Erre figyelj, ha Peugeot 206-ost (1998-2012) vásárolsz!

A Peugeot 205-ös egy sikeres és ikonikus kisautóként vonult be a történelembe. Nem volt tehát könnyű dolga a francia gyártóknak az utód megalkotásával. Ekkoriban, a városi autók virágkorukat élték és a konkurensek sem pihentek tétlenül. 1998-ban aztán megérkezett a 206-os és a Peugeot megint nagyot robbantott az újdonsággal. Pályafutása során ez a típus számos díjat gyűjtött be, bár az Év Autója címet nem kapta meg. Ez azonban nem tántorította el a vevőket, és pályafutása során több mint 8 millió példányt értékesítettek belőle. Tekintsétek meg az alábbi videót, amelyben egy 2006-ban gyártott, ötajtós, 1,4-es benzines és kézi váltós modellt ismerhettek meg közelebbről. Vegyük sorra részletesen, mire figyeljünk egy ilyen típusú használtautó megvásárlásánál!

A 206-os, már abból a korszakból származik, amikor a kisautók is elkezdtek egyre nagyobbak lenni. Azonban nem csak méretben, hanem dizájnban is óriási volt a fejlődés, korának az egyik legcsinosabb típusaként emlegették. Ma is jól mutat még az utakon, a franciák akkoriban íves formákat, elnyújtott cicaszem fényszórókat, jópofa kilincseket és tükröket rajzoltak rá. Számos kivitelben létezett ez a modell, a szokványos 3 és 5 ajtós mellett kombi, keménytetős kabrió és még áruszállító is készült belőle. Az utastérben is meghatározók az ívek és a lekerekítések, kellemes a hangulat. Érdekesség, hogy bár a 206-ost csak 2006-ig gyártották, 2009 és 2012 között visszatért a piacra. Ez a 206+, amely az utód, 207 külsejét és műszerfalát kapta, de a lemezek alatt a 206-os technikája dolgozik. A 206+ verziót már csak 1,1 és 1,4 literes benzines, illetve szintén 1,4 literes dízellel gyártották.

Jelen esetben egy minimum 11 éves, de nagyobbrészt 15-20 éves korú típusról beszélünk, így az átvizsgálás kiemelten fontos. Számolnunk kell a rozsdával is, a karosszérián akár nagyobb kiterjedésben is. A precíz és alapos átvizsgálást bízzuk egy profi szakműhelyre, melynek kiválasztásához a Garvisor.com közösségi autószervizkereső és értékelő oldal nyújt nagy segítséget. A Peugeot 206 biztonsága megjelenése idején, a jobbak közé tartozott. Négycsillagos töréstesztje mellett megjegyzendő, hogy sok példányban csak vezetőoldali légzsákot találunk. A jobban felszerelt és az újabb kivitelekbe, már négy légzsák és ESP is került.

Ritka, de előfordul bőrkárpitozású 206-os, az esetek nagy részében azonban szövettel találkozhatunk. Ebből inkább csak az ülésekre jutott, a többi felületre strapabíró, de kemény műanyag került. Jól átlátható a műszerfal és annak a környéke, egyedül a kézifék mellé helyezett elektromos ablakemelőhöz kell hozzászoknunk. Elöl viszonylag tágasnak mondható az autó, a szokatlan szögben álló, és csak fel-le állítható kormány viszont gondot okozhat egyesek számára. Hátul ilyen probléma nincs, viszont helyből sincs sok, inkább gyerekeknek lesz kényelmesebb hosszabb úton. Korabeli konkurensei közül sem emelkedik ki a 245 literes csomagtér, melyet a hátsó ülés lehajtásával bővíthetünk. Sok csomaggal közlekedők számára mindenképp ajánlott a kombit választani, ott több hely jut erre. A CC jelölésű kabriónál a hátsó üléseket is használhatjuk csomagok szállításához, mert emberek számára gyakorlatilag alkalmatlan.

