A használt középkategóriás típusok egyik titkos tippje a Hyundai i40. Ennek elsősorban az az oka, hogy hazánkban elsősorban a német és japán konkurenseket keresik a vásárlók, így sok esetben a i40-esek észrevétlenek maradnak a használtautó kereskedésekben. A 2011-től egészen 2019-ig gyártott Hyundai i40 kombi és szedán kivitelben is elérhető volt, ráadásul a jó áron felül is sokféle erénnyel rendelkezik: tágas, biztonságos és kényelmes. Ráadásul, ha az ember a 2015-ös frissítés utáni példányokból vásárol, rendkívül megbízható is. Mindjárt eláruljuk, hogy miért érdemes a frissítés utániakból vásárolni, de erről kicsit később.
Nincs rozsdaveszély
Kezdjük is az elején, a karosszériával: néhány, nagyon lelakott autótól eltekintve nem jellemző, hogy rozsdával találkoznánk egy i40-esen. Ez egyrészt azért van, mert még a legidősebb autó is 10 éves másrészt pedig a gyár mindent megtett, hogy jó legyen a típus rozsdavédelme – ezért is adtak rá 12 éves, átrozsdásodás elleni garanciát. Ettől függetlenül azért érdemes alaposan átvizsgálni a paneleket, egy rozsdafolt ugyanis akár korábbi, helytelenül a javított sérülésre is utalhat. A legjobb, ha az autót fel is tudod emeltetni valahol – ha a közelben keresel egy megbízható szervizt, akkor használd a GarVisor-t, ahol pillanatok alatt megtalálod az átvizsgálandó Hyundai-hoz értő szakembereket.
Ellenőrizd a lámpatesteket és a parkolássegítőket
Az autó átvizsgálása során feltétlenül ellenőrizd a nappali menetfény működését az első fényszórókban. Amennyiben nem megfelelően világít, úgy cserélni kell – ez pedig nem olcsó, hivatalosan csak a teljes lámpa cseréjével lehet javítani a hibát. De ne gondold, hogy csak az első lámpákkal lehet gond, a hátsó lámpáknál beázás jelentkezhet: ezt a nem megfelelő hátsó szigetelés okozza. Cseréje szerencsére nem nagy és nem is drága feladat.
Az már bosszantóbb, hogy a beázás akár a hátsó tolatókamerát is érintheti – egy ekkora autónál ugyanis nagy segítség tolatáskor a kamera megléte, márpedig, ha beázik, onnantól egészen addig nem használható, míg ki nem szárad. Érdekesség, hogy bizonyos autóknál a csomagtér belső megvilágítása is tönkremegy: mindez a zárban lévő kapcsoló elkoszolódása, kikopása miatt történik – általában az elején egyszerű takarítás megoldja, de idővel szükség lehet a nyitómechanika cseréjére.
Emellett úgy látszik, a Hyundai-nak a hátsó tolatóradarok tervezésekor sem sikerült megfelelő beszállítót választani, mivel több tulajdonos ezekre is panaszkodott. Egyszerűen annyi történik, hogy tönkremegy egy adott szenzor. A cseréje nem drága, de bosszantó, hogy addig nem megy megfelelően a tolatórendszer.
Van hely belül
Beülve egyértelmű, hogy ez az i40 még a Hyundai előző formatervezési korszakában készült. A jellegzetesen dél-koreai beltér ugyanakkor ergonomikus, tárolók és hely is van bőven, tényleg kényelmesen utazhat egy ilyen autóban az egész család. Ráadásul, ha kombit vásárolnak, még a csomagoknak is lesz hely bőven. Sajnos azonban a frissítés előtti autóknál az elvártnál jobban kophat a beltér, különösen azokon a helyeken, ahova sokat nyúl az ember: a kormány, az ajtóbehúzó fogantyú és más műanyag is eléggé karcolódik.
Szerencsére ezen a frissítés után javítottak, innentől strapabíróbb anyagokat használtak. A frissítés után javítottak a műszerfal rögzítésén is: a korai daraboknál ugyanis nagyobb futásteljesítmény után az autóhoz méltatlanul zöröghet a beltér. Fontos kiemelni, hogy nem mindegyik autónál jelentkezik, általában a rossz utakon használtak zörögnek, a hang a szélvédő és a műszerfal közötti részről érkezik. A javítása nem kerül sokba, egy egyszerű gumicsík beszerelése megoldja, de a hiba nem illik az autó egyébként jó minőségérzetéhez.
Fontos, hogy jó legyen a szervo
Jöjjön viszont egy olyan zörgés, ami műszakilag is problémás: idővel kikopik egy, a kormányszervónál található műanyagból készült gumipogácsa. A csillagformájú alkatrész hibájakor megnő a kormány holtjátéka és a kormány forgatásakor kopogó hangot hallhatunk. Maga az alkatrész alig párszáz forint, azonban a javításához a kormánymű szétszedésére van szükség.
