Erre figyelj, ha Honda Jazz GD-t vásárolsz

Gyakran olvashatjuk az interneten, hogy az ideális városi autó a Honda Jazz. Bár néhol kissé elfogult véleményekkel találkozhatunk, egy azért így is biztos: a 2001-2008 között árult, GD kódjelű Honda Jazz egy nagyon jó autó. De mivel egy autó sem hibátlan, ennek a típusnak is vannak gyengeségei. Most bemutatjuk, mire kell figyelned a vásárlás során.

Kis típusáttekintés:

2001 júniusában, elsőként Japánban jelent meg a GD kódjelű Jazz, amely 2002-ben Európába is eljutott, sőt, még az Egyesült Államokban is árulták Fit néven. Praktikusságának és tetszetős formájának köszönhetően hamar nagy siker lett. Olyannyira, hogy szülőhazájában, Japánban rövidesen már a Toyota Corolla eladásait is túlszárnyalta és megkapta a Japán Év Autója díjat is. Ha Európában ennyire nem is lett sikeres, az biztos, hogy kontinens-szerte rengetegen szavaztak bizalmat a modellnek. Semmi meglepő sincs tehát abban, hogy a mai napig tonnaszám hozzák be a Jazz-eket a kereskedők.

0723.jpeg

A kínálat többségét az 1,4 literes, 83 lóerős motorok adják, de azért szép számmal válogathatunk a gyengébb, 2004-ben bevezetett 1.2-esekből is. A 77 lóerős motor teljesítménye nem sokkal marad el nagyobb testvérétől, de ne feledjük, ez volt a belépőmotor, vagyis sok 1.2-es bizony alacsonyabb felszereltségű, mint 1.4-es társai. Azért igazán fapad Jazz-t így sem nagyon lehet venni: mindben van ABS és 2 légzsák és csak elvétve látunk olyan autót, amiben nincs légkondi. Az autó 2005-ben esett át egy enyhe modellfrissítésen, az alapforma gyakorlatilag nem változott, csak kicsit a lökhárítók és a lámpák formáját csinosították a japán tervezők.

117.jpg

Nem is nagyon kellett hozzányúlni a Jazz-hez, hiszen a sokféleképpen variálható beltér, a kategóriatársakhoz képest rendkívül tágas csomagtér, a pontos kéziváltó és a megbízható motorok így is könnyedén eladták az autót az arra fogékony vevőjelölteknek.

Mire érdemes figyelni a vásárlás során?

Karosszéria
Rozsda

Nem mondhatnánk, hogy a Honda Jazz-ek rozsdaboglyának számítanak, de azért így is találkozhatunk rozsdával. A kerékjárati ívek és a küszöbök mellett az ajtók alján fordul elő a leggyakrabban korrózió.

rustspot-crop.jpg

Mivel sok Jazz érkezik Németországból és Ausztriából, érdemes a rozsda után kutatva felemeltetni az autót, hogy megbizonyosodjunk arról, a padlólemezen minden rendben van. Sajnos a Jazz-ek fényezése érzékenyebb például a német konkurenseknél, ezért a 10 év feletti autóknál találkozhatunk lepattogzott festékkel, ami nem szép.

Beázás:

Kisebb sokkot okozhat, amikor egy nagy esőzés után a tulajdonos arra lesz figyelmes, hogy áll a víz a csomagtérben. Ez egy igencsak ismert hibája a Jazz GD-nek, a javítása pedig szerencsére nagyon egyszerű. A beázást az okozza, hogy a tető- és az oldalsó lemez találkozásánál lévő tömítőanyag idővel elfárad, megreped, az itt keletkező repedésen pedig lefolyik a víz, egészen a csomagtartóig.

A javításhoz újra fel kell vinni tömítőanyagot a karosszéria-illesztésekhez, így a hiba megszűnik. Mivel elég sok Jazz érintett, de előfordul, hogy a tulajdonos hónapokig nem veszi észre, hogy gond van, feltétlenül nézd meg a csomagtér kárpitot és magát a doblemezt is.

