíteni.
3. Lemezlejátszó az autóban
Bár nálunk a Trabantok és Wartburgok világában elképzelhetetlennek számított, az Egyesült Államokban már az 1950-es években foglalkoztak az autós HiFi kérdésével. Ennek az úttörőjeként ismert a Chrysler, a vállalat ugyanis 1956-ban piacra dobta a Highway Hi-Fi névre keresztelt, a CBS által kifejlesztett autós lemezlejátszóját. Az ötlet egyszerű volt: vége a rádiós korszaknak, dobd be a lemezt és indulhat a zene!
Nos, bár kétségtelenül jó volt az elgondolás, azért akadtak gondok. Az egyik, hogy speciális, 7 colos lemezeket használtak, amelyeket csak a Chrysler autókban lévő Highway Hi-Fi-kbe lehetett betenni, ráadásul még a lemezlejátszók sem sikerültek elég tartósra. Az egy dolog, hogy rendszeresen ugrált a zene, de előszeretettel el is romlottak a készülékek. A kevés elérhető album és a rossz minőségű lejátszók megpecsételték a Highway Hi-Fi sorsát, az amerikai gyártó 3 év után hagyott fel az árusításukkal.
4. Fényszóró törlő karok
A koszos fényszórók nemcsak elcsúfítják az autót, de éjszaka jelentősen rontják a kilátást is. Nem meglepő, hogy az autógyártókat régóta foglalkoztatta, hogy hogyan lehet hatékonyan tisztán tartani az autó ezen fontos alkatrészeit. Főleg a 80-as években építette be sok gyár a fényszóró-törlő karokat, amelyek az ablaktörlőhöz hasonlóan működtek, vagyis szépen végigtörölték az üveget.
A gond csak az volt, hogy ezekkel (pontosabban a rajtuk lévő lapátokkal) alig foglalkoztak a tulajdonosok, így a vége az lett, hogy a gumi lekopott és elkezdte karcolni az üveget. Nem meglepő, hogy a gyártók le is szoktak erről és manapság egyszerűen, nagy nyomással fecskendezik a fényszóró plexijére a folyadékot.
5. Kifordítható ülések
Ismét az Amerikai Egyesült Államok és megint egy furcsa ötlet: volt időszak, amikor azt gondolták a gyártók, hogy menő kifordítható üléseket készíteni.
Kétségtelen tény, hogy a funkció megkönnyítette a beszállást és megóvta a széleket a kikopástól, ugyanakkor nagy hátránya, hogy egy esetleges ütközés során az ülés könnyen elmozdult. Ráadásul a mechanika kikopása is gondot okozott, előfordult, hogy valakinek menet közben kezdett el mocorogni az ülepe, akarata ellenére.
Még többre vagy kiváncsi? Akkor kattints ide, hiszen korábbi cikkünkben 5 további izgalmas, elbukott autóipari fejlesztésről olvashatsz.