Erre figyelj, ha Volkswagen Golf 5-öt vásárolsz

H Astra és a Focus 2 után több kérdés is érkezett a Bárdi Autó YouTube csatornájára, hogy a két népszerű kompakt után legismertebb vetélytársukat, a Golf 5-öt is mutassuk be. Íme:

Nyugodtan mondhatjuk, hogy ez az az autó, amely mellett nem megy el az, aki 1-1,5 millió körül keres magának alsó-középkategóriás autót. A típus népszerűségét jól mutatja, hogy a kategóriát sokan csak Golf-osztálynak nevezik. Az biztos, hogy a Golf 5 sok szempontból megérdemli a népszerűségét, hiszen tervezésekor odafigyeltek a felhasználói visszajelzésekre a Volkswagennél.

volkswagen-golf-2004-1280-12.jpg

A típus legnagyobb előnye, hogy elődjénél lényegesen tágasabb, így 4 felnőtt kényelmesen utazhat benne. Emellett sok technikai újdonság is ebben a típusban került széles körben a nagyközönség elé: dinamikus, kis fogyasztású TSI motorok mellett már elérhetőek voltak a villámgyorsan váltó, duplakuplungos DSG váltók is.

volkswagen-golf-2004-1280-79.jpg

Emellett a tervezők igyekeztek minden lehetőséget megadni a vásárlóknak, így a kategóriájában kiemelkedően széles extralistából választhatott az, aki betért a Volkswagen szalonok egyikébe. A 2003 és 2008 között árult Golf 5 az elődjéhez képest szépen öregszik, de azért nem hibátlan. Most megmutatjuk, mire érdemes a leginkább figyelni.

Feltétlenül próbáld ki, hogy jó-e a klíma!

volkswagen-golf-2004-1280-89.jpg

Ne higgyünk a neppernek, ha azt mondja, a klímát csak tölteni kell. A Golf 5 egyik gyenge pontja a klímakompresszor, amely ha széthullik, sokba kerül. Ilyenkor nem elég magát a kompresszort cserélni, szükség van a klímahűtő és az expanziós szelep is cseréjére is.

Jól működik a kisebbik hűtőventilátor?

Ha már szót ejtettünk magáról a légkondiról, nem mehetünk el szó nélkül a hűtőventilátor mellett sem. Az  1.6-os benzinmotoros ugyanis autóknál gyakori, hogy tönkremegy a kisebbik hűtőventilátor. Ha bekapcsoljuk a klímát, majd a kisebb ventilátor nem indul be, akkor tudhatjuk, hogy az alkatrész cserére szorul.

Nyekergő hang a hátsó ülés alól? Erre készülj!

21cfbcas-960.jpg

Nem bírja sokáig a benzinpumpa: ha a hátsó ülés körül nyekergő hangot hallunk, jöhet a csere. Az ára nem vészes, de jó tisztában lenni azzal, hogyha elromlik, az autó bizony megáll, így nem érdemes halogatni.

Légtömegmérő meghibásodása

Érdekes, de a szerviztapasztalatok azt mutatják, hogy akár benzines, vagy dízel Golf 5-ről van szó, a legtöbb konkurensnél nagyobb mértékben fordul elő probléma a légtömegmérővel. Van, amikor elég a tisztítás, de sokszor csak az új  a légtömegmérő meghibásodása.

Ezért csúnyák a kapcsolók

maxresdefault_12.jpg

Sajnos sok, egyébként műszakilag jó állapotú 5-ös Golftól riadnak el a potenciális érdeklődők, néhány műanyag kapcsoló miatt. Ennek oka, hogy a Volkswagen olcsón akart prémium érzést a beltérbe, ezért gumírozott bevonattal látták el a műanyag elemeket, így a középkonzolt, az ablakemelő- és az ajtónyitó kapcsolót is. Nos, idővel felületéről lehámlik a bevonat: elég csúnya, de komoly bajt nem okoz és vagy fóliázással vagy az adott alkatrész cseréjével gyorsan orvosolható.

