Erre figyelj, ha Renault Megane-t (2002-2008) vásárolsz!

Nem először foglalkozunk a francia Renault típusaival, hiszen a Clio és a negyedik generációs Megane is járt már nálunk. Ezúttal utóbbi modell második szériáját ismerhetitek meg. Sikerét mi sem jelzi jobban, hogy 3,1 millió példány készült belőle, de vannak itt más érdekességek is. Az alábbi videóban látható Megane egy 2 literes benzinmotorral, automata váltóval szerelt, 2004-es évjáratú autó, ráadásul a CC jelzésű kabrió kivitelben. Lássuk hát, mire kell figyelnünk, ha egy második generációs Renault Megane-t vásárolnánk magunknak!

Sokféle karosszéria

A kettes Megane bemutatkozása után azonnal népszerűvé vált. Sikeréhez az is hozzájárult, hogy 2003-ban az Év Autójának választották. A korábbi szériától eltérően jóval szögletesebb, élekkel megrajzolt formája is kiemelte a korabeli konkurensek közül. Három- és ötajtós, valamint szedán, kombi és kabrió karosszériával is gyártották. Az egyterű Scenic is a családhoz tartozik, bár ennek nem szerepel a nevében a Megane. A három- és ötajtós változatok jellegzetes, kacsafenekű hátsó részt kaptak. A kabrió akkoriban slágernek számító keménytetős kialakítása is érdekessé tette ezt a modellt.

Fontos tudni, hogy a szedán és a kombi változatok 6 centivel nagyobb tengelytávolsággal rendelkeznek. Ez a hátsó ülés helykínálatán rögtön érezhető, így családi vagy többszemélyes használatra ezek praktikusabb választások. Igaz ez a csomagtérre is, hiszen az említett két változatban egyaránt 520 liter tárolókapacitás várja a csomagokat. A kombi persze variálhatóság szempontjából sokkal jobb. A kabrió felcsukott tető melletti 490 literes értéke sem rossz, igaz, lenyitva ez mindössze 190 literre zsugorodik.

Klasszikus és biztonságos utastér

Visszatérve az utastérre, itt még hagyományos gombokat és analóg műszereket találunk. Kistévé méretű képernyők és érintős felületek nem találhatóak benne. Van viszont elég sok tárolóhely, és az alapmodellek sem annyira fapadosak. Fontos megemlíteni, hogy a Megane második generációja kategóriájában elsőként kapott ötcsillagos törésteszt-minősítést. Sőt, a CC kabriót külön is letesztelték, de ott sem volt kérdés a maximális minősítés. Menetstabilizátort még nem, de hat légzsákot minden kettes Megane-ban találunk.

Kora ellenére a rozsdásodás nem túl gyakori ezen a modellen sem, köszönhetően a karosszéria masszív gyári védelmének. Természetesen sérült vagy nem szakszerűen javított, fényezett autóknál csak idő kérdése a korrózió felbukkanása. Nem csak emiatt ajánlott vásárlás előtt egy teljeskörű átvizsgálást végezni a kiszemelt autón. Használjuk a Garvisor.com közösségi autószervizkereső és értékelő oldalt, hogy megtaláljuk a legjobbra értékelt és számunkra legmegfelelőbb szakműhelyt.

Szívó és turbós benzinesek

A Megane motorkínálata elég szélesnek mondható, négyféle benzines és háromféle dízel került a motortérbe. Ez valójában több verziót jelent, mert szinte mindegyik motor legalább kétféle teljesítménnyel készült. Kezdjük a sort a benzinesekkel, melyek elsősorban szívómotorok. Az 1,4 literes, 82 és 98 lóerős alapmotor nem egy sportos erőforrás, városi használathoz azonban teljesen megfelelő. Jobb választás lehet az 1,6-os, ami 111 vagy 113 lóerős, esetleg a ritkább 2 literes benzines, 135 lóerővel. Utóbbiak már dinamikusabb haladást tesznek lehetővé.

Alapvetően egyszerű, klasszikus felépítésű konstrukciók ezek, a gyújtótrafó és a változó vezérlés okoskerekei lehetnek a kritikus pontok. Figyeljünk oda a szíjas vezérlés időben való cseréjére, és az olajat is maximum 15 ezer kilométer után cseréltessük le. Utóbbi esetben ügyeljünk a jó minőségű kenőanyagra, mint amilyen a Total Quartz 9000 5W-40-es gyárilag is ajánlott motorolaj. Ez az eredeti francia gyártású Total motorolaj kiváló kenést biztosít a városi és az országúti körülmények között egyaránt. Ráadásul a Total hazai hivatalos márkaképviselőjeként a Bárdi Autó webáruházában és hazai kirendeltségein azonnal, polcról elérhetőek a Total kenőanyagok. A 2 literes benzines erőforrás turbóval is készült, alacsony nyomással, 165 lóerővel, melyet a normál változatokban is megtalálunk. Felcsavart töltőnyomással az RS sportverzióban már 225 és 230 lóerőre volt képes, ezzel a német autópályák korlátozásmentes részein is versenybe szállhatunk.

