Erre figyelj, ha Subaru Outback-et (2009-2014) vásárolsz!

Colin McRae vagy Richard Burns neve hallatán rögtön az észvesztő tempóban száguldó rallyautók jutnak az eszünkbe. Mindketten Subaruval érték el óriási sikereiket, ezért hamarabb eszünkbe jut a márka róluk, mint például az utca forgatagáról. A japán gyártó modelljei ritkaságnak számítanak, noha a cég a harminc legnagyobb autógyártó közé tartozik. Jelen cikkünkben a Subaru Outbacket, annak is a negyedik generációját mutatjuk be. Az alábbi videóban egy 2010-es évjáratú, 2 literes boxer dízellel és kézi váltóval szerelt példányt ismerhettek meg.

Különleges műszaki megoldások

2023-ban fennállásának hatvanadik évfordulóját ünnepelheti a márka, az Outback is régóta a kínálat része. Ez a típus a Legacy kombi változatának némileg módosított kivitele, akár terepkombinak is hívhatjuk. Az első Outback még 1994-ben került a piacra, évekkel megelőzve az Audi, a Volvo és a Mercedes terepkombi modelljeit. Az első Legacy szériából nem készült Outback változat, így a negyedik generációs Outback az ötödik szériás Legacy-n alapszik. A legfontosabb változtatás az emelt futómű, aminek köszönhetően a hasmagasság 22 centiméteres lett. Mivel az állandó összkerékhajtás már adott volt, az Outback ennek és az alsó műanyag védelemnek köszönhetően elég jól boldogul az aszfaltról letérve.

Forrás: Bárdi Autó

Komolyabb kritika nem érheti az autó korrózióvédelmét, alapvetően komolyabb rozsdásodás nem jellemző rá. Terepen vagy baleset során szerzett sérüléseknél, töréseknél és szakszerűtlen javításnál persze felbukkanhatnak oxidált felületek. Az átvizsgálást azonban bízzuk szakműhelyre és ebben nagy segítséget jelent a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal. Itt csupán néhány kattintás után megtaláljuk a legközelebbi és legmegfelelőbb szervizt az alapos vizsgálathoz. Európában nem végeztek töréstesztet ezzel a modellel, Amerikában viszont igen és minden kritériumban kiváló értékelést kapott. Ez nem meglepő, hiszen minden azóta megjelent Subaru modell igen biztonságos autónak számít. Alapfelszereltségként kapjuk a 7 légzsákot és az ESP-t is, amivel ma sem kell szégyenkezni.

Forrás: Bárdi Autó

Mindennek és mindenkinek jut hely

4,8 méteres hosszúságával az Outback elég nagy helyet foglal a parkolóban, viszont szinte tökéletesen beleolvad a környezetébe. Az elnyújtott fényszórókon kívül a dízel változatok motorháztetején lévő légbeömlő nyílás említhető érdekes részletként. Akik nem szeretik a hivalkodó formákat, azok számára az Outback tökéletes választás. A nagy mérete azonban előnyként jelentkezik a belső térben, hiszen tágas és kényelmes, akár elöl, akár hátul foglalunk helyet. Sőt, a csomagokkal sem kell spórolnunk, az 526 literes csomagtérben jut mindennek hely. Ha mégsem, akkor könnyen bővíthetjük a hátsó ülések lehajtásával.

Forrás: Bárdi Autó

Nagy meglepetést nem okoz a műszerfal sem, a kicsit sportos hatású kormányon felül tipikus japán látvány tárul elénk. Klasszikus analóg műszerek, viszonylag sok gomb, de a kezelhetőség jó és elég gyorsan kiigazodunk mindenen. Magasabb felszereltségnél színes, érintőkijelzős navigációs rendszert is kapunk a középkonzolra. Ezen felül xenon fényszóró, kulcsnélküli ajtónyitás és motorindítás, teljes bőrkárpitozás, elektromos ülések, tolatókamera, napfénytető is kerülhetett az autóba. Sportosság helyett a kényelem volt a fő szempont az Outback tervezésénél, ezt az üléseken, a futóművön is érezni. Ugyanakkor a legkülönlegesebb részek a lemezek alatt találhatók, ez a motor és a hajtás. Kizárólag boxermotorok állandó, szimmetrikus összkerékhajtással. Ilyen párosítást kizárólag a Subaru ad.

