Erre figyelj, ha Lexus CT200h-t (2011-2022) vásárolsz!

Több mint 30 éve, hogy a Toyota létrehozta saját prémium luxusmárkáját, a Lexus-t. Ebben a szegmensben egy új konkurens elindítása nem könnyű feladat. Mára egyedül csak a Lexus maradt fenn az európai piacon japán prémiumként, ugyanakkor az USA-ban kifejezetten népszerűvé vált a márka. Bár egy felsőkategóriás luxuslimuzinnal debütáltak, a kínálatban később megjelent egy kompakt típus is, ami a Lexus CT néven került az utakra. Akkor még különlegességként, kizárólag hibrid hajtással árulták a modellt és ez mindvégig így is maradt. Az alábbi videóban részletesen is megismerhettek egy magas felszereltségű és jó állapotú, 2012-es évjáratú modellt.

Toyota technika, prémium csomagolásban

Valószínűleg senkinek nem meglepetés, hogy a Lexus CT is Toyota műszaki alapokra épül. Konkrétabban a padlólemez a korábban általunk is bemutatott Prius-szal is azonos. A legközelebb azonban az ötajtós Toyota Auris áll hozzá. Ezt a Lexus méretei is jól tükrözik, hosszban, szélességben és tengelytávolságban gyakorlatilag majdnem egyezik vele. A márkára jellemző formavilághoz képest egész visszafogott a CT külseje, persze érdekes részleteket így is találhatunk rajta. Szépek az első és hátsó lámpák, a C-oszlopra ráforduló hátsó üveg látványa is ritka más autóknál. A Lexusnál a hűtőmaszk megkerülhetetlen ismertetőjegy, azonban az első években ez is elég visszafogott volt. 2014-től részben, majd 2018-tól teljes egészében megjelent az egybefüggő, orsó alakú rácsozás.

Forrás: Bárdi Autó

A két ráncfelvarrás során más dolgokat is változtattak, finomítottak a CT200h-n, így a lámpákon túl a lökhárítókhoz is hozzányúltak. Ezzel együtt is konzervatív maradt az összhatás, bizonyos szögekből jól felismerhető az Auris-szal való rokonsága is.  A belső térben is visszafogottak maradtak a formatervezők, bár lényegesen ízlésesebb, elegánsabb a látvány, mint a kortárs Toyotákban. Még ma sem tűnik idejemúltnak a műszerfal, finom és igényes a kidolgozása. Érdekes az emelkedő középkonzol, amit felszereltségtől függően alaposan elláttak gombokkal. Jól kézre áll a menetirány-kapcsoló és a multimédia kezelésére való joystick is. Utóbbi színes kijelzője fentre került, a klímát tőle függetlenül lehet szabályozni.

Forrás: Bárdi Autó

Minőségi, elegáns beltér

Nemcsak látványra, hanem tapintásra is érezhetően komolyabb minőségű anyagokat találunk az utastérben. Igaz, néhány helyen az Auris kapcsolóira és olcsó műanyag elemekre is bukkanhatunk. Az alcantara-ból avagy bőrkárpitból jutott szép mennyiségben az ajtókra is, erősítve a prémiumérzetet. Igazi japán hangulatot teremtenek a precízen, finoman működő kezelőszervek. Az összeszerelésre sem lehet panaszunk. Számos extrát találhatunk a CT200h-ban, így például LED-es fényszórót és ködlámpát, kétzónás digitális klímát, tolatókamerát radarral, kulcsnélküli rendszert, Mark Levinson prémium hifit vagy épp memóriás, elektromos első üléseket is.

Forrás: Bárdi Autó

Csendes és biztonságos suhanás

Igazi Lexus-hoz illően, menet közben igen csendes az utastér, városban a motort se sűrűn halljuk, hiszen nem is sokszor kapcsol be. Érdekes, hogy a futóművet kissé feszesre hangolták, ami a hazai utakon kevésbé előnyös. Kényelmesek az ülések is, viszont magasabbak csak elöl fognak kényelmesen elférni. Noha kompakt autónak számít a Lexus CT, azért hátul átlagos magasság felett ne nagyon foglaljunk helyet. Könyöklő jut hátulra is, de légbefúvó, USB vagy 12 voltos csatlakozó már nem, itt azért megérezni, hogy nem friss modellről van szó. 375 literes űrtartalmával a csomagtér sem kiemelkedően tágas, viszont a padló felemelése után jól használható rekeszekre bukkanhatunk. A támlák ledöntésével síkfelületet kapunk, a hibrid akku a hátsó ülés alá került.

