Erre figyelj, ha Mazda 3-ast (2013-2018) vásárolsz!

Több olyan típusról is írtunk használtautóként, melyekből már több generáció is szerepelt az oldalunkon. Ilyen például a Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane, BMW 3-as sorozata, most pedig a Mazda 3-as került újra nagyító alá. Korábbi cikkünkben az első generációt néztük meg részletesen, jelen írásunk pedig a harmadik szériáról szól. Elsőnek tekintsétek meg az alábbi videót, melyben egy 2014-ben gyártott, 2 literes 120 lóerős benzinmotorral, kézi váltóval és ötajtós karosszériával rendelkező példányt tekinthettek meg. Lássuk hát, mire kell figyelni, ha egy harmadik generációs Mazda 3-ast szeretnénk megvásárolni!

A Mazda 3-as ezen generációja már a Kodo formanyelv szerint készült, így látványosabb és vonzóbb lett elődjénél. Szemből hasonlít a vele egykorú Mazda 6-osra, amelyről már szintén írtunk a Cartárs hasábjain. A nagyautós frontrészen a krómkeretes hűtőmaszk és a vékony, szigorú tekintetű lámpák mutatósak. A lámpák hátul is szépek, a lemezek pedig egyszerű, sík felületeket fognak össze, sportos, letisztult összhatást keltve.

Az utastérben kevésbé izgalmas a látvány, de a háromküllős kormány azért hozza a sportos hangulatot. Az anyagok minősége és az összeszerelés japán autóhoz illően tisztességes, egyes változatokban piros cérnás varrást is kapunk. Az ergonómiát nem vették félvállról, a kezelőszervek elhelyezkedése és működése egyértelmű. Az önálló klímavezérlő feltétlen pozitívum, cserében a központi multimédia nem lesz annyira a kedvencünk. A kisméretű, átlagos minőségű képernyő és a rajta futó szoftver sem tartozik az élvonalba. A váltó melletti multifunkciós gombbal való kezelés azért javítja kicsit az összképet.

Mutatós és sportos a külső, ám ennek ára van, mégpedig a viszonylag szűk helykínálat. Elöl ez kevésbé érződik, jól elférnek a magasabb növésűek is. Hátra viszont inkább csak átlagos testalkatúaknak érdemes beszállni, de egy négyfős család hosszabb utakra is elindulhat vele. Az ötajtós kivitel csomagtere 367 literes, ennél a konkurensek többsége többet kínál. Kicsit jobb a helyzet a szedán változat esetében, ott 419 literes térbe pakolhatunk. A Mazda 3-as már alapkivitelben is jól felszerelt, így többek között könnyűfém felnit, első-hátsó kartámaszt, elektromos ablakokat is kapunk hozzá.

A japán gyártónál szinte szállóigévé vált a rozsdásodási hajlam, noha ezen az évek során sokat javítottak. Nem törvényszerű, hogy minden Mazda 3-ason rozsdát találunk, viszont a gyárilag is vékony, sérülékeny fényezés miatt érdemes odafigyelni. Vásárlás előtt feltétlen vigyük el egy teljeskörű átvizsgálásra a kiszemelt autót. Ehhez nagy segítséget nyújt a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal. Csupán néhány kattintással válogathatunk a kiváló minősítésű autószervizek között. A harmadik generációs Mazda 3 biztonságos autó, ötcsillagos töréstesztjéhez az alapáras hat légzsák, menetstabilizátor és vészfékező is hozzájárult.

Nézzük, milyen motorok kerültek a Mazda 3 motorterébe! Összesen ötféle erőforrásból választhatunk, ez valójában négy különböző motort jelent. A Skyactiv-G jelzésű benzinesek esetében az 1,5 literes, 100 lovas az alapváltozat. Ezen felül 2 literes variánst is választhatunk, 120 és 165 lóerős teljesítménnyel. Ezek mindegyik klasszikus szívómotor, tehát a turbóhoz és ahhoz kapcsolódó problémákkal nem fogunk találkozni. Igen megbízható, tartós erőforrások, ezt az állapotot pedig a rendszeres, 10-15 ezer kilométereként olajcserével tudjuk fenntartani.

