Erre figyelj, hogy ne legyen gond autód akkumulátorával!

Ha nem is villámtempóban, de biztosan közelít a hűvös idő: ilyenkor természetes, hogy feltesszük autónkra a téligumit, és betesszük a jégoldót a csomagtartóba. Van ugyanakkor még pár olyan dolog, amely figyelmet érdemel, ezek közé tartozik az akkumulátor is. Annál is inkább, mert a reggeli készülődésben nem sok bosszantóbb dolog van annál, mint amikor azzal szembesülünk, hogy nem indul az autó, mert lemerült az akkumulátor.

De miért merül le az akkumulátor?

Egyrészt ott a természetes elhasználódás: idővel még a legnagyobb odafigyeléssel használt akkumulátor is tönkremegy. Napjainkban általában 3-5 éves élettartamra tervezik az akkumulátorokat, ezután mindenképp számítanunk kell a cserére. Előfordulhat, hogy tovább bírja, de ezután már nem aztán tényleg nem kell meglepődni azon, ha nem indul az autó.

3ec7152399f28510a346ff54970ed3dd.jpg

Vannak autók, amelyek előre szólnak, ha már problémás az akkumulátor 

Aztán ott van a használati mód is: a rövid utakon használt autóknál gyakori az akkumulátor korai elhasználódása, hiszen a gyakori indítás nagy terhet jelent az akkumulátornak, a néhány kilométeres utak pedig sok esetben nem elegendők arra, hogy a generátor újra feltöltse az akkumulátort.

c700x420.jpg

Gyakori például, hogy egy riasztó vagy egy frissen beszerelt kütyü után már nem indul az autó, ezért érdemes minden elektromos bekötést szakemberre bízni: találkoztunk már olyannal is, hogy egy szoftverfrissítés elmaradása miatt az újonnan beépített autórádió lemerítette az autót, a tulajdonos pedig nem értette, hogy mi történik, hiszen a rádió látszólag ki van kapcsolva.

Hogyan válasszak új akkumulátort?

Az első és legfontosabb, hogy nézd meg, egyáltalán jelenleg milyen van benne: sokat számít a méret, a kapacitás és az indítóáram mérete. Általánosan elmondható, hogy a népszerűbb autóknál a szakemberek egyből tudják, mi is való az adott gépjárműbe, de ha ritkább típusunk van, nyugodtan mérjük le.

exide_csoport_2.jpg

Figyelj arra, hogy a gyári kapacitásnál kisebbet ne tegyél bele, inkább érdemes egy kicsit nagyobbat venni, főképp ha gyakran használunk nagy fogyasztókat (este közlekedünk, megy az ablak- vagy épp ülésfűtés). Túl nagyra nincs szükség, de ha 45 Ah-s a gyári és 55 Ah-sat teszünk bele, az jó döntés, 70-100 Ah-snak nincs értelme, hiszen a generátor sohasem tölti fel az akkumulátort. Különösen az elektromos kényelmi extrákkal bőségesen felszerelt autóknál célszerű nagy kapacitású akkumulátort választani.

38558_444778006_ie.jpg

Itt jól feltüntették a fontos adatokat így leolvasható az indítóáram (760A) és a kapacitás (70Ah) is.

Fontos az indítóáram mérete is, ez az akkumulátor erejét mutatja meg nekünk: minél nagyobb, annál biztosabban indul járművünk. Itt is érvényes az előbb említett szempont, vagyis nagyobbat lehet, a korábbinál kisebbet viszont nem.

De nem mehetünk el amellett sem, hogy autónkba milyen pólusú akkumulátor való: vásárlás előtt nézzük meg, hogy jobb vagy baloldali pozitívval rendelkezik a jelenlegi akkumulátor, hiszen csak ilyet szerelhetünk be az autóba. A választáskor számít az saru mérete is, különösen ázsiai autóknál találkozhatunk a megszokottól eltérő vastagságú saruméretekkel. Nézzük meg, autónkat milyennel szerelték!