Forrás: Bárdi Autó

Érdekesség, hogy 2022 végén, utód nélkül leállt a típus gyártása, viszont a legidősebb példányok is csak 12 évesek lesznek. Alapesetben korróziótól nem különösebben kell tartani a Lexus CT-nél, de legyünk nagyon elővigyázatosak. Ha külföldi származású autót szemeltünk ki, ahol télen bátran sózzák az utakat, akkor egészen meghökkentő mértékű rozsdásodás bújhat meg a lemezek alatt. Ezért, és persze a műszaki állapot felmérése céljából is fontos, hogy vétel előtt végeztessünk egy alapos átvizsgálást. Nagy segítséget jelent ehhez a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal, ahol csupán pár kattintással megtalálhatjuk a számunkra ideális szakműhelyt. Fontos, hogy a teljes diagnosztikai ellenőrzést se hagyjuk ki, különösen a hibrid rendszerre vonatkozólag. A Lexus CT minden kivitelében 8 db légzsák és menetstabilizátor is található, ötcsillagos töréstesztje pedig azt jelzi, hogy biztonságos autóról beszélhetünk.

Forrás: Bárdi Autó

Alacsony fogyasztás, kiemelkedő megbízhatóság

Nem csupán padlólemezét örökölte a Toyotától az autó, hanem a komplett hajtásláncot is. A Priusból és az Aurisból is jól ismert rendszer kizárólagos opció volt a CT-hez, semmilyen más motorral nem gyártották. Mindez azonban nem hátrány, ugyanis a világ egyik legjobb és legmegbízhatóbb, sok év alatt finomított rendszere dolgozik a motorháztető alatt. Az 1,8 literes, Atkinson-Miller elven működő benzinmotorja kimagasló termikus hatásfokkal rendelkezik. A modell 99 lóerejéhez két villanymotor társul, melyből az egyik az 1,3 kWh-s nikkel-metál hibrid akkumulátor töltését végzi, a másik pedig a hajtásban segít be. Az utóbbi 82 lóerős, a teljes rendszerteljesítmény 136 lóerő, tehát sportos dinamikáról szó sincs. Cserében szenzációsan jó fogyasztás a jutalmunk, a városban és az országúton nem gond az 5 liter körüli érték, autópályán viszont inkább 7 literes fogyasztással számolhatunk.

Forrás: Bárdi Autó

A fogyasztáson túl is sok előnyhöz jutunk a hibrid hajtással, ugyanis nincs turbó, részecskeszűrő, kettőstömegű lendkerék, sőt kuplung és átvitt értelemben váltó sem. Ezek hibáival, esetleges cseréjével így nem kell számolnunk. A többi részegység is kiforrott és kifejezetten tartós, megbízható. Azonban néhány dologra érdemes figyelni, melyek közül az egyik az előírt motorolaj-specifikáció és csereintervallum szigorú betartása. Nem megfelelő olaj használata esetén olajfogyasztás léphet fel, ami később csak igen költségesen orvosolható. Ha minőségi kenőanyagot keresnénk, akkor a Castrol EDGE 0W-20 C5-ös motorolaj egy kitűnő választás ehhez az autóhoz. Maximálisan megfelel a gyártói előírásoknak, szabadalmaztatott Fluid Titanium technológiája pedig tökéletes védelmet biztosít a CT200h hibrid motorja számára is. Ráadásul ez a motorolaj készletről, azonnal megvásárolható a Bárdi Autó webáruházában és hazai kirendeltségein egyaránt.

Forrás: Bárdi Autó

Szervizelésre itt is szükség van

A Cartárs blog oldalain korábban foglalkoztunk a Toyota Auris, illetve a Prius+ gépjárművekkel is. A motorra vonatkozólag ezúttal is azt mondhatjuk, hogy egy igen megbízható, tartós konstrukcióról van szó. Azért akad néhány pont, amire nem árt odafigyelni, a feljebb említett motorolajtémán felül is. Az egyik ilyen az elektromos vízpumpa, melynek állapotát erősen ajánlott szervizeléskor ellenőrizni. Ha már gyengélkedik, a nem megfelelő vízszállítás hengerfej problémákhoz vezethet. Igaz, hogy a vízpumpa az átlagnál drágább alkatrész, de jóval olcsóbb, mint egy motorfelújítás. Rendszeres tisztítást igényelhet az EGR szelep is, ezzel megelőzhetjük az idő előtti cserét.

