Fény az éjszakában – ellenőrizd autód világítását!

Itt az ősz, itt van újra, és ez az autósok számára is fontos változásokat hoz. Rövidülnek a nappalok, munkába menet és hazafele is egyre sötétebb van, hajnalban már köddel, napközben borult, esős idővel is sűrűn találkozhatunk. A „látni és látszani” elv a járművezetés során is kiemelt fontosságú, hiszen számos veszélyes helyzetet, balesetet előzhetünk meg, ha betartjuk az ide tartozó szabályokat. Ha eddig nem tettük meg, akkor most feltétlen ajánlott átnézni autónk világítási rendszerét, hogy megelőzzük a későbbi problémákat. Az autós világítástechnika történetével és fejlődésével egy későbbi cikkünkben részletesen is foglalkozunk majd.

Miért is kell az autókra világítás? Erre a kérdésre igen egyszerű a válasz: azért, hogy minden körülmények között tudjunk közlekedni velük. Elvégre nem csak 25 fokban, szélcsendben és ragyogó napsütésben van szükség az autóra, hanem éjszaka, szürkületben, ködben, hóesésben, szakadó esőben, és még hosszan sorolhatnánk (talán az árvíz és a tornádó kivétel). Az ember látása ilyen helyzetekben korlátozott, ezért szükséges a világítás, hogy lássunk és látszódjunk. Természetesen itt is konkrét előírások és szabályok határozzák meg, milyen és miként működő külső fényforrások lehetnek az autónkon. Nem elég tehát, ha csupán „valami” és „valahogy” világít, ennél kicsit komolyabb ez a téma, nem véletlen, hogy az időszakos műszaki vizsgáknak ez is egy fontos része.

A legegyszerűbb és legáltalánosabb eset, ha kiég valamelyik izzó, ilyenkor csupán ki kell azt cserélnünk. Már ebben a látszólag egyszerű műveletben is lehetnek buktatók. Az első és legfontosabb, hogy ne térjünk el az autó kézikönyvében megadott típusú, foglalatú, teljesítményű izzótól, különösen a fényszórók esetében. Az izzócsere márkától, típustól függően egyszerűbb vagy bonyolultabb, esetleg csak szervizben megvalósítható, ezeket az információkat szintén megtaláljuk a kézikönyvben. Óvatosan hajtsuk végre a cserét, egy rossz mozdulattal könnyen nagyobb problémát okozhatunk magunknak. Fényszóróizzóknál (és első ködlámpáknál) kiemelten fontos, hogy az izzó felületét ne érintsük meg puszta kézzel, ez ugyanis nagyban csökkenti az élettartamukat. Arra is figyeljünk, hogy ha csere előtt be volt kapcsolva a lámpa, várjunk néhány percet, mivel az izzó nagyon meleg lehet és égési sérülést okozhat.

A fényszóró külön figyelmet érdemel, mivel itt nem csupán az izzócserére kell figyelmet fordítani. Régebben ezek a lámpák üveg búrával készültek, de már jó ideje a polikarbonáttal váltották fel. Ez jóval könnyebb, bizonyos szempontból ellenállóbb, ám könnyebben karcolódik és hajlamosak besárgulni, bemattulni. Ez utóbbi nagyban rontja a fényszóró hatásfokát, hiába a vadonatúj izzó, mégis alig látunk vele. Szerencsére létezik rá megoldás, egy felújító készlettel akár otthon is újjá varázsolhatjuk a lámpákat. Komolyabb mattulásnál tartósabb, ha erre szakosodott szervizre bízzuk a műveletet. Nagyon fontos a fényszórók pontos beállítása, a vakító vagy épp az autó orra elé, pár méterig világító fénycsóva egyaránt veszélyes és zavaró. Ha a fényszóró komplett cseréjére vagy átmenetileg való kiszerelésére van szükség, akkor utána minden esetben ellenőrizzük és állíttassuk be azt. Az autó használata közben pedig használjuk a fényszóró magasságállítót, ha több utassal vagy komolyabb tömegű csomaggal utazunk. Xenon lámpák esetében kötelező gyári tartozék az automatikus magasságállító, ennek működését szintén ellenőriztessük.

A halogén izzók rengeteget fejlődtek az évek során, viszont sokan irigylik a legújabb autókban sokszor már alapfelszereltségként adott ledes lámpákat. Kétségtelen, hogy a led erős és kontrasztos fényereje, hófehér színhőmérséklete jelentős ugrás a klasszikus izzókhoz képest. Ám rögtön szögezzük is le, hogy bármennyire is csábító, ne tegyünk az eredetileg halogén fényszórónkba (vagy első ködlámpába) ledes „izzót”. Egyrészt a jelenlegi előírások ezt eleve tiltják, másrészt a sokszor távoli webáruházakból megrendelt olcsó ledek minősége meg sem közelíti egy gyári egységét. Ezek a termékek nem rendelkeznek semmilyen nemzetközi (európai) jóváhagyással, minősítéssel, tehát nem csak magunkat és a többi közlekedőt, de az autónkat és annak elektromos rendszerét is veszélyeztethetjük vele. A ledes lámpák belső kiképzése, illetve a led fénykibocsátása egészen más egy halogénhez képest, ezért még a neves, jól ismert gyártók ilyen termékei is szigorúan off-road minősítésűek (közúton nem használhatók).

