Erre figyelj, ha Toyota Yaris-t (1998-2006) vásárolsz!

Talán kevesen emlékeznek már a Corolla árnyékéban a Toyota Starlet nevű kisautóra. Ez a modell a rendkívüli megbízhatóságát, egy igen unalmas külső és belső formával kombinálta. A japán gyártó viszont valami izgalmasabb utódot szánt a Starletnek, ezért 1999-ben bemutatkozott a Yaris. Már az első generáció telitalálatnak bizonyult és a típus népszerűsége azóta is töretlen. Napjainkban a negyedik sorozat gördül le a gyártósorokról és kategóriája egyik legnépszerűbb képviselője. Az alábbi videóban egy 2001-es évjáratú, háromajtós példányt ismerhettek meg, méghozzá a ritka 1.5 TS sportváltozatban. Lássuk hát, mire kell odafigyelni, ha valaki egy ilyen Yaris-t szeretne megvásárolni!

Az unalmas Starlet-hez képest óriásit robbantott a gyártó a Yaris-szal, már csak a külseje miatt is. Az autós szakma ugyancsak értékelte ezt, hiszen 2000-ben, ennek a típusnak ítélték meg az Év Autója díjat. Sőt, az 1 literes benzinmotor is bezsebelte az Év Motorja kitüntetést, ezek után a Toyota felsővezetése minden bizonnyal elégedetten dőlt hátra. A korabeli konkurensektől is jelentősen eltérő, gömbölyded formavilág szolidan öregedett, ma sem mutat rosszul. Nagy lámpák, tömzsi és kisautóként is rövid karosszéria, ezek mind jellemzik az első szériás Yaris-t. Három- és ötajtós kialakítással is gyártották, illetve Yaris Verso néven mini egyterű is készült belőle. Ez nem sikerült túl szépre, cserében tényleg tágas és praktikus autónak bizonyult.

Noha megjelenésekor sem számított nagynak, a Yaris külső méreteit meghazudtolóan tágas belsőt kínál. Ez nagyrészt köszönhető annak a ritka extrának, hogy a hátsó ülés hosszirányban tologatható. Így a hátsó lábtér és a csomagtér arányát variálhatjuk, attól függően, hogy az adott helyzetben melyik a fontosabb. Ha már a csomagoknál tartunk, teljesen hátratolt üléssel 255 literes térfogat áll rendelkezésre. A bővítésnél nem csak a hátsó támlákat hajthatjuk le osztottan, de az egész ülést előre is billenthetjük. Ezzel a trükkel a lehető legnagyobb csomagteret tudjuk kialakítani, a nagyobb dolgok szállításához.

Ahogy az autó, úgy az üléspozíció is viszonylag magas, a TS változat sportülései persze kényelmesebbek az alapváltozaténál. Érdemes átgondolni a háromajtós változatot, mert a nyitáshoz nagy hely kell. Ráadásul hátra bemászni sem egy álom, de kétszemélyes használathoz megfelelő lehet. A műszerfal íves formáit kemény műanyagból formázták, és rögtön feltűnhet, mennyi tárolóhelyet alakítottak ki benne. Dupla kesztyűtartó, a középkonzol oldalain is kisebb rések, minden kacatunknak jut itt hely. Különleges a középen lévő digitális műszeregység, amelyet annyira besüllyesztettek, hogy csak a sofőr látja. Feltéve, hogy nem süt túl erősen a nap, mert olyankor még ő sem. Érdekesség, hogy a TS verziókban teljesen analóg, fehér számlapos műszerfalat találunk.

A vezetői pozíciót viszonylag könnyű megtalálni, bár a kormányt csak fel-le állíthatjuk. Apró méreteinek és kellően nagy ablakainak köszönhetően jól kilátunk az autóból. Városban sem jelent kihívást egy szűk utca vagy parkolás, aki kevésbé bízik magában, szereltessen be egy tolatóradart. A Yaris alapvetően is városi használatra készült, de ésszerű keretek között autópályán is eljuthatunk vele a célunkhoz. No persze a TS kivitel már örömautózásra is megfelel, hiszen apró súlyát könnyedén viszi az erős motor. Cserében a motor és sok más részegység is eltér a normál változatokétól, ezt érdemes észben tartani.

Egy első generációs Yaris megvásárlásakor feltétlen nézzük át a karosszériát. Kora és a magas futásteljesítmény okán könnyen találhatunk rozsdát rajta. A teljeskörű mechanikai és műszaki átvizsgálás elengedhetetlen az esetleges problémák felderítéséhez. Keressük fel a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldalt, ahol gyorsan megtalálhatjuk a számunkra legmegfelelőbb szakműhelyt. A Yaris, nem csak formájával, hanem biztonságával is kitűnt korabeli konkurensei közül. Négycsillagos törésteszt eredménye, megjelenésekor igen jó eredménynek számított. Fontos azonban tudni, hogy évjárattól és kiviteltől függően csak kettő vagy négy légzsák került beépítésre. Függönylégzsákot, kipörgésgátlót és ESP-t egyik első szériás Yaris-ban sem találunk, még a TS változatban sem.

Az apró motortérben három benzines és egy dízel erőforrás egyikét szerelték be a gyárban. Mai szemmel kellemes meglepetés, hogy az összes motor négyhengeres. Amennyiben tényleg városi használatra szánjuk az autót, akkor az alap 1 literes, 68 lóerős teljesen jó választás. Finoman, kulturáltan jár, igényes változó vezérlést kapott és nagyon takarékos is. Mindemellett Toyotához illően megbízható, szinte elpusztíthatatlan. Természetesen a szükséges időszakos karbantartásokat itt sem mellőzhetjük. A megfelelő minőségű és időben cserélt olaj és szűrőkön túl, a láncos vezérlésre figyeljünk oda. Ennek csörgő-zörgő hangja jelzi, hogy ideje szervizbe látogatnunk. Korai évjáratoknál olajfolyást fedezhetünk fel a főtengely szimeringnél és a szelepfedél tömítésénél.