Hasonlóan filléres alkatrész okozhat véletlenszerű hibajelzéseket. Elromolhat a féklámpa kapcsoló, meghibásodásakor amellett, hogy nem világítanak a féklámpák, nem aktiválható tempomat sem. Illetve előfordulhat, hogy további funkciókat is letilt a rendszer, így például nem működik az automatikus rögzítésre szolgáló Auto Hold funkció.
Tartós futómű és fékrendszer
Jó hír, hogy az i40-esek futóműve nem tartogat sok meglepetést: a kombi és a szedán kivitel is jól bírja a strapát, általában 150 ezer kilométer alatt ritkán adódik gond a futómű elemeivel. Amennyiben mégis, úgy szerencsére olcsón javítható.
A fékrendszerről is ez mondható el: a négytárcsás rendszer jól lassítja az autót, igaz a súly azért nem viccel: városi használat mellett 100 ezer kilométeren belül már nemcsak a betétek, de a tárcsák cseréjére is szükség lehet. Ilyenkor érdemes új, minőségi alkatrészt választani: a Bárdi Autó kínálatában ehhez az i40-eshez is elérhetők a német ATE fékbetétei és féktárcsái is. Mivel az ATE a világ egyik vezető fékrendszer-fejlesztő vállalata, ezért az általuk készített alkatrészek gyári minőséget képviselnek – így ideálisak egy családi autó lassításához is.
Nem mindegy milyen váltóval veszed
Jöjjenek a váltók: a Hyundai háromféle váltóval kínálta az i40-eset: elérhető volt 6 fokozatú kézi, 6 fokozatú automata és 7 fokozatú duplakuplungos nyomatékváltó is a típushoz – ebben ez utóbbi található.
A szárazkuplungos 7 fokozatos váltó különösen figyelmet érdekel: amikor ugyanis jó, akkor gyorsan és észrevétlenül vált, azonban idővel a kuplungok elkopnak, cseréjük pedig igen költséges. Általában az induláskor történő remegés, vagy a lassú fokozatváltás az, amely jelzi, hogy gond van a váltóval. A hagyományos, bolygóműves automataváltónál a felépítése miatt nincs ilyen probléma, ugyanakkor sokat növelhetünk a váltó élettartamán, ha odafigyelünk a benne lévő olaj cseréjére. A gyár 90 ezer kilométert ír elő, szerintünk már 60 ezer kilométer után érdemes lehet lecserélni a kenőanyagot.
Végezetül a kézi váltós típusoknál a rettegett kettőstömegű lendkerék az, amely figyelmet érdemelhet: ezt az alkatrészt a közvetlen befecskendezéses 2 literes benzines és az 1.7-es dízelmotoroknál találjuk meg. Ha alapjárati remegést tapasztalunk vagy a motor leállításakor csörömplő zaj jön a motortér felől akkor nagy esély van rá, hogy meghibásodott az alkatrészt. Mivel eléggé rövidek a kéziváltó fokozatai, így aki gyakran tervezi használni városban az autóját, inkább automatát válasszon, sokkal kényelmesebb lesz.
Általánosan jó motorok, egy kivétellel
Térjünk rá a motorokra: a dél-koreai vállalat háromféle motorral árulta az i40-et: 1.6-os és kétliteres benzines, illetve 1.7-es dízel. A legnagyobb kockázatot egyértelműen a legkorábban gyártott, 2011-12-es 1.7-es dízelek jelentik. Ennek oka, hogy ezeknél blokkrepedés fordulhat elő. A gyár sok autóban ezért garanciában motort cserélt, azokkal már nincs probléma. Általában az első tünet, hogy a kiegyenlítőtartályban rohamosan csökken a hűtőfolyadék szintje. Fontos azért megjegyezni, hogy ezt az átrozsdált hűtő vagy sérült hűtővízcső is okozhatja, tehát nem kell egyből kétségbe esni.
Abban az esetben, ha a hűtőrendszer rendben van és mégis csökken a vízszint, úgy a motorral lesz gond. Ha ilyen autót nézel, mindenképpen vidd el szakszervizbe, hogy alaposan átnézzék – így megelőzhető, hogy belefuss egy motorhibás darabba.
Nem jelent túlságosan nagy kockázatot az 1.6-os benzinmotor: a láncos motornál legfeljebb a nagyobb futásteljesítménynél bekövetkező kokszolódást kell tisztítani, a vezérműlánc pedig akár 300 ezer kilométert is kibír. Szintén megbízható az erősebb, kétliteres benzines, itt a kokszolódáson felül a frissítés utáni daraboknál a kettőstömegű meghibásodása jelenthet még plusz költséget.