A Toyota 2012-ben mutatta be Prius V modelljét, mely egy évvel később, 2013-ban debütált Európában, immár Prius Plus néven. Ez a modell volt az első, hétszemélyes full hibrid autó az európai piacon, évekkel megelőzve bármely más gyártót. Megbízhatósága közismert, de azért nem árt odafigyelni néhány dologra. A videóban egy 2016-os, tehát már facelift utáni példány látható:
A Prius Plus alapvetően a harmadik generációs, ötajtós Prius-ra épül, hosszabb és magasabban futó tetővel, szinte teljesen függőleges hátfallal. Az autó teljes hossza, illetve a tengelytávolsága is nagyobb lett, ennek köszönhetően fért be a plusz két ülés hátra. A gondos tervezésnek köszönhetően az áramvonalasság nem szenvedett csorbát, ami a fogyasztás szempontjából egy sarkalatos pont. A formaterv megítélése mindig szubjektív terület, ugyanakkor a Prius-ok tartóssága és megbízhatósága már-már legendának számít.
TARTÓS ÉS MEGBÍZHATÓ, DE VIZSGÁLJUK ÁT!
Emiatt azt hihetnénk, hogy azonnal megvehetjük az első példányt, ami szembejön velünk egy hirdetésben. Nos, erről azért szó sincs, ezúttal is szükség van némi odafigyelésre a vásárlás során. Ha korábban gondos gazdái voltak és mi is így állunk hozzá, akkor egy valóban nagyon megbízható autót kapunk a pénzünkért. A Prius Plus-on eddig egy ráncfelvarrás történt 2015-ben, ennek során csak az első lökhárító és a fényszórók változtak, utóbbiak már full ledesek lettek.
Tágasságuk és alacsony fogyasztásuk okán a Prius Plus külföldön és idehaza is igen népszerű a taxisok körében, tehát nem meglepő, ha ilyen előéletű példányra bukkanunk. Ettől még ne ijedjünk meg, ha a szervizelések, javítások megfelelően dokumentáltak, akkor ezek is megfontolandók lehetnek. A rozsdásodás nem jellemző, azonban a lemezek, illesztések átvizsgálását ezúttal se mellőzzük, mivel az eltitkolt vagy nem szakszerűen javított korábbi sérülések később sok bosszúságot okozhatnak. A fényezést érdemes rétegvastagság mérővel ellenőrizni, ez szintén sokat segíthet az állapotfelmérésben. A teljeskörű átvizsgáláshoz érdemes egy megbízható szervizt igénybe venni, ehhez kiváló segítség a GarVisor ingyenes autószervizkereső oldala.
HÉT ÜLÉS ÉS RENGETEG HELY
Nagyon tágas a beltér és az űrhajószerű műszerfal is fokozza a hangulatot. A japán tervezők mindent középre rendeztek, a rengeteg információt közlő felső digitális egységen felül az érintőkijelzős multimédia rendszer, a klímapanel, számos nyomógomb és az irányváltó mind itt sorakozik. Ezt kihasználva rengeteg tárolóhelyet alakítottak ki az autóban. Van dupla kesztyűtartó az első utas előtt, a kardánboxon a pohártartó előtt és után is, és akkor még ott vannak az ajtórekeszek, meg a pohártartók, utóbbiakból a leghátsó sorba is jutott. Maga a kardánbox elég magas és vaskos, mivel ide tették a hibrid rendszer lítium-ion akkumulátorát, ami így nem a csomagtérből veszi el az értékes helyet.
KIVÁLÓ VARIÁLHATÓSÁG
Alapvetően kényelmesek az ülések, a középső sorban lévők külön-külön tologathatók, állítható a háttámlájuk és egy mozdulattal előrecsúsztathatók. Ekkor hozzáférhetünk a két leghátsó ülőhelyhez, amely elsősorban gyerekek számára ajánlott. Ha mind a 7 ülést használjuk, akkor a csomagtér korlátozott kapacitású, viszont két személlyel, síkba fektetett hátsó ülésekkel már bő 1,7 köbméteres raktér áll rendelkezésre. A Prius Plus felszereltsége egészen gazdag is lehet, kiviteltől függően a ledes fényszórókon felül szélvédőre vetítő HUD, vészfékező rendszer, adaptív tempomat, automata beparkoló rendszer és számos más extra is megtalálható benne.
