Minden szempontból dübörög a nyári szezon, véget ért a tanítás is. Ebben az időszakban rengetegen indulnak útnak és senki sem vágyik arra, hogy egy meghibásodott autóval kezdje el a nyaralását. Ezért is fontos, hogy időben gondoskodjunk a megfelelő ellenőrzésről, még mielőtt nekivágunk a nagy utazásnak. Számos szervizben létezik már úgynevezett nyári átvizsgálás csomag, amely pontosan meghatározott részegységekre terjed ki. A lakóhelyünkhöz közeli és megbízható szervizek kiválasztásában a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal nyújt nagy segítséget. Ha inkább úgy döntenénk, hogy magunk nézzük át az autót, akkor az alábbiakban nyújtunk segítséget ehhez.
1. Futómű, fék, kipufogó és kerekek
Egy megfelelő állapotban lévő futóműnél gyanús hangok nem fordulhatnak elő, viszont számos alkatrész hanggal jelzi, hogy elérkezett a csere ideje. A gömbfejek a kormány mozgatására kattogó hangot adnak, a cserére utal az is, ha kifordított keréknél sérült, szakadt a gömbfej porvédője. Kotyogást produkálnak az elhasznált stabilizátor pálcák, ezt elsősorban menet közben fogjuk hallani.
Ugyancsak menet közben, útegyenetlenség esetén hallható erős, fémesen koppanás a lengőkar szilent vagy a belső kormányösszekötő problémáját jelzi. Álló helyzetben vagy lassú kanyarodáskor a kormány forgatása közben a toronycsapágy ropogással jelzi, hogy élettartamának végéhez érkezett. Kicsit nehezebben ellenőrizhető, de fontos vizuálisan szemrevételezni a lengéscsillapítókat és a rugókat. Előbbieknél olajfolyást, sérülést keressünk, utóbbinál repedést vagy törést. Ilyen tüneteknél ne is késlekedjünk, irány a szerviz!
Elsősorban a kerék leszedése után tudjuk jobban szemrevételezni a fékeket. A kivállasodott tárcsa és az elvékonyodott betét egyaránt nem játék, akár életek is múlhatnak ezen. Ne felejtsük ki a fékcsöveket sem, a szivárgás életveszélyes helyzetet okozhat. Ehhez kapcsolódik maga a fékfolyadék, amelynek a szintjét és minőségét is ajánlott ellenőrizni. Ha már legalább két éve nem cseréltük le, akkor még az utazás előtt érdemes ezt megejteni. No és persze a kézifék sem árt, ha működik, hiszen nem túl vicces, amikor egy tó partján leparkolt autónkat később már a vízből kell kihalászni.
A kipufogó átnézéséhez már tényleg ajánlott emelőt használni, persze a repedtfazék hangok, gyanús puffogások, kopogások már árulkodó jelek lehetnek. Akár apró lyukról vagy leszakadt rögzítésről, akár egy belül szétrohadt dobról van szó, a javítást nem fogjuk megúszni. Zajos, zörgő kipufogóval kínszenvedés autózni és nem csak a többiek tekintenek majd ránk morcosan, hanem a rendőr is egy közúti ellenőrzés során. Mellesleg műszaki vizsgára ne is induljunk el így, már a kapuból visszafordítanak minket.
A futóműhöz szorosan hozzátartoznak a kerekek is, ráadásul a négy, alig tenyérnyi felület biztosítja az autó irányíthatóságát és úton maradását. A gumiabroncsok állapota ugyancsak létfontosságú, tehát rendellenes kopás, sérülés, repedés nem lehet rajta. Noha az előírt minimum profilmélység a nyári guminál 1,6 mm, de 2-2,5 mm-nél jobban lehetőleg ne koptassuk le. Ügyeljünk a megfelelő légnyomásra is, itt érdemes a legtöbb típusnál megadott, teljes terheléshez való értékeket használni. Nyaralás után pedig térjünk vissza a normál, mindennapos használathoz való guminyomásra.
