Ez lesz az autórestaurálás jövője?

A legtöbb autó útja általában elég jól levezethető: megveszik, használják, majd amikor már nem gazdaságos fenntartani, elbontják. Vannak azonban olyan szerencsések, amelyeknek jut még egy esély: ezeket az autókat felújítják és újult erővel az utakat róva térnek vissza. Mostanáig ez leginkább a gyári állapotra való visszaállítást jelentette, napjainkban azonban egy új trend is kibontakozni látszik: jönnek a villanyosított klasszikus járgányok. Most bemutatunk négy elektromosításon átesett retroautót és két további érdekességet is!

Jaguar E-type Zero

Ha van autó, amelyre 500 év múlva is emlékezni fog a világ, az a Jaguar E-type. Az időtlen modellt 2017-ben élesztette újra a gyár klasszikus járművekkel foglalkozó részlege, a legtöbben pedig 2018 tavaszán, a brit királyi esküvőn ismerték meg, Harry herceg ugyanis ekkor vezette széles közönség előtt a modellt.

gettyimages-960192860.jpg

Nem meglepő, hogy az autóra rögtön óriási lett az érdeklődés. Venni azonban még senki nem tudott:  a Jaguar Classic Works ugyanis 2020 nyarán dobja piacra a 40 kWh-s akkumulátorral szerelt modellt. Érdekesség, hogy míg a hajtást teljesen kicserélték és a beltér is modernizáláson esett át, addig például a fékrendszer és a felfüggesztés maradt a gyári.

h-jaguar-e-type-zero-5.jpg

A szakemberek azt ígérik, hogy az E-type Zero vezetési élménye megegyezik az eredeti kiadással, így ebben nem kell kompromisszumot kötnie annak, aki a hagyományos sorhatos vagy V12-es helyett elektromotorral állítaná be a garázsába az E-type-ot.

Volkswagen e-Beetle

Mivel a Bogár a világ egyik legismertebb autója, nem meglepő, hogy sokan, sokféleképp alakították át elektromosra saját, szeretett példányukat.

db2019au01133_large_0.jpg

Egy hivatalos E-Bogárra azonban 2019-ig kellett várni, ekkor döntött ugyanis úgy a Volkswagen, hogy az e-Up! alkatrészeit felhasználva modernizálják a klasszikus Bogarat.

db2019au01114_large.jpg

A 38,6 KWh-s akkumulátor-csomaggal akár 200 kilométeres hatótávot is megtehet az e-Bogár, végsebessége pedig elérheti a 150 km/h-t. Érdekesség, hogy míg az alkatrészek leginkább a legújabb e-Volkswagenekből érkeznek, maga az átalakítás nem a Volkswagen egy üzemében történik: a feladatot a német eClassics végzi, akik Renningenben villanyosítják az oda kerülő klasszikus Bogarakat.

Voitures Extravert Quintessenza

Ha már szóba került a Volkswagen Bogár, nem mehetünk el egy másik ikonikus német járgány mellett sem: a Porsche 911 napjaink egyik legkedveltebb sportautója, akár a legújabb, akár a korai darabokat nézzük. Az 1960-as évek léghűtéses 911-eseit felhasználva készíti elektromos Porsche-it a holland Voitures Extravert.

2019-voituresextravert-quintessenza-se_100707406_h.jpg

A vállalat donorautókkal dolgozik, tehát akkor állnak neki a projektnek, ha átutaltuk a pénzt és megvan a szükséges alap. Ami ezután jön, az viszont nem akármi: fémig szétbontják az autót, majd a vásárló igényei szerint újjáépítik: a quintessenza SE a 60-as évek stílusában, míg a quintessenza TE a 80-as évek jellegzetességeit követve újul meg. Kerül az autóba navigáció, légkondi, új beltér, ami kimarad viszont az a belsőégésű motor: helyette egy 58 kWh-ás akkumulátorcsomagot és egy, az autót akár 6 másodperc alatt 100 km/h-ra gyorsító villanymotort építenek a karosszéria alá.