HIBRID HAJTÁS, ALACSONY FOGYASZTÁS
Ismerősként tekinthetünk a hajtásláncra, mivel ezt a hibrid rendszert más Toyota típusokban (például a második generációs Auris-ban) is megtalálhatjuk. Az 1.8-as Atkinson-Miller ciklusú szívóbenzinest két villanymotor egészíti ki (az egyik hajt, a másik tölt), a kerekekhez pedig az e-CVT nevű fokozatmentes bolygómű továbbítja a hajtást. A Prius Plus esetében sincs kuplung, kettős tömegű lendkerék és klasszikus értelemben vett váltó sem, ahogy a részecskeszűrő is hiányzik belőle, tehát ezek meghibásodásával vagy cseréjével nem kell számolnunk. A hibrid rendszer együttes teljesítménye 134 lóerő, ez normális dinamikát biztosít, viszont a sportosság nagyon messze áll tőle.
VILLANNYAL IS MEGY, DE ZÖLD RENDSZÁM NÉLKÜL
A hibrid rendszer nagy előnye, hogy vezetés közben semmi különös teendőnk nincs, az autó teljesen automatikusan eldönti, hogy mi és hogyan működjön. Dugóban araszoláskor, parkoláskor a villanymotor némán mozgatja az autót és ilyenkor egy csepp benzint sem égetünk el. Normál haladáskor is átkapcsolhat csak elektromos meghajtásra, ha a körülmények megfelelőek. Bár aktiválhatunk teljesen elektromos üzemmódot is, egyhuzamban maximum 2-3 km-t tud megtenni a Prius Plus, éppen ezért zöld rendszámra és a vele járó kedvezményekre sem jogosult. Városban nyújtja legjobb formáját és ez a fogyasztásán is meglátszik, hiszen ekkor még téli hidegben is könnyen 6 liter alatt eljárhatunk vele, de tapasztaltabb sofőrök akár 4-4,5 litert is ki tudnak hozni belőle. Városon kívül sem ugrik meg számottevően az étvágya, egyetlen kivétel az autópálya, de itt is 7 liter alatt tartható.
A FOLYADÉKOKRA FIGYELJÜNK!
A Toyota hibrid rendszere bő 20 éve jelent meg és a folyamatos fejlesztésnek, meg az alapvetően egyszerű felépítésnek köszönhetően tényleg kiemelkedően megbízható. Ugyanakkor van néhány sarkalatos pont, amelyekre érdemes odafigyelni, hogy hosszútávon is gondtalanul használhassuk az autónkat. Elsőnek rögtön a benzinmotor olajcseréjét említenénk, kiemelten fontos, hogy az előírt csereperiódust tartsuk be és feltétlen a gyári előírásoknak maradéktalanul megfelelő, jó minőségű motorolajat, valamint olajszűrőt válasszunk hozzá. A vezérlés láncos hajtású, ezzel nem lesz teendőnk, viszont érdemes az EGR-t időszakonként takarítani, ezzel késleltethető a csere időpontja.
A korábbiakhoz képest tartósabb lett az inverter is, ám magas futásteljesítménynél már számolnunk kell a cseréjével. Ez különösen akkor lehet probléma, ha nem cserélték ki az úgynevezett inverter-folyadékot, ami kb. 240 ezer km után esedékes. Nem kevésbé lényeges a bolygómű olajcseréje sem, amit 80-90 ezer km-enként szükséges, ellenkező esetben igen költséges meghibásodással találhatjuk szembe magunkat. A Bárdi Autó kínálatából a kiváló minőségű, eredeti japán Aisin ATF6+ hajtóműolaj a legszigorúbb gyártói előírásoknak is megfelel és hosszútávon is biztosítja a bolygómű hibátlan működését.
NE FÉLJÜNK AZ AKKUMULÁTORTÓL!
Sokan tartanak a hibrid akkumulátortól, de felesleges, a cellák 250-300 ezer km-t is kibírnak. Ha esetleg meghibásodás lépne fel, akkor sem kell az egész telepet kicserélni, részenként is javíthatók, cserélhetők, ami persze anyagi oldalról is gazdaságosabb. Ne felejtsük el átnézni a fékeket is, ugyanis a hibrid hajtás miatt a fékezések nagy részét a villanymotor végzi. Bár ennek köszönhetően rendkívül hosszú a fékalkatrészek élettartama, de a minimális használat miatt a betétek megszorulhatnak, a tárcsák pedig túlzottan elrozsdásodhatnak. Ezeket a hibákat cserével lehet orvosolni. Ha erre kerül a sor, akkor a Bárdi Autó kínálatában megtalálható Bosch első féktárcsák és fékbetétek biztonságos, jó ár-érték arányú és minőségi választást jelentenek az autó és a tulajdonosa számára is.