A világ legnépszerűbb autóinak listájáról a Ford sem hiányozhat, a márka fennállásának egyik legsikeresebb modellje a Fiesta. Közel 40 éve, 1976-ban indult pályafutása óta már 16 milliónál is több példányt adtak el a világon. A típus hatodik generációja 2008-ban került piacra és csak 2017-ben érkezett a következő széria, tehát az átlagosnál hosszabb ideig volt kapható. Az alábbi videóban egy 2012-es évjáratú, 3 ajtós és dízelmotoros változatot láthattok. Megismerhetitek belőle az autót és persze azt is, mire kell figyelni, ha egy ilyen típust szeretnénk megvásárolni:
A Fiesta ezen generációja már valódi világmodellnek készült, tehát minden piacra azonos dizájnnal és műszaki tartalommal készült. Global B elnevezésű padlólemezét az akkori Mazda 2-essel közösen használták, a gyártás pedig Németország mellett Spanyolországban, Kínában, Mexikóban, Brazíliában és Thaiföldön zajlott. Európában csak a 3 és 5 ajtós változatot ismerik, ám létezett belőle lépcsőshátú változat is, a kisáruszállító kivitelt viszont csak az öreg kontinensen árulták.
Jelentős változást hozott a hatodik generáció a Fiesta életében, a korábbi konzervatív, szögletes formák után egy gömbölyded, izgalmas és sokkal látványosabb karosszériát terveztek a mérnökök. Hosszan elnyújtott fényszórói, domborított kerékjáratai és erősen emelkedő övvonala sokkal vonzóbbá tette a vevők, különösen a hölgyek körében. Hátulra is érdekes lámpák és egy egész nagy spoiler került, az összkép egyértelműen vonzóbb. Az sem mellékes, hogy a rozsdásodás alapvetően nem jellemző erre a szériára, viszont az első példányok már 13 évesek, tehát az alapos átvizsgálás most sem árt. Erre egy megfelelően felszerelt, megbízható szakműhelyben érdemes sort keríteni, a megfelelő helyszínt a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal segítségével könnyedén megtalálhatjuk.
A hosszú modellciklus nagyjából közepén, 2013-ban egy ráncfelvarrással módosítottak az autón, aminek leglátványosabb eleme a nagyméretű (az Aston Martin világát idéző), hatszögletű hűtőrács, melyhez persze a lökhárító is módosult. Változott az első és hátsó lámpák belső formája (elölre kapott menetfényt is), Titanium X néven új csúcsfelszereltség jött, műszaki oldalról pedig a motorkínálat változott. Megjelent a turbós Ecoboost, a korábbi erőforrások egy részét átdolgozták a környezetvédelmi előírások miatt, egy részét pedig kivezették ugyanezen okokból.
Nem csak kívül, hanem belül is előnyére változott az autó az elődjéhez képest. Az anyagminőség persze nem prémium, nagyobbrészt műanyagokat tapogathatunk, viszont bizonyos változatoknál színes betétekkel dobták fel a műszerfalat és az ülések kárpitozását is. A mai, egyre inkább kijelzőkre épülő világban érdekes a rengeteg gombbal ellátott középkonzol, legfelül pedig monokróm, majd később színes (de nem érintős) információs kijelző. A műszeregység is hagyományos, analóg mutatókkal, viszont egész sportos látványt nyújt. Magasabb felszereltségeknél a kormányról is számos funkció vezérelhető, az ergonómia egész rendben van. Négy elektromos ablak, automata klíma, esőérzékelős ablaktörlő, kulcsnélküli ajtónyitás vagy épp fűthető szélvédő is elérhető volt hozzá, tehát nem muszáj fapados kivitelt vásárolnunk.
Kisautós külső méreteihez képest egészen jó helykínálatot ad a Fiesta, négy felnőtt jól elfér belül, ötödik utasra persze inkább ne számoljunk. Csomagtere a maga 300 literjével a korabeli átlagot simán megugorja, bővíteni az osztott hátsó ülések lehajtásával lehet, de a sík padlóról le kell mondanunk. Elsősorban hátrafele korlátozott a kilátás, a C-oszlop igen vaskos kialakítású, érdemes egy legalább tolatóradarral felszerelt példányt keresni vagy utólag is felszerelhetjük vele a megvásárolt autót. Biztonság terén nincs mit szégyellnie a Fiestának, a korabeli törésteszteken kitűnő, ötcsillagos minősítést szerzett. Ugyanakkor az alapmodellekben csak két első légzsák került, de összesen akár hét légzsák is védheti a bent ülőket (vezetőoldali térdlégzsákkal együtt).
Széles motorpalettája is a népszerűségét növelte, benzinesekből 1-1,6 liter között, dízelekből 1,4-1,6 liter között válogathatunk. Ezen motorok teljesítménye 60-tól 200 lóerőig terjed, melyekhez standard esetben 5 fokozatú kézi váltót párosítottak, kivéve az ST modelleket, ahol 6 fokozatú járt. Ezen felül az 1,4-es benzineshez 4 fokozatú hagyományos, az 1 literes turbós és 1,6-os szívó motorokhoz pedig hatfokozatú, duplakuplungos Powershift automata is rendelhető volt. A kézi és a klasszikus automatával komolyabb teendőnk nincs, ellentétben a Powershifttel, ahol nem árt az óvatosság. Meglehetősen szigorú, 3 éves olajcsere periódusát mindenképp tartsuk be, mert egy esetleges javítás jelentős összegekbe kerül.
