A Mercedes A-osztály számára nagy előrelépést jelentett a kompakt kategóriába való belépés, még ha a kezdet nem is volt zökkenőmentes. A jávorszarvasteszt botránya sokáig kísérte a típust, de most nem az első, hanem a harmadik generációra, a W176-os szériára koncentrálunk. Ez a modell már egészen más okból hozott új korszakot a típus életében. Példaként egy 2012-es, kézi váltós, dízelmotoros változatot veszünk alapul, és megnézzük, mire érdemes figyelni, ha valaki ilyen autó vásárlásán gondolkodik.
A legnagyobb változás az elődökhöz képest a formatervben történt. A Mercedes elhagyta a korábbi egyterűs, magas felépítést, és klasszikus kompakt jellegű karosszériát tervezett. Ez a generáció már kizárólag ötajtós kivitelben készült. Szorosan hozzá kapcsolódik a GLA is, amely ugyanarra a műszaki alapra épült, de emelt futóművel és SUV-jelleggel jelent meg. A W176 dizájnja jól illeszkedik a korabeli Mercedesek sorába. Letisztult, elegáns, és már egyáltalán nem emlékeztet az elődök különc megoldásaira. A beltér is tipikusan „mercis” hangulatot áraszt, bár a helykínálat inkább átlagosnak mondható. A csomagtér mérete sem kiemelkedő, hiszen alaphelyzetben 341 litert kapunk. A légellenállás viszont sokat javult: a korábbi 0,31-es értéket sikerült 0,26-ra mérsékelni, ami komoly technikai előrelépés.

A motorválaszték széles volt ennél a generációnál. Benzines és dízel erőforrások egyaránt szerepeltek a kínálatban. Közös jellemzőjük, hogy mindegyik négyhengeres és turbófeltöltős. Hibridváltozat ekkor még nem létezett. Egyes motorokhoz 4Matic összkerékhajtás is rendelhető volt. A váltók között hatfokozatú kézi és hétfokozatú duplakuplungos egység szerepelt, utóbbi gyakran extraként. A típus 2015-ben frissült. A ráncfelvarrás kisebb külső és belső módosításokat hozott, és a motorpaletta is átrendeződött. A biztonság terén a modell jól teljesített, hiszen ötcsillagos töréstesztet kapott. A rozsda jellemzően nem problémája ennek a generációnak, de a vásárlás előtti átvizsgálást így sem érdemes elhagyni. Ebben a Garvisor.com közösségi szervizkereső nagy segítséget nyújthat.

A benzines motorok közül az A180 és az A200 elnevezés mögött ugyanaz az 1,6 literes erőforrás található. Az A180 122 lóerős, míg az A200 156 lóerőt teljesít. A ráncfelvarrás után megjelent az A160 is, amely ugyanezen motor 102 lóerős verzióját kapta. A nagyobb teljesítményű A220 és A250 már kétliteres benzines motorra épül. Évjárattól függően 184, 211 vagy 218 lóerőt tudnak. Az A45 AMG szintén kétliteres, de teljesen más konstrukció. 360, majd 381 lóerős teljesítményével a maga idejében a világ legerősebb literteljesítményű, sorozatgyártású négyhengeres motorjának számított. Ez azonban ritka modell, így most nem térünk ki rá részletesen.

A dízelmotorok kínálata még összetettebb. Az A160 és A180 CDI modellekben a Renault által fejlesztett 1,5 dCi motor dolgozik. Ez 90 vagy 109 lóerős kivitelben érkezett. Létezett azonban egy saját fejlesztésű, 1,8 literes Mercedes-dízel is az A180-ban, szintén 109 lóerővel. Ennek erősebb, 136 lóerős változata az A200 CDI-ben található. A helyzet 2014-től még tovább bonyolódott, amikor az A200 d modellek már a 2,1 literes dízelmotort kapták meg. Ez 136 lóerős volt, de ugyanennek erősebb, 170 és 177 lóerős verzióját az A220 d néven vezették be. A dízelek esetében ezért különösen fontos a pontos motortípus beazonosítása.