Kifejezetten gazdag motorkínálattal gyártották a 206-osokat. Összesen hat benzines és négy dízel közül választhattunk anno a szalonokban. Elsőként a benzineseket vesszük sorba, melyek közül az 1,1 literes, 60 lóerős az alapmotor. Ezzel elsősorban városban lehet jól közlekedni, és a fogyasztása is kedvező. Városon kívülre már ajánlott az 1,4 literes, 8 szelepes variáns, ez 75 lóerős. Ugyancsak 1,4 literes, de 16 szelepes és 88 lóerős a következő lépcsőfok, ezekkel már autópályán is könnyen tarthatjuk a megengedett tempót. A felsorolt három motor nagyon egyszerű konstrukció és alapvetően megbízhatónak számítanak. Azonban feltétlen figyeljünk oda a szíjas vezérlés időben történő cseréjére, mert elszakadása igen drága motorfelújításhoz vezethet.

A vezérlés cseréjekor természetesen a vízpumpáról se feledkezzünk meg, elkerülve ezzel a kellemetlen meglepetéseket. Másik problémás terület lehet még a gyújtásrendszer, továbbá az elszennyeződött fojtószelepre utal a bizonytalan alapjárat. A motor túlmelegedése esetén a szelepszár szimeringek átereszthetnek, ez olajfogyasztást okoz. A kopogó hang jelzi, hogy eljött az ideje a szelephézagok beállításának. Ezt kb. 50 ezer kilométerenként kell elvégezni, a felsorolt hibákkal az 1,6 literes benzineseknél is találkozhatunk. A 8 szelepes 89, a 16 szelepes már 109 lóerős, így a dinamikával nincs gond. Ráadásul az utóbbinál már van hidraulikus szelephézag-állítás is, tehát ezzel sem lesz teendőnk.

A legnagyobb, egyben legerősebb benzines a 2 literes, 16 szelepes, melyet az S16, GTI és RC változatokba szereltek. 135 és 177 lóerővel szinte repítik ezt a kisautót, és teszik ezt turbófeltöltő nélkül, persze magasabb fogyasztással. Itt sem árt résen lenni, az olajfogyasztás elég sűrű jelenség. Figyeljünk oda a szelepfedél tömítésére, a gyújtótrafóra és a fojtószelep tisztaságára is. A motor rezgéseit erősen közvetítő kormány és karosszéria arra utal, hogy a motortartó bakok elfáradtak, ideje cserélni őket.

Következzenek a dízelek, ezekből a legkisebb 1,4 literes HDi is jó választás, 160 Nm-ével egész dinamikusan haladhatunk. Ráadásul kifejezetten alacsony fogyasztása mellett, még a városi használatot is jól viseli. Kettőstömegű lendkerék, részecskeszűrő és intercooler sincs benne, ezek hibáival sem kell tehát számolnunk. Nagy futásteljesítmény esetén azonban a turbó és a befecskendezők javításra szorulhatnak. További hibalehetőség az eltömődő EGR szelep és a főtengely-jeladó is beadhatja a kulcsot. A generátor és a légkondicionáló leállását, illetve komoly vibrációt okozhat a hibás főtengely-szíjtárcsa. Ezekkel együtt is ez a legnépszerűbb és legkeresettebb dízelmotor a 206-osnál.

Az 1,6-os HDi ismerős lehet nem csak francia autót használók számára. Mazdákban, Volvókban és Fordokban egyaránt megtaláljuk ezt a motort. A számos változatból a 206-osba a 109 lóerős került, ehhez kettőstömegű lendkerék, változó geometriás turbó és motorkódtól függően FAP szűrő is tartozik. Ezek közül a lendkerék és a FAP kíván figyelmet a leendő tulajdonostól. Sűrűbben előforduló jelenség a befecskendezők szivárgása, olajfolyás és a nyomásszabályzó szelep hibája. Mindig megfelelő minőségű üzemanyagot használjuk és a rendszeres, megfelelő időben végzett olajcseréről se feledkezzünk meg. A speciális kombinált, láncos és szíjas vezérlést se hanyagoljuk el, mert később rendkívül költséges javítást kockáztatunk.

