Ezekre figyelj, amikor használtautó-hirdetéseket nézel!

Használt autót venni nem nehéz. Jó autót venni viszont már nem sétagalopp: függetlenül attól, hogy mit szeretnénk és mennyit szánunk rá, lehetnek buktatók a vásárlás során. Ebben az írásban most a nézelődés első szakaszára, az internetes böngészésre fókuszálunk és megpróbálunk hasznos tanácsokat adni arra vonatkozóan, hogy hogyan érdemes kiválasztani azokat az autókat, amiket végül személyesen is kipróbálsz:

Óvatosan a csalókkal

Sajnos továbbra sem tudnak kihalni azok a csaló hirdetések, amelyek valószínűtlenül olcsón kínálnak eladásra egy-egy népszerű típust. A trükk pofonegyszerű: megunta/külföldre költözött/kapott másikat és gyorsan szabadulni akar tőle.

51711_source-600x400.jpg

Semmilyen azonosító nem látszik, felismerhetetlen helyen fotózták és előre utalással kell fizetni…

(Kép forrása: Autónavigátor)

Az autó viszont külföldön van, utalj előre x összeget, majd trélerrel elszállítják a lakásodhoz az autót. Vagy nem. Nem egy ember esett már áldozatául ennek a csaló technikának, úgyhogy légy résen: ha egy autó jelentősen – százezrekkel, milliókkal – a többi autó ára alatt van, az eladó pedig nem akarja személyesen megmutatni a járgányt és utalásra buzdít, biztosan egy csalóval van dolgod.

Képek

Gyakran lustaságból, sokszor viszont az eladók az autó rossz állapota miatt netről szedett képeket használnak a hirdetésekben. Ezeket a legkönnyebben a környezetből ismerheted fel (hiszen a rendszámot kitakarják). Nem egyszer láttuk, hogy Wikipédiás fotókat használtak, a német vagy olasz kereskedés neve pedig jól látszott a fotókon. Te is nézd meg a környezetet, ha túl szép, hogy igaz legyen, valószínűleg nem az.

kamuhirdetes.png

Ez már eleve gyanús, úgyhogy, ha nem kizárólag egy adott típus adott felszereltségi szintű kiadását nézed, akkor ajánlott tovább keresgélni. Legalább ennyire gyakori, hogy ugyan valós a kocsi, de mosás után, vizesen fotózzák: ez hatékonyan elfedi az egyes karcokat, lakkhibákat, így a szerencsétlen vevőjelölt csak akkor szembesül a csúnyaságokkal, ha már személyesen ott áll az autó előtt.

A legjobb, ha szép, igényes fotók vannak a hirdetésben, az autó mindenhonnan jól látszik. Nem azt mondjuk, hogy egy rosszul fotózott autó nem lehet jó vétel, de az már önmagában igényességre utal, ha szép képeken veheted szemügyre a portékát.  A kedvencünk egyébként az volt, amikor az illető a lakása ablakából kifotózva hirdette meg a kocsit – így ítéljen jól az ember!

Hibás adatlap

Nincs is szebb annál, mint amikor olyan tulajdonságokat sorolnak fel, amiket valójában nem is tud az autó.  Ez lehet akár olyan tévedés, minthogy digitális helyett csak manuális klíma van benne, de annál súlyosabb is, például, hogy egy autóban csak halogén fényszóró van Xenon vagy LED helyett. Ez utóbbi gyakori tévedés, sok kereskedő a LED-es nappali menetfényt LED fényszóróként jelöli.

autotulajdonsagok.jpg

Érdemes megnézni, hogy igaz-e ami a leírásban szerepel

Tehát feltétlenül nézd meg a képeket és már előre ellenőrizd, hogy az adatok stimmelnek-e. Ennél egy fokkal jobb, ha csak nem tüntetnek fel információkat: gyakori például fiatal autóknál, hogy lemarad, hogy van ESP vagy keréknyomás-szenzor, pedig 2015 óta ezek egyaránt kötelezőek. Ugyanilyen előfordul légzsákoknál is, sokszor csak 2-4 légzsákot tüntetnek fel, miközben az autóban 6 van.

Ami sokat segít, ha meg van adva az alvázszám: ennek segítségével ugyanis több oldalról is ingyenesen le tudod kérdezni az autó pontos felszereltségét. Gyors és egyszerű a Carinfo oldal, ahol igen sok autómárka típusaira kereshetsz rá. Így már a gép előtt ülve megtudhatod, mivel szerelték az autót és például azt is, hogy pontosan milyen motor van benne. A motorkódra rákeresve pedig az esetleges típushibákat is megismerheted.