Fontos az is, hogy a gyártó által előírtaknak megfelelő kenőanyagot használjunk. Mindezek mellett az olajszűrőből is válasszunk minőségi, megbízható darabot. A világ egyik vezető gyári beszállítójaként a német Mann-Filter olajszűrők kimagasló teljesítményt és működést garantálnak két olajcsere között. Ráadásul a Mann-Filter olajszűrőket azonnal, készletről megvásárolhatjuk a Bárdi Autó bármely hazai kirendeltségén és webshopjában egyaránt.

Van persze néhány dolog, amelyre érdemes odafigyelni a benzinmotorok esetében. Különösen magas futásteljesítmény esetén a vezérműlánc elkophat, ezt a zörgő hang jelzi. Ilyenkor nincs mit tenni, minél hamarabb cseréltessük ki a vezérlés elemeit. Ritkábban előfordul, hogy jelentősebb olajfogyasztás lép fel. Ezt vagy a változó vezérlés hibája vagy a dugattyúgyűrűk kopása okozza. Érdemes néhány pillantást vetni a hengerfej tömítés környékére is, itt hűtőfolyadék szivárgás léphet fel.

Kétféle dízelmotor is került a Mazda 3-asba, ezek Skyactiv-D név alatt futnak. Itt már turbós erőforrásokról van szó, a 1,5 literes 105 lóerőt, a 2,2 literes pedig 150 lóerőt kínál a sofőrnek. A kisebb dízel igen ritka, de a teljesítménye miatt is érdemes a nagyobbat választani. A sztenderd dízeles problémák itt sem ismeretlenek, így az EGR szelep és a DPF szűrő eltömődése sem. Fontos, hogy regenerálás közben ne állítsuk le a motort, mert ekkor üzemanyag jut az olajrendszerbe, ami felhígítja azt. Ellenőrizzük az olajszivattyút hajtó láncot, mert annak szakadása végzetes motorkárt okozhat. Ezeken felül az injektoroknál, a turbófeltöltőnél és a hozzá kapcsolódó csöveknél lehetnek gondok.

Kétféle váltót szereltek a gyárban a harmadik szériás Mazda 3-asokba, mindkettő hatfokozatú. A kézi egység kiemelkedően pontos és finom működést kínál, az automata pedig hagyományos, bolygóműves. Utóbbinál így nincs más teendőnk, mint elvégeztetni az időszakos olajcserét. Ha a motortól függetlenül vizsgáljuk az előforduló hibalehetőségeket, a lista meglehetősen rövid. Azért ne feledkezzünk el az összes elektromos rendszer és funkció kipróbálásáról, hiszen ebből már elég sok található ebben a típusban.

Ugyancsak fordítsunk kellő figyelmet a különböző tömítések átvizsgálására, ugyanis ezeknél beázás előfordulhat. A már említett teljes, szakszerű átvizsgálás segítségével fény derülhet egy korábbi balesetre vagy szakszerűtlenül javított sérülésre is. Általánosan a futómű és a fék az átlagosnak rövidebb idő alatt képes elkopni, utóbbinál főleg a hátsó fékbetétekre igaz ez. Az alkatrész cseréjekor minőségi és megbízható darabot szereltessünk be, mint amilyen a Brembo hátsó fékbetétje. A Brembo a fékrendszerek szakértőjeként ismert, így tökéletes választás a mindennapokra is. A Mazda 3-ashoz való Brembo fékbetétek polcról, azonnal megvásárolhatók a Bárdi Autó webáruházában és összes kirendeltségén.

A Mazda 3 harmadik generációja új korában is a drágábbak közé tartozott és használtan is jól tartják az árukat. Szerencsére a választék bőséges, hazai és külföldről behozott autók között egyaránt válogathatunk. 3 millió forint körül találhatunk a legolcsóbb eladós példányokra, ezek szinte kizárólag dízelmotoros és magas futásteljesítményű autók. A legtöbb eladó Mazda 3-ast 3,5 és 5 millió forint között találjuk, itt benzines és alacsony, akár 100 ezer kilométert futott darabok is szerepelnek. A legfiatalabb, benzines és magasan felszerelt csúcsváltozatok ára akár a 6 millió forintot is meghaladja.