Motorok:

Nagy pozitívum, hogy akár az 1.2-es vagy az 1.4-es Jazz-ről van szó, mindkét motor megbízható. A Jazz-ek láncos vezérlése igen tartós, így ha jó minőségű olajat kapott az autó, nem kell velük foglalkozni. Az ékszíj viszont hagyományos szíj, így azt érdemes a vásárlás előtt megvizsgálni és szükség esetén cserélni. Egy tipp: érdemes vásárlás előtt tájékozódni arról, hogy eddig milyen olajat kapott a járgány. A Honda elég széles spektrumot adott meg a Jazz-ekbe tölthető olajat illetően, így szélsőséges esetben még 10W40-et is tölthettek az autóba. Mivel a motor alapvetően 0W20-as kenőanyaggal érzi a legjobban magát, ha ennél lényegesen sűrűbb olajat kapott eddigi életében a kiszemelt autó, érdemes lehet elgondolkodni a vásárláson és egy másik, rendesen karbantartottat nézni.

honda_jazz_1-2_i-dsi_-1.jpg

Fontos megemlíteni, hogy a frissítés előtti 1.4-es Jazz-eknél kis számú autó érintett volt egy visszahívási akcióban: amennyiben dugattyúkopogás vagy motor berágódás jelentkezett,  a legtöbb esetben hengerfejet, bizonyos autóknál komplett motorblokkot cseréltek. Ha a kiszemelt autó 2005 előtti, érdemes egy Honda márkaszervizben érdeklődni, hogy egyáltalán érintett volt-e az autó a visszahívásban és ha igen, elvégezték-e ezt a műveletet. A Honda legfeljebb 7 évig javította ingyenesen az érintett autókat, így ha az autó benne van a visszahívottak körében és a mai napig nem javították, érdemes egy másik, későbbi példányt nézni.  2005 után ugyanis változtattak a dugattyú és hengerpalást közötti hézag illetve a dugattyú alakjának tűréshatárain, emellett új dugattyúpalást bevonatolási eljárást alkalmaztak.

Vannak azonban olyan dolgok, amire mindenképp figyelni kell a motortérben, függetlenül attól, hogy mikor gyártották az autót:

EGR hiba

Típushiba, egyszerűen elkoszolódik: lehet próbálkozni a tisztításával, de egy idő után mindenképp cserélni kell. Ha világít a check engine, az autó pedig nem megy vagy rángat, esélyes, hogy ez a hiba. Egy új alkatrész ára 80-90 ezer forint körül alakul.

2_1.jpg

Sok tulajdonos bosszantója: az ott az EGR szelep

Szelephézag állítás

A gyári előírások szerint 80 ezer kilométerenként szelephézag állításra van szükség. Ha nem hozzáértő szervizeli az autót, ez gyakran elmarad. A tünetek között az autó erőtlenségét és a motor csattogását is tapasztalhatjuk.

Gyertyacsere

A Jazz-ekben a Honda 40 ezer kilométerenként írja elő a gyertyák cseréjét. Ha ezt nem végzik el, gyújtáskimaradás jelentkezhet, a motor egyenletlenül jár. Előfordul az is, hogy a szerelő nem tudja, hogy ebben az autóban hengerenként két gyújtógyertya van, így 8 helyett csak 4-et cserél ki.

Futómű

A kis Hondák futóműve a japán típusokhoz hasonlóan nem a legpuhább, de szerencsére azért nem egy Civic Type-R keménységével kell megküzdenie a tulajdonosoknak. Pozitív, hogy a futómű alkatrészei jól bírják még a magyar utakat is, leginkább csak az első szilentek szorulnak cserére.

Váltók

A Jazz elérhető volt 5 fokozatú kézi és CVT váltóval is. Mindkettőnek megvan a maga baja, mutatjuk, mire érdemes figyelni:

CVT indítókuplung

A CVT váltós Jazz-ekben a váltóolajat 60 ezer kilométerenként vagy 48 havonta kell cserélni. Ha ez elmarad, idővel tönkremegy a váltóban lévő indítókuplung.

102c.jpg

Ennek a tünete, hogy indulásnál rángat, beremeg az autó: ilyenkor az indítókuplung hibásodott meg, ennek a leggyakrabban az olajcsere elmulasztása az oka.

