Erre figyelj, ha Mercedes B-osztályt (2011-2018) vásárolsz!

Bő 20 éve még messze nem volt ennyire SUV és crossover őrület, mint napjainkban. A Mercedes 2005-ben mutatta be a B-osztály első generációját. Nem csak az elnevezés volt új, hanem ezzel a kompakt egyterűk piacára is belépett a gyártó. A második generáció 2011-ben jelent meg és jelen cikkünk is erről a szériáról szól. Egy kicsit hazai autónak is tekinthetjük ezt a modellt, mivel egyike volt az első, már Kecskeméten készülő típusoknak. Az alábbi videóban egy 2012-ben gyártott, kézi váltóval és 1,8 literes dízelmotorral szerelt példányt láthattok részletesebben. Lássuk, mire kell odafigyelned, ha egy második generációs Mercedes B-osztályt szeretnél vásárolni magadnak!

4,4 méternél rövidebb hosszával egyértelműen a kompakt autók közé tartozik. Ugyanakkor a magas tetővonal miatt belül kellemesen tágas az utastér, elöl és hátul egyaránt. A B-osztály második generációja kapta meg elsőként az akkor debütált MFA padlólemezt. Ez már többféle hajtáslánc befogadására is alkalmas, amit ki is használtak a mérnökök. Ebből a szériából készült az első sorozatgyártású Mercedes villanyautó B250e jelzéssel. Érdekesség, hogy az elektromos meghajtást a Teslától vásárolta a stuttgarti gyártó.

Izgalmas helyett inkább a konzervatív irányt követi a külső dizájn, a beltér viszont kicsit érdekesebb, elegánsabb. Az első szériához képest sokkal minőségibb utastérbe látványos légbeömlők, elegáns kormány és színes érintőképernyő is került. 2014-ben került sor a modellfrissítésre, de ez csak kisebb változásokat hozott kívül és belül. Egy Mercedes-hez illően a B-osztály felszereltsége igen gazdag is lehet. Panoráma üvegtető, full LED fényszórók, bőrkárpit és sok más biztonsági és kényelmi extra is rendelhető volt hozzá. Valódi AMG verziót nem készült belőle, AMG Line optikai csomag viszont igen.

Egy Mercedesnél a biztonság alapvető elvárás, így a B-osztály is kitűnő, 5 csillagos törésteszttel rendelkezik. A számos biztonsági és vezetéstámogató elektronikán felül akár 9 légzsák is védi az utasokat. Nem túlzottan idős típus, ám a korrózió az elhanyagolt példányoknál nem ismeretlen tulajdonság. Érdemes átnézni a küszöböket, sárvédő íveket, amelyet kritikusabb rozsda pontok. Ugyanakkor teljeskörű állapotfelmérést csak egy alapos átvizsgálás során kaphatunk a kiszemelt autóról. Ehhez pedig egy megbízható szakműhelyre van szükségünk, a legjobbak közül a Garvisor.com közösségi autószervizkereső és értékelő oldalon válogathatunk.

Bőven van motorválaszték a második generációs B-osztály esetében, akár benzines, akár dízel változatról van szó. Ezek mindegyike négyhengeres és turbós és ott van még a már említett elektromos változat is. Ez utóbbi kisméretű akkumulátora és a DC egyenáramú gyorstöltés hiánya miatt nem lett igazán népszerű. A típusjelzés bizonyos esetekben megtévesztő, a B180-as felirat az 1,6 literes benzines takarja. Ebből 102 és 122 lóerős változat készült, míg a valóban 2 literes B200-as 156 lóerőre képes. Utóbbiból még gyárilag földgázra átalakított változat is létezik. A B220 és B250 ugyanezt a 2 literes motort használja, csak 184 és 211 lóerős teljesítménnyel.

Dízelmotorokból sincs hiány a B-osztályban, a gyártás első két évében az 1,8 literes és 109 lóerős B180 CDI volt a belépő. Később a B160 CDI és B180 CDI motorházába a Reanult 1,5 literes dCi erőforrása került, 90 és 109 lóerővel. Ezt a motort több korábbi használtautó cikkünkben bemutattuk, így most részletesen nem foglalkozunk vele. A következő lépcső a B200 CDI, mely egy saját fejlesztésű 1,8 literes és 136 lóerős dízelt takar. Ezt 2014 végétől egy ugyanilyen teljesítményű, de 2,2 literes motor váltotta fel. Végül dízelfronton a csúcsot a B220 CDI jelenti, ez szintén 2,2 literes, először 170, majd 177 lóerős teljesítménnyel.