2019-voituresextravert-quintessenza-se_100707399_l.jpg

Persze ez utóbbi adat nem számít különlegesnek a mai szupersportautók világában, de így is bőségesen elegendő ahhoz, hogy élvezni tudjuk az elektro-911-est. A tökéletes, 50-50-es súlyelosztású Quintessenza modellek felújítása 300 ezer euróba, azaz 99,5 millió forintba kerül, ehhez jön még a donorautó ára, tehát „barátok közt” is legalább 110 millió forint egy ilyen projekt. Ezért viszont egy olyan 911-es Porschénk lehet, amiből nem fut sok a világon.

Charge Cars Ford Mustang

A Ford épp a héten leplezte le a Lithium Mustangot, amely a legújabb generációból készült, mindössze egyetlen példányban. Akinek elnyerte a tetszését a 900 lóerős, 1355 Nm nyomatékkal rendelkező szörnyeteg, és ő maga is elektromos Mustangot szeretne, az választhatja például a brit Charge Cars manufaktúra által felújított darabokat is.

charge-mustang.jpg

Itt a lényeges különbség, hogy ezek nem a 2019-es, hanem az 1964-ben bemutatott első generációs Mustangra épülnek. A kocsik mindegyike egy alapos felújításon esik át, például az átalakításra szoruló karosszéria is Ford licensszel készül. A felújítás során kikerül belőlük a hat vagy nyolchengeres motor, a hajtás szerepét pedig négy elektromotor veszi át, amellyel az összkerekes Mustang 4 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre.

charge-electric-mustang-3.jpg

A 64 kWh-ás akkumulátorcsomag a gépkocsi aljába kerül, ezáltal nagyon alacsony a súlypont, a tervezők szerint ennek is köszönhető, hogy az általuk felújított Ford Mustangok vezetési élménye sokkal inkább hasonlít egy mai agilis sportautóra, semmint egy klasszikus, 60-as években gyártott amerikai pony car-ra. A gyakorlatilag az alapoktól újjápített autóból 499 darabot készít a brit vállalkozás, egyetlen példányért pedig 115 millió forintnak megfelelő fontot kell fizetni.

Kriesel Evex 910e

Egy kicsit kakukktojás az előző autókhoz képest az ausztriai Kriesel Electric által készített Evex 910e. A modell ugyanis pusztán replikája a Porsche legendás, 910-es versenyautójának, nincs szó arról, hogy egy valódi Porsche 910-et alakítanának át.

kreisel-evex-910-_-copyright-kreisel-electric-peter-scherb.jpg

Mivel azonban a végeredmény magáért beszél, úgy gondoltuk, mégis helyet szorítunk neki listánkon. A 910e a gyártó állítása szerint álló helyzetből 2,5 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, a hatótáv pedig 200 kilométer.

422498.jpg

Érdekesség, hogy az autó elektromos rendszere nemcsak a gyorstöltést támogatja, de arra is képes, hogy vészhelyzetben egy másik gépjárműnek adjon energiát.

Aston Martin Casette EV

Az Aston Martin egy nagyon érdekes koncepciót dolgozott ki klasszikus típusainak elektromosítására. A gyár ugyanis megalkotott egy olyan hajtásrendszert, amelyet kvázi modulárisan át tudnak pakolni egyik típusból a másikba. Ez azt jelenti, hogy a felújítás során előkészítik az adott példányt a hajtásrendszer fogadására, majd egyszerűen beépítik azt.

dims.jpeg

A rendszer a gyári váltó- és motorrögzítési pontokon csatlakozik az autóhoz, vagyis ezeket is megtartják a felújítás során. A brit gyártó szerint erre azért van szükség, hogy amennyiben később az ügyfél visszaalakíttatná autóját, úgy gond nélkül megtehesse azt.

aston_martin_rapid_e_teaser_2_0.jpg

Az első, ilyen modurális rendszerrel ellátott elektromos, klasszik-Aston Martin egy 1970-es, DB6 Mk2 lett, de a jövőben bárki, bármilyen korabeli DB4, DB5, DB6 vagy DBS típusát átalakíthatja az Aston Martin szakértői által.