A Skoda Octavia negyedik generációja 2019-ben mutatkozott be, melyet jelenleg újonnan is megvásárolhatunk. A cseh gyártó egyik legsikeresebb modellje az évek során mindig átgondolt és ésszerű fejlesztéseken ment keresztül. Korábbi használtautó cikkünkben a harmadik generációt is bemutattuk már nektek. Az alábbi videóban egy 2022-es évjáratú, 1,5 literes benzinmotorral és kézi váltóval szerelt, kombi Octaviát mutatunk be nektek. Lássuk tehát, mire kell figyelnie annak, aki egy negyedik generációs Octaviát szeretne vásárolni magának!
Sosem a látványos formavilágáról volt híres az Octavia, mostanra viszont egy kicsinyített Superb-re hasonlít. Ez semmiképp se hátrány és mellette rendkívül tágas utasteret és csomagteret is kapunk. Ez már az ötajtósra is igaz, ám a kombi esetében kategóriájában páratlan a helykínálat. Ez a széria már digitalizált belsővel készül, minimális a nyomógombok száma. A klíma is a középső érintőkijelzőre költözött, ezt nem mindenki fogja szeretni.

A legidősebb példányok is csupán 6 évesek lesznek, így korrózióról szinte felesleges lenne beszélni. Viszont a céges használatú, illetve sok kilométert futott példányoknál nem árt az óvatosság. A nem megfelelően helyreállított sérülések esélyt adhatnak a rozsda megjelenésének. Hiába fiatal modellről van szó, a vásárlás előtti teljes és szakszerű átvizsgáláson ne spóroljunk. Ehhez a megfelelő szervizt könnyen kiválaszthatjuk a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal segítségével. Az Octavia ötcsillagos töréstesztje és korszerű biztonsági, illetve vezetéstámogató rendszere kiváló védelmet biztosít az utasok számára.

Nem csak a tágas és praktikus kialakítása, hanem a széles motorválaszték is az Octavia erősségei közé tartozik. Benzines, dízel, plug-in hibrid meghajtásokat találunk a motorháztető alatt. 2024-ben egy kisebb ráncfelvarrást is végeztek az autón. A külső és belső csak minimálisan változott, de a motorkínálathoz is hozzányúltak. Cikkünkben csak a ráncfelvarrás előtti erőforrásokat vesszük sorra. Az alapmotor egy mindössze 1 literes, 3 hengeres TSI, amelynek 110 lóerejével is megfutja a 200-at az Octavia.

Az egyik legnépszerűbb benzines az 1,5 literes TSI, amely az alapmotorral együtt E-TEC néven 48 V-os lágyhibrid változatban is készült. Ritkaság, de ebből a motorból földgáz-benzin verziót is találhatunk. Akinek még nagyobb teljesítményre van szüksége, az a 190 lóerős 2 literes TSI felé nézelődjön. Ennek 245 lóerős változatát találjuk az RS sportmodellben. A plug-in hibrid az 1,4 literes TSI-re épül, amely a villanymotorral együtt 204, RS változatban 245 lóerős rendszerteljesítményre képes. A nagyjából 50-55 km-es elektromos hatótávot egy bruttó 13 kWh-s akkumulátor biztosítja. Cserében be kell érnünk a kisebb, de így is elegendően nagy csomagtérrel.

Dízelekből sincs hiány, bár itt csak a 2 literes TDI került az Octavia motorterébe. Ezt 115, 150 és RS változat esetén 200 lóerős teljesítményekkel gyártották. Hosszú utazásokra ideális választás, hiszen a szintén takarékos TSI-khez képest is alacsonyabb fogyasztást produkálnak. A kisebb teljesítményű motorokhoz 6 fokozatú kézi váltót kapunk. Ezekhez extraként, az erősebb változatoknál alapáron jár a 7 fokozatú DSG duplakuplungos automata. Sőt, összkerékhajtás is elérhető bizonyos kiviteleknél, ez javítja az autó stabilitását. Plug-in esetén kizárólag elsőkerék meghajtást és 6 fokozatú DSG automatát kapunk.

A TSI motorok első generációi számos típushibától szenvedtek, ez pedig sokakban rossz emlék maradt. Ám a jelenlegi, szíjas vezérlésű, sokadik generációs motorok szinte csak nevükben azonosak a korábbi változatokkal. Kiforrott és jóval megbízhatóbb erőforrásokról már ezek, ehhez persze fontos, hogy az előírt karbantartásokat se hanyagoljuk el. Számos mai turbós benzines autóhoz hasonlóan kisebb mértékű olajfogyasztás előfordulhat. Ez bizonyos mértékig még nem tekinthető hibának, de az olajcsere periódust ajánlott 10-15 ezer kilométerre vagy egy évre beosztani.

Nem kevésbé fontos az is, hogy kizárólag minőségi kenőanyag kerüljön a motorba. A gyártó által előírt szigorú követelményeket maradéktalanul teljesítő és a beindítás pillanatától kiváló kenést biztosító Castrol EDGE 0W-20 LL IV motorolaj egy tökéletes választás az Octavia TSI motorok számára. Egy korábbi cikkünkben kitértünk arra is, hogy a motorolaj cseréjénél elengedhetetlen az olajszűrő cseréje is. Tökéletes illeszkedésével és kiemelkedő szűrési teljesítményével a Mann-Filter olajszűrő megőrzi az olaj kiváló állapotát és biztosítja a motor védelmét. A Castrol motorolajokat és Mann-Filter szűrőket készletről, azonnal megvásárolhatod a Bárdi Autó minden hazai kirendeltségén és webáruházában.

Mivel fiatal típusról van szó, így komolyabb típushibára nem kell számítanunk, de néhány dologra ezúttal sem árt odafigyelni. Az egyik a DSG automataváltó olajcseréje, ahol nagyon fontos a gyári periódus betartása. Ellenkező esetben jelentős összegű váltó meghibásodást kockáztatunk. A magas futásteljesítményű autóknál a kettős kuplungszerkezet cseréjével is érdemes számolni. Dízel Octaviák esetében a turbó, az EGR szelep és a részecskeszűrő állapotára is fordítsunk figyelmet. Szintén magas futás esetén a fék és futómű kopó elemei csereérettek lehetnek, ez persze nem hiba, de alkualapként szolgálhatnak. A negyedik szériás Octavia egyik fő gyenge pontja a fedélzeti multimédiás rendszer. A szoftver hajlamos a lefagyásra, újraindulásra, erre frissítés vagy a komplett rendszer cseréje a megoldás.

Nem kell nagyítóval keresni a használt Skoda Octaviákat, a negyedik generációból is bőséges a kínálat. Mivel idehaza is népszerű típus, így az eladásra váró autók között minimális a külföldről behozott példány. Cikkünk írásának idején legalább 5-5,5 millió forint szükséges egy negyedik generációs Octavia megvásárlásához. Ez az ár futásteljesítmény, felszereltség és motorváltozat függvényében jóval 10 millió forint felé is nőhet. A legdrágább Octaviák a plug-in hibrid és RS változatok, valamint a csupán 15-20 ezer kilométer futott példányok.