Kacifántos leírás

Szokták mondani, hogy a legjobb használt autó a keveset futott, orvos tulajdonostól származó, amivel kizárólag templomba jártak. Nos, ha ilyen létezik is, arra szökő évente egyszer számíthatunk, a hirdetésekben mégis feltűnően sokszor szerepelnek ilyen, jól hangzó frázisok. Gyakran azzal próbálják egy autó ázsióját növelni, hogy „hölgy tulajosként” vagy „idős tulajdonostól” származó autóként hivatkoznak rá, mintha ez bármit is változtatna a konkrét példányon. Találkoztunk már össze-vissza törött, elhanyagolt női tulajos vagy bácsiautókkal és ennek az ellenkezőjére is nem egyszer volt példa.

Amíg azonban ez ártatlan, leginkább csak jól hangzó szöveg, addig a szavatosság elhárítására vonatkozó már ténylegesen megtévesztheti a nézelődőt. Van olyan hazai kereskedés, ahol azt írják, hogy mivel öreg autókat árulnak, ezért azokra nem adnak szavatosságot, vagyis ha megveszed és elromlik, így jártál. Ironikus, hogy több ízben is kiderültek már csalások ezen a helyen, nyilván nem véletlen a szöveg…

nogarancia.jpg

Ez nem így működik….

A lényeg az, hogy akár mit ír a kereskedő, neki kötelezően szavatosságot kell vállalnia az általa eladott autóra: „Ha autókereskedelemmel foglalkozó vállalkozástól vásárolunk gépkocsit, abban az esetben a törvény alapján vélelmezni kell, hogy a szerződés megkötését követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt. – áll a FOME oldalán.

Érdemes feltételesen kezelni a kilométeróra-garanciát is. Gyakran tapasztaljuk, hogy a nepperek emögé a szöveg mögé bújva tekerik az órákat, hiszen ez azt az érzetet kelti a vásárlóban, hogy itt biztosan nem verik át. Pedig előfordulhat, hogy de! Szerencsére 2019.01.01 óta működik az ingyenes használtautó-előélet lekérdező rendszer, amely egyszerű, ügyfélkapus regisztrációval használható és pontosan elárulja, hogy mikor, mennyi kilométerrel járt az autó műszakin vagy eredetvizsgán.  Fontos, hogy még nem tökéletes ez a rendszer: simán előfordul, több korábbi tulajdonost ír ki a valósnál, ahogyan az is, hogy olyan autóknál, amiknél csak motorkód, nem pontos motorszám van megadva, azt jelzi, hogy az autót körözik. Nem kell egyből megijedni, idővel ezeket kijavítják, a legjobb, ha a műszaki vizsgákon vagy az eredetvizsgákon készült képeket nézed meg, azokon látszik a lényeg. Persze a külföldről behozott autóknál ez a rendszer sem mindenható, ilyenkor ajánlott például az AutoDNA-t kipróbálni. Igaz, ez a szolgáltatás nem ingyenes, de külföldi autó esetén így is nagyon sokat segíthet.

focusrendortaxi.jpeg

Egy autó élete 3 képben

Jó példa a csalásokra a fenti képeken látható „valós kilométerrel” hirdetett elsőként rendőrségi, majd a lízing lejárta után taxiként használt 2010-es Focus, amely több, mint 400 ezer kilométerről fiatalodott 196 ezerre és a hirdetés szövegében természetesen ott volt, hogy valós kilométeres autóról van szó. Nyilván, csak tolatott.

focuskmora.jpg

Nem, nem cseréltük fel a képek sorrendjét, a baloldali készült előbb

Amellett, hogy igencsak felháborító, egyből más kilátásba helyezi az autót: míg egy 400 ezret futott volt rendőr Astra 600 ezer forintért talált gazdára egy ismert, hazai kereskedésben, addig ez, a 2,5 évvel idősebb, ugyanannyit futott, szintén halmozottan hátrányos helyzetű autó kétszer annyiért kellette magát egy kereskedés udvarán.

valoskm-.jpeg

Tessék?

Magánszemély. vagy mégsem?

Sok kereskedő bevett taktikája, hogy magánszemélyként hirdeti az autót, hiszen így csábítóbbnak tűnik azok számára, akik nem kereskedésből, hanem a tényleges tulajdonostól vásárolnának autót. Szerencsére van pár trükk, amivel feltűnhet, hogy mégis nepperrel van dolgunk: az egyik, ha a hirdetésben egyből arra hivatkozik, hogy átírásban, hitelben tud segíteni, ez ugyanis általában olyan szolgáltatás, amit egy kereskedés intéz az ügyfeleknek.

tipstosellyourcarshutterstock_277873031768.jpg

Legalább ilyen gyanús, ha érdeklődőként felhívjuk telefonon, majd a „az érdeklődnék az autóval kapcsolatban” mondatra visszakérdez, hogy pontosan melyik járműről is szeretnénk többet tudni. De olyat is láttunk már, hogy a megadott telefonszám vagy cím egy kereskedésre mutatott, pedig odaírta, hogy magánszemélyként árulja az autót.