Amikor hirtelen megszűnnek az ajtóban lévő funkciók

Bal első ajtóban előfordulhat kábelszakadás a sokat futott autóknál. Ilyenkor vagy nem megy a központi zár, vagy nem lehet leengedni az ablakot, vagy esetleg az ajtóban lévő hangszóró nem szól.

Nem szereti a meleget a központi kijelző

8303_-image_1.jpeg

Meglepő, de gyakran előforduló hiba, hogy a fordulatszámmérő és a sebességmérő között lévő kijelző meghülyül. Ennek leggyakoribb tünete, hogy például melegben nem látszik semmi, de ahogy visszahűl a kijelző, egyből működik megfelelően.

A Golf 4 egyik ismert hibájától itt nem kell tartani

A Golf 4 egyik ismert típushibája az ablak leesése amit az eltörő rudazat okoz. Utódjánál, a Golf 5-nél ez már nem jellemző, itt a szerkezet nyikorgása, illetve az állítómotor megszorulása fordulhat elő.

Az a fránya csomagtérnyitó

volkswagen-golf_gti_5-door-2004-1280-12.jpg

Ennél az autónál a csomagtérnyitását a Volkswagen logó billentésével lehet megtenni. Idővel a szerkezet elfárad, ilyenkor nem tudjuk kinyitni a csomagtartót. Ritkább, de van aki a zár meghibásodására is panaszkodik.

Lássuk, mi a helyzet a motorokkal:

Benzinmotorok:

Leginkább ajánlott:

1.6 102 lóerős benzin. Itt a hengerfej-, illetve a kipufogó-leömlő tömítése fáradhat el.  Fontos még tudni, hogy az ehhez, illetve 1.4-es benzineshez társított 5 fokozatú kéziváltónál gyakran előfordul csapágyhiba. A felújítás nem drága, de érdemes a próbaúton figyelni, ha búgó hangot hallunk a váltó felől, készülni lehet a hátsó ikercsapágy cseréjére.

volkswagen-golf-2004-1280-a0_1.jpg

Többi, hazánkban még gyakran előforduló motor:

Sokan szeretik a dinamikus és kevesen fogyasztó TSI motorokat. Bár ezek újonnan jók voltak, használtan sokba kerülhetnek. A Golf 5-höz csak 1.4 TSI volt elérhető, ebből a legtöbb 122 lóerős. Itt lánchiba és kokszosodás fordulhat elő. Ha hidegindításkor csattog az autó, készülni kell a komplett vezérlés cseréjére. Nem ajánlottak túlságosan a 140, illetve 170 lóerős 1.4 TSI-k, a turbós, kompresszoros motorok ugyanis igen érzékenyek a karbantartásra és bonyolult felépítésük okán drága a javításuk.  Emellett a TSI motoroknál a töltőnyomás érzékelő hibája is előfordulhat.

A TSI-k előtt a Volkswagen árult FSI motorokat is, ezek közvetlen befecskendezéses szívómotorok: Nagy hátrányuk, hogy igen érzékenyek az üzemanyagra, így optimális működésükhöz legalább 98-as oktánszámú üzemanyag szükséges. Emellett a motor felépítése miatt kokszosodnak. A gond ezekkel azonban leginkább az, hogy sokan egyszerű szívómotorként gondolnak rájuk és nincsenek felkészülve a nagynyomású befecskendezőrendszerre, a kokszosodás tisztításával járó többletköltségekre és a drágább üzemanyag miatti magasabb fenntartásra. Hiába fogyaszt tehát keveset, hacsak nem kivételesen jó állapotban van inkább kerüld az FSI motoros Golf 5-öket.