A benzines motoroknál gyakori probléma az olajszivárgás. Ez többnyire a szelepfedélnél vagy az olajteknő tömítésénél jelentkezik. Ilyenkor érdemes minél előbb szakemberhez fordulni, mert a javítás jóval olcsóbb, mint a kevés olajjal működő motor károsodása. A turbós és közvetlen befecskendezéses rendszerek miatt a kokszosodás is elkerülhetetlen. Egy idő után tisztításra lesz szükség. Magas futásteljesítménynél a vezérműlánc megnyúlhat. Ezt zörgő hangok, ingadozó alapjárat és gyengülő teljesítmény jelzi. A termosztát és a vízpumpa meghibásodása sem ritka. Az ebből fakadó túlmelegedés akár végzetes motorkárokat okozhat.

A dízeleknél az 1,5 literes Renault-motor érzékenysége főként a befecskendezőknél mutatkozik meg. Rossz minőségű üzemanyagtól meghibásodhatnak, ami súlyos költségeket vonhat maga után. A turbó állapotára, az EGR-szelep és a részecskeszűrő tisztaságára, valamint a kettőstömegű lendkerék működésére is figyelni kell. Az olajcserét ajánlott 10 ezer kilométerenként elvégezni. A Mercedes saját dízelmotorjai, különösen az 1,8-as és a 2,1-es változatok tartósabbak, de ezeknél is előfordulhat befecskendezőhiba vagy a vízpumpa szivárgása. A vezérműlánc magas futás mellett itt is megnyúlhat. A 2014-es évjáratnál gyári visszahívás is volt a láncfeszítő problémái miatt. A modellciklus alatt több visszahívás történt, ezért a szerviztörténet ellenőrzése kiemelten fontos.

Általános hibák szempontjából a W176 nem számít különösebben problémás típusnak. Városi használat mellett azonban a fékek viszonylag gyorsan kopnak. A futóműben a lengőkarok, gömbcsuklók és szilentek is érzékenyebbek lehetnek. A német febi által gyártott lengőkarok tartós és minőségi megoldást jelentenek. Ezek előre szerelt szilentekkel és gömbfejekkel érkeznek, így egyetlen alkatrész cseréje elegendő a teljes javításhoz. A febi lengőkarok készletről, azonnal elérhetők a Bárdi Autó kirendeltségein és webáruházában. A korai modelleknél előfordult futóműből érkező kopogás és nyikorgás, amelyeket rendszerint garanciában javítottak. Az infotainment rendszer időnként szintén problémákat okozhat. Előfordulhat Bluetooth-hiba, navigációs zavar vagy rendszerlefagyás.

Az elektronikai hibák közé tartoznak a különböző visszajelző lámpák is. Ezek sokszor nem valódi meghibásodásra utalnak, mégis zavaróak lehetnek. Kellemetlenebb a lemerülő akkumulátor vagy egy hibás generátor, amely akár mozgásképtelenné is teheti az autót. Az ajtók elektromos átvezető kábeleinél kialakuló kontakthibák szintén okozhatnak váratlan problémákat. A fényezés mattulása vagy a lakk kopása könnyen észrevehető, ezért erre is figyeljünk. A lámpabúrák állapotát se hagyjuk ki az ellenőrzésből, mert a szigetelés gyengülése párásodáshoz vagy beázáshoz vezethet. A hátsó lámpák cseréjére a Van Wezel megbízható és pénztárcabarát választás. Ezek a Bárdi Autónál készletről elérhetők, akár személyesen, akár online. A bőr kárpitozású ülések esetében érdemes külön figyelni a kopásra és a repedésekre is.

A W176-os A-osztályból a használtpiacon széles kínálat áll rendelkezésre. A legolcsóbb példányok ára körülbelül 3–3,5 millió forintnál kezdődik, de ezért többnyire nagy futású dízeleket kapunk. Négy millió forint környékén már 200 ezer kilométer alatti benzines modellek is elérhetők. A fiatalabb, 100 ezer kilométer körüli autókért hatmillió forint felett kell fizetni. A kínálat csúcsa körülbelül nyolcmillió forintnál tetőzik. A ritka A45 AMG modellek ára jóval tízmillió forint felett jár, ha egyáltalán találni belőlük eladót.