Ahogyan azt már az alkatrész-választásról szóló írásunkban is elmondtuk, érdemes mindig olyan helyről vásárolni, ahol szakértő segítséget kapunk, hiszen csak így lehetünk biztosak abban, hogy a lehető legjobbat kapjuk a pénzünkért. Az akkumulátorok esetén ráadásul különösen figyelni kell arra, hogy ne csak jót, de ténylegesen újat is kapjunk: ha ugyanis az adott üzletben az akkumulátor pusztán „melléktermék” és nem foglalkoznak igazán vele, nagyon könnyen előfordulhat, hogy több éves, túltárolt darabot szerelünk be, amelynek az élettartama elmarad az elvárttól.

Érdemes speciális akkumulátort vásárolni?

Ennek kapcsán már az elején szögezzük le: napjainkban a gondozásmentes akkumulátor nem számít speciálisnak, kizárólag olyat érdemes vásárolni, amivel nem kell foglalkozni. Érdemes azonban áldozni az olyan, „gyorstöltés” funkcióval ellátott akkumulátorokra, amelyek a hagyományos típusoknál gyorsabban veszik fel a töltést, így jobban bírják a városi terhelést is. Ennél érdekesebb a start-stop rendszerű autók témaköre. Ezek ugyanis speciális, a hagyományos akkumulátorok továbbfejlesztéséből született EFB akkumulátort igényelnek. Ezeket elsősorban a városi használatkor jelentkező, részleges töltési állapotú üzemhez alakították ki, ennek köszönhetően háromszor nagyobb feltöltési és kisülési ciklusállóságot viselnek el.

agm_24f_cutawaybillboard_compressed.jpg

Keresettek még a piacon az AGM (Absorbed Glass Mat, felitatott savas akkumulátor) akkumulátorok is, amelyek négyszeres ciklusállósággal rendelkeznek és ideálisak azokba a gépjárművekbe amelyeket sok, nagy fogyasztójú extrával szereltek fel. Nem ajánlott gyárilag EFB vagy AGM típusú akkumulátorral legyártott autóba hagyományos akkumulátort berakni: a start-stop rendszer ugyanis rövid idő alatt tönkreteszi a nem arra méretezett akkumulátort.

Mivel őrizhető meg/növelhető az akkumulátor élettartama?

Egy mai modern gondozásmentes akkumulátorral mi, felhasználók sokat nem tudunk tenni, legalábbis ami az akkumulátor belsejét illeti. Régen lehetőség volt az akkumulátorban lévő desztillált víz folyadékszintjének az ellenőrzésére és szükség esetén utántöltésére, de a gondozásmentes típusoknál erről már leszoktak a gyártók.

question-problem.jpg

Érdemes az olyan alapvető dolgokra odafigyelni, hogy az akkumulátor legyen megfelelően rögzítve, hogy a gépjármű generátora üzemeljen megfelelően (13,6 és 14.4 volt legyen a töltőfeszültség) és hogy ne játszunk merítőset, azaz lehetőség szerint ne menjünk az autóval 500 méteres útra felkapcsolt fényszórókkal, ülés- és ablakfűtéssel hetente több alkalommal – vagy ha ez elkerülhetetlen, hétvégente induljunk hosszabb útra, hogy feltöltődhessen az akkumulátor.

Érdemes akkumulátortöltőt tartani?

Ha ritkán használod az autód vagy gyakran mész vele rövid távot, érdemes elgondolkodni egy akkumulátortöltőn. Egy ilyen berendezés képes egy éjszaka alatt feltölteni autód akkumulátorát, így a legközelebbi indítás biztosan sikerrel jár.

927009015_slot_1_filename_eyjmbii6ing2ow9vemk2a2pjdc1pve9nt1rpuewilcj3ijpbeyjmbii6indnngducxa2etfmlu9ut01pve9qtcisinmioiixniisinaioiixmcwtmtailcjhijoimcj9xx0_5yuhbt17x85exzpnru0swkalt3ykoqhe5ort-ja7_ys_rev001.jpg

Egy ilyen Yato indítássegítő például amellett, hogy beindítja a kocsit, telefon töltésére is használható. 

Jól jöhet például akkor is, ha hosszú időre elutazol és tartasz tőle, hogy a több hétnyi állás után már nem indul a jármű. Vész esetre jól jöhet egy kis méretű indítássegítő is, amely elegendő energiát biztosít a motor beindítására. Fontos azonban, hogy ezután érdemes hosszabb útra indulni, hogy a generátor megfelelően feltöltse az akkumulátort.