Minél alaposabban próbáljuk ki a működését, bizonytalan váltások, rángatások és más gyanús jelek esetén inkább tegyünk le a megvásárlásról. Az 1 literes, 3 hengeres szívóbenzinest itthon nem forgalmazták, külföldről azonban érkeznek ilyen autók is. A 65 és 80 lóerős teljesítményű motor helyett inkább a 60 és 82 lóerős változatban elérhető 1,25-ös a népszerűbb, bár túl nagy dinamikát ez sem nyújt. Helyettük az 1,4-es (facelift után 1,5-ös), 96 lóerős erőforrás lehet egy ideális választás, ez már elég jól mozgatja a Fiesta csinos karosszériáját. Ezek a motorok egyszerű és megbízható konstrukciók, komolyabb problémák nincsenek velük.
Minden esetben figyeljünk oda a vízpumpára, ez ugyanis nem túl tartós, amit az alapjáraton hallható furcsa zajok is jeleznek. Ha már úgyis lecseréljük, akkor a meghajtó hosszbordás szíjból is újat tegyünk fel. Egy másik hibajelenséget az elektromos gázpedál okoz, amitől a pillangószelep megzavarodik, a műszerfalon hibajelzést is kapunk hozzá. 2010-től módosított alkatrészt szereltek be, a hiba ezzel megszűnt. Csábító lehet az 1,6-os szívóbenzines, különösen a Ti-VCT változat, de ennél a változó szelepvezérlés szeret rakoncátlankodni, a fogyasztás viszont a simánál is elég magas. Ha a ráncfelvarrás utáni időkből válogatunk, akkor az 1 literes Ecoboost egy jó párosítás a Fiestához. Bár az apró háromhengeres sokaknak ellenszenves, a gyártó által 250 ezer km-re tervezett motor tényleg kibír ennyit (vagy még többet is). Figyeljünk oda az olajcserékre és a turbó használatára, ez esetben sokáig kellemes társunk lesz. A dízelmotorokhoz a Bárdi Autónál azonnal, készletről kapható Total Quartz 9000 NFC 5W-30 motorolaj ideális választás, mivel minden gyártói szabványnak és előírásnak maximálisan megfelel.
Önálló sort érdemel az ST és ST200 változatok 1,6-os Ecoboost turbósa, mely akár 200 lóerő leadására képes, ami komoly dinamikát biztosít egy ilyen kompakt autónak. Kihegyezett, sportos technikáról van szó, ám a nagy teljesítmény erős igénybevételt jelent minden alkatrész számára a motorban és a futóműben egyaránt. 2010 és 2014 között egy hengerfejrepedési probléma is előjöhet, amely olajszivárgást, rosszabb esetben az autó kigyulladását idézheti elő. Dízel fronton jó alapot jelent, hogy a PSA (ma már Stellantis) csoporttal közösen fejlesztették ezeket, a francia modellekben HDi néven találkozhatunk velük.
Csupán 68 lóerejével az 1,4-es megfontolt vezetésre ösztönöz, ugyanakkor még városban is alig 5 literes fogyasztással ellensúlyozza a lendület hiányát. Feltétlen nézzünk rá a hosszbordás szíj állapotára, ugyanis hajlamos elszakadni, ami még nem lenne nagy baj, de ilyenkor könnyen alászorul a főtengely vezérműszíj tárcsájának. Ettől átugrik a vezérlés és a pénztárcánkban lévő pénz is ugrik a javításra, drága lesz. Lehetnek gondok az elektromos EGR szeleppel és a részecskeszűrővel, vásárlás előtt pedig kérdezzünk rá, volt-e és mikor cserélve a kuplung, illetve a kettőstömegű lendkerék. Kilyukadhat a légtelenítő kézipumpa, ami kicsi, mégis bosszantó hiba, mert a levegőssé váló üzemanyagrendszertől megáll a motor. Ráncfelvarrás után egy erősebb és nyomatékosabb 1,5 literes váltotta az 1,4-es dízelt. Ezekben a motorokban az olaj mellett a légszűrő cseréjéről se feledkezzünk meg, utóbbihoz a Bárdi Autó által forgalmazott Würtemberg levegőszűrő kiváló minőségével ideális választás.
Bármelyik motort vagy felszereltséget is választjuk, a lekövethető, valós előélet és a korrekt, vezetett szervizkönyv jelentős előny, különösen a külföldről származó autók esetén. A Fiesta hatodik generációjára vonatkozólag több gyári visszahívás is volt, ne felejtsük el lekérdezni, hogy minden érintett javításon átesett-e már az autó. Az általánosabb hibák közé tartozik a beázás, ezeket a hibás ajtótömítések okozzák. További kellemetlenség lehet, hogy a hibásan működő rádió miatt hosszabb állásnál lemerülhet az akkumulátor. Futóműve viszonylag jól bírja a strapát, a stabilizátor pálca és a kormány gömbfejek adják fel inkább a harcot, valamint az első rugók törése is jellemző. Benzineseknél a kipufogó leömlője meglazulhat, az itt kiáramló forró gázok a közelben lévő műanyagokat megolvasztják, köztük a hűtőventilátort is, ezen felül a gáz nagy része bejut az utastérbe is.
Összegezve a hatodik generációs Ford Fiesta egy mai divatos külsejű, elsősorban városi használatra kiválóan alkalmas kisautó. Szervizelési és fenntartási költségei egyaránt mérsékeltek, a hajdani magas eladási számok miatt pedig a választék is bőséges, akárcsak a használt példányok árai. Föld-Hold távolságot lefutott, első éves dízelekhez akár 1 millió forint alatt is hozzájuthatunk, míg a lista másik végén a jól felextrázott, egészen kevés kilométert futott, elsősorban benzines változatok vannak, ezek ára akár a 4 millió forintot is meghaladja. Aki pedig az ST és ST200 méregzsákokra vadászik, jobb, ha még ennél is több pénzt vesz ki a malacperselyéből.