Erre figyelj, ha Toyota iQ-t (2008-2015) vásárolsz!

A Smart megjelenésével a japánok is belevágtak egy város mikroautó tervezésébe. Az iQ néven piacra került apróságnál a német konkurenstől némileg eltérő koncepciót használtak. Hosszabb és szélesebb is a Smarthoz képest, bár még így rövidebb 3 méternél. Emiatt a városi használat rendkívül egyszerű, de számos más különbséget találhatunk. A lemezek alatt viszont egyszerű és bevált technika van. Az alábbi videóban egy 2009-es évjáratú, 1 literes, kézi váltós és 168 ezer kilométer futott példányt ismerhettek meg. Lássuk hát, mire kell odafigyelni, ha valaki egy Toyota iQ-t szeretne vásárolni magának!

Rozsda helyett sok légzsák

Hiába apró járgány, az iQ a korszaknak megfelelő, konzervatív Toyota külsőt kapta. Egy minimum 10 éves típusról van szó, viszont a rozsda miatt nem kell komolyabban aggódni. Azonban hiába egyszerű és elég strapabíró autóról van szó, az alapos átvizsgálást ezúttal se spóroljuk meg. A megbízható és jól felszerelt szakműhelyek kiválasztásában a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal nyújt segítséget. Aprósága ellenére a Toyota iQ kitűnő, ötcsillagos törésteszt eredménnyel rendelkezik. Sőt, menetstabilizátort, térdlégzsákot és speciális, a hátsó utasokat védő légzsákot is találunk benne.

4 ember kis helyen is elfér

Belül magasabb kategóriás Toyotákból ismerős dizájn és anyagok várják az utasokat. Japánosan precíz az összeszerelési minőség és egész igényesnek hat az utastér a sok műanyag ellenére is. Az iQ-ban hagyományos módon az autó orrába került a hajtáslánc, de több trükkel növelték a helykínálatot. Az első utas előtt nincs kesztyűtartó, csak egy levehető tárolózseb.

Ezáltal az utasülés előrébb húzható és mögötte több hely jut a hátul ülőknek. Bizony, az iQ aprósága ellenére négy üléssel rendelkezik, bár a sofőr mögé inkább csak gyerekek férnek el. Csomagtér viszont nem maradt, legalábbis a hátsó ülések mögött mindössze 32 liternyi a hely. Ezt viszont 400 literesre bővíthetjük az ülések ledöntésével.

Még dízel is van belőle

Az iQ apró motorterében kétféle benzines és egy dízel erőforrást találunk. Mindegyik saját Toyota motor, az 1 literes benzines a korabeli Aygo-ból származik. Ez a motor városban teljesen elegendő, 68 lóerejével szolidan haladhatunk, viszont keveset fogyaszt. A megbízhatóságával sincs gond, ahogy a nagyobb, 1,3 literes benzinesnek sem.

Ez a többek között a Corollákba is szerelt erőforrás már 4 hengeres és 98 lóerős. Dinamikusabb, csendesebb és simább járású, cserében kicsit többet kér benzinből. A kisebbik benzinest 5, a nagyobbat 6 fokozatú kézi váltóval szerelték, de mindkettő létezik CVT fokozatmentes automatával is. Nagyon ritka, de néha felbukkan az 1,4 literes D4-D dízel is, a 90 lóerős motort a Yaris-ból is ismerhetjük.

Kívül-belül megbízható

Ahogy említettük, mindkét benzinmotor igazi japán konstrukció, tartósak és megbízhatók. Ehhez persze elengedhetetlen az előírt karbantartások elvégzése. Különösen az olajcserére figyeljünk, túlnyomórészt városi használatnál 10 vagy maximum 15 ezer kilométer legyen a csereperiódus. Az olajon és a szűrőkön felül 60 ezer kilométerenként ajánlott a gyújtógyertyák cseréje is.

A megbízható működéshez kitűnő választás a japán Denso irídium elektródás gyújtógyertyája. Kimagasló minőségével tökéletes égést és problémamentes indításokat garantál. A 2 éves gyártói garanciával rendelkező Denso gyújtógyertyák azonnal, polcról beszerezhetők a Bárdi Autó összes hazai kirendeltségén és webáruházában egyaránt.

Egyszerű és megbízható szerkezetének köszönhetően az iQ kevés meghibásodási lehetőséggel bír. A CVT váltóval szerelt autóknál figyeljünk oda az EGR-szelep csöveire, mert ezek eltömődhetnek. Ilyen esetben az EGR-t cserélni kell. 2010 közepétől módosított EGR-rel és katalizátorral szerelték az iQ-kat, csere esetén érdemes a módosított alkatrészt beszereltetni. Ezen felül a gyújtási rendszer lehet hajlamos beázásra, illetve a szívósor szorulhat takarításra.

Pici, de nem fapados

Az iQ elektromos ablakokkal és tükrökkel, de akár automata klímával és saját kijelzővel rendelkező információs rendszerrel is emeli a komfortszintünket. Ezt a típust szinte kizárólag városban használják, így a nagyobb futásteljesítményű, kézi váltós példányoknál időszerű lehet a kuplung cseréje is. Ez esetben a szintén japán Aisin kuplungszettje hosszú ideig sima váltásokat és finom indulásokat tesz lehetővé. Az Aisin kuplungszettek 2 éves garanciával készletről megvásárolhatók a Bárdi Autó webshopjában és a hazai kirendeltségeken is.

Megbízhatósága és praktikussága ellenére nem igazán egyszerű egy Toyota iQ-t vásárolni. A kínálat meglehetősen szűk, hazai autó elvétve akad, többségében külföldről behozott autók várnak gazdára. Ez önmagában nem probléma, sőt akár magunknak is érdemes körbe nézni, mert más országokban nagyobb a választék. Cikkünk írásakor legalább 1,2-1,3 millió forintra lesz szükségünk, ha iQ-t vásárolnánk. Még 1,8 millió forint környékén is 200 ezer kilométert vagy akár többet futott példányokból válogathatunk. A kevesebbet futott, fiatalabb és akár automata váltós autókért akár 2,5-3 millió forintot is elkérhetnek.