Erre figyelj, ha Mazda 3-ast (2003-2008) vásárolsz!

Az alsó-középkategóriás, kompakt autóknál legtöbben a Volkswagen, Opel vagy a Ford típusait említik elsőként. Ugyanakkor a japánok jelenléte is igen régre visszanyúlik az időben ezen szegmensben. 1976-ban jelent meg a Mazda 323-as első generációja, melynek későbbi példányai már itthon is ismertté váltak. 2003-ban egy merész lépéssel nem csak generációt, hanem nevet is váltott a típus. Innentől kezdve Mazda 3-asként él tovább, ebben a cikkben pedig ennek az első generációjával foglalkozunk. Tekintsétek meg az alábbi videót, melyben egy 2008-ban gyártott, ötajtós, 1,6-os dízelmotorral és kézi váltóval szerelt példányt láthattok. Nézzük, mire kell odafigyelni, ha egy első generációs Mazda 3-ast vásárolnánk magunknak!

Talán nem mindenki tud róla, de az első szériás 3-as, a Ford C1 platformra készült. Így olyan modellekkel van rokonságban, mint a korabeli Ford Focus és a Volvo S40. Szerencsére a padlólemezen túl, az igényes, többlengőkaros hátsó felfüggesztést is megkapták a Fordtól. Mindez a dizájnban egyáltalán nem látszik, az már teljesen a japán mérnökök munkája. Szemből a nagyobb 6-os modell vonalai köszönnek vissza. Bár nem olyan látványos, mint a későbbi, újabb Mazdák esetén, azért ma sem rossz az összhatás. Csinos a C-oszlop kialakítása, a hátsó kerékív szépen kidomborodik, illetve az első-hátsó lámpák is mutatósak.

Noha elég rövid modellciklust élt meg, de 2007-ben egy ráncfelvarrás is történt. Némileg módosítottak az első lökhárítón, a hűtőrácson, hátul pedig új, részben LED-es lámpák jelentek meg. Új könnyűfém felnikkel és fényezésekkel, belül új kárpitokkal bővült a választék és megjelent a 3,5 mm-es jack csatlakozó. Változtattak a felfüggesztés hangolásán, javult a hangszigetelés is, de összességében drasztikusabb változás nem történt. A Mazda 3 utasterében elöl és hátul egyaránt kényelmesen elférünk, legalábbis az átlagosnál kicsit nagyobb testalkatig biztosan. Bár a karosszéria a kategória átlagánál hosszabb, az ötajtós mindössze 300, a szedán változat pedig 415 literes csomagtérrel rendelkezik.

Korához képest dicséretes, hogy alapfelszereltségként hat légzsákot és persze ABS-t is kapunk. A biztonságot a tervezés során sem hagyták figyelmen kívül, így 4 csillagot kapott a törésteszten. Van azonban egy téma, amit nehéz a régebbi Mazdáknál megkerülni. A korrózió messze nem ismeretlen ennél a márkánál és a 3-asnál sem. Elsősorban a kerékjárati íveknél és a sárvédőknél vehetünk észre rozsdára utaló nyomokat. Rosszabb esetben az autó alján súlyos, akár gazdaságilag értelmetlen mértékű korrózió is előfordulhat. Mindezt feltétlen érdemes vásárlás előtt felderíteni egy alapos átvizsgálás keretein beül. Megbízható és közeli szakműhelyt könnyedén találhatunk a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal segítségével.

Leendő Mazda 3 vásárlóként négyféle benzines és háromféle dízel motor közül választhatunk. Előbbiek igazán jó választásnak bizonyulhatnak, ugyanis rendkívül megbízható erőforrások. Alapmotorként az 1,4 literes, 84 lóerős egység sok dinamikát nem ad, városi használatra azonban megfelelő. A legkedveltebb és leginkább ajánlható az 1,6 literes, 105 lóerős benzines. Ezzel azért autópályán is tarthatjuk a tempót, és lendületesebb autózást biztosít. Elég ritka a 2 literes benzines, amelynek a fogyasztása magasabb, viszont 150 lóerővel mozgatja a nem túl nehéz autót. Ha ezt választjuk, akkor érdemes a ráncfelvarrott kivitelt keresni, azokat már hatfokozatú váltóval szerelték. A három benzines közös tulajdonsága a szívóoldali változó szelepvezérlés és a láncos hajtás. Egyikben sincs turbó, kettőstömegű lendkerék és sok más hibaforrás, ezekkel tehát nem kell számolnunk.

Épp ennek is köszönhető, hogy nagyon tartós és megbízható motorok. Ugyanakkor ehhez elengedhetetlen a rendszeres és jó minőségű kenőanyaggal elvégzett olaj- és szűrőcsere. Nagyobbrészt városban használva 8-10 ezer kilométerenként ajánlott ezt megtenni. A sokat futott autóknál a szívósortömítés elfáradása okoz némi kellemetlenséget. Az alkatrész nem, de a cseréje elég költséges, ugyanis az egy elég időigényes művelet. Figyeljünk oda a gyújtógyertyákra, itt 100 ezer kilométerenként esedékes a csere. Ám ilyenkor csak úgynevezett tűelektródás kivitelű kerüljön a motorba, más típussal a gyújtótrafók idő előtt tönkremennek. Ejtsünk pár szót az MPS jelölésű csúcsváltozatról is, ebben a Mazda 6 MPS motorja dolgozik. A 2,3 literes, turbós és 260 lóerős erőforrással kemény hot hatch lesz a 3-asból. Ez a motor is jól bírja a strapát, de a láncos vezérlés hajlamos megnyúlni. Ezen felül az első gumik cseréjére is sűrűbben lehet szükség.