Dízelmotorok:

Leginkább ajánlott

Egy kivétellel, leginkább a részecskeszűrő nélküli, 1.9-es PD TDI motorok ajánlhatók. A kerülendő erőforrás a 2007-ben gyártott BXE motorkódos 1.9 PD TDI, ez ugyanis sok tulajdonosnál a hajtórudak csapágyazásának meghibásodása miatt tönkremegy.

volkswagen-golf-2004-1280-a2.jpg

További gyakori, itthon elérhető motorok:

Egy fokkal érzékenyebbek az 1.9-eseknél a részecskeszűrő nélküli, kétliteres, Bosch befecskendezős 2.0 PD TDI motorok. Kerülendők viszont azok a 2.0 PD TDI motorok, amelyekbe gyárilag Siemens PD elemeket építettek. Az érintett motorok a 170 lóerős lóerős 16 szelepes, illetve a 140 lóerős, 8 szelepes. Ezeket ajánlott kerülni.  A Volkswagen elismerte a hibát, az autó 7 éves koráig garanciában cserélték új, javított PD elemekre a hibás darabokat, ezért csak akkor válasszunk ilyen motoros autót, ha biztosan túl van a szükséges javításokon.

volkswagen-golf-2004-1280-9d.jpg

Elérhető a használtpiacon néhány szívódízel is a Golf 5-ből, a kétliteres, 75 lóerős motor tényleg igen megbízható, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek általában melósautóként töltötték életüket, így gyakran rendkívül elhasználtak. Ráadásul ez a motor nem kicsit alulméretezett egy Golf 5 szintű autóhoz, a 16,7 másodperces 0-100 azt jelenti, hogy egy 50 lóerős Daewoo Matizzal van egy szinten a járgány.

Ha automata váltósat vennél:

A 122 lóerős 1.4 TSI-hez társított 7 fokozatú DSG váltó 200 ezer fölött kockázatos lehet, mechatronika cseréje gyakori. Az erősebb TSI-khez 6 fokozatú DSG-t társítottak figyelni kell a 60 ezer km-enkénti olajcserére, ha elmarad annak ugyanúgy a mechatronika láthatja kárát.

volkswagen-golf-2004-1280-87.jpg

Függetlenül azonban attól, hogy olajos vagy szárazkuplungos DSG-ről van szó, érdemes résen lenni:  ha nem vált finoman, rántás nélkül, inkább keress másik autót, ilyenkor ugyanis esélyes, hogy felújításra van szükség, aminek ára könnyen elérheti az autó vételárának felét. Biztonságosabb választás a korábbi, többek között az 1.6-os benzineshez is társított Tiptronic váltó.

Akkor most szabad Golf 5-öt vásárolni?

Aki elolvassa az ebben a cikkben felsorolt hibákat, könnyen gondolhatja, hogy ezzel a típussal sok a baj. Pedig nem erről van szó: ebben az írásban a lehetséges, az átlagosnál gyakoribb meghibásodásokat gyűjtöttük össze. Ebből a modellből több millió darabot gyártott a Volkswagen, egyenesen korának legnépszerűbb típusáról van szó, így bőven lehet miből válogatni.
volkswagen-golf-2004-1280-1b.jpg

Egyáltalán nem biztos, hogy ezek csak töredéke is jelentkezik a kiszemelt autónál, hiszen vannak bőven olyan darabok, amik még 10 év felett is hibamentesen szolgálják tulajdonosaikat. Úgy gondoljuk, hogy ha felhívjuk a lehetséges hibákra a figyelmet, azzal megkönnyítjük a vásárlást, hiszen te is tudni fogod, hogy miket kell megnézni a próba során. Egyúttal pedig fontos, hogy tudd: nincs olyan használt autó, amivel nem kell foglalkozni, így jó, ha a vétel után tartalékolsz a lehetséges javításokra. Ha úgy vásárolsz, hogy tudod, mik jöhetnek elő, nem ér majd meglepetés. Alkatrészárakért keresd fel a Bárdi Autó webáruházát, ahol pillanatok alatt megnézheted, mit mennyiért szerezhetsz be újdonsült járművedhez!