Kéziváltó nyelestengely csapágy

Ha járó motornál, menet közben kerepelő hangot hallunk, nagy esély van rá, hogy elhasználódott a váltóban lévő nyelestengely csapágy. Ha felengedett kuplungpedállal halljuk a hangot, de a kuplungpedál kinyomására ez a hang elhallgat, akkor irány a szerviz.

A kézi váltónál érdemes még arra is figyelni, hogy sok mai autóval ellentétben a gyár megad váltóolaj-csere periódust, ez 120 000 km/96 hónap. Ellenőrizzük, hogy ez a csere megtörtént-e.

Beltér

A beltér tartósságát tekintve igazi Honda a Jazz, így ha újkora óta nem tulajdonosa, hanem gazdája volt az autónak, még mindig igen szépen tud kinézni egy megkímélt példány. A műanyagok és a szövetek tartósak, így ajánlott lekövethető előéletűt vásárolni, hiszen könnyedén visszatekerhetik a kilométerórát, nem tűnik fel, ha 250 helyett 120-at mutat a műszeregység.  Azért így is előfordul néhány kellemetlen típushiba:

A rádió nem működik

Egy áramkör meghibásodása okozza. Ilyenkor vagy egyáltalán nem szól a fejegység, vagy csak időszakosan lehet működésre bírni.

jazz1gen3.jpg

Érdekesség, hogy a leginkább a 2002 és 2005 között gyártott, tehát modellfrissítés előtti, kéziváltós autókat érinti! Jó hír, hogy foglalkoznak már a rádió felújításával, úgyhogy nem kell egyből kétségbeesni, ha nem szól a zene.

Lötyög az ülés

Van, aki azt hiszi, az ülés lötyögése egy korábbi sérülésre utal, pedig egyszerű típushiba. Az oldalsó burkolat mögött található önzáró anyák lazulnak ki, ezeket kell meghúzni és megszűnik a lötyögés.

Ablakemelő kapcsoló:

Elég sok Jazz-tulajdonos találkozott már azzal, hogy a vezetőoldali ajtóemelő-kapcsoló bizony nem működik. Van, hogy csak az egyik kapcsoló nem reagál, de olyan is, hogy a teljes panel eltávozik az örök kapcsolómezőre. 

000000521160.jpeg

Ilyenkor felújításra nincs mód, csak az alkatrész cseréje orvosolja a problémát. Ajánlott tehát végig nyomkodni az összes kapcsolót, leengedni az ablakokat, állítani a tükröt, stb.

Akkor most mégsem olyan jó a Honda Jazz?

Aki elolvassa az ebben a cikkben felsorolt hibákat, könnyen gondolhatja, hogy ezzel a típussal sok a baj. Pedig nem erről van szó: ebben az írásban a lehetséges, az átlagosnál gyakoribb meghibásodásokat gyűjtöttük össze. Ebből a modellből több millió darabot gyártott a Honda, Európában óriási mennyiségben futnak ilyen autók, így van miből meríteni.

0227.jpeg

Egyáltalán nem biztos, hogy ezek csak töredéke is jelentkezik a kiszemelt autónál, hiszen vannak bőven olyan darabok, amik még 10 év felett is hibamentesen szolgálják tulajdonosaikat. Úgy gondoljuk, hogy ha felhívjuk a lehetséges hibákra a figyelmet, azzal megkönnyítjük a vásárlást, hiszen te is tudni fogod, hogy miket kell megnézni a próba során. Egyúttal pedig fontos, hogy tudd: nincs olyan használt autó, amivel nem kell foglalkozni, így jó, ha a vétel után tartalékolsz a lehetséges javításokra. Ha úgy vásárolsz, hogy tudod, mik jöhetnek elő, nem ér majd meglepetés. Alkatrészárakért keresd fel a Bárdi Autó webáruházát, ahol pillanatok alatt megnézheted, mit mennyiért szerezhetsz be újdonsült járművedhez!

Más autó után érdeklődsz? 

Minden, amit a Ford Focus 2-ről tudnod kell

Az Opel Astra H és leggyakoribb hibái