Takarékos turbódízelek

Ha a dízel áll közelebb a szívünkhöz, a Megane erre is kínál számos lehetőséget. Messze a legnépszerűbb és legelterjedtebb az 1,5-ös dCi, ebből 82 és 106 lóerő közötti változatokat találhatunk. A leggyengébb verzióban nincs kettőstömegű lendkerék, a gyártás utolsó kb. két évében kínált, 103 lóerősben viszont nem csak ez, hanem részecskeszűrő is található. Ezek tipikus dízeles problémaforrások, ezért érdemes odafigyelni rájuk. Az 1,5-ös motorokra jellemző a rendkívül kedvező fogyasztás, amely országúton akár 4 liter körül is lehet. Érdemes ellenőriztetni, látható kopás esetén pedig cseréltetni a hajtókarcsapágyakat, mert ezek megszorulása esetén jelentős költséggel járó motorfelújítással számolhatunk.

Mindig jó minőségű gázolajat tankoljunk, mert az 1,5-ös motor befecskendező rendszere erre érzékeny. Szintén ennél az erőforrásnál a motortartó bakok elfáradása sem ritka, ezt a túlzottan rázkódó és hangos motor jelzi. Az 1,9-es befecskendezői tartósabbak, itt inkább a turbófeltöltő lehet a gyenge pont. Ritkábbak a 2 literes dCi-k, melyekből 150 és 173 lóerős változatot találunk, utóbbi már részecskeszűrős és a Sport kivitelbe szerelték. Mindegyik dízel esetén 50 ezer kilométerenként ajánlott az EGR rendszert kitisztíttatni, ezzel megelőzhetők az eltömődés okozta problémák. 60 ezer kilométerenként a főtengely-szíjtárcsa is cserére javasolt, mert hajlamos tönkre menni, ahogy a generátor szabadonfutója is.

Az elektronika a gyenge pont

A második generációs Megane legfőbb hibáit az elektronika okozza, így vásárláskor alaposan próbáljunk ki mindent az autón. Az ablakemelőktől kezdve a kulcskártyás központi záron át a különböző kapcsolókig bezárólag ne hagyjunk ki semmit, mert itt számos apróbb, de bosszantó problémát találhatunk. A kulcskártyák is hajlamosak meghibásodni, ezek szerencsére javíthatók. A beltérben a kárpitok közepesen strapabírók, de a különböző festett, színezett műanyag elemek és kapcsolók csúnyán megkophatnak, ez persze elsősorban esztétikai gond. Jellemző hiba még a csomagtérfedélbe átvezető kábelköteg törése, de ennél kellemetlenebb, ha a kormányban lévő légzsákkábel szakad el, ez hibajelzést is mutat a műszerfalon.

A mechanikus részeknél kiemelkedő problémával nem nagyon fogunk találkozni. Természetesen vegyük figyelembe, hogy a legfiatalabb kettes Megane-ok is bőven 10 éves kor felett járnak már. Ezért a természetes elhasználódás és kopás miatt a legtartósabb alkatrészek cseréjével is számolnunk kell. A fék esetén a hátsó tárcsák igényelnek kicsit nagyobb figyelmet, nem csak a vállasodás miatt, hanem mert ezeket általában kerékcsapággyal együtt szükséges cserélni. Ilyen esetben válasszunk tartós és megbízható cserealkatrészt, mint amilyen a német febi hátsó féktárcsája. Az integrált kerékcsapággyal és védőbevonattal ellátott febi féktárcsák kiváló minőségükkel elérhető árukkal váltak a hazai Megane tulajdonsok kedvelt féktárcsájává. A febi Renault Megane-ba való féktárcsái készletről, azonnal megvásárolhatók a Bárdi Autó magyarországi kirendeltségein és webáruházában.

Kabrió esetében semmiképp ne felejtsük el a tetőmozgató hidraulikus rendszert, a működtető mechanikát és a tömítéseket átnézni. Ezek javítása ugyanis nem egyszerű és nem is olcsó, cserében a hagyományos vászontetőkhöz képest sokkal jobb hő- és hangszigetelést kapunk. Így télen vagy hidegben is gond nélkül használható az autó, ráadásul felcsukva még a csomagtér is bőséges, igaz a hátsó üléssor elég szűkös. A Megane motorjaihoz háromféle váltót társítottak, a kisebb benzinesek és dízelek ötfokozatú, a nagyobbak hatfokozatú kézi egységet kaptak. Bizonyos motoroknál opcióként négyfokozatú, hagyományos automata is elérhető volt, ezekkel egyébként nincs gond, persze az automata esetén az időszakos olajcserét se felejtsük el.

Nincs nehéz dolga annak, aki használt kettes Megane-t keres, a választék igen bőséges. Már akár félmillió forint alatt is találhatunk ilyen típust, persze ezért a pénzért jelentős futásteljesítményt és szinte kizárólag dízelmotort kapunk. A jobb állapotú, benzines és legfeljebb 150 ezer kilométert futott autók nagyjából 800 ezer forinttól kezdődnek. Körülbelül innen indulnak a CC kabriók is, a jobb állapotú Megane-ok legnagyobb része 1 és 2 millió között található. A kínálat tetején a turbós benzines, Sport és kabrió modellek akár 2 millió forintnál is többe kerülhetnek.