Autópályás használathoz egyértelműen ideálisabb az 1,3 literes motor, amely 86 lóerejével lendületesebben mozgatja az autót. A fentebb említett lánccsörgés, valamint olajfolyási probléma itt is felütheti a fejét. Ezeken túl azonban igazi japán motor ez is, megbízható, takarékos és tartós. A TS sportváltozat 1,5 literes, 106 lóerős erőforrása kis méregzsákká varázsolja a Yaris-t. Mivel itt sincs turbó és egyéb problémafaktornak számító alkatrész, ezért nincs is miért aggódnunk. Sportos használat mellett is egész jól fogyaszt, a megbízhatósága pedig a másik két benzineshez hasonlóan remek.

A Yaris 2002-ben kapott dízelmotort, itt debütált az 1,4 literes D4-D jelű, 75 lóerős gázolajos erőforrás. 170 Nm-es nyomatékával könnyedén haladhatunk, a fogyasztása pedig nagyon szerény. Ugyanakkor nem árt óvatosnak lenni, mert ez a motor nem teljesen mentes a hibáktól. Az első években egy visszahívási kampány keretében garanciális motorcserékre is sor került. A legfőbb probléma az olajfogyasztás és ez a meghibásodott turbófeltöltőre vezethető vissza. Ilyenkor alapvetően a teljesen új turbó beépítése jelent végleges megoldást. Eltömődhet a forgattyúsház szellőzőrendszere, amitől a tömítések mentén szivárogni kezd az olaj. Figyeljünk oda az izzítógyertyákra, amelyek cseréjét mindenképp szakemberrel végeztessük, ugyanis könnyen eltörhetnek.

Gondok lehetnek a piezo befecskendezőkkel és az üzemanyag-nyomásszabályzóval. Hasonlóan a benzinesekhez a csörgő-zörgő hang jelzi, hogy eljött a láncos vezérlés cseréjének ideje. Az viszont jó hír, hogy a dízelnél sem találunk kettőstömegű lendkereket és részecskeszűrőt sem. Sebességváltó terén alapesetben mindegyik motorhoz ötfokozatú kézi egységet szereltek. Figyeljük meg, hogy menet közben ne legyen hangja, ha mégis, akkor inkább nézzünk másik autó után. Ez különösen igaz a TS verzió esetén, mert a javítás sokszor váltócserét jelent, ami ritka és nagyon drága. A legkisebb 1 litereshez robotizált, míg az 1,3-ashoz négyfokozatú hagyományos automata is volt opcióként.

A Yaris első generációs nem egy fiatal modell, ezért a fékek és a futómű alkatrészek között könnyen találhatunk cserélendő dolgokat. A TS változatnál különösen fontos a vezetési élmény szempontjából a hibátlan lengéscsillapító. A Würtemberg prémium minőségű első lengéscsillapítói stabil kapcsolatot biztosítanak a kerekek és az út között. Ezen túl kiemelkedő, 3 éves gyártó garanciát is kapunk a termékhez. A Würtemberg lengéscsillapítókat azonnal, készletről megvásárolhatjuk a Bárdi Autó webáruházában és magyarországi kirendeltségein is. Egy költséges, nem a motorhoz köthető hibajelenség a digitális műszerfal, ennek cseréje jelentős költséggel jár. A beltéri műanyagok elég tartósak, de az olcsó és kemény plasztik a durvább bánásmódtól eltörhet, elrepedhet.

Menet közben az erős szélzaj az ajtókon lévő ablakszigetelések eldeformálódásának következménye. Felesleg meglepődni, ha zörejeket, vibrációkat hallunk az utastérben, ez ennyi idősen már természetes. Érdemes vigyázni a hátsó lökhárítóra, elég könnyen elreped vagy eltörik, egy tolatóradar segíthet a védelemben. Ha kazettás magnós rádiót szereltek az autóba, azzal is lehetnek bajok. Ugyancsak az autó korából adódik, hogy a csomagtérajtó teleszkópjai elfáradhatnak. Mindez gyorsan és kedvező áron orvosolható a dániai JP Group ajtóemelő teleszkópjaival. Ezeket az alkatrészeket állandó készleten megtaláljuk a Bárdi Autó webáruházában és a hazai kirendeltségeken egyaránt.

A Yaris méltó utódnak bizonyult a Starlet után, megőrizve kiváló megbízhatóságát és az olcsó fenntarthatóságát is. Városi szaladgálós autónak kifejezetten ideális, a TS modell egy ma már letűnt kor hangulatát őrzi. Szerencsére népszerűsége okán használtként is bőséges a kínálat belőle. Már 3-400 ezer forintért is vehetünk Yaris-t, persze ezek sokszor 300 ezer kilométer felett járnak. Érdemes legalább az 500 ezer forint feletti ársávban nézelődni. Itt már kevesebb futású, normálisabb állapotú és felszereltségű példányok jönnek szembe. 7-800 ezer forintnál már 100 ezer alatti futással is találunk autókat. Végül a kínálat teteje 1-1,5 millió forint között mozog, ennyi a legutolsó gyártási évben készült, valóban megkímélt Yaris-ok ára.