Forrás: Bárdi Autó

Egyedülálló motor, egyedülálló gondok

A boxermotor felépítése nagyon lapos, emiatt egész mélyen helyezkedik el a motortérben, ez javítja az autó súlypontját. Ráadásul egészen finoman, rezgésmentesen jár, ez egyaránt igaz a benzines és a dízel változatra. Utóbbi valódi csemege, hiszen a Subaru volt az első, amely személyautóban boxer dízelt kínált és kínál jelenleg is. Kezdjük is rögtön ezzel a motorral, ugyanis az EE20 jelű erőforrásnál nem árt óvatosnak lennünk. Alapvetően egy elég dinamikus és kis fogyasztású, kellemes karakterisztikájú motorról van szó. Legalábbis, amíg nincs vele baj.

Forrás: Bárdi Autó

De ha van, akkor lelkileg és anyagilag is megterheli a tulajdonosát. A legfőbb hibajelenséget az elhasználódó porlasztók indítják el. Ezek miatt a motor olyan rezgéseket kelt, melyek a főtengely törését vagy blokkrepedést okoznak. Mindkét esetben komplett motorcserére van szükség. A hiba előjele a motor belsejéből hallható kopogó hang, amire érdemes odafigyelni, hiszen ekkor még olcsóbban is megúszhatjuk a javítást. Sajnos egy másik hibával, a dugattyúk elolvadásával is járhat a hibás porlasztó, ami ugyanúgy a motor cseréjéhez vezet.

Ha a porlasztót időszakosan ellenőriztetjük, tisztításával vagy cseréjével jó eséllyel elkerülhetjük a milliós nagyságrendű javítást. Figyelni kell a már motorcserén átesett autókra is, itt olyan hibával találkozhatunk, mint a turbófeltöltő olajfolyása. A baj akkor válik igazán naggyá, amikor a turbó felkapja a szivárgó olajat, a keletkező tűzben pedig akár leéghet az egész autó is. Olajfolyással a főtengely szimeringnél és a hengerfejtömítéseknél is találkozhatunk. Utóbbinál a kenőanyag és a hűtőfolyadék összekeveredése tovább rontja a helyzetet. A tömítés cseréjénél a minőségi alkatrész hosszú időre orvosolja ezt a gondot.

A tömítések szakértője, a német Elring által gyártott hengerfejtömítés precíz és méretpontos kialakításával hosszú időre megoldást nyújt a problémára. Ráadásul ezt az alkatrészt készletről, azonnal megvásárolhatjuk a Bárdi Autó kirendeltségein vagy a webáruházban. Ez a dízelmotor se mentes a DPF szűrő és az EGR szelep eltömődési gondoktól. Előbbinél előfordulhat, hogy már kiszerelték az autóból és a vezérlőelektronikából is kiírták, ez azonban a műszaki vizsgán biztosan bukást jelent. Az előírtnál hosszabb ideig használt izzítógyertyákkal is meggyűlhet a bajunk. Ha berágódnak, akkor a kiszerelésük csak szervizben lehetséges. Ezeken túl a kettőstömegű lendkerék és a kuplung az átlagosnál hamarabb esedékes cseréjével kell számolnunk.

Forrás: Bárdi Autó

Többet fogyaszt, de megbízhatóbb a benzines

Térjünk rá a szintén boxer elrendezésű benzines motorokra, ezekből háromfélét találunk az európai Outback motorterében. A csúcsváltozatot egy 3,6 literes, hathengeres, 260 lóerős erőforrás hajtja, ami igen ritka, így ezzel a motorral most nem foglalkozunk. A másik két motor egyformán 2,5 literes és négyhengeres és egyikben sincs turbó. Ez jó hír, mert az ilyen jellegű meghibásodásokkal nem kell számolnunk. Van viszont más helyette, a hengerfejtömítésnél a hengerfejcsavarok torzulása okoz problémát. A tömítés mentén a motorolaj és a hűtővíz összekeveredik, ezáltal a hűtés és a kenés sem lesz megfelelő.

Forrás: Bárdi Autó

Előbbi miatt túlmelegszik a motor, az elégtelen kenés pedig még komolyabb károkhoz vezethet. A kevés olajtól a főtengelycsapágyak erős kopásnak indul, melynek következménye az érintett dugattyú kopogása, zörgése. Ha a parkoló autó alatt olaj vagy hűtővíz foltokat látunk vagy a hengerfejtömítésnél látható szivárgás, akkor ideje mihamarabb felkeresni a szervizt. Egy másik probléma a dugattyúkban lévő olajvisszavezető furatok eltömődése, amely miatt a kenőanyag egy része az égéstérben elég. Ez szintén egyre csökkenő olajszinthez és súlyosabb hibákhoz vezet.