Kakukktojásnak számít a gyártás első éveiben elérhető 1,9-es dízel, ez ugyanis klasszikus örvénykamrás, turbó nélküli erőforrás. A feltöltő mellett kettőstömegű lendkerék és részecskeszűrő sincs benne. Egyszerű, megbízható és keveset fogyasztó motor ez, cserébe sok dinamikával ne számoljunk. Durva és nyers alapjárat esetén a szelephézagok beállítása szükséges, ezen felül a segédhajtásra érdemes odafigyelni. Ha elszakad a hosszbordás szíj, az könnyen megrongálhatja a vezérműszíjat is, és kész a baj. A legnagyobb 2 literes dízel érdekes módon 90 lóerős, azaz gyengébb az 1,6-osnál. Ez nem feltétlen probléma, és szerencsére egy elég tartós motorról beszélhetünk. Aki ilyet keresne, nem lesz egyszerű dolga, a 206-osok elenyésző részét vásárolták ezzel.

Ennyiféle motorhoz csupán kétféle sebességváltóból választhattak az első vásárlók. Az ötfokozatú kézi egység helyett bizonyos motorokhoz négyfokozatú, hagyományos automatát is kérhettünk. A kézi váltó nem túl kellemes darab, a kapcsolási érzet még újonnan is elég gyenge volt. A váltórudazat esetenként meglazulhat, széteshet, ezzel átmenetileg mozgásképtelenné téve az autónkat. Ami elektromosan működik, azt mind nézzük át a 206-oson, ezek általában apró, de bosszantó gondokat okozhatnak. Minél későbbi gyártású autót választva, ezek valószínűsége nagyban csökken.

Általános és elég jól ismert hibajelenség a 206-osoknál a hátsó torziós felfüggesztés. Ha fura szögben állnak a kerekek, zajokat hallunk hátulról menet közben és furán mozog a karosszéria, akkor itt lesz a probléma. Sajnos a hiba teljes körű javítása legtöbbször csak a komplett hátsó futómű cseréjével oldódik meg. Ilyenkor a régi lengéscsillapítók sem maradhatnak, ezért válasszuk a minőségi és megbízható Monroe lengéscsillapítókat. A 2 év gyártói garanciával rendelkező Monroe lengéscsillapítók készletről, azonnal megvásárolhatók a Bárdi Autó webáruházában és a magyarországi kirendeltségeken egyaránt.

Az ilyen idős típusoknál könnyen elfordulhat, hogy kisebb koccanások vagy más behatások áldozata lesz a gépjármű. A kerékjárati ívek sérülése esetén nagy valószínűséggel megrepedhet, eltörhet a védő dobbetét. Ezek cseréje nem bonyolult, így érdemes gazdaságos és jó minőségű megoldást választani. A holland Van Wezel műanyag dobbetétek segítségével könnyedén orvosolhatjuk ezt a problémát. Ráadásul a Van Wezel dobbetéteket azonnal, polcról tudjuk megvásárolni a Bárdi Autó hazai kirendeltségein és webshopjában.

Itthon is nagyon kedvelt és népszerű volt új korában a Peugeot 206, ennek köszönhetően használtan is széles a választék. Noha már akár 200 ezer forintért is találhatunk eladó autókat, erősen ajánlott a legalább 4-500 ezer forintos árszinten vagy efelett nézelődni. Ennyiért persze jelenős futásteljesítményű példányokból válogathatunk, a 206-osok többsége 500 ezer és 1 millió forint közötti áron szerezhető be. A legdrágábbak kb. 1,5 millió forintos árcédulával várják új tulajdonosukat, melyek között GTI vagy RC sportváltozatok és a CC kabrió is felbukkanhat.