A legális és szabályos megoldást az emelt színhőmérsékletű és fényerejű halogén izzók jelentik. Itt rögtön kihangsúlyoznánk, hogy csakis „E” jelöléssel (azaz európai jóváhagyással) ellátott, minőségi és márkás terméket vásároljunk. A szabványnál nagyobb teljesítményű (akár 100 wattos) izzók veszélyesek a fényszóróra (túlzott hőtermelés) és az elektromos rendszerre nézve egyaránt. Na de hogy lehet növelni a fényerőt, anélkül, hogy a teljesítményhez hozzányúlnánk? A megoldás az izzószál, illetve a búrában található gázok összetétele. Fontos, hogy a dobozokon látható akár +200% felirat nem azt jelenti, hogy kétszeres fényerőt vagy hatótávolságot kapunk, hanem a megvilágított terület bizonyos részei akár ennyivel fényesebbek, illetve a világítási távolság is nagyobb valamennyivel.

Egy normál halogén izzó sárgásfehér színt bocsát ki, melyhez képest a ledek, de még a xenon izzók is szinte tökéletesen fehér fényt adnak, amit az emberi szem fényesebbnek érzékel még úgy is, ha a tényleges fényerő egyforma. A „fehérítést” a búra (általában kék) színezésével tudják elérni, ám mivel ez csökkenti a fényerőt, így ezek az izzók részben növelt fényerejűek is. Az előírások és szabványok egy meghatározott színhőmérsékletig engedik színezni a fényt, amely nem éri el a ledek szintjét, de minőségi, márkás izzóknál a különbség szó szerint jól látható. Az emelt fényerejű és a színezett fényű izzók élettartama ugyan rövidebb a hagyományosnál, ám az általuk nyújtott jobb láthatóság és biztonság ezt ellensúlyozza.

A xenon izzók működési elvükből fakadóan külön kategóriát képviselnek, ám magasabb áruk láttán ne rémüljünk meg, az élettartamuk jelentősen hosszabb egy normál halogén izzónál. Itt különösen igaz, hogy a cseréjüknél óvatosan járjunk el, csakis a foglalatnál fogjuk meg őket, vigyázzunk a fényszóróba való ki- és behelyezéskor, nehogy az izzó bármilyen módon megsérüljön. Ha előzőleg be volt kapcsolva a lámpa, ugyanúgy várjunk a cserével, mert megégethetjük magunkat. Elsőként mindig az elektromos csatlakozást húzzuk le, a xenon ugyanis nagyfeszültséggel működik, tehát hatványozottan fennállhat az áramütés veszélye. Ezek a típusú izzók általában előre jelzik, ha élettartamuk a vége felé közeledik. Ilyen jel például, ha a korábbi fehér helyett kékes-zöldes színűre változik a fényük, valamint a fényerejük is fokozatosan csökken. Nem kell tehát megvárnunk, hogy az éjszaka közepén elsötétüljenek, időben végzett cserével elkerülhetjük az ilyen szituációkat. Akárcsak a led esetében, a normál halogén izzót xenonossal sem helyettesíthetjük, ez szintén szabálytalan és ugyanazokat a problémákat okozza, mint amit a lednél már említettünk.

Kicsit könnyebb a helyzet a jelzőizzóknál: ide tartozik a helyzetjelző, irányjelző, féklámpa, rendszám megvilágítás. Ezeknél az autónkhoz meghatározott izzó helyett nem tudunk mást behelyezni, mivel a különböző foglalatokba csak az adott típust tudjuk használni. Szinte az összes foglalatra létezik már ledes változat is, ám akárcsak a fényszórónál, úgy itt is ezek használata közúton szabálytalan és tilos. Legalább havonta egyszer ellenőrizzük le az összes jelzőizzó megfelelő működését, az irányjelzőnél érdemes a vészvillogót bekapcsolni és körben az összes villogót megnézni. Ha kiég valamelyik irányjelző izzó, akkor azon az oldalon gyorsabb lesz a villogás és a kattogás, így menet közben is észlelhetjük a bajt. A féklámpa ellenőrzése egyedül kicsit nehézkes, hiszen nem tudjuk egyszerre a pedált is nyomni, meg hátul állni. Megoldást jelenthet, ha egy fehér falhoz vagy olyan üvegfelülethez állunk, ahol a lámpák fénye jól tükröződik. Ne feledjük, a pótféklámpának is hibátlanul kell világítania, a foghíjasan pislákoló vagy sötét lámpával ne is menjünk műszakira, mert biztos a bukás.

Már egy ideje nem kötelező, de erősen ajánlott az autóban tartani egy izzókészletet. Ez lehet előre összeállított, a boltokban is megvásárolható fajta, de az is jó megoldás, ha mi magunk vásárolunk minden, az autónkban megtalálható izzófajtából 1-1 darabot és ezt tartjuk magunknál (vigyázzunk, hogy az izzókat úgy tároljuk, hogy ne tudjanak megsérülni, eltörni). Ha menet közben észleljük egy izzó kiégését, akkor lehetőleg azonnal, de legkésőbb a célunkhoz való megérkezés után cseréljük vagy cseréltessük ki. Érdemes lehet az izzócseréket akár gyakorolni, így ha beüt a baj, már rutinosan, pár perc alatt elháríthatjuk a problémát. Válasszunk jó minőségű, megbízható termékeket, mint amilyen a Würtemberg izzócsalád. A Bárdi Autó kizárólagos forgalmazásában kapható Würtemberg fényszóró- és jelzőizzók precíz, méretpontos kivitelezésükkel, valamint megbízhatóságukkal és kitűnő teljesítményükkel kiváló választás bármely autótípus számára.

Ezek is érdekelhetnek:

ERRE FIGYELJ, HA OPEL CORSA D-T VÁSÁROLNÁL

AZ ÖNVEZETÉS SZINTJEI

WÜRTEMBERG AKADÉMIA: A KENŐANYAGOK FEJLŐDÉSE