Forrás: Bárdi Autó

2013-ban érkezett egy kisebb ráncfelvarrás, melynek során egy új 2,5 literes motor került az Outback-be. A dupla vezérműtengely mellett az Euro 5 szabvány és a változó szelepvezérlés is megjelent, és néhány plusz lóerőt is felszedett. Mindezek mellett a korábbi szíjasról áttértek a dízelben is használt láncos vezérlésre. A változó vezérlés miatt itt kiemelten fontos a rendszeresen cserélt és jó minőségű motorolaj. Gyenge pont a hűtőrendszer, ahol a szivárgások miatti alacsony folyadékszint túlmelegedést okozhat. Állandó gázpedálállásnál hullámzó sebesség esetén az elektromos fojtószelepnél lesz a probléma. Erre a motorra már jóval kevésbé jellemző az olajfolyás, illetve olajfogyasztás, ugyanakkor a vezérműfedél alól szivároghat a kenőanyag.

Forrás: Bárdi Autó

A motor igényli a legtöbb odafigyelést

A motorral nem összefüggő meghibásodások kevésbé jellemzők a Subaru Outback esetében, ám vannak, amire igenis érdemes odafigyelni. Ez a modell érintett a Takata légzsákok világméretű visszahívásában és cseréjében, ennek elvégzését feltétlen ellenőrizzük le a vásárlás előtt! Gyári visszahívás volt a hibás kormányoszlopra is, amely egy pontban szétválik és irányíthatatlan lesz az autó. Előfordul, hogy sűrűn kiégnek a fényszóróizzók, ezt a túl magas feszültség okozza, ami a generátor hibájára utalhat. Az izzók elég körülményesen cserélhetők, érdemes tehát minél hamarabb a hiba végére járni. Igényel némi törődést az összkerékhajtás rendszere is, elsősorban a differenciálművek időszakos olajcseréjét ne felejtsük el. Szintén cseréljük le a kenőanyagot a CVT váltó esetén. A 2,5 literes benzinesek és a dízel alapesetben 6 fokozatú kézi váltót kapott, a 3,6 literes motorhoz kizárólag 5 fokozatú, hagyományos automata járt.

Forrás: Bárdi Autó

A másik figyelmet érdemlő terület a futómű, hiszen az átlagosnál jobb terepjárási képességet sokan kihasználják. Ennek megfelelően a stabilizátorok, szilentek, kerékcsapágyak élettartama az átlagosnál rövidebb lehet. Ugyanez igaz a fékekre is, bár itt az alulméretezett rendszer okozza ezt. A betétek és a tárcsák se bírják túl sokáig, utóbbiaknál deformálódás is előfordulhat, amit a fékezéskor vibráló kormány jelez számunkra. Magas futásteljesítmény, valamint rendszeres terepen való használat esetén a hűtőkkel is előfordulnak gondok. A normál és a klímahűtő radiátora nagyon szorosan, egymás elé van beépítve, a köztük lévő szűk résben könnyen felgyűlnek a szennyeződések. Ettől jelentősen romlik a klíma hatásfoka is, megsérül vagy ki is lyukadhat a hűtő. A közel 60 évnyi tapasztalattal rendelkező, holland AVA klímahűtője kiváló minősége mellett 12 hónapos garanciával rendelkezik. Ezt a terméket készletről, azonnal megvásárolhatjuk a Bárdi Autó kirendeltségein és webshopjában.

Forrás: Bárdi Autó

Ahogy cikkünk elején is említettük, a Subaru sosem volt az eladási listák legelején. Mindazonáltal az Outback egy kényelmes, tágas, az aszfaltútról letérve is jól használható autó. Elsősorban benzinmotorral érdemes választani, a dízelmotor alacsony fogyasztása csábító, de jelentős kockázatot hordoz magában. Negyedik generációs Subaru Outbacket nem sokat találunk idehaza, a kínálat nagy része külföldi importból származik, ritkaság a magyarországi jármű. A kevés eladó Outback többségében pont dízelmotorral szerelt, ezekből karbantartott, jó állapotú példányt kb. 2,5 millió forinttól találunk. Ennél jelentősen magasabb, 4 millió forintos áron bukkannak fel a 2,5 literes benzines kivitelek. Túlnyomórészt 150-200 ezer kilométer közötti vagy ennél magasabb futással várják új gazdájukat a használt Outbackek. Ritka az ennél kevesebb kilométeróra állás, a 3,6 literes csúcsmodellre bukkanni pedig felér egy kisebb csodával.