Erre figyelj, ha 2. generációs Toyota Auris-t vásárolsz!

Azt pletykálják, hogy a Toyota nagy dobásnak szánta az 1. generációs Aurist – épp ezért döbbentek meg nagyon, amikor már a bemutató előtt leleplezett Ufo Civic mennyivel modernebbnek hatott az új Aurisnál. Mi tagadás az első generáció sohasem volt igazán érdekes, de legalább megbízható. Ha azért nem is tartozik a legizgalmasabbak közé, az egyértelmű, hogy a második generáció külsőleg mindenképp emlékezetesebbre sikerült. De vajon jó is? Lássuk, mire kell figyelni, ha ilyet vásárolnál!

Valószínűleg nem mondok el sok újdonságot azzal, hogy a Toyoták és általában az Aurisok rendkívül népszerűek a taxisok körében – ennek az oka elsősorban a bevált műszaki alapoknak köszönhető.  A gyár nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy az Auris megbízható legyen, így az új karosszéria alatt több, rég bevált motor és hajtáslánc található.

Nem kell tartani a rozsdától

Nincs gond az autók rozsdavédelmével sem, amelyik példány nem volt sérült és nem javították szakszerűtlenül, rozsdamentes.  Érdemes azért átvizsgálni a karosszéria illesztési hézagait és rétegvastagság mérővel ellenőrizni a fényezést is – sajnos rengeteg a külföldről sérültek beérkezett, majd javított példány.

Tartós, de nem kiemelkedő beltér

Jól bírja a strapát is a beltér, akár a műanyagokat vagy a bőrkormányt vizsgáljuk, a tapasztalat azt mutatja, hogy hosszú távon egyben marad az utastér. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a Toyota rengeteg kritikát kapott amiatt, hogy az Auris 2. generációjának beltere elmaradt a konkurensekétől, ezért a 2015-ös modellfrissítéskor az európai dizájnstúdió dolgozta át az utasteret, amitől az modernebb lett és javítottak az anyagminőségen is.

Apróbb zörgések-nyöszörgések előfordulhatnak, főleg a már említett, régebbi műszerfalos autók beltere zöröghet, nyikoroghat az ülés, illetve előfordulhat, hogy nem záródik megfelelően a kartámasz fedele. Nem mondanánk betonbiztosnak a fedélzeti rendszert sem, apróbb akadások bőven előfordulnak a rendszer használatakor. Azon sem kell nagyon meglepődni, ha a típus zajszigetelése nem éri el a német konkurensekét, magyarul nagy tempónál zajosabb az autó -városi használatban viszont tökéletesen megfelelő. Ezen egyébként a frissítéskor javítottak, 2015 után csendesebbek az Aurisok.

A város ásza

Ha már a városi használatnál járunk, említsük is meg, miért is veszik annyian az Aurist: leginkább az ebben a modellben elérhető, hibrid hajtás miatt.  A rendszert egy 1.8-as, szívóbenzines motor, villanymotor és egy fokozatmentes, elektronikusan vezérlő alkotja, ezeket a Toyota már több típusában is tökéletesítette, mire bekerült a 2. generációs Aurisba. Ennek köszönhetően itt már nem jellemzők a Prius 2-nél megismert inverter-problémák, legfeljebb a 4-500 ezer kilométert futott autóknál fordulhat elő az meghibásodása – de ez sem feltétlen következik be, ha 240 ezernél lecserélik az inverter folyadékot, akár tovább is bírhatja az alkatrész.

A láncos benzinmotor sem tartogat sok meglepetést, leginkább arra kell figyelni, hogy végig az előírt, 0W20-as olajjal szervizeljék. Ami magasabb futásteljesítménynél előfordulhat, az az EGR-szelep elkszolódása: kezdetben még elég lehet a tisztítása, idővel azonban cserélni kell.

A hibriden túl is van élet

A hibrid rendszer tehát igazán megbízható, nem csoda, hogy az Aurisok közül ez a legkelendőbb verzió. A gyár azonban további motorokkal is kínálta a típust: aki akart választhatott szívó- és turbós benzinesből és dízelmotorok közül is választhatott. A belépőszintet az 1.33-as benzines jelenti – ennél sokkal jobb választás az 1.6-os. Nemcsak azért, mert nagyobb teljesítményű és a hagyományos, csatolt lengőkaros futómű helyett hátul már több lengőkaros rendszer működik, de azért is, mert ez a motor lényegesen kevésbé érzékeny az olaj minőségére. Az 1.33-as benzinesnél is a 0W20-as az előírás, azonban sok szerviz egyszerűen 5W30-at tölt bele. Ez azonban nem igazán tesz jót a motornak, így felgyorsul a kopása és idővel magas olajfogyasztás léphet fel.

A modellfrissítéstől elérhető volt még 1.2-es turbós benzinmotorral is az Auris: a négyhengeres erőforrás a maga kategóriájában megbízhatónak számít, de itt is kisköbcentis, közvetlen befecskendezéses motorról van szó. Jónak jó, de feleslegesen bonyolultabb az 1.6-osnál.

Ha hosszú, autópályás utakra nézel Auris-t, dönthetsz dízelmotoros mellett is: ebből háromféle, 1.4-es, 1.6-os és kétliterest kínált a Toyota. Visszafogott, nyugodt autózásra megfelel a 90 lóerős 1.4-es is, de kombi karosszériával, nagyobb tempóra igazán csak az erősebb, 1.6-os vagy kétliteres az ajánlható. Jó hír, hogy  mindhárom gázolajos igen tartós szerkezet. Aki óczkodik a kettőstömegű lendkeréktől, az választhatja az 1.4-est, abban ugyanis nincs ilyen alkatrész.

Meghálálja a karbantartást

Motortól függetlenül elmondható, hogy a legjobbat akkor tehetünk autónknak, ha rendszeresen karbantartjuk: fontos, hogy minden évben, gyakori városi használat mellett akár már 10 ezer kilométer után elvigyük olajcserére, ahol nemcsak a kenőanyagot, de a szükséges szűrőket is cserélik. Ilyenkor is érdemes minőséget választani: a Bárdi Autó kínálatában megtalálható Mann-Filter szűrők a gyári alkatrészek minőségét nyújtják. Magas szűrési hatékonyságuknak köszönhetően megóvják autód alkatrészeit, ráadásul méretpontosak, így a beszerelésük is könnyen megy. Amennyiben például a leginkább keresett, 1.8-as hibrid Auris-hoz keresel szűrőt, úgy a Bárdi Autó kínálatából mi az alábbiakat ajánljuk: Mann-Filter olajszűrő, Mann-Filter levegőszűrő és Mann-Filter pollenszűrő.

Egy megkímélt, rendben tartott Auris tehát gyakorlatilag bármilyen család számára bátran ajánlható. Nem tartogat sok meglepetést, ugyanakkor ha megkapja amit ígér, hosszú éveken át megfelelően üzemelhet. Mivel azonban sok az ex-flottás, ex-taxi Auris, ezért a vásárlás előtt feltétlenül vizsgáltasd át a kiszemelt példányt: azt javasoljuk, hogy keress egy szervizt a közeledben a GarVisor segítségével és csak a szakszerű átvizsgálás után vásárold meg a járművet!