Aki kicsit is ismeri az autógyártók történetét, az bizonyára jól tudja, hogy a Lamborghini eredetileg traktorgyártással kezdte pályafutását, és csak egy Enzo Ferrarival lefolytatott heves vitának köszönhető, hogy Ferruccio Lamborghini belevágott a sportautógyártásba. Ám a Lambón kívül egy másik, elsősorban sportautóiról ismert cég is kínált földművelésre, gazdálkodásra szánt gépeket az érdeklődőknek. Íme a Porsche Junior.
Az első Porsche traktorok terveit Dr. Ferdinand Porsche vetette papírra még az 1930-as évek legelején, a Volkswagen Bogáréval egyetemben. Az eredeti terv az volt, hogy kifejlesztenek egy „Volks-Traktor”-t, amit majd a „Volks-Wagen”-nel párhuzamosan értékesítenek majd.
A PORSCHE TRAKTOR RÖVID TÖRTÉNETE
A Porschének 1934-re már három működő traktorprototípusa volt, mindegyikben egy egyedi – legalábbis akkoriban egyedinek számító – hidraulikus tengelykapcsoló dolgozott a motor és a sebességváltó között. Ezt a megoldást alkalmazták az összes Porsche traktoron egészen a gyártás 1963-as leállításáig, ugyanis a mérnökök úgy vélték, hogy a farmerek nem képesek megfelelően, rendeltetésszerűen használni a kuplungot.
Már az elején egyértelmű volt, hogy legalább négy eltérő motorméretre lesz szükség, hiszen a különböző traktoroknak különböző típusú munkákat kell elvégezniük – az egyik kevesebb erőt igényel, míg a másik lényegesen többet. És itt kezdődtek a nehézségek, hiszen az elsőszámú célkitűzés az volt, hogy olyan erőforrásokat fejlesszenek ki, melyeket olcsó megépíteni és fenntartani. Így az a terv, hogy négy eltérő méretű motort gyártsanak, gyorsan a kukában landolt.
Dr. Porsche végül úgy oldotta meg ezt a problémát, hogy kifejlesztett egy olyan léghűtéses dízelmotort, ahol az egyes hengerek és hengerfejek levehetők és külön-külön cserélhetők voltak. Ezáltal egy-, két-, három- és négyhengeres motorokat tudtak készíteni, a főtengelytől függően.
Ám a II. világháború kitörése félbeszakította a Porsche traktorok fejlesztését. Ráadásul a háborút követően csak azoknak a cégeknek engedélyezték a traktorépítést, akik már korábban, a háború előtt is ezzel foglalkoztak. Ez pedig azt jelentette, hogy az egyetlen módja, hogy végre elkezdhessék a Porsche-Diesel gyártását, ha a jogokat eladják. A németországi jogokat az Allgaier GmbH, míg az osztrák jogokat a Hofherr Schrantz vette meg.
Az igazi áttörés 1956-ban következett be, mikor a Porsche traktorok gyártási jogai átkerültek a Mannesmann AG-hez, akik komoly pénzeket költöttek arra, ismét termelésre alkalmas állapotba hozzák a Friedrichshafen mellett található, régi Zeppelin gyárat. Itt készültek 1957-től a Porsche traktorok, melyekből 1963-ig több mint 125.000 darabot gyártottak és szállítottak a világ legkülönbözőbb pontjaira. Ráadásul masszív, strapabíró kialakításának köszönhetően még ma is több ezer működőképes Porsche traktor létezik.
NÉHÁNY MONDAT A KÉPEKEN LÁTHATÓ 1961-ES PORSCHE JUNIOR 108-RÓL
Az összes gyártott modell közül a legnépszerűbb a Porsche Junior 108 volt. Ez volt a paletta legkisebb és a legmegfizethetőbb tagja, arról nem is beszélve, hogy egyhengeres, 822 köbcentis, 15 lóerős, léghűtéses, dízelmotorja nemcsak gazdaságoson fenntartható, de megbízható is volt. Ezt a „brutális” 15 lovas teljesítményt egy hatsebességes váltó vitte át a hátsó meghajtott kerekekre (tényleg csak zárójelben, de közel fél évszázadnak kellett eltelnie, hogy az utcai Porschékban is ugyanennyi sebességfokozatot lehessen kapcsolni, mégpedig az 1994. januárjában piacra dobott 993 Carrerában).
És bár lehet, hogy a Lamborghini traktorjai szélesebb körben ismertek, mi mégis inkább a Porschét választanánk, hiszen nemcsak, hogy szebb, mint a bikás vasak, de közvetlen rokonságban áll az időtlen klasszikusnak számító Porsche 356-ossal. Mindkettőt a stílusos formaterv jellemzi, léghűtéses a motorjuk és hátul kaparnak. Kell ennél több?
Szóval, ha új karrierre vágytok és kedvet kaptatok a földműveléshez, akkor itt az ideje beszerezni egy Porsche traktort.