A helyzet még bonyolultabbá válik, ha a váltókat is végig vesszük. Alapesetben 6 fokozatú kézi váltó kapunk, kivéve a legerősebb benzines és dízel motorokat. Ezekhez szériában, a többihez extraként már a 7 fokozatú DCT, azaz duplakuplungos egység került beszerelésre. Mindezeken felül a B220 és B250, valamint a B200 CDI és B220 CDI kiviteleknél összkerékhajtást is kérhetett az első tulajdonos. Jól látszik, hogy igen összetett és szerteágazó konfigurációkban készült a második generáció B-osztály. Érdemes tehát alaposan átgondolni, pontosan melyik változat az, amely leginkább megfelel az igényeinknek.

Akár benzines, akár dízel B-osztályt vásárolunk, a turbófelöltőre feltétlen érdemes odafigyelni. Magas futásteljesítménynél már jelentős esély van a meghibásodására. A benzinmotorok hajlamosak lehetnek nagyobb mértékű olajfogyasztásra, illetve rángatásra. Ha utóbbit tapasztaljuk és a beindítás is nehézkes, akkor a gyújtógyertyáknál érdemes keresni a problémát. A sokat futott autók esetén a csörgő, zörgő hang jelzi a vezérműlánc megnyúlását és a csere szükségességét. Ezzel jobb nem várni, mert a túlzott nyúlás, esetleg szakadás költséges meghibásodást okoz. A dízeleknél a DPF szűrő és az EGR szelep eltömődése csupán idő kérdése, a városi és rövid utakon való használat gyorsítja a folyamatot. Szintén költséges probléma a befecskendezők meghibásodása, erre az egyenetlenül járó és erőtlen motor figyelmeztet.

További dízeles hibajelenség a kettőstömegű lendkerék kopása, amit csattogó hang és rángatások kísérnek. Ezt a szerkezetet a kézi és automata váltós kivitelekben is megtaláljuk. A kézifék kábele is figyelmet igényel, mert hajlamos megnyúlni vagy megsérülni. A hatástalan rögzítőfék a kézi váltó esetén balesetveszélyes is lehet. Kényes pont a B-osztály futóműve, a hazai utak általi igénybevétel megviseli az alkatrészeket. Jellemzően a lengőkarok kopogása jelentkezik, amit a bennük lévő szilentek elkopása okoz. Csere esetén minőségi és tartós megoldást jelentenek a német febi első lengőkarok. Ezek előre szerelve tartalmazzák a szilenteket és a gömbfejet, így könnyű beépítést és stabil, biztonságos úttartást garantálnak. A febi lengőkarok készletről, azonnal megvásárolhatók a Bárdi Autó összes hazai kirendeltségén vagy webáruházában.

A típus egyéb előforduló problémái közé tartozik a Command multimédia rendszer lefagyása, ezt újraindítás vagy szoftverfrissítés oldja meg. Lehetnek gondok a LED világítással is, elsősorban a hátsó lámpákra jellemző ez, a meghibásodott egységet cserélni kell. Az olyan szenzorok, mint a parkolóradar vagy az ABS jeladó, illetve a tolatókamera is produkálhat hibajelenségeket, ezekről a műszerfal is tájékoztat. Érdemes figyelni a klímarendszer szivárgásaira is, valamint autómosás vagy nagy eső után beázás nyomaira bukkanhatunk. Az összetett elektronika, a sok fogyasztó és a start-stop rendszer nem kíméli az akkumulátort sem. Ennek lemerülése vagy meghibásodása nem számít ritkaságnak. A német Bosch Power AGM akkumulátor megbirkózik az extra igénybevétellel és mindig magabiztos indítást garantál. A Bosch akkumulátorok széles választékát készletről megvásárolhatjuk a Bárdi Autó webshopjában és hazai kirendeltségein egyaránt.

A magyar használtautó piacon elég bőséges a választék a második generációs Mercedes B-osztályból. Akár 2,5 millió forintért is találunk eladó autókat, ezek viszont 300 ezernél is többet futott dízelek. Ha inkább 150 ezer kilométerig nézelődnénk, akkor 1-1,5 millió forinttal magasabb áron böngészhetünk, akár benzinesek között is. A kínálat felfelé egészen 8 millió forintig terjed, ilyen összegért 100 ezer alatti futású, gazdagon felszerelt, automata váltós benzines és dízel példányok várják új tulajdonosukat.