Forrás: Bárdi Autó

A Toyota hibridekben az úgynevezett inverter-folyadéknak is fontos szerepe van. Első alkalommal 150 ezer kilométer után, majd onnantól 90 ezrenként cseréljük le, ugyanis az inverter javítása komoly költség lehet. A villany- és benzinmotor erejét a saját fejlesztésű e-CVT fokozatmentes bolygómű továbbítja a kerekek felé. Természetesen az ebben található olaj sem örökéletű, 80-90 ezer kilométerenként ejtsük meg a cserét. Ha ennek elmulasztása miatt meghibásodik a bolygómű, a javítás vagy csere nagyon súlyos összegeket fog kivenni a pénztárcánkból.

Forrás: Bárdi Autó

A hibrid hajtás sok előnnyel jár

Sokan a hibrid autók akkumulátorai miatt aggódnak, ám valójában ezekkel 250-300 ezer kilométeres futásig szinte biztosan nem kell foglalkoznunk. Amennyiben mégis javításra van szükség, általában nem kell a komplett akkupakkot kicserélni. Megfelelő szakműhelyben modulonként is tudják diagnosztizálni és javítani ezeket, persze ez is nagyobb kiadást jelent majd a tulajdonosnak. Sokat tehetünk a hibamentes működésért, ha a hátsó ülésnél található szellőzőnyílásban lévő szűrőbetétet rendszeresen tisztítjuk. Érdemes még tudni, hogy márkaszervizben történő éves ellenőrzés esetén a Lexus 10 évig gyári garanciát vállal az akkumulátorra.

Forrás: Bárdi Autó

Hibrid autót használva nem csak az alacsony fogyasztás jelent előnyt, hanem az elektromos motorfék miatt a fékalkatrészek jóval kisebb igénybevétele is. Emiatt sokkal később szükséges a fékbetétek és féktárcsák cseréje, aminek negatív hatása is lehet. A túlzottan korrodáló tárcsák és a megszoruló betétek egyaránt okozhatnak problémát. Ezektől függetlenül se feledkezzünk el a fékfolyadék rendszeres cseréjéről sem. A CT200h belseje jól viseli az éveket és a használatot, a műanyagok és kárpitok egyaránt tartósak. Vásárlás előtt azért alaposan próbáljunk végig minden funkciót, gombot, kapcsolót, elkerülve a későbbi bosszúságokat.

Forrás: Bárdi Autó

Lefagyás, újraindulás előfordulhat a gyári navigációs egységnél, de különösebb elektronikai gondoktól nem kell tartani. A Lexus CT200h alapkivitelben is klímával felszerelt, és ennek hatásossága sokban függ a megfelelő állapotú pollenszűrőtől. A Würtemberg antiallergén polleszűrő prémium minőségével és méretpontos kialakításával segít megelőzni a párásodást télen és nedves időjárás esetén is. Egész évben biztosítja a klímaberendezés hatékony működését és az utastér tökéletesen szűrt, tiszta levegőjét is. A Würtemberg pollenszűrőket készletről, azonnal beszerezhetjük a kizárólagos hazai forgalmazó Bárdi Autó webshopjában és kirendeltségein egyaránt. Figyeljünk oda a napfénytetőre, ha ilyen is van a kiszemelt autóban. Hibás illeszkedés és tömítési hiba, valamint sérülés esetén később beázást tapasztalhatunk.

Forrás: Bárdi Autó

Érdekesség és elég egyedi színfolt a Lexus CT200h a használtautó piacon. Kompakt méretű, prémium kivitelű és (kizárólag hibrid hajtással) szinte konkurensek nélküli modell. Bevált és megbízható Toyota technikája, kis fogyasztása, kényelmes és igényes kidolgozása kiváló tulajdonságok, különösen városban. Szűkös hátsó üléseivel és csomagterével családi használatra nem ideális, tartóssága azonban sokak számára vonzó lehet. Új korában sem az olcsó autók között kell keresnünk a Lexusokat, az értéktartásuk pedig kifejezetten jó. Cikkünk írásakor kicsivel 4 millió forint alatt már hozzájuthatunk használt CT200h-hoz. A választék jelentős részéhez viszont 4 milliónál magasabb összegre lesz szükségünk, a kínálat pedig akár 7-8 millió forintnál is végződhet.