2. Klíma- és hűtőrendszer
Nyáron a megfelelő hőmérséklet fenntartása az utasok és az autók számára is egyaránt fontos. A klímaberendezés ellenőrzése során az egyik első lépés a pollenszűrő cseréje kell, hogy legyen. Ezt évente érdemes elvégezni, saját igényeinknek megfelelően választhatunk sima, aktív szenes vagy antiallergén/antibakteriális szűrőket is. A rendszert bekapcsolva, a legalacsonyabb hőmérsékletre állítva, kb. 1500-as fordulaton próbáljuk ki, ekkor kis idő után valóban hideg (kb. 3-5 fokos) levegőt kell fújnia. Figyeljük meg közben, nem hallunk-e vagy nem hallatszik-e rendellenes zajt a kompresszor felől, vizsgáljuk meg a csövek és csatlakozások épségét is.
A büdös, áporodott szag tisztító, fertőtlenítő spray vagy hab segítségével az esetek többségében megszüntethető, de számos szervizben kínálnak ózonos fertőtlenítést is. Érdemes élni ezzel a lehetőséggel, különösen akkor, ha egyébként is tervezzünk vinni az autónkat. Ne felejtsük el az autó saját hűtőrendszerét sem, hiszen a nyári melegben nagy terhelésnek van kitéve. A hűtőfolyadék megfelelő szintje alapvető, ezt teljesen hideg motor esetén, a kiegyenlítő tartálynál tudjuk megnézni (a tartályon lévő minimum és maximum jelzések között kell lennie). A hűtőradiátor és a csövek épsége szintén fontos, szivárgásokra utaló nyomok esetén nézessük át a rendszert szervizben is.
3. Akkumulátor és világítás
Az autó elektromos rendszere létfontosságú a működőképes állapothoz. A tartós meleg, hasonlóan a téli hideghez, az akkumulátor számára sem ideális. Szemrevételezéssel nézzük át az akkuházat, a pólusokat és azok csatlakozásait, illetve a rögzítéseket. Savkiválás, repedések esetén nagy eséllyel az akkumulátor cseréjére lesz szükség, de ajánlott műhelyben alaposabban utánajárni a hiba okának. Egy teljeskörű diagnosztikával sokat megtudhatunk az akku és az elektromos rendszer más részeinek (pl. generátor) állapotáról.
Megfelelő világításra az év minden napján szükség van, ezért próbáljunk ki minden lámpát az autónkon. Ne csak a fényszórót és az irányjelzőt nézzük meg, hanem valóban mindenen menjünk végig egyesével, ha kell, kérjünk segítséget a művelethez. A ködlámpák, a helyzetjelzők, a tolatólámpa és a rendszámvilágítás se maradjon ki. A kiégett izzókat cseréljük ki, a furán, össze-vissza villogó fények sokszor egyéb elektromos hibára utalnak (rövidzár, beázás, korrodáció, vezetékszakadás stb.), ezeket bízzuk inkább szakműhelyre.
4. Szélvédő, ablakok, ablaktörlő
Nem is kérdés, hogy sérült üveggel útnak indulni komoly felelőtlenség, ráadásul veszélyes is. Ezek javítását vagy cseréjét mindenképp még utazás előtt intézzük el. Az oldalsó ablakok megfelelő nyithatóságát, az ablakemelők (akár mechanikus, akár elektromos) megfelelő működését könnyen ellenőrizhetjük. Az ablaktörlő és mosó berendezésnek is hibátlannak kell lennie, mert a záporok és zivatarok bárhol elkaphatnak bennünket. Ennek része az is, hogy a törlők maguk is épek, hiszen ez elegedhetetlen a tiszta, csík és foltmentes működéshez. Végül pedig a szélvédőmosó folyadékszintjére is vessünk egy pillantást, ha szükséges, töltsünk utána, és használjunk nyári, bogároldót tartalmazó folyadékot.