A dízeleknél a három motor valójában kettő, hiszen az 1,6-os kétféle, 90 és 109 lóerős teljesítménnyel létezik. Nem véletlenül ismerősek az adatok, ez ugyanis a PSA HDI motorja, melyet Fordokban és Volvókban is használtak. A benzinesekkel ellentétben itt azért kell egy kis elővigyázatosság a vásárláskor. Bár a kulturált járású és híresen alacsony fogyasztású motor csábító lehet, a magasabb szervizköltséggel is számolnunk kell. Az 1,6-os dízelek egy részében kettőstömegű lendkerék és részecskeszűrő is van. Utóbbinál nagyjából 60 ezrenként szükséges utántölteni a tisztító adalékot. Ráadásul 120 ezer kilométer után ajánlott cserélni, de legalább kitisztíttatni a szűrőt magát. További teendőket igényelhet az EGR szelep eltömődése is.

Ennél veszélyesebb a turbó olajcsövében lévő apró szűrő, ez ugyanis tönkreteheti a komplett feltöltőt. Ha ez megtörténik, a cserénél a szűrő állapotát ellenőrizni kell, ellenkező esetben az új turbó is csak néhány hétig bírja majd. Egy ismert hiba az eltömődő olajszivattyú szívókosár, ez tisztítással vagy cserével javítható. Előfordulhatnak olajfolyások a tömítések és szimeringek mentén, és az izzítógyertya is meghibásodhat. Ezek cseréjénél beletörhetnek a foglalatba, amit csak a hengerfej leszedésével lehet orvosolni. A dízelek esetén is fontos a rendszeresen elvégzett olajcsere. Ehhez a gyári előírásoknak megfelelő, nagy teljesítményű TotalEnergies Quartz 9000 NFC kenőanyag ideális választás. Mindig optimális kenést biztosít a motor számára, ráadásul a Total motorolajok azonnal, készletről megvásárolhatók a Bárdi Autó hazai kirendeltségein és webáruházában.

A harmadik dízelmotor a 2 literes, amely Mazda fejlesztés és jóval ritkább az 1,6-oshoz képest. Menettulajdonságai elég kedvezők, hiszen erős, 143 lóerős és a fogyasztása sem magas. Ráadásul megbízhatóbb, pedig részecskeszűrő és kettőstömegű lendkerék ebben is van. Ám a szűrőhöz nincs adalékrendszer, viszont előbb-utóbb ez is eltömődik és marad a csere. Nem csak motorokból, hanem váltókból is többfélével találkozhatunk a Mazda 3-asban. A legtöbb esetben motortól és évjárattól függően 5 vagy 6 fokozatú kézi váltó került az autókba. Ez alól csak az 1,6-os benzines lehet kivétel, amelyhez 4 fokozatú hagyományos automata is létezik.

Nem túl hosszú a lista az egyéb, nem motorikus jellegű meghibásodásokból sem. A már említett korrózió ellen egy alapos alváz- és üregvédelemmel jó eséllyel védekezhetünk. Figyeljünk a 2 literes benzinesek elektrohidraulikus szervójára, továbbá a csomagtér kábelátvezetője és az elektromos első ablakok rakoncátlankodhatnak. A futómű a Mazda 3-asban sem örök élettartamú, általában 200 ezer kilométer után jön el az idő a cserékre. Tipikusan az első lengőkar hátsó szilentblokkja szokott elfáradni, amit komplett lengőkarral együtt érdemes cserélni. A kormányösszekötő szélső gömbfejek sem bírják általában tovább, ez igaz a stabilizátor pálcákra is. Ez utóbbi esetben a prémium minőségű Monroe stabilizátorok egy hosszútávon is megbízható és tartós megoldást jelentenek szeretett Mazdánk számára. A Monroe stabilizátorok azonnal, készletről elérhetők a Bárdi Autó magyarországi kirendeltségein és webshopjában egyaránt.

Zárásképpen ejtsünk néhány szót arról, hogy milyen áron vásárolhatunk magunknak egy használt, első generációs Mazda 3-ast. Elsőre csábítónak tűnhet, hogy már jóval 500 ezer forint alatt indul a kínálat. Ezek viszont nagyon sokat futott, általában műszaki vagy esztétikai szempontból elhanyagolt állapotú példányok. A 6-800 ezer forintos ársávban még mindig könnyen belefuthatunk rozsdás autókba. Cserében itt akár 200 ezer kilométer alatti járművek is felbukkannak. Ha ennél is kevesebbet futott, kívül-belül szép állapotú Mazda 3-asra vágyunk, akkor legalább 1 millió forinttal induljunk vásárolni. A kínálat teteje a cikk írásakor 1,5-1,8 millió forint körül található, a ritkán felbukkanó MPS kivitelek ennek közel duplájába kerülnek.